Gå til innhold

Barnet mitt er en hyler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde det egentlig at alle barn var slik. Men her om dagen sa barnehagen at mitt barn er en "hyler". Ikke som noe negativt, men bare som en observasjon. Hun er 13 mnd, og har siden hun var ca 6 mnd hylt ofte og mye for å uttrykke når hun er misfornøyd. Mye ved matsituasjoner, påkledning, bleieskift, kjede seg, ønsker oppmerksomhet, ja i alle situasjoner hvor hun ikke er helt fornøyd. 

Og jeg blir så sykt "trigga" av den hylinga. Jeg er alene med henne, og vi har sovet veldig dårlig nesten hver natt i 1 mnd nå. Da er det som om hylinga treffer et spesielt punkt hos meg..

Jeg har prøvd å lære henne noen tegn, og hun bruker flittig ferdig-tegnet for å uttrykke misnøye med noe. 

Men hun må jo fortsatt være i disse situasjonene hvor hun opplever misnøye. Mange vil vel si at jeg bør prøve å distrahere henne under alle situasjonene hvor hun er misfornøyd. Men jeg tenker at det er en viktig læring å lære seg å vente og å tåle ubehag. Så prater jeg selvsagt alltid med henne og prøver å forklare hva som skjer.

Men likevel hyler hun ofte høøøøyt. Jeg sliter skikkelig med å tåle det! Jeg ønsker å få henne til å slutte å hyle. Noen tips??

Anonymkode: 751d5...df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp deg hørselsvern, helt seriøst. 

Men ikke prøv å gjøre en 1-åring tålmodig, det går ikke. Noen ganger må hun bare tåle å være i det, påkledning etc. Men hun trenger ikke å sitte og Hyle ved matbordet. La henne gå når hun er ferdig 

Anonymkode: e8c99...ee6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som du gjør mye rett! Fortsett å snakke med henne, forbered henne og fortell henne hva som skjer. Gi uttrykk for at hyling ikke er greit. Du har allerede begynt med tegn, Bra! Da gir du henne et verktøy som hjelper henne å kommunisere. 
samarbeid med barnehagen så dere følger samme vei. 
(For min del høres det feil ut å stemple noen som «en hyler». Hun er ikke en hyler, hun bruker hyling som en måte å utrykke misnøye. Det vil heg tro bedrer seg når hun har lært andre måter å gjøre seg forstått på.) 

Anonymkode: 2f929...fbf

Skrevet

Jeg ville ikke prøvd å stoppe hylingen uten å gi henne alternativer.

Det er viktig at hun skjønner «snakke/vise istedetfor hyle» - og ikke tolker tiltak som «jeg skal ikke vise følelser/mine meninger». 

Det er egentlig bare 2 måter å gjøre det på:

1. Si «jeg forstår ikke når du bruker så høy stemme, hodet og ørene får vondt. Kan du vise/si». 

Om og om igjen, hver dag i lange tider.

2. Bruk øreklokker som du tar på når hun ikke reduserer hylingen. Forklar at du hører hva hun vil/sier - men stemmen er så høy at nå må hodet og ørene bare hvile litt. 

Når du tar de på er det viktig at du ikke er på så bunnivå at du må ignorere for å ikke eksplodere - men at du gjør det i tidligere fase hvor du har overskudd til å være «som normalt».

Slik at hun forstår at øreklokkene ikke er «gidder ikke deg mer/respekterer ikke din mening/orker ikke deg», men bare at du faktisk har vondt i ørene/hodet men fortsatt er tilstede. 

Og når hun demper lyden litt - selv om det ikke er nok for deg: gjør det du klarer for å imøtekomme henne der og da. 
«Nå var stemmen mykere i hodet mitt - og da hører jeg hva du vil. Du kan få det ja/nå kan vi ikke det - men vil du X? Skjønner godt du vil det, snart er vi hjemme og da kan vi gjøre Y». 

Hun må liksom få belønning/se at det lønner seg å jekke ned volumet noen hakk. 

Så kan du etterhvert stå litt mer på grensene du setter - når hun er mer i stand til å uttrykke seg språklig. Det er hun jo ikke nå, derav HYL. 

Skrevet

Åh, du. Føler med deg. Min er også en hyler og jeg holder på å klikke jevnlig. Det er grusomt og jeg angrer ofte.

Anonymkode: 23164...20b

• Liker 1
Skrevet

Min skriker også febrilsk, og har alltid gjort det fra hun ble født. Det er 150 i volum fra første sekund..

Det er som flere sier her, at hun ikke kan sette ord på det hun trenger. Jeg tror ikke det er lurt å straffe henne. Når de blir gamle nok til å kommunisere skikkelig, kan man gi dem årsakssammenhenger, og da tror jeg at det meste faller på plass:) selv om jeg vet at det kan kjennes evig de skrikene, jeg kjenner også det. Men du er jo mamma, og det er naturlig å kjenne ubehag når ungen skriker, selv om det nesten kjennes litt som irritasjon. Fordi du vil jo bare at barnet sitt skal ha det bra, ikke sant? 

dette med belønning er gode tips😊

Skrevet

Hyling er kommunikasjon og akkurat nå, er det den kommunikasjonsformen hun mester best. 

Ja, man kan bli sprø av det. Men trøst deg med at det går over. 

Ikke straff henne for dette. Hun kan  ikke noe for det. Du må fortsette som du gjør. Møt henne, snakk med henne, prøv å vis henne andre alternativer til å løse utfordringene sine på. Du vil lykkes, men du må ha tålmodighet. 

Jeg har også hatt en "hyler", det verste ga seg når hun var rundt 3 år og språket var bedre utviklet. 

Skrevet

Barn bruker den kommunikasjonsmetoden som er mest effektiv. Hvis hun oppdager at du hopper opp og gir henne det hun vil ha når hun hyler, vil hun fortsette å hyle, det fungerer jo så bra! Men hvis du ignorerer hylingen og gir henne alternative utryksmåter. Ikke responder før hun velger å peke, snakke eller vise tegn, så vil hun velge det i stedet. Du må bare ta kampen og evt brukte hørselsvern enn så lenge. 

Anonymkode: ce209...e14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...