Gå til innhold

Noen som er operert for prolaps eller kjenner noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nylig operert for prolaps. Jeg har vært plaget i over to år med strålende smerter nedover ene benet og nummenhet helt ned til tærne. Slet til slutt med å gå mer enn 10 meter og det påvirket alt i livet mitt. Etter sist MR hadde prolapset blitt enda større og det var fare for at nerven kunne bli ødelagt. Legene rådet meg til å operere så raskt som mulig. Operasjonen var vellykket og jeg har vært i lykkerus for å kunne bevege meg uten smerter de siste ukene. I dag våknet jeg og hadde smerter i korsryggen. Ingen nervesmerter, men mer muskulært. Det er smertefullt å bevege seg og må legge meg ned for å hvile hele tiden.  Jeg kjenner på angsten for at jeg har tatt gleden med å være «frisk i ryggen» for tidlig. Samtidig vet jeg at jeg har brukt ryggen og kroppen annerledes enn på to år etter operasjonen. 

Er det noen som har erfaring med en sånn type operasjon? Hvordan ble tiden etter operasjonen? Hvordan trente du deg opp igjen? Ønsker å høre om andres erfaringer.

Jeg er ellers frisk, normalvektig og lever et relativt aktivt og sunt liv. 

Anonymkode: 414d6...168

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor nylig er du operert?

Anonymkode: aade5...fea

Skrevet

Snart tre uker siden.

TS

Skrevet

Ja, kjenner en person som har måtte operere flere ganger. Fikk ny prolsps bare noen uker etter operasjon. Jeg vil tro at dersom du har fått ny prolaps nå, så hadde du visst hva det var. Satser på at det kun er muskulært, siden du bruker kroppen på en annen måte nå.

Anonymkode: 8714e...94b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, kjenner en person som har måtte operere flere ganger. Fikk ny prolsps bare noen uker etter operasjon. Jeg vil tro at dersom du har fått ny prolaps nå, så hadde du visst hva det var. Satser på at det kun er muskulært, siden du bruker kroppen på en annen måte nå.

Anonymkode: 8714e...94b

Takk for svar:) 

Ja, vet det er en risiko for å få prolaps igjen allerede kort tid etter operasjon. Så håper inderlig det ikke er det. Fikk lite informasjon om hva som er vanlige plager etter et slik inngrep, uten at det trenger å være tegn på en varig plage. Fikk heller ingen konkrete øvelser eller tips til hvordan jeg skulle trene i ettertid😅

TS

Skrevet

3 uker ja. Men man kan fortsatt utvikle dyp infeksjon. Så følg med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

3 uker ja. Men man kan fortsatt utvikle dyp infeksjon. Så følg med. 

Vet du hva symptomene er på slike infeksjoner?  Har lite til ingen smerter i hvile. Tenker at det ville jeg nok hatt hvis det var infeksjon.

TS

Skrevet

Jeg ble operert for 10 år siden og fikk henvisning til fysioterapeut. Gratis opptrening etter et slikt inngrep.

Anonymkode: 19a24...bcf

• Liker 1
Skrevet

Kjenner faktisk en del som har tatt i mot operasjon og felles for de fleste er at de har angret på det i ettertid da de helst har blitt verre, utrolig surt når de ble forespeilet at de skulle bli "seg selv" igjen... Er kun hun ene på jobb som er fornøyd de 6 andre som har hatt samme operasjon, kvinner og menn angrer. Ingen av de fikk noe infeksjon da...så det var jo positivt i det minste... :P 

Anonymkode: addf5...e70

Skrevet

Operert 2 ganger, første gang i 2000 og andre gang i 2010. Har siden 2010 (hasteoperert grunnet manglende førlighet) ikke fått tilbake førligheten og konstant betennelse i leggen/isjiasen. Samboer masserer isjiasen hver kveld. 

Tidvis så kommer prolapssmertene tilbake, men ikke så alvorlig som tidligere. Har mulighet til å ta en tredje operasjon, men drøyer det til jeg ligger helt flat.

Man lærer seg å leve med det, på sett og vis. Hold deg i aktivitet, sitt minst mulig. Det er beste botemiddel mot ytterligere smerter. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner faktisk en del som har tatt i mot operasjon og felles for de fleste er at de har angret på det i ettertid da de helst har blitt verre, utrolig surt når de ble forespeilet at de skulle bli "seg selv" igjen... Er kun hun ene på jobb som er fornøyd de 6 andre som har hatt samme operasjon, kvinner og menn angrer. Ingen av de fikk noe infeksjon da...så det var jo positivt i det minste... :P 

Tull. Selvfølgelig er operasjon bedre enn å ikke operere seg. De smertene et skikkelig prolaps i ryggen sammenlignes med er verre enn fødsel. Tenker de som har fått operasjon egentlig ikke burde hatt operasjon hvis de klarer å lire noe så dumt av seg. 

Anonymkode: 6ce5a...5b5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull. Selvfølgelig er operasjon bedre enn å ikke operere seg. De smertene et skikkelig prolaps i ryggen sammenlignes med er verre enn fødsel. Tenker de som har fått operasjon egentlig ikke burde hatt operasjon hvis de klarer å lire noe så dumt av seg. 

Haha, ja du vet nok bedre enn de som er i sin egen kropp og kjenner til sin egen situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Huff, kjedelig at så få ikke hadde effekt av operasjon. Jeg hadde ikke noe valg til slutt. Nerven var så komprimert at den var i ferd med å bli ødelagt. Mistet både følsomhet og refleksene i den ene foten. Til slutt kan man miste muskelkraften og slite med gangen for alltid. Jeg ble kjempefin og smertefri etter raskt etter operasjonen. Så håper virkelig dette ikke fortsetter😞 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha, ja du vet nok bedre enn de som er i sin egen kropp og kjenner til sin egen situasjon.

Så du hevder at staten villig betaler millioner av kroner hvert eneste år på operasjoner som er vitenskapelig dokumentert er bedre for pasientene enn å ikke gjøre noe? 

Det er så dumt at jeg ikke har ord. Hva blir det neste? 

Det jeg derimot tenker er at de etter operasjon ikke har gjort selv for å bli bedre, de bruker heller smertestillende enn å være i aktivitet og de er overvektige.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff, kjedelig at så få ikke hadde effekt av operasjon. Jeg hadde ikke noe valg til slutt. Nerven var så komprimert at den var i ferd med å bli ødelagt. Mistet både følsomhet og refleksene i den ene foten. Til slutt kan man miste muskelkraften og slite med gangen for alltid. Jeg ble kjempefin og smertefri etter raskt etter operasjonen. Så håper virkelig dette ikke fortsetter😞 

TS 

Forhåpentligvis så er du en av de som blir fornøyd. Hos oss så har vi hatt så mange med prolaps, utskiftning av knær og hofter at det må nesten bli en del som ikke opplever den bedringen de ønsket.

Tenker at det er positivt at du kjenner deg bra nå for de som ikke var fornøyde kjente med en gang at noe var "off". Det du prater om når det gjelder problemer med muskelkraft og refleks, 2 av de fikk dette ETTER operasjonen... Det er jo en omtåelig plass de er inne og "roter" så at noen er mer uheldige enn andre er jo sannsynlig. Dessuten så var alle utenom hun som var fornøyd over 50, så de var godt voksne og utslitte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Operert 2 ganger, første gang i 2000 og andre gang i 2010. Har siden 2010 (hasteoperert grunnet manglende førlighet) ikke fått tilbake førligheten og konstant betennelse i leggen/isjiasen. Samboer masserer isjiasen hver kveld. 

Tidvis så kommer prolapssmertene tilbake, men ikke så alvorlig som tidligere. Har mulighet til å ta en tredje operasjon, men drøyer det til jeg ligger helt flat.

Man lærer seg å leve med det, på sett og vis. Hold deg i aktivitet, sitt minst mulig. Det er beste botemiddel mot ytterligere smerter. 

Takk for svar☺️ Operasjon er av og til helt nødvendig. Slik som i mitt og sikkert ditt tilfelle. Leit å høre at du fremdeles må slite med smerter. Jeg er skikkelig motivert for å trene og få en sterkere rygg. Gikk mange fjellturer og gjorde uttøyinger en ukes tid etter operasjon. Var så glad for å kunne gå uten smerter. Så ble skikkelig stresset når jeg våknet med smerter og «stiv» korsrygg i dag.

TS

Skrevet

Jeg ble operert i nakken for prolaps og brukte lang tid på opptrening, både på det som hadde vært lammet i arm/skulder /rygg  og muskulaturen ellers nakken og øvre del ryggen 

3 uker er kort tid og du bør ta kontakt med fks en manuellterapeut for opptreningen slik at du nå ikke blir overbelastet i ryggmuskulaturen.

Anonymkode: 44175...393

• Liker 2
Skrevet

Har du ikke fått beskjed om å være forsiktig etter operasjon? Ikke løfte mer enn 1 kg, unngå vri og bøy. Lett trening i starten. Jeg er operert to ganger, varige nerveskader etter siste. 

Anonymkode: 8f80f...23a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble operert for lumbalprolaps med nerverotsaffeksjon for 3 måneder siden. Var ganske bra i 4 uker, men begynte hos manuellterapeut som, ifølge sykehuset, ga meg for harde øvelser for tidlig.. Så jeg fikk dessverre residivprolaps med nerverotsaffeksjon og venter på ny operasjon.. Har mye plager og smerter omtrent hele tiden dessverre..

Anonymkode: 8086b...bfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ble operert for lumbalprolaps med nerverotsaffeksjon for 3 måneder siden. Var ganske bra i 4 uker, men begynte hos manuellterapeut som, ifølge sykehuset, ga meg for harde øvelser for tidlig.. Så jeg fikk dessverre residivprolaps med nerverotsaffeksjon og venter på ny operasjon.. Har mye plager og smerter omtrent hele tiden dessverre..

Anonymkode: 8086b...bfa

Så leit å høre😕 Jeg er redd jeg ble for ivrig når jeg følte meg så bra etter operasjonen. Kanskje jeg har overdrevet aktivitetsnivået. Jeg  har også måttet løftet litt på toåringen da jeg er mye alene. Har bestilt time hos fastlege nå og får ta en prat med han om hva som er det beste å gjøre videre. 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du ikke fått beskjed om å være forsiktig etter operasjon? Ikke løfte mer enn 1 kg, unngå vri og bøy. Lett trening i starten. Jeg er operert to ganger, varige nerveskader etter siste. 

Anonymkode: 8f80f...23a

Fikk bare beskjed om å ikke løfte tungt den første tiden. Ellers være aktiv og det var ikke så mye jeg kunne gjøre feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...