AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Hei. Har hatt halsbetennelse på 5 dagen i dag. Var på legevakten i går, og hun mente at det mest sannsynlig var et virus som kom til å gå over av seg selv. Hun målte CRP på 37. Følte ikke at hun kikket ordentlig i munnen. Har voldsome smerter på venstre side i tillegg til hevelse og hvitt belegg. Smertene sitter bare på en side. Kjenner at øret mitt begynner å verke og har voldsom hodepine. Hadde feber på 2.dagen. Klarer nesten ikke spise eller drikke, må spytte ut mitt eget spytt. Har blitt tappet for en halsbyll før, men hun sa ingenting om det. Er det vanlig å ha så store smerter på 5 dagen med halsbetennelse? Hva skal jeg gjøre? Desperat etter hjelp. Anonymkode: 52b9d...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg har opplevd det. Måtte ta tiden til hjelp. Er du bekymret kan du ringe fastlege i morgen. Anonymkode: 5edf1...1a4 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Tok de ikke strep test? Anonymkode: a85b8...854 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Høres ut som streptokokkinfeksjon, mye mer smertefult enn vanlig halsbetennelse. Hadde det for noen mnd siden, og tenkte av og til at jeg bare ville dø. Jeg fikk antibiotika, men vet ikke om det rekker å ha effekt før man blir frisk av seg selv, spesielt så sent i sykdomsforløpet. Anonymkode: bd4b9...3ed
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 En CRP på 37 tyder på en virusinfeksjon, en bakteriell halsbetennelse ville gitt høyere CRP. Ta tiden til hjelp, er du ikke bedre til tirsdag ville jeg ringt legen igjen. Anonymkode: 25972...226 5
Gjest Lija Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 Ring legevakt og spør du😊 Men om det hjelper med smertestillende ville jeg kjørt på med det frem til fastlegen åpner i morgen. Jeg har fått antibiotika for crp på 36, men det var først etter å ha hatt halsbetennelse i over en uke uten at crp gikk ned.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tok de ikke strep test? Anonymkode: a85b8...854 Jo den var negativ. Føler at halsen har begynt å snøre seg til. Mandelen er så hoven at den går helt bort til drøvelen, mens den andre er mindre. Anonymkode: 52b9d...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Lija skrev (14 minutter siden): Ring legevakt og spør du😊 Men om det hjelper med smertestillende ville jeg kjørt på med det frem til fastlegen åpner i morgen. Jeg har fått antibiotika for crp på 36, men det var først etter å ha hatt halsbetennelse i over en uke uten at crp gikk ned. Hvilke smertestillende hjelper? Ibux? Jeg klarer snart ikke svelge noen ting. Anonymkode: 52b9d...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke smertestillende hjelper? Ibux? Jeg klarer snart ikke svelge noen ting. Anonymkode: 52b9d...2ac Kjøp stikkpiller om du sliter med å svelge tabletter. Om du klarer å svelge tabletter, kan du ta en ibux og en paracet. Halsbetennelse er vondt, men det går som oftest over av seg selv. Anonymkode: fc046...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En CRP på 37 tyder på en virusinfeksjon, en bakteriell halsbetennelse ville gitt høyere CRP. Ta tiden til hjelp, er du ikke bedre til tirsdag ville jeg ringt legen igjen. Anonymkode: 25972...226 Ja det var det jeg forsto på henne. Men jeg klarer snart ikke prate eller gape. Det er helt forferdelig. Kan det gå fra virus til bakteriell etter hvert? Føler det bare blir verre og verre. Anonymkode: 52b9d...2ac
Kaisada Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilke smertestillende hjelper? Ibux? Jeg klarer snart ikke svelge noen ting. Anonymkode: 52b9d...2ac Kontakt lege. Om smertene bare blir verre og mandelen såpass omfangsrik er det trolig halsbyll. Crp har en forsinkelse på et døgn, så den kan ha steget endel nå. Paracet hjelper. 1
Kaisada Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det var det jeg forsto på henne. Men jeg klarer snart ikke prate eller gape. Det er helt forferdelig. Kan det gå fra virus til bakteriell etter hvert? Føler det bare blir verre og verre. Anonymkode: 52b9d...2ac Ja det kan utvikles bakteriell abcess etter eller samtidig med halsinfeksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 Kaisada skrev (4 minutter siden): Ja det kan utvikles bakteriell abcess etter eller samtidig med halsinfeksjon. Takk for svar. Har mulighet for å ta en crp på jobb. Om den forsatt er 37 så er det mest sannsynlig ikke halsbyll? Kan liksom ikke fatte at dette kan være en vanlig halsbetennelse. Jeg får nesten ikke puste eller gape. Anonymkode: 52b9d...2ac 1
Gjest Lija Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvilke smertestillende hjelper? Ibux? Jeg klarer snart ikke svelge noen ting. Anonymkode: 52b9d...2ac Ta det du får i deg. Men om du er blitt verre fra forrige besøk er det bare å ta en tur til🙃 Men er jo bare å ringe og spørre de. Helt sikkert en annen person du treffer.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 Dra igjen til legevakta. Sånn skal det ikke være. Har hatt halsbetennelse nå selv og ble bedre etter noen dager. Og har hatt streptokokker før. Da er crp stort sett høyere. Virker som byll, rett og slett og er farlig… tjopp tjopp til legevakta ! Anonymkode: ff30a...d80
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dra igjen til legevakta. Sånn skal det ikke være. Har hatt halsbetennelse nå selv og ble bedre etter noen dager. Og har hatt streptokokker før. Da er crp stort sett høyere. Virker som byll, rett og slett og er farlig… tjopp tjopp til legevakta ! Anonymkode: ff30a...d80 men de tok crp på 37 og en prøve for å sjekke betennelse, den var negativ. kan den ha forandret seg i dag? Og kan det være byll selv med lav crp? Jeg vet snart ikke hvordan jeg skal klare mere. Verker helt ut i venstre øret. Anonymkode: 52b9d...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #17 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for svar. Har mulighet for å ta en crp på jobb. Om den forsatt er 37 så er det mest sannsynlig ikke halsbyll? Kan liksom ikke fatte at dette kan være en vanlig halsbetennelse. Jeg får nesten ikke puste eller gape. Anonymkode: 52b9d...2ac Vanlig misforståelse at CRP må være høy ved bakteriell infeksjon. Den trenger ikke det. Kan også få høy CRP ved virusinfeksjon. Ville tatt kontakt med legevakten igjen siden du har så vondt, ikke klarer å svelge eget spytt, og siden det er ensidig. Anonymkode: 6b3c3...acc 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #18 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): men de tok crp på 37 og en prøve for å sjekke betennelse, den var negativ. kan den ha forandret seg i dag? Og kan det være byll selv med lav crp? Jeg vet snart ikke hvordan jeg skal klare mere. Verker helt ut i venstre øret. Anonymkode: 52b9d...2ac Kan være byll med lav CRP. Strep-testen som var negativ? Mye annet som kan gi infeksjon. Anonymkode: 6b3c3...acc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #19 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vanlig misforståelse at CRP må være høy ved bakteriell infeksjon. Den trenger ikke det. Kan også få høy CRP ved virusinfeksjon. Ville tatt kontakt med legevakten igjen siden du har så vondt, ikke klarer å svelge eget spytt, og siden det er ensidig. Anonymkode: 6b3c3...acc Takk for svar. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan være byll med lav CRP. Strep-testen som var negativ? Mye annet som kan gi infeksjon. Anonymkode: 6b3c3...acc Takk for svar. Den var negativ ja. Følest kjipt å nesten bli avvist av legevakten, tror ikke at jeg tørr å ringe i kveld. Får lide meg gjennom det til i morgen kanskje, for da kan jeg ringe fastlegen. Smerter i ene øret også nå. Trodde jeg vertfall kom til å følge meg litt bedre etter dag 5, men nei heller verre. Halsen kjennes mye tettere ut. Anonymkode: 52b9d...2ac
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #20 Skrevet 2. oktober 2022 Ring legevakta igjen. Herremin. Hvorfor skal du lide deg gjennom noe som helst? Legevakta er til for saker som dette. Mann deg opp, ring legevakta. Anonymkode: a7f75...0ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå