AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 For noen uker siden ble jeg akutt dårlig, fikk hovne øyne, lymfeknuter. Fikk beskjed av legevakta I Oslo å komme innom.😊 når jeg ankommer der, blir jeg møtt av sure sykepleiere. Jeg ventet i 3-4 timer, når jeg kom videre til den andre avdelingen for sykdom/skade. Så ble jeg møtt av en sykepleier. Som var kjempesur, hilste såvidt på meg. Jeg prøvde å være hyggelig selvom jeg var syk, klokken var 2 på natta. Jeg sovnet nesten på legevakta, holdt på å besvime, vann var det heller ikke der. Ikke mat heller, kun liten sjoko til 40 kr som man kunne. Etterpå så spør jeg hu sykepleieren et spørsmål, siden hu sa det er veldig mange folk og det var 1 meidisinstudent som skulle oppfølge alle pasienter i Storgata . Jeg ble sjokkert, var 40-50 pasienter og kun 1 "lege". Videre så sier sykepleier: du må ikke vente her altså, du er lite prioritert, du kan dra rett hjem. Eller så drar du til legevakta på Aker imorgen. Så spurte jeg: okei, men legevakta på Aker er ikke denne for de som har skadet seg?. Så overreagerer hun med frekt svar tilbake, og med sinne i øynene: i alle dager, hva tror du denne på storgata er da? Selvfølgelig er det ikke den på Aker for skade. Så sa jeg til henne: ja du må jo slappe av, jeg er ny her i Oslo. Bare spurte... du får betalt for å være her, ikke rope til syke pasienter. Og da sier hun på arrogant måte: håper du får en fin kveld videre. Så sa jeg ingenting og dro hjem, for jeg orket ikke å vente + bli møtt av en kjempesinna sykepleier. Blir satt ut av hvordan hun kunne være sånn. Dårlig service.... og ikke imøtekommende. Jeg tenker, det bør tas på alvor at norsk helsevesen kan bli bedre. Ingen har blitt sykepleier fordi de må, men fordi de vil like jobben. Og respektere pasienter. Og er ikke første gangen jeg blir møtt av en sur sykepleier, leger også. Har vært sure og ikke smilt, hilst såvidt. Ikke tatt på alvor. Klager hele tiden, enten det er lønn, arbeidsvilkår,corona. Anonymkode: dcf53...c89 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Skulle trodd Norge var det fattigste landet i Europa. Ikke vann å tilby til pasienter, ikke frukt. Ingenting, og lang ventetid Anonymkode: dcf53...c89
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Sier ikke det er greit å bli møtt surt, lange ventetider osv., men som noen som har bodd sammen med noen som jobbet i helse; de er utslitt. De jobber på minimalt med søvn, har ikke tid til å gå på do, blør gjennom under mensturasjon, har kjempedårlig bemanning, mangler utstyr, dårlige lokaler osv. Så jeg skjønner dem, de er bare mennesker. Det er jo ikke greit at det er sånn, men likevel bevilges det ikke mer midler til disse områdene, de bare driver rovdrift på de ansatte i stedet og skjønner ikke hvorfor vi mangler helsepersonell... Jeg bodde en periode sammen med ei venninne som jobbet i helse. Husker jeg en gang fant henne på ganggulvet i jakke og sko, trodde hun hadde hatt et illebefinnende. Neida, hun sov! Hun sov for hun hadde vært på jobb i nærmere ett døgn uten søvn, mat og drikke. Hun er ikke helsepersonell lenger for å si det sånn. Anonymkode: efc1f...6bf 9 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skulle trodd Norge var det fattigste landet i Europa. Ikke vann å tilby til pasienter, ikke frukt. Ingenting, og lang ventetid Anonymkode: dcf53...c89 Nå har vel sykepleiere mer å gjøre enn å drive butikk ovenfor pasienter. Du burde ha tenkt litt lenger, å tatt med din egen mat - for man kan forvente at man blir sittende lenge på legevakta. Kan godt forstå at sykepleierne blir irriterte, når pasientene er kravstore. Du får heller sende inn en klage på kapasiteten, enn sykepleiere som strekker seg langt. Anonymkode: 31064...3cd 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Det er her det går litt skeis, når du sier at du forventer mer service... Du var ikke innom en butikk, du var på et sted der noen skulle se til deg fordi du var dårlig. Jeg jobber selv innen helse og det er HELT SYKT hvordan folk FORVENTER å bli bært på gullstol over hele jævla fjøla! Jeg blir så matt av det høye forventningsnivået som folk har! Og ikke klarer folk noe selv heller, noe så lavterskel som å ringe taxi selv når de står med tlf i hånda er vanskelig for enkelte. Altså. Sykepleieren som møtte deg kunne muligens vært litt blidere eller møtt deg på en annen måte. Men, når det er sagt, etter en vakt på gud vet hvor mange timer, kanskje overtid også fordi noen andre har blitt syk, så blir man så sliten. Og jeg sier det rett ut: man blir altså så lei folk! Krav, krav, krav, det er alt folk kommer med. Du vet at da ryker strikken på et eller annet tidspunkt og det ble altså mot deg. Jeg skal banne på at hun i ettertid har dårlig samvittighet, men der og da var du det som fikk strikken til å ryke. "Alle" vet at det er kjempelang ventetid på legevakta, og sånn er det - de jobber på spreng. Det er en narvesen på andre sida av gata der, kunne løpt dit om du ville ha noe siden det var så lang ventetid. Anonymkode: 4f58c...7e9 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 Legevakta i Storgata(Oslo) er kjent for å være et temmelig utrivelig sted, for å si det mildt. Det er bare å se anmeldelsene på Google. Mange har opplevd langt verre behandling enn det du forteller om. Anonymkode: fa297...55b 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er her det går litt skeis, når du sier at du forventer mer service... Du var ikke innom en butikk, du var på et sted der noen skulle se til deg fordi du var dårlig. Jeg jobber selv innen helse og det er HELT SYKT hvordan folk FORVENTER å bli bært på gullstol over hele jævla fjøla! Jeg blir så matt av det høye forventningsnivået som folk har! Og ikke klarer folk noe selv heller, noe så lavterskel som å ringe taxi selv når de står med tlf i hånda er vanskelig for enkelte. Altså. Sykepleieren som møtte deg kunne muligens vært litt blidere eller møtt deg på en annen måte. Men, når det er sagt, etter en vakt på gud vet hvor mange timer, kanskje overtid også fordi noen andre har blitt syk, så blir man så sliten. Og jeg sier det rett ut: man blir altså så lei folk! Krav, krav, krav, det er alt folk kommer med. Du vet at da ryker strikken på et eller annet tidspunkt og det ble altså mot deg. Jeg skal banne på at hun i ettertid har dårlig samvittighet, men der og da var du det som fikk strikken til å ryke. "Alle" vet at det er kjempelang ventetid på legevakta, og sånn er det - de jobber på spreng. Det er en narvesen på andre sida av gata der, kunne løpt dit om du ville ha noe siden det var så lang ventetid. Anonymkode: 4f58c...7e9 Narvesen er joo ikke åpent kl 2 på natta😊! Jeg kom ikke med noe krav til koe, jeg spurte et konkret spørsmål, klagde ikke. Hun svarte frekt. Anonymkode: dcf53...c89 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Utrolig ræva service. DU fikk jo til og med beskjed av legevakta å komme innom! OGså attpåtil bli møtt sånn der? Nei vettu hva, bra du svarte for deg. Anonymkode: 6c595...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har vel sykepleiere mer å gjøre enn å drive butikk ovenfor pasienter. Du burde ha tenkt litt lenger, å tatt med din egen mat - for man kan forvente at man blir sittende lenge på legevakta. Kan godt forstå at sykepleierne blir irriterte, når pasientene er kravstore. Du får heller sende inn en klage på kapasiteten, enn sykepleiere som strekker seg langt. Anonymkode: 31064...3cd De må jo opptre fint, ikke rope. Tenke lengre? Jeg var syk, dårlig, hvem tenker på mat, jeg var bekymret for min helse. Klarte såvidt å stå på mine bein. Og du sier ta med egen mat. Jeg var ikke kravstor, jeg spurte 1 spørsmål. Og da skal ikke hun oppføre seg som en jævla ku.hun får betalt for å være på jobb. Og da skal hun måtte tåle spørsmål. Eller så har hun dårlig psyke. Og da velger man et annet yrke, takk for meg. Anonymkode: dcf53...c89
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 En sykepleier skal så klart være høflig, men det bør faktisk også pasienter anstrenge seg for å være! Da mener jeg ikke pasienter som er i sjokk/sorg og har alvorlige skader, da er det meste av oppførsel innafor, men du tilhører ingen av de kategoriene. Legevakten er ikke et sted du drar for å få service, jeg synes det er utrolig at noen faktisk tenker tanken. Sykepleieren hørtes aldeles ikke "kjempesinna" ut som du skriver. Men om hun hadde vært det, kunne jeg nesten forstått henne. For alt du vet kan hun ha vært på sin femte nattevakt i slengen, stått i en time med en kjempedårlig pasient som døde, og etter det blitt drapstruet av en narkoman (vekterne på legevakta er ikke der til pynt, altså!) og etter det igjen blitt skjelt ut av en sint mor som lurer på hvorfor hennes hostende femåring måtte vente på legen. Og så kommer du og har forventninger til bevertning. Da kan jeg forstå at smilet sitter litt langt inne. Og hvis måten du skriver her inne likner på måten du snakket til sykepleieren på, forstår jeg det enda bedre om hun var sur. Som ikke er det samme som kjempesinna. Benytter ellers anledningen til å si på generelt grunnlag at legevakter og sykehus er ikke servicesteder, og helsepersonell er ikke servitører. Mange av dem må dessuten tåle mer dritt på en måned enn andre i løpet av et helt yrkesliv. Ha litt respekt. Anonymkode: ef295...57b 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En sykepleier skal så klart være høflig, men det bør faktisk også pasienter anstrenge seg for å være! Da mener jeg ikke pasienter som er i sjokk/sorg og har alvorlige skader, da er det meste av oppførsel innafor, men du tilhører ingen av de kategoriene. Legevakten er ikke et sted du drar for å få service, jeg synes det er utrolig at noen faktisk tenker tanken. Sykepleieren hørtes aldeles ikke "kjempesinna" ut som du skriver. Men om hun hadde vært det, kunne jeg nesten forstått henne. For alt du vet kan hun ha vært på sin femte nattevakt i slengen, stått i en time med en kjempedårlig pasient som døde, og etter det blitt drapstruet av en narkoman (vekterne på legevakta er ikke der til pynt, altså!) og etter det igjen blitt skjelt ut av en sint mor som lurer på hvorfor hennes hostende femåring måtte vente på legen. Og så kommer du og har forventninger til bevertning. Da kan jeg forstå at smilet sitter litt langt inne. Og hvis måten du skriver her inne likner på måten du snakket til sykepleieren på, forstår jeg det enda bedre om hun var sur. Som ikke er det samme som kjempesinna. Benytter ellers anledningen til å si på generelt grunnlag at legevakter og sykehus er ikke servicesteder, og helsepersonell er ikke servitører. Mange av dem må dessuten tåle mer dritt på en måned enn andre i løpet av et helt yrkesliv. Ha litt respekt. Anonymkode: ef295...57b Ble jo ikke sur jeg. Men hun. Hun jobbe jo ikke gratis der. Så det betyr at hver gang en sykepleier har mye å gjøre? Drive og rope til pasienter; kanskje til og med lugge de i håret, skjelle de ut og kalle pasienter dumme i verste dall.... syns du skal tenke deg om før du skriver! Bare fordi man er sliten så skal det ikke gå utover andre. Er ikke sånn det fungerer i Norge. Har du dårlige psyke; velg et annet yrke. Orker ikke sure sykepleiere og leger.hver gang jeg er sur og mye å gjøre på jobb, butikk. Så skal jeg rope til kunder, slutte å hilse på de da? Skjønner ikke hva du vil frem til her. Du må tåle og akseptere at det er for dårlige helsevesen. Og ikke drive å manipulere meg til å tro at det er jeg som gjør feil her. Jeg spurte henne et vanlit spørsmål. Hu overreagerte....sånne som deg bør få en lærepenge. Sykepleier har selv valgt å jobbe hos legevakta. Jeg har ikke presset henne å jobbe der. Og da skal ho faen tåle et 1 spørsmål. Anonymkode: dcf53...c89 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En sykepleier skal så klart være høflig, men det bør faktisk også pasienter anstrenge seg for å være! Da mener jeg ikke pasienter som er i sjokk/sorg og har alvorlige skader, da er det meste av oppførsel innafor, men du tilhører ingen av de kategoriene. Legevakten er ikke et sted du drar for å få service, jeg synes det er utrolig at noen faktisk tenker tanken. Sykepleieren hørtes aldeles ikke "kjempesinna" ut som du skriver. Men om hun hadde vært det, kunne jeg nesten forstått henne. For alt du vet kan hun ha vært på sin femte nattevakt i slengen, stått i en time med en kjempedårlig pasient som døde, og etter det blitt drapstruet av en narkoman (vekterne på legevakta er ikke der til pynt, altså!) og etter det igjen blitt skjelt ut av en sint mor som lurer på hvorfor hennes hostende femåring måtte vente på legen. Og så kommer du og har forventninger til bevertning. Da kan jeg forstå at smilet sitter litt langt inne. Og hvis måten du skriver her inne likner på måten du snakket til sykepleieren på, forstår jeg det enda bedre om hun var sur. Som ikke er det samme som kjempesinna. Benytter ellers anledningen til å si på generelt grunnlag at legevakter og sykehus er ikke servicesteder, og helsepersonell er ikke servitører. Mange av dem må dessuten tåle mer dritt på en måned enn andre i løpet av et helt yrkesliv. Ha litt respekt. Anonymkode: ef295...57b Pasienter med alvorlig skade blir sendt til akuttmottaket. De er ikke stand til å prate såvidt. Anonymkode: dcf53...c89 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Pasienter med alvorlig skade blir sendt til akuttmottaket. De er ikke stand til å prate såvidt. Anonymkode: dcf53...c89 Jeg skrev vel ingenting om hvor de ble sendt, gjorde jeg? Ellers skjønner jeg dessverre ikke mye av innlegget ditt. Du skriver om lugging, manipulering og utskjelling, og du banner. Jeg synes du bruker veldig store ord for å skrive om en situasjon som slett ikke høres dramatisk ut. Anonymkode: ef295...57b 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev vel ingenting om hvor de ble sendt, gjorde jeg? Ellers skjønner jeg dessverre ikke mye av innlegget ditt. Du skriver om lugging, manipulering og utskjelling, og du banner. Jeg synes du bruker veldig store ord for å skrive om en situasjon som slett ikke høres dramatisk ut. Anonymkode: ef295...57b Ikke bry deg. TypisK kg. Anonymkode: 6c595...fa0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skrev vel ingenting om hvor de ble sendt, gjorde jeg? Ellers skjønner jeg dessverre ikke mye av innlegget ditt. Du skriver om lugging, manipulering og utskjelling, og du banner. Jeg synes du bruker veldig store ord for å skrive om en situasjon som slett ikke høres dramatisk ut. Anonymkode: ef295...57b Men du fremstår selv som dramatisk. Du tar siden til en sykepleier, og kaller meg dramatisk fordi jeg skriver noe som skjedde på legevakta.... jeg skriver hva jeg opplevde. Føler du prøvde å manipulere meg til å få meg til å tro at det jeg skriver om sykepleiere er galt, og at jeg sjøl er kravstoor, jeg spurte kun 1 spørsmpl. Så skal jeg ikke tørre å spørre de om noe uten å bli møtt opp md sure blikk og roping. Du mener det er riktig å kjefte på pasienter når en sykepleier er sliten? Du skal istedet si: dumt du opplevde dette. Men du skriver istedet: du er kravstor. Så vi vanlige mennesker skal tåle mye dritt på legevakta? Så hvis denne sykepleieren hadde f.eks utøvd voldelig, eller truende. Er det da etisk å si: hun var nok sliten. Så du må tåle litt vold du som pasient. Helt sykt at det fins sånne som deg Anonymkode: dcf53...c89
Curiousine Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): For noen uker siden ble jeg akutt dårlig, fikk hovne øyne, lymfeknuter. Fikk beskjed av legevakta I Oslo å komme innom.😊 når jeg ankommer der, blir jeg møtt av sure sykepleiere. Jeg ventet i 3-4 timer, når jeg kom videre til den andre avdelingen for sykdom/skade. Så ble jeg møtt av en sykepleier. Som var kjempesur, hilste såvidt på meg. Jeg prøvde å være hyggelig selvom jeg var syk, klokken var 2 på natta. Jeg sovnet nesten på legevakta, holdt på å besvime, vann var det heller ikke der. Ikke mat heller, kun liten sjoko til 40 kr som man kunne. Etterpå så spør jeg hu sykepleieren et spørsmål, siden hu sa det er veldig mange folk og det var 1 meidisinstudent som skulle oppfølge alle pasienter i Storgata . Jeg ble sjokkert, var 40-50 pasienter og kun 1 "lege". Videre så sier sykepleier: du må ikke vente her altså, du er lite prioritert, du kan dra rett hjem. Eller så drar du til legevakta på Aker imorgen. Så spurte jeg: okei, men legevakta på Aker er ikke denne for de som har skadet seg?. Så overreagerer hun med frekt svar tilbake, og med sinne i øynene: i alle dager, hva tror du denne på storgata er da? Selvfølgelig er det ikke den på Aker for skade. Så sa jeg til henne: ja du må jo slappe av, jeg er ny her i Oslo. Bare spurte... du får betalt for å være her, ikke rope til syke pasienter. Og da sier hun på arrogant måte: håper du får en fin kveld videre. Så sa jeg ingenting og dro hjem, for jeg orket ikke å vente + bli møtt av en kjempesinna sykepleier. Blir satt ut av hvordan hun kunne være sånn. Dårlig service.... og ikke imøtekommende. Jeg tenker, det bør tas på alvor at norsk helsevesen kan bli bedre. Ingen har blitt sykepleier fordi de må, men fordi de vil like jobben. Og respektere pasienter. Og er ikke første gangen jeg blir møtt av en sur sykepleier, leger også. Har vært sure og ikke smilt, hilst såvidt. Ikke tatt på alvor. Klager hele tiden, enten det er lønn, arbeidsvilkår,corona. Anonymkode: dcf53...c89 Synes ikke hun hørtes så sur ut. Synes heller din kommentar hørtes litt sur ut. Siden jeg ikke var der kan jeg heller ikke si med sikkerhet om personen var sur eller ikke. Er desverre heller ikke vanlig at det er mat på legevakten, men vatn kunne de jo hatt. Selfølgelig kan norsk helsevesen bli bedre, de er jo alt for underbemannet nå.. Det at de klager er helt forståelig Når du sier dårlig service, tenker jeg mer på butikk, kafé osv. Endret 2. oktober 2022 av Curiousine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå