Gå til innhold

Du som går til privat psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte går dere dit? Hvor mange timer må til for å få et utbytte? Hvis psykologen oppdager at problemene er omfattende, og man har rett til offentlig tilbud, kan hun da henvise videre til dette? 

Jeg har dårlig økonomi men trenger sårt hjelp, men det blir harde prioriteringer når man har barn.

Anonymkode: 14772...542

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går stort sett hver uke, og har gjort det i et drøyt år, har hatt utbytte nesten fra første time og regner med å fortsette en god stund til. Ikke nødvendigvis fordi problemene er veldig store og akutte, men fordi det er til stor hjelp i hverdagen i en tøff tid. Men alt sånt er jo helt individuelt og umulig å svare generelt på - det beste du kan gjøre er å bestille en time og ta det derfra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor ofte går dere dit? Hvor mange timer må til for å få et utbytte? Hvis psykologen oppdager at problemene er omfattende, og man har rett til offentlig tilbud, kan hun da henvise videre til dette? 

Jeg har dårlig økonomi men trenger sårt hjelp, men det blir harde prioriteringer når man har barn.

Det er nok fastlegen som må henvise deg til psykolog med driftsavtale. Private psykologer kan ikke det. 

Anonymkode: 3c99d...abf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok fastlegen som må henvise deg til psykolog med driftsavtale. Private psykologer kan ikke det. 

Anonymkode: 3c99d...abf

Det forstår jeg. Jeg tenkte mer på om man har rett på behandling på dps. Jeg tror ikke jeg vil greie å formidle situasjonen til fastlegen og derfor vil jeg få avslag derfra. Men til en psykolog kan jeg kanskje greie å åpne meg for, fordi denne har bedre tid. Når jeg er hos fastlegen må jeg holde maska. Jeg er redd for å åpne opp og så bli sent ut når mine 20 min er over, hylgråtende, knust og etterlatt alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det forstår jeg. Jeg tenkte mer på om man har rett på behandling på dps. Jeg tror ikke jeg vil greie å formidle situasjonen til fastlegen og derfor vil jeg få avslag derfra. Men til en psykolog kan jeg kanskje greie å åpne meg for, fordi denne har bedre tid. Når jeg er hos fastlegen må jeg holde maska. Jeg er redd for å åpne opp og så bli sent ut når mine 20 min er over, hylgråtende, knust og etterlatt alene.

Kan du skrive noe ned til fastlegen? Jeg skrev e-konsultasjon til fastlegen min før timen, hvor jeg skrev noe om hvorfor jeg hadde behov for henvisning. Jeg la ved en pdf for å kunne skrive det jeg trengte. 

Anonymkode: de936...f11

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk til privat psykolog ett år, hadde bare råd til en time i måneden.

Men etter det fikk psykologen driftsavtale, så da sendte legen henvisning direkte til henne og jeg fikk plass med en gang. Fikk time annenhver uke etter det.

Anonymkode: 091b1...e8a

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (14 minutter siden):

Jeg går stort sett hver uke, og har gjort det i et drøyt år, har hatt utbytte nesten fra første time og regner med å fortsette en god stund til. Ikke nødvendigvis fordi problemene er veldig store og akutte, men fordi det er til stor hjelp i hverdagen i en tøff tid. Men alt sånt er jo helt individuelt og umulig å svare generelt på - det beste du kan gjøre er å bestille en time og ta det derfra.

Det blir jo nærmere hundre tusen. Hvis du har godt utbytte av det så er det selvfølgelig en god investering i egen helse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du skrive noe ned til fastlegen? Jeg skrev e-konsultasjon til fastlegen min før timen, hvor jeg skrev noe om hvorfor jeg hadde behov for henvisning. Jeg la ved en pdf for å kunne skrive det jeg trengte. 

Det er et godt råd. Jeg må gå en runde med meg selv om jeg vil klare det. Det sitter langt inne å fortelle. Jeg går stadig i tvil om min egen virkelighetsoppfattelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk til privat psykolog ett år, hadde bare råd til en time i måneden.

Men etter det fikk psykologen driftsavtale, så da sendte legen henvisning direkte til henne og jeg fikk plass med en gang. Fikk time annenhver uke etter det.

Jeg får kanskje begynne med noe sånt. En gang i måneden skal jeg klare. Jeg vet ikke om jeg greier å utlevere meg til fastlegen når man risikerer avslag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg får kanskje begynne med noe sånt. En gang i måneden skal jeg klare. Jeg vet ikke om jeg greier å utlevere meg til fastlegen når man risikerer avslag. 

En gang i måneden var veldig mye bedre enn ingenting :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må gå gjennom samme kanaler som alle andre. Og det er ikke sånn at man har rett på behandling på Dps fordi man ikke har økonomi til privat eller bli automatisk overført fra en privat fordi hen mener at man passer bedre i det offentlig.

Anonymkode: c9391...3d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må gå gjennom samme kanaler som alle andre. Og det er ikke sånn at man har rett på behandling på Dps fordi man ikke har økonomi til privat eller bli automatisk overført fra en privat fordi hen mener at man passer bedre i det offentlig.

Jeg forstår selvsagt at økonomi ikke er grunnlag for henvisning til dps. Eller at ting skjer automatisk. Det jeg kunne se for meg var kanskje at om jeg fikk hjelp til å åpne meg så kanskje jeg lettere ville kunnet formidle til fastlege hva jeg trenger hjelp med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det gjøres altså ikke med psykiske sykdommer som i somatiske sykdommer? Jeg kan jo gå til en spesialist på Volvat og bli henvist til Sykehus for videre utredning?

Skrevet

Offentlig sykehus altså.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å prøve å bestille en dobbelttime hos fastlegen? Da jeg gikk til fastlegen min hadde han forståelse for at ting kunne ta lang tid ved første samtale om psykiske problemer. Så sjekk med fastlegen din om det er mulig å få en dobbelt eller kanskje en trippeltime første gangen. Da jeg begynte hos DPS-psykologen trengte jeg en dobbelttime for å få formidlet problemene. Kan godt være at du også må bruke flere oppmøter for å få formidlet problemene dine til fastlegen.

Ja, det er knalltøft å åpne seg opp og jeg har grått flere ganger på veien hjem fra psykologen. Sånn er det dessverre. 

Håper du får hjelpen du trenger! Og skjønner at det kan bli for dyrt å gå til privat psykolog. 

Anonymkode: 6e8e5...eb0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vil bare støtte dette. Gjerne også skriv det du sa over her, det var veldig fint beskrevet, at du «holde(r)  maska. Jeg er redd for å åpne opp og så bli sent ut når mine 20 min er over, hylgråtende, knust og etterlatt alene.»

Jeg tror fastlegen har forståelse for dette, og så kan hen lage en plan sammen med deg videre. Uansett må/bør fastlegen bli involvert, og jo tidligere jo bedre.

Skrevet

Jeg opplevde at jeg var ganske avhengig av å ha fastlegen med "på laget" i hele denne mølla med psykiatri og nav. Fikk først avslag hos DPS, men fastlegen skrev en bedre henvisning på forsøk 2, så ble jeg tatt inn. Kan jo selvfølgelig bety at det var fastlegen som gjorde feil i første omgang, men jeg har fått svært mye hjelp av fastlegen. Anbefaler å gå til den. Bestill dobbelttime. Bytt fastlege om du ikke liker/ikke har kjemi med den du har

Anonymkode: dc89c...b7b

Skrevet

Jeg ville prøvd å formidle det til fastlegen, gjerne via e-konsultasjon i første omgang. Så kan du jo ta en time til privat psykolog for å få hjelp til å sortere litt ting du kan snakke med legen om? 

Så tenker jeg at legen kan vurdere om en henvisning videre er riktig, kanskje til en privatpraktiserende med driftsavtale. Ventetid er gjerne et år eller noe, men da kan du jo gå helprivat en gang i mnd i mellomtiden? 

Anonymkode: bb829...98c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det gjøres altså ikke med psykiske sykdommer som i somatiske sykdommer? Jeg kan jo gå til en spesialist på Volvat og bli henvist til Sykehus for videre utredning?

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg forstår selvsagt at økonomi ikke er grunnlag for henvisning til dps. Eller at ting skjer automatisk. Det jeg kunne se for meg var kanskje at om jeg fikk hjelp til å åpne meg så kanskje jeg lettere ville kunnet formidle til fastlege hva jeg trenger hjelp med.

Og hvor tenkte du at den hjelpen skulle komme fra? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...