Gå til innhold

Troverdig grunner til å ikke "kunne" få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Av ulike årsaker (hovedsakelig depresjon, lang historie) bestemte jeg meg for å sterilisere meg i fjor. Min far er ganske konservativ og har av og til sagt at jeg blir arveløs om jeg ikke gir han barnebarn. Det er nok litt på tull, men jeg klarer ikke ta samtalen og si at jeg faktisk har sterilisert meg. Vi har et anstrengt forhold, og jeg orker bare ikke noe mer drama merker jeg.

Så jeg har tenkt å pynte litt på sannheten og si at jeg og samboer har prøvd å få barn, men at det ikke går. Så jeg lurer litt på hva jeg kan bruke som en unnskylding for dette. Hvilke troverdig grunner finnes det?

Tror jeg bare skal si at jeg har vært på fertilitetsklinikken og rett og slett har dårlige svømmere, men ønsker gjerne noen flere tips :)

PS! Jeg har klar over at jeg sikkert bare bør si sannheten, men det blir for mye for meg. Pick and choose your battles, som det heter på godt norsk.

#69dudes

Anonymkode: 351c2...d53

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si noe som betyr null mulighet.

Du hadde mistanke om endometriose, og tok derfor lapraskopi. Du måtte fjerne mye inkludert reproduktive organer, så når du våknet fikk du beskjeden.

Dette er tøft for deg, men nå slipper du iallefall store smerter. Og du orker ikke snakke om det. 

• Liker 3
Skrevet

Dårlige svømmere er nok en grei grunn. 

Anonymkode: a675a...f17

• Liker 4
Skrevet
DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Du hadde mistanke om endometriose, og tok derfor lapraskopi. Du måtte fjerne mye inkludert reproduktive organer, så når du våknet fikk du beskjeden.

Dette er tøft for deg, men nå slipper du iallefall store smerter. Og du orker ikke snakke om det. 

Han er mann 😂

Anonymkode: 91d5e...29c

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (Akkurat nå):

Kan de som har dårlige svømmere få endometriose? 

Anonymkode: 9c47d...20e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dårlige svømmere er nok en grei grunn. 

Tenker jeg prøver den. Min far er av gamletypen og hater og snakke om følelser osv, så tviler på at det blir mange oppfølgingsspørsmål. Kjedelig å måtte lyve til han også, men jeg ser på dette som en hvit løgn for å slippe å krangle de få gangene jeg ser ham.

• Liker 5
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du må si noe i det hele tatt?

Anonymkode: 6ecb7...7a3

• Liker 1
Skrevet

Azoospermi er når kroppen enten ikke produserer svømmere i det hele tatt, eller noe i "systemet" er blokket så de ikke kommer frem. Par der mann har dette må som oftest bruke donor med mindre de får fjernet blokkeringen, eller klarer å hente ut sædcellene fra testiklene via andre metoder for IVF. 

Anonymkode: 1086e...bbf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvorfor du må si noe i det hele tatt?

Anonymkode: 6ecb7...7a3

Egentlig gjør jeg ikke det. Men han og min stemor maser på meg med jevne mellomrom og synes det er ubehagelig at han bruker arven som et slags pressvåpen.

TS

• Liker 1
Skrevet

Om du sier noe så enkelt som at "vi kan ikke få barn av medisinske årsaker, og ønsker ikke å snakke om det", er jo det en liten løyn som ikke pynter for mye på det?

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde gått for dårlige svømmere om jeg var mann, eventuelt at du har vært og fått det sjekket og det var helt dødt, ingen svømmere i sikte. Det er jo for så vidt sant og siden du har sterilisert deg. :P 

• Liker 10
Skrevet

Eller, det er jo ikke en løyn en gang siden du er sterilisert! Så får de tolke det videre som de vil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker jeg prøver den. Min far er av gamletypen og hater og snakke om følelser osv, så tviler på at det blir mange oppfølgingsspørsmål. Kjedelig å måtte lyve til han også, men jeg ser på dette som en hvit løgn for å slippe å krangle de få gangene jeg ser ham.

Men er han typen til å komme med råd uoppfordret? Dårlige svømmere kan blant annet skyldes fedme, stramme truser,  alkoholforbruk. 
Om han lar temaet ligge og godtar begrunnelsen uten noe om og men er dårlige svømmere helt klart en god, hvit løgn. Begynner han derimot å anklage deg for å drikke for mye, kritisere vekta di, kontrollere hva du eter, kan det fort føre til nye problemer når jeg tenker meg om 🧐

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er han typen til å komme med råd uoppfordret? Dårlige svømmere kan blant annet skyldes fedme, stramme truser,  alkoholforbruk. 
Om han lar temaet ligge og godtar begrunnelsen uten noe om og men er dårlige svømmere helt klart en god, hvit løgn. Begynner han derimot å anklage deg for å drikke for mye, kritisere vekta di, kontrollere hva du eter, kan det fort føre til nye problemer når jeg tenker meg om 🧐

Nei, heldigvis ikke. Og det er derfor jeg tenker jeg skal si noe snart. For jeg vet han synes det er veldig ubehagelig å snakke om slikt, og det blir neppe noe mer mas etter det.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han er mann 😂

Anonymkode: 91d5e...29c

🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Jeg LER 😂😂😂

OK, ikke si det. Si at kona har endometriose, og du fikk beskjed om NULL svømmere. Null komma niks. Ikke dårlige. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Egentlig gjør jeg ikke det. Men han og min stemor maser på meg med jevne mellomrom og synes det er ubehagelig at han bruker arven som et slags pressvåpen.

TS

Ta det med i samme slengen?

»Fertilitetsklinikken har gitt beskjed om at det er fullstendig dødt, jeg er 100% infertil. Kona har og utfordringer med fertil helse, og jeg opplever denne greia med arv og generelt gjentakende mas som veldig ubehagelig. Så nå snakker vi ikke noe mer om det, vi kommer aldri til å kunne få barn».

Sistnevnte er jo 99,8 eller noe % sikkert. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

»Fertilitetsklinikken har gitt beskjed om at det er fullstendig dødt, jeg er 100% infertil. Kona har og utfordringer med fertil helse, og jeg opplever denne greia med arv og generelt gjentakende mas som veldig ubehagelig. Så nå snakker vi ikke noe mer om det, vi kommer aldri til å kunne få barn».

Det skal jeg gjøre. Tusen takk for svar :)

TS

Skrevet
DundreMilfin skrev (4 minutter siden):

Enig, sleng på at dette er en stor sorg for dere som blir rippet opp hver gang temaet tas opp. 

Anonymkode: e3f4b...55a

• Liker 8
Skrevet

"Jeg har arvet dårlige gener og av den grunn null svømmere."

Da holder nok den gamle faren hans  tyst framover.

Anonymkode: 3e86d...c7e

• Liker 5
Skrevet

Siden han er en konservativ mann så spør han vil mest sannsynlig ikke oppfølgingsspørsmål? Det er ganske privat å spørre om noe utbrodering om et slikt tema.

Det bør vel holde å si at vi har prøvd lenge og har vært hos lege, det blir nok ikke noen barnebarn på deg. Med et trist fjes. 

Anonymkode: 0bbe1...adb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...