Gå til innhold

Dårlig samvittighet for å bare slappe av når jeg er syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare lufte litt frustrasjon. Er blitt syk, og selv om jeg har fri i helgen så har jeg dårlig samvittighet for å bare være hjemme alene og slappe av. Fint vær, så føler jeg burde vært ute på tur, ordnet i hus og hage. En venn ville også komme på besøk, men jeg sa nei fordi jeg er syk. Får dårlig samvittighet for dette også. Er ikke slik at jeg ligger på dødsleie akkurat, men er forkjølet, hoster og snørrer og ikke helt i form. Trenger noen støttende ord... Jeg er en som aldri er borte fra jobb ved sykdom, bortsett fra når det var strenge regler med coronasymptomer. Hadde kjempedårlig samvittighet da for å ringe meg syk. 

Anonymkode: 0b4e4...2aa

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lik. Er under kreftbehandling og blir vanvittig dårlig under cellegift. Første dagene ligger jeg som slakt på sofaen. Dette burde vel være ultimate unnskyldningen til å slappe av, men ligger med et indre stress over alt jeg burde gjøre. Ingen gode råd, bare har full forståelse! Det er jo ikke rasjonelt. Kroppen kommer seg mye fortere når du tillater deg å være på sofaen når du er syk!

Anonymkode: dbd13...8cb

• Hjerte 6
Skrevet

Ingenting å ha dårlig samvittighet for. Du er syk, da du tegner du å koble ut og hvile 💜

Anonymkode: 9d288...8a5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er lik. Er under kreftbehandling og blir vanvittig dårlig under cellegift. Første dagene ligger jeg som slakt på sofaen. Dette burde vel være ultimate unnskyldningen til å slappe av, men ligger med et indre stress over alt jeg burde gjøre. Ingen gode råd, bare har full forståelse! Det er jo ikke rasjonelt. Kroppen kommer seg mye fortere når du tillater deg å være på sofaen når du er syk!

Anonymkode: dbd13...8cb

Indre stress ja, der sier du det! 

Anonymkode: 0b4e4...2aa

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet. Koble av med god samvittighet 🥰

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke noe å ha dårlig samvittighet for! Slapp av og kom til hektene igjen:)

Sa hun som hadde dårlig samvittighet for at mannen måtte gjøre absolutt alt da jeg var nede for telling med isjas for noen uker siden... Han måtte ta på meg bukser og sokker tilogmed. Jeg var stappa full av smertestillende og likevel brølte jeg i smerter hver gang jeg måtte på do :fnise:  Å tørke meg selv var helt grusomt!

Anonymkode: c0ee4...ab7

Skrevet

Kanskje det betyr at du er nødt til å senke kravene til deg selv også når du ikke er syk? 

Følelsen av at du burde.. den er skapt av forventninger til deg selv, og forventninger du tror andre har til deg (som de i de fleste tilfeller ikke har).

Jeg foreslår at du bruker tiden på sofaen til å finne ut hvilke tidligere "må"-ting du faktisk har lyst til å gjøre, og hvilke du ikke har lyst til. Så kan du la deg styre mer av indre motivasjon, enn indre uro og dårlig samvittighet. 

Selv om man ikke liker å vaske klær, så liker man å ha rene klær, derfor blir vaske klær en må-ting man vil gjøre. Men om du ikke er så glad i å stelle i hagen, men bare gjør det fordi du føler det er forventet - da bør du redusere antall minutter i livet du bruker på sånt. 

Uansett, håper du slappet/slapper av med god samvittighet. 

Anonymkode: a8c72...aa0

• Liker 4
Skrevet (endret)

Slik er jeg og. Så fort jeg har fri klarer jeg ikke nyte det. Men er vel dette jævla maset i samfunnet om at vi skal prestere. Samme gjelder å ha det bra noen ganger. Tenker på folk som lever et liv i helvete mens her går jeg og kan sitte på kafe liksom. Men så blir det til at jeg tenker at jeg får det ikke bedre av at andre har det vondt, så hvorfor skal jeg få det vondt? Det vil mest sannsnylig ikke hjelpe noen andre.

Endret av Avstand
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Avstand said:

Slik er jeg og. Så fort jeg har fri klarer jeg ikke nyte det. Men er vel dette jævla maset i samfunnet om at vi skal prestere.

Ikke skyld på samfunnet for deres egne svakheter. Ta nå ansvar for dere selv og deres reaksjoner og følelser.

Anonymkode: 1adbf...1b1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ikke skyld på samfunnet for deres egne svakheter. Ta nå ansvar for dere selv og deres reaksjoner og følelser.

Anonymkode: 1adbf...1b1

Så hvorfor skal samfunnet stadig mase om ditt og datt?

Skrevet

Trekk ut kontakten på samvittighet og forpliktelser og vær snill med deg selv. 
Din kropp og ditt sinn vet hva som er bra for deg når du er syk. Lytt til dette og slapp av. :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 15.54):

å bare være hjemme alene og slappe av.

Prøv å se på det som at du hviler og gir kroppen arbeidsro. Hvis den både skal sette inn masse ekstra ressurser på å bekjempe infeksjonen(som en forkjølelse tross alt er), og samtidig ha nok ressurser til å fungere som vanlig hele tiden ellers, hvor mye lenger tid tror du da den bruker på å få gjort alt?

Når det er sagt, kjenner jeg følelsen! 

Anonymkode: 73289...2e8

• Liker 2
Skrevet

Du fortjener å hvile når du er syk. Du fortjener å prioritere deg selv når du er syk.

Å være produktiv er ikke det som gjør deg til et godt menneske. Eller verdig. Det er man i seg selv. 

Har måtte lære dette etter jeg ble alvorlig kronisk syk. Tok en stund å legge fra seg "må gjøre", og jeg har det bedre psykisk nå selv om kroppen er dårlig fysisk.

Om det er for en kort periode eller lengre må du nå prioritere egne grenser, og finne små ting som gjør deg glad, og gjøre dem om du kan. 

Anonymkode: e8f1f...5ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...