AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Det høres kanskje rart ut men jeg lurer bare på hvordan man faktisk klarer å føde i 2-3 dager uten å sove? Også når babyen kommer må man være våken da også, eller hjelper de slik at man får hentet seg inn igjen? Er livredd for en slik langvarig fødsel der du er helt utslitt og ikke sovet på 30 timer også skal du presse ut ett barn, ha de værste smertene i ditt liv osv. Hvordan opplevde dere med lange fødsler det? Anonymkode: 3778f...088 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Har du lang latensfase kan du få en sovedose- beroligende og litt sterke smertestillende. Du kan også få epidural som hjelper minke smerter. Man dupper mellom riene og hviler når man kan. Har man anledning kan de ansatte hjelpe å passe baby mens mor og far får sovet en stund. Ikke bruk tid og krefter på å engste deg for en lang fødsel, du blir bare mer sliten av det. Slapp av, lad batteriene og ta det som det kommer. Anonymkode: 753eb...06b 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 De tvinger på deg epidural. Med den på fult får du sove uten problemer. Morfin er også mulig tidlig i forløpet. Har aldri hørt om noen som var våken 30 til 40 timer i fødsel. Hadde selv over 30 timer langt forløp. Anonymkode: c4d02...dcb 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg fikk epidural etter ca 1 døgn i aktiv fødsel (altså over 4 cm). Sovnet i det sekundet den begynte å virke. Sov av og på til de vekket meg for å presse et døgn etterpå. Var helt uthvilt og klar da baby kom. At baby måtte tas med vakuum fordi jeg ikke kjente pressriene plagde meg ikke da for jeg var verken sliten eller trøtt. Var helt klar og fikk med meg alt som ble sagt og gjort Anonymkode: 1354f...174 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Søvnmangel var seriøst det verste med min fødsel, mye verre enn smertene. Når tiden kom for å faktisk trykke og begynne på selve jobben, hadde jeg 0 krefter igjen. Jeg hadde ingenting å gi etter så mange døgn. Det var helt grusomt! Anonymkode: 6e6a0...755 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 Tja, får ta en omvendt her jeg da 😅🤷♀️ Jeg hadde ekstreme søvnproblemer fra 5.svangerskapsmåned og sov kriselite måneden før fødsel - så jeg var ganske bekymra for akkurat dette. Kom riktignok med 5 cm åpning til igangsettelse, hadde ganske mye smerter lenge men særlig siste ukene før. Hvilte jo mye hjemme, men sove var vanskelig. Under fødsel var det uaktuelt. Og for å toppe det hele så lo barnepleierne på barselhotellet av meg når jeg sa at jeg «hadde sovet lite, kan jeg ta en pause fra pumping» - fikk slengt en «haha, velkommen til foreldrelivet». Heldigvis kom en mer oppegående pleier inn døgnet etter når jeg var nære sammenbrudd, og sa at nå skulle far trille rundt på sykehuset i 4 timer - og jeg måtte legge meg. Sovnet ikke, fikk heller ingen medikamentell hjelp - men den hvilen var veldig viktig. Ikke klarte jeg sove ved hjemkomst heller 🫥 Men det er en annen sak. Ungen kommer ut på det ene eller andre vis uansett. Anonymkode: 051e0...99a 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 Vannet mitt gikk på natten flere uker før termin, så ble lagt inn selv om det ikke var rier eller åpning. Sov naturligvis ikke mer den natten eller neste dag. Neste natt sov jeg et par timer før riene kom som kastet på meg. De var tette, og ble bare sterkere og sterkere, men det åpnet seg aldri. Ettermiddagen etter fikk jeg morfin for å slappe av. Det var en veldig god rus, men sovnet ikke uansett. Fikk heller ikke sove igjen til natten, så fikk sovepille. Det hjalp ikke. Holdt ut litt til, og fikk morfin igjen noen timer senere. Da tok det helt av, også åpnet hele porten seg, og fødselen gikk kjempefort. Husker nesten ingenting, for jeg var både rusa og manglet søvn, men det jeg husker var at fødselen var fin. Alt gikk fint selvom jeg hadde sovet 2 timer de siste 48 timene ish. Etter fødsel fikk far være med på barsel, og jeg sov mens han tok baby. Det ordnet seg egentlig fint. Hadde mistet mye blod, så var god og slapp, men alt gikk seg til. Min baby sov godt, var jo så slapp av gulsott, så vi byttet på å vekke babyen hver tredje time på natten. Da fikk jeg jo mange timer sammenhengende søvn. Forstår at alle ikke får ha med far, og at noen babyer er mer krevende, men da ville jeg bedt om hjelp. Vi ba ikke om det, men de var veldig på tilbudssiden føler jeg. De var innom mye. Vår måtte også i lysbehandling, og når behandlingen varte utover natten så tok de med baby på vaktrommet så vi fikk sove. Anonymkode: 7f593...09c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg var innlagt dagen før igangsettelse på obs-post. Hadde dobbeltrom og delte med en dame som hadde besøk til midnatt(selv om det ikke var lov) samt snakket i telefonen 3-4 ganger om natta til forskjellige tidspunkt. Umulig å sove. Jeg sov i tillegg dårlig i flere måneder før fødsel. Etter igangsetting tok det 2 døgn før barnet ble født og sov dårlig. Under aktiv fødsel fikk jeg epidural så duppet en del den natta men tipper maks 1 time søvn sammenlagt. Etter hastekeisersnitt så fikk jeg avlasting av personale den første natta men de kom inn med babyen klokka 5 for den visste tegn til å ville die. Etter dette var det ikke mer avlasting så de neste nettene var jeg alene med smertefullt operasjonssår og babyen. Heldigvis sov babyen rolig og stort sett hele natta. Men var helt utkjørt den første uka etter fødsel også etter vi kom hjem og babyen begynte å bli kvikkere og sov dårlig om natta. Anonymkode: e5372...697
Heln Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg sov minimalt den siste måneden før fødsel, og når babyen kom ut hadde jeg vært våken i 35 timer i strekk (ikke pga langvarig fødsel). Jeg husker jeg duppet av mellom riene på et punkt. Etter fødsel derimot er man så full av adrenalin at søvn var helt umulig. Hun er født om natta, jeg sov ikke ordentlig før neste natt igjen, og da selvfølgelig oppstykket som det jo er med baby. Det går bra likevel altså, man er jo lagd for å være på vakt fra første sekund så kroppen greier seg de timene uten søvn
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 Du klarer det på den ene eller andre måten. Mitt forløp tok 2 døgn og jeg sov ingenting. Epiduralen hadde god effekt den ene natta men jeg sover lett og klarte bare å duppe av i tilsammen ca en time. Våknet hver gang jordmor listet seg inn. Etter 2 døgn uten søvn havnet jeg på 2 mannsrom på barselavd. Hun jeg dele rom med hadde en baby som gråt KONSTANT. Var der i 3 dager så når jeg kom hjem hadde jeg vært nesten 5 døgn uten søvn. Man overlever det også Anonymkode: e09b3...85e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 Min fødsel var ikke så lang som du spør om men hadde rier fra tidlig søndag morgen og fødte sent mandag morgen. Jeg kom på sykehuset sent søndag kveld og fikk epidural som funket bra så da hadde jeg noen smertefrie timer der jeg sov i rykk og napp (de kom jo inn og sjekket meg og baby hver halvtime ca men sov mellom det). Etter fødsel og sying og litt mat alt sånn var vel klokka rundt 13. Da tok pappaen og passet på baby mens jeg sov et par timer. Anonymkode: 526de...a93
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 De fleste henter vel frem litt ekstra krefter de ikke visste de hadde😅 Jeg holdt på i 48 timer.. første natta fikk jeg paralgin forte, men med dårlig effekt. Andre natten fikk jeg morfin, men sov ikke et minutt.. Fødte på ettermiddagen i 17 tiden, og kom ikke inn på barsel før senere på kvelden. Mannen dro vel i 22-23 tiden og da la vi oss. Følte meg egentlig ikke spesielt sliten da, men vi sov godt den natten😅 Fikk tilbud om litt avlastning på nettene mens vi var på barsel, men siden babyen sov greit så ønsket jeg ikke det. Men det kan du altså få hjelp med om behov❤️ Anonymkode: a95da...6a3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 Fikk morfin for å få sove litt, men da gikk jeg inn i aktiv fødsel et par timer senere 🤪 det var bedre enn ingenting, ungen kommer ut uansett. Anonymkode: 549f6...078
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det høres kanskje rart ut men jeg lurer bare på hvordan man faktisk klarer å føde i 2-3 dager uten å sove? Også når babyen kommer må man være våken da også, eller hjelper de slik at man får hentet seg inn igjen? Er livredd for en slik langvarig fødsel der du er helt utslitt og ikke sovet på 30 timer også skal du presse ut ett barn, ha de værste smertene i ditt liv osv. Hvordan opplevde dere med lange fødsler det? Anonymkode: 3778f...088 Lol. Nei. Du får sannsynligvis minimalt med hjelp av personalet. Jeg sov knapt de første 3 døgnene etter fødselen, det var en skikkelig utamegsjælopplevelse, trodde jeg skulle bli gal. Eller ble vel litt gal faktisk, ganske sikker på at den dårlige starten bidro til at jeg fikk fødselsdepresjon. Håper du får ha far med på barsel, så han kan hjelpe deg. Anonymkode: 34ca3...242 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Lol. Nei. Du får sannsynligvis minimalt med hjelp av personalet. Jeg sov knapt de første 3 døgnene etter fødselen, det var en skikkelig utamegsjælopplevelse, trodde jeg skulle bli gal. Eller ble vel litt gal faktisk, ganske sikker på at den dårlige starten bidro til at jeg fikk fødselsdepresjon. Håper du får ha far med på barsel, så han kan hjelpe deg. Anonymkode: 34ca3...242 Samme her, jeg sov ikke på flere døgn fra fødselen begynte og varte i dagesvis, og det fortsatte bare ettersom ungen aldri sov. Var i hvert fall ikke noe som hjalp ift. fødselsdepresjon. Anonymkode: 35451...04f 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 Fødselen var igangsatt, det gikk saaakte og var smertefullt, så jeg hadde fått epidural. Klarte ikke stå oppreist uten å sjangle av søvnmangel og jeg var utslitt (fungerte best å stå/gå under hver ri). Jeg fikk sove noen timer på epidural. Sov da i fødesenga. Det var svært dårlig kvalitet på søvnen, men det gjorde underverker. Anonymkode: 3fcfe...8cf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #17 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fødselen var igangsatt, det gikk saaakte og var smertefullt, så jeg hadde fått epidural. Klarte ikke stå oppreist uten å sjangle av søvnmangel og jeg var utslitt (fungerte best å stå/gå under hver ri). Jeg fikk sove noen timer på epidural. Sov da i fødesenga. Det var svært dårlig kvalitet på søvnen, men det gjorde underverker. Anonymkode: 3fcfe...8cf Etter den lange fødselen tror jeg babyen også var utslitt, for han sov masse det første døgnet. Det var verre med meg, som våknet måtte bort og sjekke at han pustet stadigvekk. Jeg ville ikke at han skulle bli med personalet et annet sted. Anonymkode: 3fcfe...8cf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #18 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lol. Nei. Du får sannsynligvis minimalt med hjelp av personalet. Jeg sov knapt de første 3 døgnene etter fødselen, det var en skikkelig utamegsjælopplevelse, trodde jeg skulle bli gal. Eller ble vel litt gal faktisk, ganske sikker på at den dårlige starten bidro til at jeg fikk fødselsdepresjon. Håper du får ha far med på barsel, så han kan hjelpe deg. Anonymkode: 34ca3...242 Dette!!! Det har jeg også tenkt. Det faktum at fødselen varte i 3 døgn (jeg driter i at sykehuset ikke teller fødsel før aktiv fødsel, for MEG varte den i 3døgn), så mistet jeg masse blod under fødsel og ble enda mer utmattet av dette. Dette gav meg en ekstremt dårlig start, og bidro til min fødselsdepresjon. Jeg koblet ikke at jeg var søvndeprivert, og hadde mistet masse blod, med det at jeg ikke følte jeg greide å være en bra nok mor for barnet og så bare ballet det på seg. Anonymkode: 6e6a0...755 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #19 Skrevet 3. oktober 2022 Uff, gruer meg selv. Sliter med søvnproblemer fra før, i perioder det er mye som skjer, stress, mye å tenke på. Så fødselen er nok intet unntak. Men jeg har vært våken i rundt to døgn tidligere pga søvnproblemer, og det har gått fint så jeg trøster meg med det. 😅 Jeg tror nok kroppen tåler mye i "spesielle situasjoner". Det skal nok mye til før alt går til helvete. Anonymkode: 9d182...0f3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #20 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg fikk epidural etter ca 1 døgn i aktiv fødsel (altså over 4 cm). Sovnet i det sekundet den begynte å virke. Sov av og på til de vekket meg for å presse et døgn etterpå. Var helt uthvilt og klar da baby kom. At baby måtte tas med vakuum fordi jeg ikke kjente pressriene plagde meg ikke da for jeg var verken sliten eller trøtt. Var helt klar og fikk med meg alt som ble sagt og gjort Anonymkode: 1354f...174 Jeg kjente heller aldri press riene, men jordmor sier da infra når man skal presse. Høres rart ut at det var grunnen til vakum. Spesielt når du var utvilt og hadde mye krefter til å presse ut. Anonymkode: d1f33...57f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå