Gå til innhold

Datteren min liker ikke melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 16 mnd. liker ikke melk. Jeg fullammet henne til hun var 7-8 mnd., og jeg ammer henne fremdeles en gang i blant (mest i helgene når hun får sove "lenge" i mamma og pappas seng...). Til daglig drikker hun stort sett vann, og en sjelden gang får hun juice til frokost og saft til middag. Jeg prøver jevnlig å gi henne melk i et glass (har også prøvd å varme den opp først), men hun tar bare en slurk og skyver deretter glasset fra seg.

Nå er jeg litt bekymret for at hun ikke skal få i seg nok kalsium. Hun spiser riktignok mye prim og brunost, men er dette nok? Bør jeg gi henne tilskudd av kalsium? Og hvor mye skal jeg stresse med å få henne til å drikke melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å gi henne melk istedet for vann sammen med frokost og kveldsmat? Barn som blir ammet lenge, synes ofte at den kalde kumelken ikke er god, men de klarer å venne seg til smaken, og jeg tror den letteste måten å gjøre det på, er å legge melken til de vanlige rutinene. Spis gjerne sammen med henne, så hun ser at dere andre også drikker melk :)

Om ingenting virker, bør du nok spørre helsestasjonen om råd. Jeg mener å huske at barn helst skal ha 3-5 dl melk om dagen, og vet ikke hvilke alternative kalsiumskilder som anbefales, men de har mer greie på dette ;)

Skrevet

Lett yoghurt

ost

Banan med melk

frokostblanding med melk

hvit saus fra grunnen av, for da bruker man melk

Skrevet

Min yngste (2,5 år) er heller ikke særlig glad i melk. Han drikker det innimellom, men setter jeg til litt kakaopulver eller bananpulver drikker han! :)

Han spiser også gulost, prim, yogurt og smøreoster ( bacon, skinke)

Grøt spisesr han også, både varme og kornvarianter med kald melk.

Du kan jo ta en telefon til helsestasjonen, men tror at hvis du får jenta di til å spise mye av det andre tror jeg det holder. :)

Skrevet

Min jente på 15 mnd liker heller ikke melk, og ville ikke engang ha erstatning da jeg sluttet å amme. Men Biola liker hun, så det får hun til frokost. Det inneholder litt sukker, men det er vi flinke til å unngå ellers.

Skrevet
Min jente på 15 mnd liker heller ikke melk, og ville ikke engang ha erstatning da jeg sluttet å amme. Men Biola liker hun, så det får hun til frokost. Det inneholder litt sukker, men det er vi flinke til å unngå ellers.

Biola er kjempe sunt.Og det er bra mot diare:).Ville ikke tenkt på det lille sukkeret som er i det.
Skrevet

På verdensbasis er det faktisk få mennesker som tåler melk, så det er ingen katastrofe om ungen din nekter å drikke det. Youghurt, prim, hvitost, sardiner og ulike typer grønnsaker dekker kalsiumbehovet like godt som melk.

Skrevet

Jeg forstår godt at din datter ikke liker melk. Det er vondt.

Det finnes mye annet enn akkurat melk for å være sunn da...

Finn de samme vitaminene og kalken andre steder, ikke noe problem.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Det var en tråd om dette for ikke så lenge siden (er ikke flink til å søke sjøl, så jeg finner den ikke),

Jeg svarte i den tråden og sånn omtrent følgende:

Det er ikke noe verdenskatastrofe at barn ikke vil ha vanlig melk. De fleste land i verden er overhode ikke opptatt av at barn skal ha melk, og det blir da folk av de også. Har bl.a. slekt i mellomeuropa hvor tanken på å sette kald melk foran barn er helt fremmed.

Ungen min har aldri vært spes glad i melk. Derimot har kefir og biola vært (og er ) populært. Siden jeg ikke mener at sjokomelk el. er noe godt alternativ har han sluppet melkedrikking, men drikker da kefir til frokost og andre "melke"måltider.

Selv har jeg ikke vært noe bekymret for det, som sagt de fleste menneskebarn i verden vokser opp uten melk, uten at de lider av mangelsykdommer for det. Å begynne å snakke med helsestasjon el. syns jeg er hysterisk - så lenge ungen spiser variert kost, og det er melk i maten (f. eks. i bakevarer/grøt ol) så er det ingen fare.

Skrevet
Å begynne å snakke med helsestasjon el. syns jeg er hysterisk

Når trådstarter ikke vet, er da helsestasjonen det rette stedet å spørre, de har kanskje til og med mer greie på dette enn synsere på KG. Det er det de er der for, og de har tid til fem minutter på telefonen for å forklare litt om hvor mye kalsium barnet trenger.

Gjest Kvakksalver
Skrevet

Det kan jo kanskje tenkes at ungene deres har en medfødt enzymmangel i tynntarmen da, f.eks av laktase, eller at de mangler noen transportproteiner for å ta opp glukose og galaktose. Gå til legen og ta en test (f.eks laktoseintolerans-test)

Skrevet
Biola er kjempe sunt.Og det er bra mot diare:).Ville ikke tenkt på det lille sukkeret som er i det.

Hvorfor er biola bra mot diare?

Skrevet

Å begynne å snakke med helsestasjon el. syns jeg er hysterisk -

:overrasket:

Da tror jeg vi må definere ordet "hysterisk". Hvis det er hysterisk å ringe helsestasjonen å spørre om hva som helst som har med barn å gjøre, ja da vet ikke jeg... :roll:

Her er definisjonen til kunnskapsforlaget:

hysterisk (~isk) a2 panisk, ubalansert oppføre seg h- | som lider av hysteri (2) h- anfall

Ring helsestasjonen hvis du lurer på noe! :);)

Skrevet
Hvorfor er biola bra mot diare?

Fordi det inneholder melkesyrebakterier, som hjelper til med fordøyelsen på samme måte som den naturlige bakteriefloraen i tarmen gjør.

Skrevet
Datteren min på 16 mnd. liker ikke melk.

Det skal du være glad for, så har hun større sjanse for å slippe unna problemer med overvekt, fordøyelsen kolesterol og mye mer når hun blir eldre.

Melk er IKKE sunt. Selvom landbruksamvirket har prøvd å hjernevaske oss til å tro det i over 50 år.

Skrevet

Datteren vår på snart 2 1/2 år liker heller ikke melk. På helestasjonen sa de at det var bare å gi henne andre ting med kalsium i. Absolutt ingen krise!

Her drikkes det kefir og Biola pluss at hun spiser yoghurt, så jeg ser ikke på det som noe problem. Dessuten bruker vi jo melk i maten, så behovet blir dekket.

Mange barn liker melk hvis de får det på frokostblanding, så det er kanskje verdt et forsøk.

Å tilsette sjokopulver for at hun absolutt skal drikke melk, synes jeg er en dårlig ide...

Skrevet
Fordi det inneholder melkesyrebakterier, som hjelper til med fordøyelsen på samme måte som den naturlige bakteriefloraen i tarmen gjør.

Men laktobacillus liker seg jo ikke sammen med floraen i tarmen. Den stakkars bakterien blir banket opp, tråkka på og bokstavelig talt driti ut. Ikke tro på all reklamen dere suger til dere.

Etter en heftig antibiotikakur derimot...

Skrevet

Takk for mange innspill. Jeg er klar over at melk for mange kan være en kilde til for mye fett og usunt kolesterol, men for barn under 12 år har vel melk aldri vært skadelig. Voksne har vel derimot ikke det helt store behovet for melk, iallefall ikke i Norge hvor vi spiser så mye meieriprodukter ellers.

Men poenget var at i går kjøpte jeg Cultura m/ bringebærsmak til min datter, og det gikk ned på høykant! Så nå blir det vel å kjøre på med det i stedet for melk. Regner med at hun også liker Biola når hun liker kulturmelk. Og da får man jo i tillegg med seg bonusen at det er mageregulerende!

Skrevet (endret)

Min datter liker heller ikke melk. Hun har spist/drukket hvitost, litt yougurt og cultura. I tillegg har jeg stekt pannekaker (gjerne med hvitost inni) en gang i uka, eller vafler. Nå er hun så stor at det blir toast også. Da hun var liten fikk hun ikke tilskudd, men nå får hun kalsiumtabletter i tillegg (hun er 11 nå).

Jeg er "dritlei" pannekaker selv, og fyller dem ofte med andre ting enn sukker (ost, skinke, tomatskiver ol). Men hva gjør man ikke for sine barn... :roll:

:nissekonekyss:

Endret av Helene
Skrevet
Melk er IKKE sunt. Selvom landbruksamvirket har prøvd å hjernevaske oss til å tro det i over 50 år.

:Nikke: Helt riktig dette. Og mine foreldre trodde selvsagt på denne propagandaen da jeg var liten, så jeg ble tvunget til et glass om dagen hele oppveksten. Først i voksen alder fant jeg ut at melka var skyld i at jeg alltid hadde hatt så vondt i magen hele livet :overrasket: Man klarer seg helt fint uten melk, og ikke fall for fristelsen som så mange foreldre har gjort ved å servere sjokolademelk for å få i barna melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...