AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Vi er en familie på 4. 2 små barn i alder 3-6 år. Begge jobber i helt vanlig jobber,vi leier. Null i spare penger. Hvordan bli bedre på å spare? Føler ar det alltid er noe som trekker penger uansett hvor mye jeg prøver hver måned å planlegge. Anonymkode: fdf52...161
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Et relevant tips nå på høsten; Kjøp brukt til barna og også dere selv! Mye penger å spare på brukte klær/utstyr. Anonymkode: cabfa...505 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Går gjennom tilbudsaviser hver søndag, ser over hva vi har. Og kjøper store partier av de gode tilbudene. Klarer oss med en bil og sykkel. Har tankesettet "er det verdt det?", ikke "har vi råd?". Samt at det er dyrt å være fattig, i betydning av at det vil bli lettere å tjene mer og spare mer, jo mer man sparer. Penger i fond har kastet mye av seg, å eie eget har vi tjent millioner på, da vi fortsatt sparte maks i BSU fikk vi jo 8000 "rett i lomma" hver måned. Og ikke minst tilbake til punkt 1; jeg har råd til å kjøpe dopapir for ett år om gangen, i stedet for å kjøpe hver gang vi trenger det for dobbel pris. Anonymkode: c8245...4bb
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Før regnskap så du ser hva dere bruker penger på. Anonymkode: 85687...17b 6 1
Navani Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Skriv ut en oversikt over absolutt alt dere har brukt penger på de siste 3 til 6 mnd. Tre markeringstusjer. Grønn: husleie, strøm, barnehage osv. Ting dere MÅ betale for å overleve. Mat kan også gå her, men det er bare om dere vet dere bruker minst mulig, spiser rester, ikke kaster mat osv. Oransj: forbedringspotensiale. Mat, transport (fylle bensin når det er rimeligst, begynne å ta bussen etc). Klær og utstyr, var det virkelig helt nødvendig? Hvor mye av det? Bruker dere alt 3-6 mnd senere? Bursdagsgaver, kan dere gi mindre, spesielt til andre barn? Rød: unødvendigheter. Streamingtjenester, dere trenger 0 men kan ha 1 og eller bytte iblant. Takeaway. Bensinstasjonmat. Spontanshopping av interiør og dill. Alt som er luksus man absolutt ikke trenger for å overleve. Så regner du sammen alt på grønt, det er hva dere må ha for å klare dere. Se hvor mye dere har råd til fra oransj, og hvordan det kan forbedres. Dette er deres nye månedsbudsjett. Siden du har gått gjennom flere mnd regner du ut gjennomsnittet, det er realistisk for dere å følge. Husk å sette av til sparing før dere vurderer noe fra rødt. Du kommer til å få masse andre gode råd her, men å selv se hvor pengene gikk er et viktig verktøy for å klare å endre vanene sine. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Skrevet 3. oktober 2022 Hei, Vi har hatt veldig fokus på sparing i den siste tid. Hvor mye bruker folk å spare? tenker det på all sparing, pensjon, dårlige tider, ferier, barna, osv Anonymkode: c0023...0b1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei, Vi har hatt veldig fokus på sparing i den siste tid. Hvor mye bruker folk å spare? tenker det på all sparing, pensjon, dårlige tider, ferier, barna, osv Anonymkode: c0023...0b1 Jeg vil ikke snakke beløp. Men slik jeg har spart opp gjennom har jo avhengt av hvor man er i livet. Student; sparte alltid opp slik at jeg hadde en liten buffer, men ikke noe bolig eller pensjon Nyetablert og første årene; satt av en viss sum til ferie, hadde en viss buffer som alltid ble spart opp igjen, og sparte ekstra i bolig da vi ville kjøpe oss opp. Måtte ta billån. 30 årene: begynte fondssparing med tanke på pensjon og en uværsdag, sluttet spare ekstra i bolig, sparte på høyrente for ny bil og oppussing. Satt av en fast sum til ferie. 40 årene; bruker det vi føler for, men sløser ikke, går fortsatt på tilbudsjakt. Hver måned overfører jeg resten av lønnskontoene til henholdsvis fond (langsiktig) og høyrente (tre års perspektiv). Vurderer en fritidsbolig. 50-60 årene; om fond fortsetter slik det nå har gjort vil jeg skru ned litt. Og heller fokusere på å bruke enda litt mer på luksus og ting som betyr mye for oss. Gidder ikke spare til likskjorta. Anonymkode: c8245...4bb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 11.04): Et relevant tips nå på høsten; Kjøp brukt til barna og også dere selv! Mye penger å spare på brukte klær/utstyr. Anonymkode: cabfa...505 Enda mer å spare på å la være å kjøpe noe, spesielt til voksne. Anonymkode: 1847b...457 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 10.58): Vi er en familie på 4. 2 små barn i alder 3-6 år. Begge jobber i helt vanlig jobber,vi leier. Null i spare penger. Hvordan bli bedre på å spare? Føler ar det alltid er noe som trekker penger uansett hvor mye jeg prøver hver måned å planlegge. Anonymkode: fdf52...161 Men hva er det som trekker penger? Og ikke minst, hva av dette kan du stoppe? For å spare penger, må en først få oversikt over hvor pengene faktisk går. Sett opp regnskap over flere måneder, så ser du hvor pengene går. Du kan gå tilbake i tid i nettbanken og se hvor de går. Typisk er slike småting, men at det er mange av de. Feks kjøper lunsj, tar en kaffe her og kaffe der, mange strømmetjenester, dyre forsikringer, mobilspill, diverse abonnement osv. Feks strømmetjenester, det jeg gjør der er at jeg sier de opp så snart det er starta. Da går den kun den ene måneden. Det kan da gå flere dager før jeg finner ut at abonnementet har gått ut. Jeg starter det igjen når jeg faktisk skal se noe. Totalt sett utgjør det kanskje en måned eller to i løpet av året, og da tenker jeg at penger spart er penger tjent. Mange bekker små, gjør en stor å. Spesielt om en har flere strømmetjenester, da merkes det enda bedre. Anonymkode: 2944c...2c5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #10 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 11.22): Før regnskap så du ser hva dere bruker penger på. Anonymkode: 85687...17b hvordan skal dette egentlig hjelpe?? man får vel ikke "plutselig" mye mer penger å rutte med, bare fordi man skriver ned hvor mye penger som går hit eller dit liksom. Anonymkode: 8e8c5...711
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #11 Skrevet 4. oktober 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: hvordan skal dette egentlig hjelpe?? man får vel ikke "plutselig" mye mer penger å rutte med, bare fordi man skriver ned hvor mye penger som går hit eller dit liksom. Anonymkode: 8e8c5...711 Regnskap og budsjett gjennom YouNeedABudget har tatt meg fra kredittkortgjeld til flere hundre tusen på sparekonto. Bevisstgjøring og kontroll gjorde den store forskjellen for meg. Anonymkode: fe260...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #12 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Regnskap og budsjett gjennom YouNeedABudget har tatt meg fra kredittkortgjeld til flere hundre tusen på sparekonto. Bevisstgjøring og kontroll gjorde den store forskjellen for meg. Anonymkode: fe260...ff9 Det er individuelt, som du skriver, så er ikke et generelt råd. Jeg har alltid vært flink til å spare, og har aldri ført regnskap eller budsjett. Det handler rett og slett om innstilling. Da jeg var student var det selvsagt å droppe all drikke på byen, og ethvert kleskjøp satt langt inne, uansett om jeg nettopp hadde fått stipend eller ikke. Selv nå når jeg sitter ganske greit i det økonomisk, og ser et par sko jeg liker, så stopper jeg opp og tenker "hvor ofte vil disse bli brukt? hva kan jeg bruke de til? har jeg noe som er likt? vil jeg føle de er like fine om fem år?" For jeg har alltid tenkt "Er det verdt det?" Og jeg har aldri tenkt "Har jeg råd?" Om du ikke lærer deg den mentale tankegangen kommer du gjerne til å skli tilbake til å sløse, den dagen du ikke lenger har kontroll gjennom budsjett og regnskap. Anonymkode: c8245...4bb
Yoshi Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 9.37): hvordan skal dette egentlig hjelpe?? man får vel ikke "plutselig" mye mer penger å rutte med, bare fordi man skriver ned hvor mye penger som går hit eller dit liksom. Anonymkode: 8e8c5...711 Hvordan skal man ellers finne ut hvor skoen gnager? 2
Yoshi Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 9.54): Regnskap og budsjett gjennom YouNeedABudget har tatt meg fra kredittkortgjeld til flere hundre tusen på sparekonto. Bevisstgjøring og kontroll gjorde den store forskjellen for meg. Anonymkode: fe260...ff9 Kan man starte måneden når man vil i den appen? Jeg liker å ha regnskap fra lønning til lønning, men de fleste apper er fra den første i måneden til den siste.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Yoshi skrev (1 minutt siden): Kan man starte måneden når man vil i den appen? Jeg liker å ha regnskap fra lønning til lønning, men de fleste apper er fra den første i måneden til den siste. I den appen så fører man lønn til lønn. Altså, man skriver inn hva man har fått inn, og så fordeler man pengene på ulike poster. Og så fører man alle kjøp underveis, slik at hver post synker etter faktisk forbruk. Man kan legge inn faste regninger med faste beløp, slik at man ikke trenger å huske alle beløp man skal sette av hver måned. Et ellers viktig poeng med denne appen er at man ikke skal budsjettere med penger man ikke har, man skal kun fordele faktisk penger på konto. Man bruker en god del tid på å sette seg inn i appen, men den funker bra. Her står det svart på hvitt hvor mye man har igjen per post etterhvert som man bruker (og husker å føre inn). Anonymkode: 156a5...5e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 Glemte å påpeke at den går månedsvis på en måte, men man kan budsjettere fra lønn til lønn. Om man får lønn den 15 hver måned så kan man gjøre følgende med f.eks matposten: føre halve sum i daværende måned, og så føre halve over på neste måned. Man kan flytte seg fra måned til måned i appen. Anonymkode: 156a5...5e8
Yoshi Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Det er det jeg vil unngå. Jeg vil budsjettere fra lønn til lønn, ikke dele opp i kalendermåned.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 10.58): Vi er en familie på 4. 2 små barn i alder 3-6 år. Begge jobber i helt vanlig jobber,vi leier. Null i spare penger. Hvordan bli bedre på å spare? Føler ar det alltid er noe som trekker penger uansett hvor mye jeg prøver hver måned å planlegge. Anonymkode: fdf52...161 Kaster dere mye mat? Feks om barna er kresne eller ikke spiser opp, eller spiser lite. Rydd i fryseren..Få oversikt over hva dere har. Jeg har kjøpt små porsjonsbokser til fryseren. Handler inn store pakker med pølser ( eller annet dere spiser) , skjærer opp og deler opp i porsjoner. Frys ned oppskjært brød om dere har mye svinn i brød. Kutter ut lunch ute, har med havregryn. Slutt å kjøp alt som er unødvendig av klær, se hva dere har i boden i stedet. Selg ting dere ikke bruker. Hva med en jul der dere bytter leker med en familie i stedet for å kjøpe masse leker? Anonymkode: ba374...866
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg tror ikke det finnes noen annen måte enn å bli kunnskapsrik. Vite akkurat hva man bruker på hva, og i tillegg forstå hvordan man selv faktisk tenker, føler og handler rundt pengebruk. Er man et par, må begge være engasjert i prosessen. En start er som flere sier her, gå tilbake og se hva man har brukt penger på de siste månedene, helt ned til de minste summer. Man kan bruke en app, excel eller bare gjøre det på papir. Trenger ikke se fancy ut. Anonymkode: 26518...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 Hva bruker dere mest penger på? Å ukeshandle er lurt. Kjøpe snaks kun til helg. Da sparer dere mye. Når det kommer til klær og utstyr til barna kan dere kjøpe mye bra brukt. Der vil dere også spare. har dere noen uvaner? Snus, Pepsi Max ? Der kan dere også trappe ned. Vi bruker helt enormt på mat, og mye blir gammelt i kjøleskapet, så der har vi et sparepotensiale Anonymkode: 3caf0...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå