Gå til innhold

Kontrollspørsmål om et vennskap er uproblematisk for samlivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det med venner av "det andre kjønnet", kommer det til stadighet nye tråder om. Magefølelsen min er det er et tema som skaper unødvendige konflikter i samlivet til folk, inklusive utroskap og at det blir slutt for at man føler seg kontrollert. "Feilen" tror jeg gjerne er at den som ikke har vennskapet blir utrygg og så begynner å angripe vennskapet, og med det opplever den andre seg gjerne personlig angrepet. Slik at den har et behov for å forsvare seg, vennskapet og vennen sin. 

Men burde kanskje man være flinkere å stille noen kontroll spørsmål når man har venner av motsatt kjønn?

Har tenkt over noen spørsmål man kan stille seg selv.

- Hvis jeg og vennen hadde vært single, hadde det vært mulig at kunde bli mer enn venner?

- Hvis jeg og min partner hadde blitt som nyforelsket igjen, og jeg hadde gitt vennen mindre tid og oppmerksomhet. Hadde denne vennen følt ekte glede på mine veier?

- Frem eller baksnakker vennen forpliktigende forhold?

- Hvis det et privat fortrolig vennskap, støtter vennen forholdet jeg er i, eller er det mer andre veien?

- Hadde jeg klart å gjøre det slutt med vennen, hvis jeg ser at det hadde hjulpet meg å sikre mitt forhold med kjæresten min?

Hvis svarene her hadde vært:

Ja, vi kunde nok ha blitt kjærester Hvis var single.

Vennen hadde ikke gledet seg over at jeg og min partner hadde blitt som nyforelsket og jeg hadde prioritert vennen mindre.

Vennen snakker stadig negativt om langvarige forpliktigende forhold.

Hvis jeg sier noe negativ om min partner, så girer vennen meg opp.

Og det er uaktuelt for meg å gjøre det slutt med vennen.

Så hadde dette vært et toksisk vennskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den siste skjønte jeg ikke. I hvilken kontekst vil det hjelpe forholdet man er i at man dumper vennen sin? 

Anonymkode: d7974...17d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den siste skjønte jeg ikke. I hvilken kontekst vil det hjelpe forholdet man er i at man dumper vennen sin? 

Det er vel kun fantasien som setter grenser...

Den enkle er vel at vennskapet skaper gjentatte store konflikter i forholdet.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Den enkle er vel at vennskapet skaper gjentatte store konflikter i forholdet.

Da kunne jeg ikke hatt venner, hvis det var et prinsipp jeg fulgte. 

Skrevet
43 minutter siden, Fremmed fugl said:

- Hvis jeg og min partner hadde blitt som nyforelsket igjen, og jeg hadde gitt vennen mindre tid og oppmerksomhet. Hadde denne vennen følt ekte glede på mine veier?

- Frem eller baksnakker vennen forpliktigende forhold?

- Hvis det et privat fortrolig vennskap, støtter vennen forholdet jeg er i, eller er det mer andre veien?

- Hadde jeg klart å gjøre det slutt med vennen, hvis jeg ser at det hadde hjulpet meg å sikre mitt forhold med kjæresten min?

Altså, hvis jeg tar et vennskapsforhold med SAMME kjønn, tilogmed forholdet til MORA MI eller SØSTRA MI og kjører den gjennom de spørsmålene der, så stryker de jo.

- Nei, venner føler IKKE "ekte glede på mine veier" over å bli fullstendig nedprioritert for en forelskelse.

- Om vennen frem- eller baksnakker forpliktende forhold kommer jo an på hvilken erfaring de selv har med forhold, ikke hvilken erfaring jeg har. Og bør uansett tilpasset publikum. Min mor fremheier alltid forpliktende forhold, om mannen så slår eller er utro. Det er ikke en bra ting om vennene dine utelukkende fremsnakker forpliktende forhold, uansett hvilket kjønn vennene er, for det MÅ tilpasses hver enkelt situasjon. En venn av motsatt kjønn som ser at din nye kjæreste ikke er snill mot deg, skal også si ifra, hvis ikke er det ikke en ekte venn.

- Igjen, om vennen støtter vennskapet eller ikke kommer an på om forholdet virker å være bra for deg. Ingen gode venner støtter et forhold der man blir bedt om å dumpe venner eller slutte å tilbringe tid med venner.

- En kjæreste som ønsker at du skal kvitte deg med vennene dine er et STORT RØDT FLAGG og jeg håper virkelig ingen er så dumme at de dumper vennene sine for en kjæreste. Selvfølgelig finnes det venner som ikke er bra for deg også, men det er det ikke kjæresten som skal avgjøre. 

• Liker 2
Skrevet
Veggdyret skrev (Akkurat nå):

Altså, hvis jeg tar et vennskapsforhold med SAMME kjønn, tilogmed forholdet til MORA MI eller SØSTRA MI og kjører den gjennom de spørsmålene der, så stryker de jo.

- Nei, venner føler IKKE "ekte glede på mine veier" over å bli fullstendig nedprioritert for en forelskelse.

- Om vennen frem- eller baksnakker forpliktende forhold kommer jo an på hvilken erfaring de selv har med forhold, ikke hvilken erfaring jeg har. Og bør uansett tilpasset publikum. Min mor fremheier alltid forpliktende forhold, om mannen så slår eller er utro. Det er ikke en bra ting om vennene dine utelukkende fremsnakker forpliktende forhold, uansett hvilket kjønn vennene er, for det MÅ tilpasses hver enkelt situasjon. En venn av motsatt kjønn som ser at din nye kjæreste ikke er snill mot deg, skal også si ifra, hvis ikke er det ikke en ekte venn.

- Igjen, om vennen støtter vennskapet eller ikke kommer an på om forholdet virker å være bra for deg. Ingen gode venner støtter et forhold der man blir bedt om å dumpe venner eller slutte å tilbringe tid med venner.

- En kjæreste som ønsker at du skal kvitte deg med vennene dine er et STORT RØDT FLAGG og jeg håper virkelig ingen er så dumme at de dumper vennene sine for en kjæreste. Selvfølgelig finnes det venner som ikke er bra for deg også, men det er det ikke kjæresten som skal avgjøre. 

Helt enig i starten, de samme spørsmålene gjelder de fleste vennskap. Venner kan være sjalu og egoistiske, og skape mye problemer. De venner som faktisk ønsker at deres venner skal vokse og utvikles som mennesker fremfor som et menneske som gir dem selve noe... er uvanlige.

Men hvorfor skal folk på død å liv prioritere venner som ikke prioriterer dem?

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Venner kan være sjalu og egoistiske, og skape mye problemer. De venner som faktisk ønsker at deres venner skal vokse og utvikles som mennesker fremfor som et menneske som gir dem selve noe... er uvanlige.

Hva slags kjipe venner er det du har? Høres mer ut som fiender.

Skrevet
Just now, Fremmed fugl said:

Men hvorfor skal folk på død å liv prioritere venner som ikke prioriterer dem?

Hvor skrev jeg noe om "prioritere venner som ikke prioriterer dem"? 

TS mener jo at man bør dumpe vennene sine når man får seg en kjæreste, og det er jeg imot. Uansett kjønn. Jeg er også imot at man skal nedprioritere vennene sine bare fordi man har fått seg kjæreste. En ting er å ha mindre TID til venner, men det er ikke det samme som å nedprioritere. Om du går fra å reise på hyttetur og gå på byen med vennene dine hver helg til å isteden ha en lang samtale på kafé annenhver uke så er de jo ikke nedprioritert, du bruker fremdeles tid på dem og bryr deg om dem. Nedprioritert er når du ikke lenger viser noen interesse for vennene dine.

• Liker 1
Skrevet
Veggdyret skrev (1 time siden):

Hvor skrev jeg noe om "prioritere venner som ikke prioriterer dem"? 

TS mener jo at man bør dumpe vennene sine når man får seg en kjæreste, og det er jeg imot. Uansett kjønn. Jeg er også imot at man skal nedprioritere vennene sine bare fordi man har fått seg kjæreste. En ting er å ha mindre TID til venner, men det er ikke det samme som å nedprioritere. Om du går fra å reise på hyttetur og gå på byen med vennene dine hver helg til å isteden ha en lang samtale på kafé annenhver uke så er de jo ikke nedprioritert, du bruker fremdeles tid på dem og bryr deg om dem. Nedprioritert er når du ikke lenger viser noen interesse for vennene dine.

Jeg mener ikke at man skal dumpe noen venn når man får seg kjæreste. Eller at mann ikke skal få seg nye venner når man har fått nye kjæreste. 

Men jeg vet at venner kan skape problemer i livet, akkurat som jobb kan det, eller for all del kjærester. Så jeg mener at man bør reflektere og ha et bevist forhold kring venner. Ikke minst venner av det andre kjønn når man er heterofil.

Det siste av mine forslag på kontrollspørsmål, kan formulere det men bytte ut kjæreste med barn. Er dette enn venn jeg hadde klart å dumpe hvis det er det beste for mine barn? Hvis svaret er nei, så hadde jeg vært bekymret at jeg har blitt alt for avhengig av denne vennen. Det samme gjelder hvis jeg bytter tilbake til kjæreste eller la oss si ektefelle. Hvis jeg har gjort meg så avhengig av en venn, at jeg ikke klarer å prioritere mitt ekteskap fremfor vennskapen... så vil jeg ha et behov for å gjøre meg mindre avhengig av denne vennen.

Hvis jeg har rotet meg bort i en kvinnelig venn som jeg kunde ha blitt kjæreste med, og denne vennen ikke ønsker at jeg skal ha det bra i mitt ekteskap... og som jeg har blitt så avhengig av at jeg ikke tror at jeg vil prioritere min kone fremfor denne vennen... da tenker jeg at jeg vil ha store problemer med å beholde mitt ekteskap og familie.

Vet at noen dyrker følgende som er logisk inkoherent:

- Være i et gjensidig forpliktigende forhold

- Ikke ønske å prioritere det forholdet

Hvis man er der så må man endre den første satsen til noe som passer med den andre som:

- Ha et overfladisk transaksjonsforhold med kort tidshorisont.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Det siste av mine forslag på kontrollspørsmål, kan formulere det men bytte ut kjæreste med barn. Er dette enn venn jeg hadde klart å dumpe hvis det er det beste for mine barn? Hvis svaret er nei, så hadde jeg vært bekymret at jeg har blitt alt for avhengig av denne vennen

Igjen, hva slags venner har man om det vennskapet plager barna? Hva gjør vennene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Igjen, hva slags venner har man om det vennskapet plager barna? Hva gjør vennene? 

Igjen bruk fantasien. Ja, kan være venner som plager barna direkte. Kan være venner som skaper problem for barne indirekte på mange ulike måter.

Skrevet

Et kontrollspørsmål som jeg tenker kan være nyttig.

- ønsker jeg at min partner skal bli kjent med, og i beste fall venn med denne vennen?

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Jeg mener ikke at man skal dumpe noen venn når man får seg kjæreste. Eller at mann ikke skal få seg nye venner når man har fått nye kjæreste. 

Men jeg vet at venner kan skape problemer i livet, akkurat som jobb kan det, eller for all del kjærester. Så jeg mener at man bør reflektere og ha et bevist forhold kring venner. Ikke minst venner av det andre kjønn når man er heterofil.

Hvis jeg har rotet meg bort i en kvinnelig venn som jeg kunde ha blitt kjæreste med, og denne vennen ikke ønsker at jeg skal ha det bra i mitt ekteskap... og som jeg har blitt så avhengig av at jeg ikke tror at jeg vil prioritere min kone fremfor denne vennen... da tenker jeg at jeg vil ha store problemer med å beholde mitt ekteskap og familie.

Hvis vennen eller en selv eller begge er romantisk interessert, får en forholde seg til det ved å begrense kontakt, med mindre det er avtalt å åpne forholdet.

Jeg har feks hatt en mannlig nær, god venn som også ble betatt av meg, dette snakket vi om og han mente han kunne ha et vennskap. Men da han begynte å kritisere kjæresten min/vårt forhold på en ikke hjelpsom måte og samtidig nærmet seg veldig å presse meg seksuelt, sa jeg farvel for alltid og blokkerte ham.

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (24 minutter siden):

Ja, kan være venner som plager barna direkte. Kan være venner som skaper problem for barne indirekte på mange ulike måter.

Hvis de slår, sier stygge ting etc må man selvsagt avslutte vennskapet... Hvis de krever ofte helgefyll eller veldig mye tid, må man sette grenser. Hvis de ikke liker barn, kan man møte dem uten barna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis de slår, sier stygge ting etc må man selvsagt avslutte vennskapet... Hvis de krever ofte helgefyll eller veldig mye tid, må man sette grenser. Hvis de ikke liker barn, kan man møte dem uten barna. 

Men jeg tror du skjønner hensikten med kontrollspørsmålet. Er det slikt at denne vennen/vennskapet vil bli prioritert fremfor kjæresten/familien eller ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis vennen eller en selv eller begge er romantisk interessert, får en forholde seg til det ved å begrense kontakt, med mindre det er avtalt å åpne forholdet.

Jeg har feks hatt en mannlig nær, god venn som også ble betatt av meg, dette snakket vi om og han mente han kunne ha et vennskap. Men da han begynte å kritisere kjæresten min/vårt forhold på en ikke hjelpsom måte og samtidig nærmet seg veldig å presse meg seksuelt, sa jeg farvel for alltid og blokkerte ham.

Akkurat dette er det jeg tenkte med tråden. Det å faktisk reflektere over vennskapet og vennen behov tilpasse relasjonen. Som du beskriver godt. Du prøvde å være venn med noen som ønsket mer, men valgte å avslutte når du såg at det ikke fungerte.

Jeg tror etter mange års observasjoner at mange er alt for lite reflekterte rundt risiko med vennskap. Som kan ende opp tragisk.

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (51 minutter siden):

Men jeg tror du skjønner hensikten med kontrollspørsmålet. Er det slikt at denne vennen/vennskapet vil bli prioritert fremfor kjæresten/familien eller ikke.

Det kommer jo helt an på situasjon. 

Skrevet

HI er pepret med håpløse skrivefeil.

Hjelpes!

Skrevet
Veggdyret skrev (6 timer siden):

- En kjæreste som ønsker at du skal kvitte deg med vennene dine er et STORT RØDT FLAGG og jeg håper virkelig ingen er så dumme at de dumper vennene sine for en kjæreste. 

Hvis dine venner er viktigere enn din partner så bør du nok finne deg en ny partner tenker jeg. For partneren din bør bety mer enn vennene dine. 
Det er ikke aktuelt at min partner skal ha venninner. 

Anonymkode: 9edc7...36f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...