Gå til innhold

Rulle eller pensel på kjøkkenfronter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å male et ikea kjøkken som hadde blitt slitt. Kjøkken var beiset mørkt fra før, kjører nå på med dempet sort. Skapene er profilerte. 

Greia er at etter jeg ruller på maling, drar jeg over med en såkalt fordriver som skal stryke ut malinga. Likevel synes jeg det blir streker når det tørker🤔 Er egentlig ute etter et litt mer slett uttrykk. Hører noen nevner skumrull. Er dette bedre eller vanskelig når skapene er profilerte? 

Har litt småpanikk for at dette ikke skal bli bra🙈🙉

Skrevet

spray er kanskje det som gir best res. Men da må du ha god plass og dekke til underlaget osv - best å gjøre utendørs mens skapene henges opp?  Nestbest er rulle. De fleste bruker det.

• Liker 3
Skrevet

Skumrulle har jeg ikke brukt, men jeg har forsøkt smårullene fra Clas Ohlson og selv de gir bedre resultat enn pensel. 

Anonymkode: 87709...2fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skumrulle har jeg ikke brukt, men jeg har forsøkt smårullene fra Clas Ohlson og selv de gir bedre resultat enn pensel. 

Ok, malte du kjøkkenfronter? 

Skrevet
Try2 skrev (1 time siden):

spray er kanskje det som gir best res. Men da må du ha god plass og dekke til underlaget osv - best å gjøre utendørs mens skapene henges opp?  Nestbest er rulle. De fleste bruker det. 

Har egentlig ikke nok plass til å holde på med spray, men skulle ønske jeg hadde det! 

Skrevet
AlternativX skrev (40 minutter siden):

Ok, malte du kjøkkenfronter? 

Jeg malte et skap. Jeg har tidligere malt ei seng med pensel, og det var enorm forskjell. Pensel dryppet mer og tok lengre tid, rulle var en lek i forhold.

Skrevet

Det blir aldri helt glatt med en fordriver...den lager jo struktur.

Kjøp heller nye dører om du skal ha det så perfekt som du beskriver. IKEA dører er ikke så dyre.

Anonymkode: bb781...a41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det blir aldri helt glatt med en fordriver...den lager jo struktur.

Kjøp heller nye dører om du skal ha det så perfekt som du beskriver. IKEA dører er ikke så dyre.

Jeg slenger meg litt på denne tråden. Problemet er når IKEA hverken produserer de samme målene eller frontene lenger. Da har man faktisk ikke annet valg enn å male, eller å få noen proffe til å male da. Jeg vurderer det siste alternativet, siden jeg heller ikke har plass til å spraymale slik som TS.

Anonymkode: 8d24c...3cd

• Liker 1
Skrevet

Lever dørene inn til lakkeringsverksted, da får du så godt som nye dører tilbake og fargen sitter bedre enn om du maler.

Anonymkode: a4830...3d6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lever dørene inn til lakkeringsverksted, da får du så godt som nye dører tilbake og fargen sitter bedre enn om du maler.

Anonymkode: a4830...3d6

Har du eksempler på et slikt sted i Oslo-området?

Skrevet
AlternativX skrev (2 timer siden):

Holder på å male et ikea kjøkken som hadde blitt slitt. Kjøkken var beiset mørkt fra før, kjører nå på med dempet sort. Skapene er profilerte. 

Greia er at etter jeg ruller på maling, drar jeg over med en såkalt fordriver som skal stryke ut malinga. Likevel synes jeg det blir streker når det tørker🤔 Er egentlig ute etter et litt mer slett uttrykk. Hører noen nevner skumrull. Er dette bedre eller vanskelig når skapene er profilerte? 

Har litt småpanikk for at dette ikke skal bli bra🙈🙉

Det er stor forskjell på kvalitet og utflyt på maling. Noen malinger setter igjen penselstrøk nesten samme hva du gjør, mens andre gir nærmest spraymalt resultat. Velg maling av god kvalitet, beregnet på lister og dører. 

Anonymkode: 7da1e...eb2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg slenger meg litt på denne tråden. Problemet er når IKEA hverken produserer de samme målene eller frontene lenger. Da har man faktisk ikke annet valg enn å male, eller å få noen proffe til å male da. Jeg vurderer det siste alternativet, siden jeg heller ikke har plass til å spraymale slik som TS.

Du får de som lager dører på mål, det er helt sikkert noen standarder som passer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det finnes firmaer som produserer fronter til Faktum-skrogene, blant annet SuperfrontNoremaxKjøkkenfronter m.fl.

Anonymkode: 5907f...e67

• Nyttig 2
Skrevet

Takk for tips! Blir nok ikke å kjøpe nye dører eller levere de inn til lakkering, skal nok ikke bo her i mange år. Men det hadde selvfølgelig vært det lureste! Mulig jeg bare må bruke den fordriver. Evt. prøve med en sånn skumrull og se hvordan resultatet blir. 

Annonse
Skrevet

Prøv med skumrull. Resultatet blir mye glattere enn med fordriver. Jeg skal snart male mine kjøkkendører. Tenker å bruke skumrull og 3 stjerners gulvmaling. Bruker den til alt av lister, karmer, dører osv. Tåler mer slitasje. 

Anonymkode: 0990b...7e2

Skrevet

Og så er det mange som ikke bryr seg om penselstrøk..du må gå helt innpå for å se det. Hvis du bruker rulle og litt pensel så får du et ok res. spør du meg. Med 3 strøk ser det som regel bra ut:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prøv med skumrull. Resultatet blir mye glattere enn med fordriver. Jeg skal snart male mine kjøkkendører. Tenker å bruke skumrull og 3 stjerners gulvmaling. Bruker den til alt av lister, karmer, dører osv. Tåler mer slitasje. 

Anonymkode: 0990b...7e2

Ah, ok. Skal stikke å kjøpe en i morgen, så skal jeg prøve på baksiden av et skap! 

Skrevet

Jeg fikk sånn appelsinskall effekt av rulle, forferdelig irriterende. Ble til at jeg rullet på maling og min nabo gikk over med fordriver for hun var så stø på hånden. I 3 strøk. Hadde jeg visst at skulle bli så krevende, hadde jeg bare revet hele kjøkkenet. Neida. Joda.

Anonymkode: b7f75...519

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk sånn appelsinskall effekt av rulle, forferdelig irriterende. Ble til at jeg rullet på maling og min nabo gikk over med fordriver for hun var så stø på hånden. I 3 strøk. Hadde jeg visst at skulle bli så krevende, hadde jeg bare revet hele kjøkkenet. Neida. Joda.

Anonymkode: b7f75...519

Ja, den rullen jeg påfører malingen med gir sånn appelsineffekt. Men mulig en sånn skumrull ville gjort det bedre. Jeg er ikke stødig på hånda, så føler man må ha god teknikk på den fordriveren. Angrer på hele prosjektet, men må fullføre på et vis🙉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...