Gå til innhold

Tips til å holde seg slank når man ikke kan trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skadet foten i juni og har såpass smerter at jeg ikke får trent. Bare det å gå tur er smertefullt. Og jeg får ikke gjort noe behandling med fysio for jeg får jo ikke svar på MR.. 

I mellomtiden har jeg gått veldig opp i vekt, er mye trøstespising siden jeg ligger her dag ut og inn med smerter og kjeder meg foran tv-en. Har lyst å ta grep nå før jeg går opp enda mer, men er vanskelig. Jeg er 1.74 cm og har gått opp 5 kg, til 69 kg nå. Spiser dsv mye godteri. Har blitt litt flinkere denne uka til å unngå det og spise mer fornuftig. Noen råd til bedre kosthold? 

Går opp i vekt av brød så prøver å holde meg unna det. Jeg er veldig glad i grønnsaker, kylling og fisk. Noen som har slitt med skader og klart å gå ned i vekt likevel? 

Anonymkode: 774d4...e35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver jo at du spiser mye godteri, men har blitt flinkere. Du prøver å unngå det som du vet du går opp i vekt av. Da har du vel løst utfordringen selv? 

Ja, jeg har slitt med skader selv og klarte å gå ned i vekt. Spiste bare mindre enn det kroppen trenger. Man trenger utrolig lite hvis man bare sitter i sofaen. 

Skrevet

Må rett og slett bare begrense inntaket. Opplevde omtrent det samme, falt og ødela ankel, tok 6 måneder før jeg klarte å gå normalt og uten smerter. Beholdt vekten. Men spiste ikke godteri og snacks, det gjør jeg heller ikke til vanlig. Fokuserte på sunn mat, som vanlig, og spiste heller ikke spesielt mye mindre, ikke merkbart mindre i allefall. Men kanskje det ble litt mindre samlet sett. 

Skrevet
Ms. Steele skrev (1 minutt siden):

Du skriver jo at du spiser mye godteri, men har blitt flinkere. Du prøver å unngå det som du vet du går opp i vekt av. Da har du vel løst utfordringen selv? 

Ja, jeg har slitt med skader selv og klarte å gå ned i vekt. Spiste bare mindre enn det kroppen trenger. Man trenger utrolig lite hvis man bare sitter i sofaen. 

Jo men selv de dagene jeg unngår godteri så går jeg ikke ned i vekt. Så det er vanskelig! Jeg spiste pasta her om dagen og gikk opp 1 kg dagen etter. Blir jo stressa av dette her, føler meg oppblåst og jævlig. Vanligvis spiser jeg kanskje 1700-1800 kcal pr dag, men før skaden trente jeg 3-5 dager i uken og var mye mer aktiv. Jeg er klar over at jeg trenger mindre mat nå men er veldig vanskelig å finne riktig mengde. Skulle gjerne gått ned de 5 kg jeg har gått opp. 

Skrevet

Kuttet godteri. Spis næringsrik mat.

Praktiser porsjonskontroll.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo men selv de dagene jeg unngår godteri så går jeg ikke ned i vekt. Så det er vanskelig! Jeg spiste pasta her om dagen og gikk opp 1 kg dagen etter. Blir jo stressa av dette her, føler meg oppblåst og jævlig. Vanligvis spiser jeg kanskje 1700-1800 kcal pr dag, men før skaden trente jeg 3-5 dager i uken og var mye mer aktiv. Jeg er klar over at jeg trenger mindre mat nå men er veldig vanskelig å finne riktig mengde. Skulle gjerne gått ned de 5 kg jeg har gått opp. 

Du må ikke veie deg daglig, det blir du bare stresset av. Hold deg til en gang i uka, f.eks fredag morgen før frokost.

Jeg kan ikke trene selv pga kronisk sykdom, og jeg må passe på hva jeg spiser. Det er det eneste du kan gjøre akkurat nå, men du kommer sannsynligvis i gang igjen etterhvert.

Er du helt inaktiv trenger du ikke 17-1800 kcal. Sjekk hva din bmr er, er et par kalkulatorer som også spør om du vil holde vekta eller ned og hva du da må spise i antall kalorier.

Anonymkode: 18ac0...a34

• Liker 2
Skrevet

bytt ut trøstespising med godt drikke isteden uten sukker :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da anbefaler jeg at du teller kalorier. Du går neppe ned bare ved å kutte godteri noen dager om du spiser tilsvarende antall kalorier i noe annet. Å spise pasta i seg selv gir jo ikke nødvendigvis oppgang. Det er jo mengden det er snakk om i tillegg til evt tilbehøret. Ja, det er vanskelig å finne balansen, men å spise mindre enn kroppen trenger er jo svaret. 

• Liker 2
Skrevet

Er nok snacksen du bør kutte ned på. Og evt mindre middagsporsjon? Noen spiser feks 2stk laksefilet som en porsjon, mens en porsjon er kun 1stk filet. Bytt evt ut ris/poteter med grønnsaker. 

Til frokost/lunsj: 2 knekkebrød med magert pålegg, fruktsalat med kesam, naturell yoghurt med bær, havregrøt, smoothie. 

Kanskje spise litt senere middag så du ikke må ha kvelds? 

Sunn snacks som mellommåltid. Oppkjært frukt eller grønnsaker, druer, smoothie, bær, rett i koppen suppe, et knekkebrød, te. 

Anonymkode: 94126...f3e

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke følge med på vekten sånn dag for dag og tro at det henger sammen med kostholdet samme dag eller dagen før. 

Kutt ut godteri i hverdagen. Vei deg om 3 uker.

Prøv å spise som før, men litt mindre mengder. En brødskive mindre (for eksempel), litt mindre kjøtt og pasta, sånne små grep. 

Skrevet

Det hjelper ikke å vite hva som er sunt hvis du ikke faktisk slutter å spise det usunne. Sannsynligvis er det ikke kunnskap det skorter på? 

Hvis du faktisk trenger hjelp til å vite hva du bør spise, så tell kalorier. Vei mat, legg inn alt i en app. Selv oljen du steker i må med. 

Å legge på seg betyr at kroppen lagrer ekstra fett. Du legger ikke på deg av spesifikke matvarer, du legger på deg om kroppen ikke trenger den energien du tilfører. Du legger altså ikke på deg ev brød. 

Den energien som er lettest tilgjengelig for kroppen, er karbohydrater. Når du spiser mye karbohydrater som kroppen ikke trenger umiddelbart, vil dette lagres i musklene (det blir ikke fett over natten). For at musklene skal kunne lagre karbohydrater, må de også lagre vann. Opp til 4 ganger så mye vann som karbohydrater. Skal kroppen lagre 200g karbohydrater pga et pastamåltid om kvelden, vil den lagre 200g pluss 800g vann, totalt 1kg. Vekten kan derfor vise opp mye morgenen etterpå, for du forbrenner lite om natten. Og vannet kan ikke forbrennes. Når karbohydratene er brukt opp, går vannet over i blodomløpet, videre til nyrene, og deretter blir det urin. Denne prosessen tar tid. 

Enten bør du veie deg sjelden (en gang eller maks to i mnd), eller ofte, hver dag. 
Fordelen med en gang i mnd er at du sannsynligvis blir mindre opphengt i vekt. Fordelen med å veie hver dag, er at du blir vant til å fokusere på trendene i kurven og ikke alle de små og naturlige svingningene. Men om du veier hver dag er det viktig med kunnskap om hva som gjør at kroppen svinger. Salt er et annet eksempel på ting som får kroppen til å holde på vann. Vannvekt er ikke å legge på seg. 

Anonymkode: e22a8...50f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...