AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Starter med en disclaimer siden dette er kg: Jeg har ikke noe imot folk som gir babyen ferdigmat fra butikken. Skjønner at ikke alle har tid til å lage maten selv. Det er helt greit å ta noen snarveier i en travel hverdag. Så til spørsmålet: Jeg lager babymaten selv, både forskjellige typer fruktmoser og gryter, som jeg fryser ned i isbitformer. Folk har spurt meg hvorfor jeg gidder, og ikke heller bare kjøper middagsglass, og jeg svarer at jeg ikke ville spist Fjordland til middag hver dag selv, så hvorfor skal babyen min gjøre det? Er dere enige i den sammenligningen? Har ikke gjort noe særlig research fordi det uansett ikke ville endret på noe for min del. Ferdigmat er jo ferdigmat? Jeg er opptatt av gode råvarer og har ikke noe imot å lage maten selv, så for meg føles det helt feil å skulle kjøpe ferdigmat til babyen, selv om jeg vokste opp med å spise det selv. Anonymkode: 847d2...9d9 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Babymat på glass er næringsrik og riktig sammensatt og det er ikke noe galt i å bruke det. Anonymkode: b90eb...fb9 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Babymat på glass er næringsrik og riktig sammensatt og det er ikke noe galt i å bruke det. Anonymkode: b90eb...fb9 Nei, sier jo at det ikke er noe galt med det. For min del er det jo på sett og vis en prinsippsak, siden jeg ikke spiser noe særlig til ferdigmat selv. Anonymkode: 847d2...9d9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg er enig med ts! Ferdig mat er ferdig mat. Vil ikke at baby skal leve på ultraprossesert mat. Lager alt fra bunnen av selv. Anonymkode: 41acd...af4 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Med det sagt, å lage opp egen mat til baby for å fryse ned er jo merarbeid. Her har ungene fått samme mat som vi har hatt, eventuelt med egen saus til dem den tiden de ikke skulle ha melk. Anonymkode: 81426...71c 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med det sagt, å lage opp egen mat til baby for å fryse ned er jo merarbeid. Her har ungene fått samme mat som vi har hatt, eventuelt med egen saus til dem den tiden de ikke skulle ha melk. Anonymkode: 81426...71c Synes det er praktisk, jeg. Har alltid en matbit tilgjengelig, også når vi skal på farten. Slipper å ta hensyn til babyen når vi planlegger middag i det daglige. Er ikke mye tid jeg bruker heller, setter av en time eller to annenhver uke til å røre sammen litt diverse retter til babyen 😊 Men det er klart, etter hvert som han blir litt større så blir det jo mer og mer av samme mat som oss. Anonymkode: 847d2...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 Om noe er du snill, Fjordland er i det minste ferskvare, det er ikke babymaten.. Anonymkode: 67a11...652 10
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Synes det er praktisk, jeg. Har alltid en matbit tilgjengelig, også når vi skal på farten. Slipper å ta hensyn til babyen når vi planlegger middag i det daglige. Er ikke mye tid jeg bruker heller, setter av en time eller to annenhver uke til å røre sammen litt diverse retter til babyen 😊 Men det er klart, etter hvert som han blir litt større så blir det jo mer og mer av samme mat som oss. Anonymkode: 847d2...9d9 Vi heller sagt og hatt fokus på dette når folk spør. Så slipper du at det drar seg over i diskusjoner der folk føler seg angrepet i egne valg og kritisert fordi de har valgt annerledes og gitt sine barn ferdig mat fra glass. For selv om du ikke mener det sånn kan det fort oppleves sånn for andre. Si heller noe om at du koser deg med å planlegge og lage små retter til babyen din (og dropp det med ferske råvarer osv) Anonymkode: babb5...e6e 1
Tanuki Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 Hvis jeg husker riktig, så var det aller enkleste å la baby få samme mat som oss. Lagde aldri "egen" babymat, satte heller bare av en posjon som ikke var saltet og krydret. Kjenner ingen som bare gir babyen mat fra glass, glass var heller noe vi brukte om vi var på farta eller kanskje middagen ble utsatt av en eller annen grunn. Så skjønner ikke helt problemet ditt eller behovet for å beskylde babymat på glass for å være like "ille" som fjordland. 1
mingus Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 Koker opp poteter og grønsaker og moser det med forskjellige fisk/kjøtt/fugl retter en gang hver halvannen måned til henne. En dag gikk jeg tom før jeg fikk laga nytt (hadde jobbet hver kveld og ikke oversikt over hvor mye middag som var igjen) og da hadde pappaen kjøpt middagsglass. Hun snurpet igjen munnen og nektet å spise det, så favoritten er helt klart hjemmelaget her. Hun prøvde glass et par ganger før jeg begynte å lage også, men fnyste av det. Tror ikke det har noe med tilvenning av smak å gjøre, for alt jeg lager sluker hun. Kjøper jo Fjordland en gang i blant som lunsj på kveldsvaktene, det går jo ned, men merker det ikke gir den boosten man får av friske råvarer og alt fra bunnen av. 🙂 3
mingus Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vi heller sagt og hatt fokus på dette når folk spør. Så slipper du at det drar seg over i diskusjoner der folk føler seg angrepet i egne valg og kritisert fordi de har valgt annerledes og gitt sine barn ferdig mat fra glass. For selv om du ikke mener det sånn kan det fort oppleves sånn for andre. Si heller noe om at du koser deg med å planlegge og lage små retter til babyen din (og dropp det med ferske råvarer osv) Anonymkode: babb5...e6e Skjønner godt man er travel i hverdagen altså, men at man står ved grytene et par timer en ledig søndag, og har mat til babyen sin en måned eller to fremover, synes jeg man kanskje burde sette av tid til. Om man gidder, da. Trenger ikke be andre si ting på en annen måte fordi du føler det treffer deg på en negativ måte, det er jo positivt å lage hjemmelaget til babyen sin, så vet du akkurat hva han/hun får i seg? 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 mingus skrev (15 minutter siden): Skjønner godt man er travel i hverdagen altså, men at man står ved grytene et par timer en ledig søndag, og har mat til babyen sin en måned eller to fremover, synes jeg man kanskje burde sette av tid til. Om man gidder, da. Trenger ikke be andre si ting på en annen måte fordi du føler det treffer deg på en negativ måte, det er jo positivt å lage hjemmelaget til babyen sin, så vet du akkurat hva han/hun får i seg? Eh, hvorfor i all verden vrir du dette over på meg? Les en gang til er du snill. Nå lagde jeg babymat selv jeg også, så det er sagt. Men er noe med å ha sosial intelligens til å ikke si ting på en måte som kan oppleves som at en kritiser andres valg, om en vil fungere sammen med andre og ha det hyggelig. Å fremheve sin egen fortreffelighet med ‘så vet jeg nøyaktig hva baby får i seg’ kan selvfølgelig oppleves som et angrep om den en snakker med selv brukte glass. Ingen grunn til å skape dårlig stemning liksom? Jeg tror ikke at jeg er bedre enn andre pga mine valg om å lage babymat selv. Det reflekterer jeg også aktivt i hvordan jeg snakker om det. Men ‘you do you’. Anonymkode: babb5...e6e 5
Toyah Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 Det er ikke noe galt i verken Fjordland eller babymat på glass. Begge deler er ernæringsmessig riktig sammensatt. Noen produkter er bedre, enn andre. Som mennesker kan vi vel ta egne valg, uten å måtte rakke ned på andres valg. 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg ga begge deler. Desverre ble ganske mye av min hjemmelagde mat i frysern kastet, da hun var veldig sær på konsistens og bare ville ha 6 mnd glass-konsistens på most mat. Tok litt tid før jeg skjønte at most mat måtte være helt helt finmost, mens hun spiste mat med ordentlig biter. Men ikke mellomtingen. Og det viste seg også senere at hun ikke liker kokt gulrot, potet, søtpotet og avokado som jeg brukte i mye av den hjemmelagde (og ferdighusas) maten fordi alle babyer liker det 😆 hun liker det fortsatt ikke i en alder av 5 år. Men liker stort sett alt annet. Anonymkode: a774e...ea3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eh, hvorfor i all verden vrir du dette over på meg? Les en gang til er du snill. Nå lagde jeg babymat selv jeg også, så det er sagt. Men er noe med å ha sosial intelligens til å ikke si ting på en måte som kan oppleves som at en kritiser andres valg, om en vil fungere sammen med andre og ha det hyggelig. Å fremheve sin egen fortreffelighet med ‘så vet jeg nøyaktig hva baby får i seg’ kan selvfølgelig oppleves som et angrep om den en snakker med selv brukte glass. Ingen grunn til å skape dårlig stemning liksom? Jeg tror ikke at jeg er bedre enn andre pga mine valg om å lage babymat selv. Det reflekterer jeg også aktivt i hvordan jeg snakker om det. Men ‘you do you’. Anonymkode: babb5...e6e Men det går jo begge veier? Er jo ikke så hyggelig å spørre folk hvorfor de gidder å lage hjemmelaget mat til babyen heller, som om det er noe rart. Dessuten burde det jo si seg selv hvorfor noen lager hjemmelaget. Når noen får seg til å spør om det, så synes jeg egentlig ikke at det er noe galt med å si det som det er. Og for min del er det at jeg ikke synes babyen skal spise noe dårligere enn oss voksne. Anonymkode: 847d2...9d9 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 Er jo egentlig helt sykt at babyer skal spise "grøt" som ligner mer på kakedeig enn noe annet Anonymkode: 14c3d...a11 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #17 Skrevet 2. oktober 2022 5 hours ago, mingus said: Koker opp poteter og grønsaker og moser det med forskjellige fisk/kjøtt/fugl retter en gang hver halvannen måned til henne. En dag gikk jeg tom før jeg fikk laga nytt (hadde jobbet hver kveld og ikke oversikt over hvor mye middag som var igjen) og da hadde pappaen kjøpt middagsglass. Hun snurpet igjen munnen og nektet å spise det, så favoritten er helt klart hjemmelaget her. Hun prøvde glass et par ganger før jeg begynte å lage også, men fnyste av det. Tror ikke det har noe med tilvenning av smak å gjøre, for alt jeg lager sluker hun. Kjøper jo Fjordland en gang i blant som lunsj på kveldsvaktene, det går jo ned, men merker det ikke gir den boosten man får av friske råvarer og alt fra bunnen av. 🙂 Det var likedan her i heimen også: vesla ville aller helst ha hjemmelaget, og der likte hun absolutt alt. Ferdigmat for babyer var hun mer kresen på, og grøt nektet hun å spise. Anonymkode: 5cf42...cda
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #18 Skrevet 2. oktober 2022 https://forskning.no/barn-og-ungdom-trygg-mat-mat-og-helse/hjemmelaget-barnemat-er-ikke-bedre-enn-den-du-kjoper-i-butikken/403261 Anonymkode: 51953...f50 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #19 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo egentlig helt sykt at babyer skal spise "grøt" som ligner mer på kakedeig enn noe annet Anonymkode: 14c3d...a11 Er jo ikke så annerledes enn brød som er nedbrutt av spytt. Anonymkode: 7862f...214
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #20 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er jo egentlig helt sykt at babyer skal spise "grøt" som ligner mer på kakedeig enn noe annet Anonymkode: 14c3d...a11 Det er forskjell på grøt og grøt. Man kan gi pulvergrøt, eller man kan lage selv på f.eks. havregryn og hirseflak. Det blir noe helt annet. Pulvergrøt smaker forferdelig og har ekkel konsistens. Hjemmelaget havregrøt (med topping) er skikkelig godt. Men begge deler ligner vel på en slags kakedeig. Anonymkode: dff30...21d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå