AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Er så sliten for tiden. Om kvelden blir jeg så trøtt at jeg blir helt svimmel, det går bokstavelig talt rundt for meg. Føler meg sjelden opplagt når jeg våkner. Føler meg ofte stressa, urolig i kroppen, føles som en streng innvendig som vibrerer. Har mye vondt i hodet. Kvalm. Har fått redusert matlyst. Føler hele livet er et kappløp mot tiden, alt skal være så effektivt og produktivt hele tiden. Får dårlig samvittighet hvis jeg setter meg ned for å slappe av. Jeg innser at jeg ikke kan ha det sånn i lengden, men vet ikke hva som skal til for å komme av hamsterhjulet og leve livet litt saktere. Har redusert stillingen min for å overleve, men alt blir dyrere så kan ikke gå mer ned. Anonymkode: 96bdc...9be 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Vil tro det er en del som har det sånn. Hvordan har du det egentlig på jobb? Er du i riktig jobb for deg, trives du med arbeidsoppgavene? Har det hjulpet noe å redusere eller er du stadig like sliten? Hvordan er forholdet til kollegaer og hvordan er dine private relasjoner? Anonymkode: 7d7b4...723 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil tro det er en del som har det sånn. Hvordan har du det egentlig på jobb? Er du i riktig jobb for deg, trives du med arbeidsoppgavene? Har det hjulpet noe å redusere eller er du stadig like sliten? Hvordan er forholdet til kollegaer og hvordan er dine private relasjoner? Anonymkode: 7d7b4...723 Jeg har det bra på jobb og har et godt forhold til både kollegaer og familien hjemme. Føler bare døgnet har for få timer i forhold til alt som må gjøres. ts Anonymkode: 96bdc...9be
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har det bra på jobb og har et godt forhold til både kollegaer og familien hjemme. Føler bare døgnet har for få timer i forhold til alt som må gjøres. ts Anonymkode: 96bdc...9be Får du tid til å trene og gjøre hyggelige ting for deg? Du bør bruke den ekstra tiden du har når du jobber redusert til å gjøre ting som gir deg energi og glede. Anonymkode: 7d7b4...723
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får du tid til å trene og gjøre hyggelige ting for deg? Du bør bruke den ekstra tiden du har når du jobber redusert til å gjøre ting som gir deg energi og glede. Anonymkode: 7d7b4...723 Prøver å trene, gå turer og strikke. Men med en bismak, siden jeg føler jeg aldri kommer ajour med husarbeid osv. ts Anonymkode: 96bdc...9be
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg hadde det som deg, det viste seg at jeg hadde cøliaki. Cøliaki medfører ofte mageproblemer, men ikke alltid. Anonymkode: 3ed37...b3a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde det som deg, det viste seg at jeg hadde cøliaki. Cøliaki medfører ofte mageproblemer, men ikke alltid. Anonymkode: 3ed37...b3a Har problemer med magen når jeg stresser, blir treg i magen og får mye luft. Har ikke tenkt at det kan være cøliaki. Kan det utvikle seg og oppstå i voksen alder? Ts Anonymkode: 96bdc...9be
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Ta deg en tur til legen. Kanskje du mangler noen vitaminer eller er i ferd med å bli utbrent? Anonymkode: 5af83...573
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta deg en tur til legen. Kanskje du mangler noen vitaminer eller er i ferd med å bli utbrent? Anonymkode: 5af83...573 Ja kanskje det hadde vært lurt å sjekke. ts Anonymkode: 96bdc...9be
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har problemer med magen når jeg stresser, blir treg i magen og får mye luft. Har ikke tenkt at det kan være cøliaki. Kan det utvikle seg og oppstå i voksen alder? Ts Anonymkode: 96bdc...9be Det er ganske vanlig å bli diagnostisert i godt voksen alder. Selv var jeg 40, og hadde ikke de klassiske symptomene. Blodprøven talte derimot sitt tydelige språk. Jeg støtter også forslaget om en tur til legen for å sjekke vitaminer, jern f.eks. Cøliakitest må man derimot be om spesifikt Sitat Grunnlaget for å utvikle cøliaki er til stede allerede fra fødselen, men symptomer forekommer først når man spiser glutenholdig mat. Man kan derfor ikke si at en person er «født med cøliaki». Noen barn blir syke raskt etter at de begynner med glutenholdig mat, andre utvikler symptomer gradvis over en periode på flere måneder eller år. Andre igjen kan ha få eller ingen åpenbare plager i barneårene, men utvikler diagnostiserbar cøliaki i voksen alder. Enkelte kan også være så godt som symptomfrie hele livet, men likevel ha en cøliakiskadet tarm. De aller fleste får stilt diagnosen i voksen alder (30-60 år). Anonymkode: 3ed37...b3a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er ganske vanlig å bli diagnostisert i godt voksen alder. Selv var jeg 40, og hadde ikke de klassiske symptomene. Blodprøven talte derimot sitt tydelige språk. Jeg støtter også forslaget om en tur til legen for å sjekke vitaminer, jern f.eks. Cøliakitest må man derimot be om spesifikt Anonymkode: 3ed37...b3a Gå det an å stille diagnosen uten å gjøre en gastroskopi?😵💫 ts Anonymkode: 96bdc...9be
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå det an å stille diagnosen uten å gjøre en gastroskopi?😵💫 ts Anonymkode: 96bdc...9be Første skritt mot diagnose er blodprøve. Denne kan tas hos lege. Er blodprøven positiv, må resultatet bekreftes med gastroskopi, med mindre prosedyrene har endret seg de siste årene. Det forskes på en blodprøve som skal eliminere behovet for gastroskopi, men det later til at den ikke har blitt tatt i bruk ennå. En mulighet er kanskje å ta en hjemmetest, så får du en indikasjon på om det er noe som kan undersøkes videre. Husk i så fall at du må spise glutenholdig kost i forkant av testen. https://www.farmasiet.no/catalog/allergi-og-astma/hjelpemidler-til-allergikere/coliaki-test-11,5000597?gclid=CjwKCAjw7eSZBhB8EiwA60kCWwtzcV5YdjkxoA-xgPaUbQBmv4a8el4vGm-ZI0rTaWBdLmcFh84vuxoCvgAQAvD_BwE Anonymkode: 3ed37...b3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå