AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Del Skrevet 2. oktober 2022 Jeg og mannen er på husjakt, eller rettere sagt, leilighet eller rekkehus, vi orker ikke enebolig. Vi planlegger bare ett barn så vi trenger ikke noe veldig stort, men vi vil gjerne ha det praktisk, så planløsning osv. er viktig. Men jeg merker at det som oftest dreper interessen i en bolig er kjøkkenet fordi det er så lite. Tenkte vi måtte opp i størrelse på bolig for å få et brukbart kjøkken, men finner da til stadighet boliger som er 150kvm+ med kjøkken som knapt er større enn det vi har her i leiligheta mi på 55kvm. Her består da kjøkkenet av 120cm benkeoverflate, resten er koketopp + vask. Hva er greia? Er vi for kravstor? Anonymkode: e7c2c...362 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 2. oktober 2022 #2 Del Skrevet 2. oktober 2022 Kan dere se på eldre boliger? Nye boliger har små kjøkken, sikkert for å få prisen ned. Se også etter muligheten for å bygge om. Vi har rekkehus med opprinnelig 3 soverom, men kjøkken og ett soverom er slått sammen slik at vi har et stort kjøkken. Eldre hus, så kjøkkenet var opprinnelig av ok størrelse. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30704601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Del Skrevet 2. oktober 2022 Albbas skrev (5 minutter siden): Kan dere se på eldre boliger? Nye boliger har små kjøkken, sikkert for å få prisen ned. Se også etter muligheten for å bygge om. Vi har rekkehus med opprinnelig 3 soverom, men kjøkken og ett soverom er slått sammen slik at vi har et stort kjøkken. Eldre hus, så kjøkkenet var opprinnelig av ok størrelse. Der har du kanskje et poeng, vi har ikke sett så mye på når boligene vi har vært interessert i er bygget, så lenge de har god tilstandsrapport, og vi liker dem forøvrig. Skjønt området vi aller helst vil bo i tror jeg mest er fra 80-tallet + noe nybebyggelse (og sistnevnte er vi ikke er interessert i for planløsningen der er helt på bærtur). Skulle jo tro at de fra 80-tallet hadde brukbart kjøkken? Kanskje vi må kjøpe en uoppusset bolig likevel, så vi kan bygge et brukbart kjøkken?:\ Ingen av oss liker sånt, dårlig på valg av materiale, farger, design osv. Vi vil bare ha et pent, funksjonabelt kjøkken😅 Anonymkode: e7c2c...362 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30704670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 2. oktober 2022 #4 Del Skrevet 2. oktober 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Der har du kanskje et poeng, vi har ikke sett så mye på når boligene vi har vært interessert i er bygget, så lenge de har god tilstandsrapport, og vi liker dem forøvrig. Skjønt området vi aller helst vil bo i tror jeg mest er fra 80-tallet + noe nybebyggelse (og sistnevnte er vi ikke er interessert i for planløsningen der er helt på bærtur). Skulle jo tro at de fra 80-tallet hadde brukbart kjøkken? Kanskje vi må kjøpe en uoppusset bolig likevel, så vi kan bygge et brukbart kjøkken?:\ Ingen av oss liker sånt, dårlig på valg av materiale, farger, design osv. Vi vil bare ha et pent, funksjonabelt kjøkken😅 Anonymkode: e7c2c...362 Det er vanskelig å finne det perfekte hus fiks ferdig... 😅 Et hus trenger jo ikke være et helt oppussingsobjekt selv om noe må endres. Vårt hus har vi bygget ut og skiftet ut kjøkkenet på (etter noen år) fordi planløsningen var dårlig. Det var ikke et oppussingsobjekt av den grunn, men noe måtte vi gjøre for å få det mer etter våre behov. Og så betalte vi i dyre dommer for å få det gjort siden vi heller ikke kan sånt. 😂 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30704799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Del Skrevet 2. oktober 2022 Hvor stort kjøkken vil dere ha? Om dere kjøper rekkehus så kan det jo være mulighet til å endre romdelingen. Anonymkode: ed284...31c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30704801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Del Skrevet 2. oktober 2022 Det var også veldig vanlig med små kjøkken på 70-80 tall, med krok til større spisebord utenfor i forbindelse med stue. Var fokus på funksjonelle kjøkken da, og at skulle ta minst mulig skritt mellom kjøleskap, benk, vask og ovn. Så alt skulle være tett, smalt og liten plass til lite kjøkkenbord. Vi ønsket oss også et større kjøkken, med plass til stort spisebord og fungere litt som allrom. Valgte oss en leilighet hvor det var enkelt å ta litt av en veldig stor stue, og heller innlemme i kjøkken. Flytte en lettvegg og sette opp flere kjøkkenskap/benk på den ekstra veggplassen var ikke noen stor jobb. I tillegg bytta vi dører/fronter på de eksisterende skapene, så alt ser likt ut. Anonymkode: e4fc2...750 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30704864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Del Skrevet 2. oktober 2022 Albbas skrev (15 minutter siden): Det er vanskelig å finne det perfekte hus fiks ferdig... 😅 Et hus trenger jo ikke være et helt oppussingsobjekt selv om noe må endres. Vårt hus har vi bygget ut og skiftet ut kjøkkenet på (etter noen år) fordi planløsningen var dårlig. Det var ikke et oppussingsobjekt av den grunn, men noe måtte vi gjøre for å få det mer etter våre behov. Og så betalte vi i dyre dommer for å få det gjort siden vi heller ikke kan sånt. 😂 Vet ikke om vi leter etter det perfekte, men blir jo i tvil nå😅 Er ikke sånn at vi MÅ ha et hvitt kjøkken f.eks, åpen for mye, bare det er praktisk og litt stort, passer inn forøvrig osv. Vi kjøper jo langt under vårt budsjett så vi har jo sånn sett råd til å få det gjort for oss, men man må jo likevel velge farger osv.:P Ser for meg et klovnekjøkken om vi skal gjøre det selv AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor stort kjøkken vil dere ha? Om dere kjøper rekkehus så kan det jo være mulighet til å endre romdelingen. Anonymkode: ed284...31c Usikker på kvadratmeter, men jeg vet det kan bli for stort også. Men f.eks a la dette fra en random bolig på finn: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=268855619 Litt lite overskap kanskje men benkeplassen jeg ser på her. Dette er vel ikke spesielt stort? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var også veldig vanlig med små kjøkken på 70-80 tall, med krok til større spisebord utenfor i forbindelse med stue. Var fokus på funksjonelle kjøkken da, og at skulle ta minst mulig skritt mellom kjøleskap, benk, vask og ovn. Så alt skulle være tett, smalt og liten plass til lite kjøkkenbord. Vi ønsket oss også et større kjøkken, med plass til stort spisebord og fungere litt som allrom. Valgte oss en leilighet hvor det var enkelt å ta litt av en veldig stor stue, og heller innlemme i kjøkken. Flytte en lettvegg og sette opp flere kjøkkenskap/benk på den ekstra veggplassen var ikke noen stor jobb. I tillegg bytta vi dører/fronter på de eksisterende skapene, så alt ser likt ut. Anonymkode: e4fc2...750 Grøss, minner meg om kjøkkenet til min tidl. svigermor. Tarm med skap, koketopp og vask, null benkeplass. Vi ønsker noe litt fiks ferdig for vi har bare en vag ide om hva en lettvegg er, vi er ikke praktisk anlagt og vi har ikke ork til å drive med farge og materialvalg. Tror vi er litt lat Anonymkode: e7c2c...362 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30704996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke om vi leter etter det perfekte, men blir jo i tvil nå😅 Er ikke sånn at vi MÅ ha et hvitt kjøkken f.eks, åpen for mye, bare det er praktisk og litt stort, passer inn forøvrig osv. Vi kjøper jo langt under vårt budsjett så vi har jo sånn sett råd til å få det gjort for oss, men man må jo likevel velge farger osv.:P Ser for meg et klovnekjøkken om vi skal gjøre det selv Usikker på kvadratmeter, men jeg vet det kan bli for stort også. Men f.eks a la dette fra en random bolig på finn: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=268855619 Litt lite overskap kanskje men benkeplassen jeg ser på her. Dette er vel ikke spesielt stort? Grøss, minner meg om kjøkkenet til min tidl. svigermor. Tarm med skap, koketopp og vask, null benkeplass. Vi ønsker noe litt fiks ferdig for vi har bare en vag ide om hva en lettvegg er, vi er ikke praktisk anlagt og vi har ikke ork til å drive med farge og materialvalg. Tror vi er litt lat Anonymkode: e7c2c...362 Men har dere budsjett til det, så får dere jo kjøpt hjelp til å fikse det for dere? Megler bør vite om hvilke vegger i nærheten av kjøkken som evt kan flyttes, eller hvor det kan settes opp en vegg. En hvilken som helst selger av dørfronter/kjøkkenløsning kan anbefale hva som selges nå og er moderne, pene valg. Og de har folk til å sette opp og fikse. Anonymkode: e4fc2...750 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30705044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Del Skrevet 2. oktober 2022 Se etter potensiale. Så lenge dere har penger, så er det jo bare å få profesjonelle til å gjøre det for dere. Jeg bor i rekkehus på 120 m2, bygget i 1982. Jeg er fornøyd med kjøkkenet mitt, har kjøkkeninnredning i U, har langt og litt smalt kjøkken, så har veldig greit med plass i skapene på kjøkkenet, og grei benkplate plass. Har og kjøkkenbord med plass til 5 stoler. Har høyskap med fryser og høyskap kjøleskap. Så jeg føler jeg har god plass. Så har jeg stor stue, så der har jeg spisestue. Anonymkode: c8ffd...f47 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30705106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men har dere budsjett til det, så får dere jo kjøpt hjelp til å fikse det for dere? Megler bør vite om hvilke vegger i nærheten av kjøkken som evt kan flyttes, eller hvor det kan settes opp en vegg. En hvilken som helst selger av dørfronter/kjøkkenløsning kan anbefale hva som selges nå og er moderne, pene valg. Og de har folk til å sette opp og fikse. Anonymkode: e4fc2...750 Så de vil hjelpe med farge og materialvalg også?:) Det gjør det jo uendelig mye enklere. Jeg føler jo jeg bare har hatt flaks med at gardinene her faktisk passer med sofaen:P Bruker uendelig lang tid på å treffe valg når det kommer til sånt for jeg er redd jeg skal angre meg for det ikke passer osv. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Se etter potensiale. Så lenge dere har penger, så er det jo bare å få profesjonelle til å gjøre det for dere. Jeg bor i rekkehus på 120 m2, bygget i 1982. Jeg er fornøyd med kjøkkenet mitt, har kjøkkeninnredning i U, har langt og litt smalt kjøkken, så har veldig greit med plass i skapene på kjøkkenet, og grei benkplate plass. Har og kjøkkenbord med plass til 5 stoler. Har høyskap med fryser og høyskap kjøleskap. Så jeg føler jeg har god plass. Så har jeg stor stue, så der har jeg spisestue. Anonymkode: c8ffd...f47 Ja, jeg må vel bli flinkere med det. Husker jeg så et rekkehus med et lite kontor med inngang fra hovedsoverommet. Der hadde det blitt walkin closet i stedet gitt Anonymkode: e7c2c...362 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30705204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Del Skrevet 2. oktober 2022 Vi har pusset opp kjøkkenet de to siste stedene vi har flyttet til, selv om kjøkkenet egentlig ikke var veldig gammelt, fordi det har vært så himla upraktisk. I begge tilfellene har vi kunne lage mye mer praktiske kjøkken uten å gjøre store endringer, bare endre litt på layout og bytte innredningen - men ikke trengt å flytte rør eller rive vegger eller noe sånt. Som flere har sagt, se etter potensiale. Se etter leiligheter med kjøkken som uansett er klar for utbytting, men der bad og vegger/gulv ellers i leiligheten er pusset opp nylig. Kjedelig å kjøpe bolig med splitter nytt kjøkken som man bare irriterer seg over. Anonymkode: ef55f...2b7 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30705487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Del Skrevet 2. oktober 2022 Kjøpte kjøkken fra Norema, og selv med budsjettversjonen av deres kjøkken så får man egen konsulent som hjelper med løsninger og fargevalg. Til og med til gulv og vegger. Anonymkode: 228d8...dfd 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30707107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg og mannen er på husjakt, eller rettere sagt, leilighet eller rekkehus, vi orker ikke enebolig. Vi planlegger bare ett barn så vi trenger ikke noe veldig stort, men vi vil gjerne ha det praktisk, så planløsning osv. er viktig. Men jeg merker at det som oftest dreper interessen i en bolig er kjøkkenet fordi det er så lite. Tenkte vi måtte opp i størrelse på bolig for å få et brukbart kjøkken, men finner da til stadighet boliger som er 150kvm+ med kjøkken som knapt er større enn det vi har her i leiligheta mi på 55kvm. Her består da kjøkkenet av 120cm benkeoverflate, resten er koketopp + vask. Hva er greia? Er vi for kravstor? Anonymkode: e7c2c...362 Skal dere ha stort kjøkken uten å endre rominndeling må dere til 50 og 60-tallet. Og da medfører det naturlig nok TG3 på mye (altså dårlig tilstandsrapport), pga alder. Er dere heldig finner dere et hus fra 50-60-tallet med oppusset kjøkken, men dere vil få maaaange TG2 og TG3 av det. (Det er helt vanlig, men ofte er disse husene MYE mer solide enn de fra 70-80-tallet). Men samtidig var det her fortsatt ofte sagflis som isolasjon i veggene, så om huset IKKE er etterisolert, MÅ dere beregne den kostnaden. De fleste husene her har uansett fått ny kledning, og da ble også isolasjon byttet. På 70 og 80-tallet var det svært mange husbankhus, og det var da arealbegrensning for å få husbanklån. Derfor ser man gjerne kjeller under bare halve huset osv, fordi hvis de bikket over i areal fikk de ikke lån. "Moten" og byggemåten da var også små kjøkken, helst smale og avlange, gjerne parallell-kjøkken (dvs kjøkken langs hver sin vegg). Noen hadde plass til lite kjøkkenbord, men dette var på tiden der det ble satt spisebord i stua. Det var også svært små soverom, og gjerne toalett og bad delt. Husene som er pusset opp noe i dag av denne årgangen har gjerne påbygd kjøkken, eller flyttet kjøkken til stue og påbygd stue. Eller tatt et soverom, eller åpnet opp og laget åpen løsning ut mot gangareal. I husbankhusene var nesten alle vegger lettvegger, det var ytterveggene som var bærende. Her var det også gjerne store vinduer, og svært lite isolasjon i veggene (ofte bare 10cm). Disse husene er også gjerne etterisoler fordi de var kalde å bo i, men lurt å sjekke. Du ser lett at disse husene egentlig ikke har vinduskarmer, fordi veggene er så tynne. Hopper vi opp til 90-tallet så begynte man å lage mer firkantede kjøkken. Gjerne heltre lakkert furu, eller heltre eik for de som hadde råd til det. Ofte laget man u-kjøkken, eller en barøy (med overskap for flere!). Disse husene hadde også mer isolasjon i veggene, tror kravet da var 20cm. Mer solide enn 70-80-tallshusene. Samtidig kan du ofte finne dårligere tilstandsgrader her, fordi de blir så "nye" at de ikke er pusset opp, mens husene fra 50-80 er så gamle at de har krevd oppussing for lengst. Følg med på alder på vinduer, om de er byttet eller ikke. Men dette er nok husene dere bør se etter om dere ønsker større kjøkken uten at det er for mye å gjøre. Går dere over til 2000-tallet så får man mye mer variasjon, folk turte gjerne tenke litt mer nytt. Samtidig er tiden mellom 2000-2010 slik at tilstandsgrad vil gjerne bli 2 pga alder, men samtidig er det i teknisk god stand. Det vil si man havner litt i dilemma om å pusse opp og bytte et fungerende kjøkken kun fordi man ønsker annet utseendet, eller om man bør beholde det. Mye Ikea-kjøkken herfra også (men da Faktum-skap, ikke Metod. Så vanskelig å bytte dører der nå). Det å utelukke hus pga tilstandsgrad medfører at valgene blir svært få. Man kan finne et teknisk godt bad med TG 2, som fint kan fungere i mange år til, men TG = 2 kun pga alder. Feks. innerdører kan ende opp som TG2 kun fordi de er så og så gamle. (OBS! Kjøper dere hus som er bygget FØR 1970, så vil ofte dørene ikke ha hurtigfeste. Dette medfører at om dere vil bytte dører må dere også bytte karmen.) Anonymkode: 65380...7ac 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30708838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellglad Skrevet 4. oktober 2022 #14 Del Skrevet 4. oktober 2022 Jeg synes også det er utrolig mange små kjøkken, med både lite benkeplass og dårlig med oppbevaringsplass. Det blir fort et irritasjonsmoment i hverdagen, så skjønner godt at dere er kresne! 😄 Men som er sagt over kan dere kanskje stjele litt av stua og gjøre kjøkkenet større (avhengig av romløsning). 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30716132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 4. oktober 2022 #15 Del Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 17.03): Jeg og mannen er på husjakt, eller rettere sagt, leilighet eller rekkehus, vi orker ikke enebolig. Vi planlegger bare ett barn så vi trenger ikke noe veldig stort, men vi vil gjerne ha det praktisk, så planløsning osv. er viktig. Men jeg merker at det som oftest dreper interessen i en bolig er kjøkkenet fordi det er så lite. Tenkte vi måtte opp i størrelse på bolig for å få et brukbart kjøkken, men finner da til stadighet boliger som er 150kvm+ med kjøkken som knapt er større enn det vi har her i leiligheta mi på 55kvm. Her består da kjøkkenet av 120cm benkeoverflate, resten er koketopp + vask. Hva er greia? Er vi for kravstor? Anonymkode: e7c2c...362 Det er fordi utbygger skulle spare penger. Hvis dere går ned fra enebolig til leilighet, så har dere kanskje en bra økonomi i utgangspunktet. Hva med å legge 150-200k i et nytt kjøkkken som bygges ferdig før dere flytter inn? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30716172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #16 Del Skrevet 4. oktober 2022 Kjøp leiligheten dere vil ha, riv ut kjøkkenet som er og lag det kjøkkenet som dere vil ha. Anonymkode: 343c9...2ad Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30716731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #17 Del Skrevet 4. oktober 2022 Hos Norema, Kvik o.l. så kan deres konsulenter hjelpe dere med farge og materialvalg Dere kan si hva dere ønsker av veldikeholdsbehov, om dere like mørke eller lyse flater f.eks, også gjør de resten. Anonymkode: 00d70...955 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30718479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #18 Del Skrevet 4. oktober 2022 Vi bor i fireroms rekkehus fra 70/80 og veldig mange har utvidet kjøkkenet ved å fjerne ett soverom. Anonymkode: d49f4...13f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1619662-kj%C3%B8kkenfrustrasjon-p%C3%A5-husjakt/#findComment-30718509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå