AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Hvor mye man kan kreve av barn på 12-13 år som er hos den andre på samvær, når barnet/ ungdommen er her 10 til 12 overnattinger per måned? Da tenker jeg på å hjelpe til med litt husarbeid som; tømme oppvaskmaskinen, rydde opp etter middag eller dekke på til middag, og ikke slenge fra seg klær og sko over alt i huset men sette de på plass på skohylle og legge klær i skittentøysdunken på badet. Anonymkode: c46d6...749
Biloba Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Av daglig rydding og oppvask akkurat like mye per dag som de skulle gjort om de om de var i ett hjem 100%. Hvis det er din partners barn som ikke vil delta i den alderen, ville jeg forventet at ham får dem til å bidra, eller at han tar deres andel selv. 1
Summeer Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 12netter er jo 40% av tiden. Normalt husarbeid er å forvente, en oppvask, rydde etter seg selv, hjelpe til om familien gjør en storvask, ut med søppel. Her er det like mye husarbeid på særkullsbarn på samvær som felles barn når hen er her. Det er jo et hjem og ikke på besøk Men så er jeg av typen som forventer at barna feks hjelper til med å ta av bordet når vi spiser middag hos besteforeldre også da 😉 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 12-13 åringer må da få lov til å være vimsete, selvopptatte, kortsynte, egoistiske tenåringer - akkurat slik de er programmert for å være - også om de kun bor i hjemmet ca 1/3 av måneden. Klær og sko vil havne overalt, sånn er det bare. Det gjør du best i å slutte å irritere deg over. Fokuser på kun et par, enkle og mer konkrete ting. (Hjernene deres er tross alt ‘stengt for ombygging’ i de årene.) Alle tar av egen tallerken/glass etter måltider. Valg mellom å enten dekke på middagsbordet, eller ta ut av oppvaskmaskinen. Tenk litt mer på 12-13 åringen som en litt for stor 2-3 åring noen år Anonymkode: 6422e...153 4 1
Kjerringrokk Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 For at barnet ikkje skal få følelsen av å være på besøk er det beste for barnet at det får delta i daglige gjøremål som om dei bur der 100%. Men ikkje sett barnet t å rydde opp/vaske opp i rot som er der når barnet kommer inn døra, men det som barnet selv har rotet. Be om å lage måltid sammen, alle barn liker egentlig det selv om dei sukker og sier alltid må eg gjere alt🙃 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 12-13 åringer må da få lov til å være vimsete, selvopptatte, kortsynte, egoistiske tenåringer - akkurat slik de er programmert for å være - også om de kun bor i hjemmet ca 1/3 av måneden. Klær og sko vil havne overalt, sånn er det bare. Det gjør du best i å slutte å irritere deg over. Fokuser på kun et par, enkle og mer konkrete ting. (Hjernene deres er tross alt ‘stengt for ombygging’ i de årene.) Alle tar av egen tallerken/glass etter måltider. Valg mellom å enten dekke på middagsbordet, eller ta ut av oppvaskmaskinen. Tenk litt mer på 12-13 åringen som en litt for stor 2-3 åring noen år Anonymkode: 6422e...153 For noe tull, lærer de å hjelpe til hjemme fra de er ganske små så fortsetter de med det. Ingen unnskyldning for alder eller at de bor der x antall ganger pr.måned. Jeg har selv to barn i hus, de har aldri slengt fra seg eller ikke hjulpet til. Det er lov å sette krav, det har de godt av og det er til hjelp for dem den dagen de flytter for seg selv. Ser det på mine to, holder hyblene sine strøkne, har faste vaskedager osv. det er fordi det ble satt krav til de hjemme. Det å være tenåring er ingen unnskyldning for å slippe hjelpe til eller holde det ryddig Anonymkode: 50333...7fc 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 Mine stebarn bidro som om de bodde her permanent, de skulle ikke føle at de var på besøk... Men vi satte dem ikke til å fikse ting som allerede var rotete den dagen de kom fra mor. Anonymkode: 18eba...21f 2
flusa Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Det spiller vel ingen rolle hvor mye man er her eller der,man rydder uansett opp etter seg. Har noe med oppdragelse og folkeskikk å gjøre.
Kratt_ Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): 12-13 åringer må da få lov til å være vimsete, selvopptatte, kortsynte, egoistiske tenåringer - akkurat slik de er programmert for å være - også om de kun bor i hjemmet ca 1/3 av måneden. Klær og sko vil havne overalt, sånn er det bare. Det gjør du best i å slutte å irritere deg over. Fokuser på kun et par, enkle og mer konkrete ting. (Hjernene deres er tross alt ‘stengt for ombygging’ i de årene.) Alle tar av egen tallerken/glass etter måltider. Valg mellom å enten dekke på middagsbordet, eller ta ut av oppvaskmaskinen. Tenk litt mer på 12-13 åringen som en litt for stor 2-3 åring noen år Anonymkode: 6422e...153 Dette høres ut som den perfekte måten å oppdra fremtidige bortskjemte drittunger på. Endret 2. oktober 2022 av Kratt_ 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 Kratt_ skrev (11 minutter siden): Dette høres ut som den perfekte måten å oppdra fremtidige bortskjemte drittunger på. Neida. Bare at du og andre velger å henge dere opp i en beskrivelse jeg skreiv for å understreke at tenåringer er tenåringer, og steforeldre har det med å irritere seg ekstra på tenåringsbarn som ikke er deres egne. Samtlige av dere som kommenterte innlegget mitt (gidder ikke svare hver enkelt) hopper glatt over delen hvor jeg tar opp at selvfølgelig skal de delta i normale rutiner i hjemmet og forslag på hvordan det bør gjennomføres for at det skal bli ok for alle parter og minst mulig gnisninger. Men sånn er det vel på KG - selektiv sitering for å lage seg noe å irritere seg over. Må for guds skyld ikke lese hele teksten i sammenheng. Selv om jeg motsier helt konkret det dere prøver å hevde at jeg mener. *sukk ja* Anonymkode: 6422e...153 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): For noe tull, lærer de å hjelpe til hjemme fra de er ganske små så fortsetter de med det. Ingen unnskyldning for alder eller at de bor der x antall ganger pr.måned. Jeg har selv to barn i hus, de har aldri slengt fra seg eller ikke hjulpet til. Det er lov å sette krav, det har de godt av og det er til hjelp for dem den dagen de flytter for seg selv. Ser det på mine to, holder hyblene sine strøkne, har faste vaskedager osv. det er fordi det ble satt krav til de hjemme. Det å være tenåring er ingen unnskyldning for å slippe hjelpe til eller holde det ryddig Anonymkode: 50333...7fc Neida det er nok ikke noen regel som sier det, jeg fikk aldri gjøre noe hjemme, men jamen klarer jeg å holde det rent og ryddig likevel Anonymkode: 7d82f...ce8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 Kratt_ skrev (24 minutter siden): Dette høres ut som den perfekte måten å oppdra fremtidige bortskjemte drittunger på. Sjarmende med voksne som kaller andre for drittunger, mulig du ble lært opp til å rydde men de glemte å gi deg normal oppdragelse Anonymkode: 7d82f...ce8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 Barnet er en del av familien AS i begge hjem, da er det å forvente at barnet bidrar likt uansett hvilket hus det er i. Anonymkode: 64561...050
Brunello Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): For noe tull, lærer de å hjelpe til hjemme fra de er ganske små så fortsetter de med det. Ingen unnskyldning for alder eller at de bor der x antall ganger pr.måned. Jeg har selv to barn i hus, de har aldri slengt fra seg eller ikke hjulpet til. Det er lov å sette krav, det har de godt av og det er til hjelp for dem den dagen de flytter for seg selv. Ser det på mine to, holder hyblene sine strøkne, har faste vaskedager osv. det er fordi det ble satt krav til de hjemme. Det å være tenåring er ingen unnskyldning for å slippe hjelpe til eller holde det ryddig Anonymkode: 50333...7fc Det er nær null sammenheng mellom hvor mye barn gjør hjemme og hvordan de har det når de flytter ut. Jeg vet om mange som ikke gjorde noe hjemme i oppveksten som har det strøkent som voksne. 1
Brunello Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnet er en del av familien AS i begge hjem, da er det å forvente at barnet bidrar likt uansett hvilket hus det er i. Anonymkode: 64561...050 Litt utenfor tema. Mange som bruker «familien AS» later til å tro at alle skal gjøre like mye i et AS. Sånn er det ikke. Praktisk sett holder det å bidra med penger som eier, så får man andre til å jobbe for seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå