Gå til innhold

Male ytterdør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann dere. Er det noen av dere som har erfaring med å male ytterdør i oljet tre? 

Er det mye jobb? Hvilke produkter brukte du? Er du fornøyd med resultatet? 

Anonymkode: 4f1bc...380

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg malte en gammel, sliten, oljet teakdør for et par år siden. Det er en del jobb om det skal bli bra, men det er verdt det. En slurvete malt dør ser etter min mening verre ut enn en "ærlig og redelig" sliten teakdør.  

Grunnarbeid er viktig. Jeg fjernet håndtak og beslag, vasket to runder med kraftvask (de fleste klarer seg antakelig med en, men så j... var døra), og lot døra tørke (et par dager med steikvarm sommertemperatur). Deretter pusset jeg med pussemaskin med relativt fint sandpapir. Etter å ha fjernet alt støv grunnet jeg med Butinox Futura grunning, og når den var tørr malte jeg tre strøk med Butinox Futura Dør og vindu. Jeg passet på ikke å male i sola, og valgte pensler av god kvalitet framfor rull, da døra hadde nok trestruktur og lister/paneler til at rull ble upraktisk. Kronen på verket ble nye dørhåndtak og beslag. 

Jeg tok ingen snarveier, og resultatet er kjempebra. Ingen penselstriper, ingen siging eller drypp. Døra ser fabrikkmalt ut, og jeg har fått "nytt" inngangsparti.  :) 

Anonymkode: 6cc84...57f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde vasket slik som forrige innlegg er beskrevet, men gjerne dratt over med rødsprit før videre behandling. Det er bare en fordel at døren er slitt. Er den ikke det så er det mye større sjanse for bobler/ flassing.

Ellers en god beskrivelse over her👍
Selv om jeg gjerne hadde valgt ren oljemaling på akkurat dette området. Men da må du ha god tid til tørk. Og da er høsten utelukket.

Anonymkode: c754a...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...