AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Min venninne har ei datter som går på barneskolen. 6 klasse. Det har vært systematisk mobbing mot hennes datter over lang tid. Det er alt fra utestenging, hele jentegjengen sletter henne på snap samtidig. Banker henne i friminuttet og kaster sand i ansiktet hennes, ja- listen er lang. Datteren har det vondt. Skolen gjør ingenting, og mor må ta kontakt med foreldrene til de andre jentene hele tiden. Dette er da strengt tatt skolens ansvar. Ikke er det opprettet 9a sak heller. Noe som skolen burde tatt initiativ til selv. Jeg har mest lyst til å troppe opp på rektors kontor og stille de til ansvar. Kjenner jeg er så forbanna. mor til jenta har møter med skolen osv. men det er tafatt. Hvis kle skolen klarer å få bukt med noe som har pågått over år bør de søke hjelp utenfra. Jeg tåler nesten ikke høre om episodene, da jeg blir så sint. Jeg vil ikke kontakte skolen og overgå mor her. Men det er nummeret før jeg gjør det Anonymkode: a43d0...9c4 1 1
Embla Othea Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Få foreldrene til å komme på banen. Kanskje ta det litt innover seg at "gullungen" driver å terroriserer andre barn, og ødelegger skolehverdagen deres. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Enig i at du ikke kan overkjøre og kontakte skolen selv. Men kanskje du kan bli med henne på et møte? Og delta aktivt der det trengs. Anonymkode: 30453...f00 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Det er dessverre helt normalt at skolene er så tafatte. Min datter opplevde det samme, dette pågikk over ett år før de endelig opprettet 9a sak. De skyldte på at DE, altså lærerne må se det med sine egne øyne, altså mobbinga. Det er ikke nok at elever forteller at de blir mobbet eller vonde hendelser som skjer. De må visst se det selv. Og hva som skjer på fritiden eller på SoMe, har de ingenting med å gjøre. Jeg som mamma hadde prøvd alt, foreldrene, lærere, rektor, alt. En dag fikk jeg nok. Jeg ringte kontaktlærer og rektor og sa jeg krevde et møte med de i dag. Jeg møtte opp på det møte og da hadde det kokt over. Jeg hadde fått nok. Jeg sa at nå har jeg som mamma gjort alt. Jeg hadde hele veien dokumentert alle hendelser, all kontakten jeg hadde tatt med lærere og rektor. Jeg truet de ikke, men ga de et løfte om at dersom de ikke gjorde noe nå så ville fylkesmannen, mobbeombudet og media bli neste steg. Jeg kom også til å ta datteren min av skolen. Anonymkode: f5fd9...1c5 1 1 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Det er så trist når det er slik. Men be venninnen din om å ha et møte med rektor, hvor henne sier at rektor må opprette en 9a sak. Hvis ikke det vises tegn til bedring etter en ukes tid. Kan hun melde sakt til statsforvalteren i fylket. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg forstår ikke hvorfor folk påstår at det hjelper å opprette en 9a sak! Skolen kommer til å arrangere møter med kommunen / fylkesmannen eller what ever, og muligens med foreldrene til drittungene som mobber. Men det blir jo selvfølgelig bare med noen få møter, og pjatt, pjatt, pjatt og enda litt mer pjatt. Sånne møter og tomsnakk fører selvfølgelig aldri til at skolen innfører noen aktive tiltak for å hindre videre mobbing. Det skjer aldri noen forandring i prakis. Anonymkode: 71633...e61
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor man lar barnet sitt gå på en skole og bli mobbet hver dag i FLERE år når ingenting blir gjort eller hjelper. Hvorfor ikke la barnet bytte skole, få en ny start og mulighet til normal skolegang? Anonymkode: 25237...dca
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er dessverre helt normalt at skolene er så tafatte. Min datter opplevde det samme, dette pågikk over ett år før de endelig opprettet 9a sak. De skyldte på at DE, altså lærerne må se det med sine egne øyne, altså mobbinga. Det er ikke nok at elever forteller at de blir mobbet eller vonde hendelser som skjer. De må visst se det selv. Og hva som skjer på fritiden eller på SoMe, har de ingenting med å gjøre. Jeg som mamma hadde prøvd alt, foreldrene, lærere, rektor, alt. En dag fikk jeg nok. Jeg ringte kontaktlærer og rektor og sa jeg krevde et møte med de i dag. Jeg møtte opp på det møte og da hadde det kokt over. Jeg hadde fått nok. Jeg sa at nå har jeg som mamma gjort alt. Jeg hadde hele veien dokumentert alle hendelser, all kontakten jeg hadde tatt med lærere og rektor. Jeg truet de ikke, men ga de et løfte om at dersom de ikke gjorde noe nå så ville fylkesmannen, mobbeombudet og media bli neste steg. Jeg kom også til å ta datteren min av skolen. Anonymkode: f5fd9...1c5 Dette kunne vært oss. Jeg kontaktet også Statsforvalteren og tok faktisk barnet ut av skolen, i mai i 6.klasse. Vi byttet skole, og barnet fikk det bedre med en gang. Fantastiske lærere og et godt miljø. Utrolig forbanna på tafatte lærere og andre foreldre fortsatt. Jeg hadde dokumentert alt som jeg la ved til Statsforvalteren. Dessverre fikk det ingen konsekvenser for skolen siden barnet mitt byttet skole. Anonymkode: 0ca25...647
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 Mitt barn ble også mobbet for noen år siden. Jeg troppet opp på rektors kontor og sang ut. Truet med statsforvalteren og politiet, og gav henne frist på 5 dager å ordne opp. Skal si dama fikk fart på seg. Anonymkode: a43d0...9c4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 Tror litt for mange legger for stort ansvar på skolen for mobbing. Det er ofte utenfor skoletid det er verst og lærere/skolen kan ikke bli med folk hjem for hvor tid er det egentlig i skoletiden til mobbing sammenlignet med utenfor skoletid. Ja, det er riktig å involvere skolen, men å legge all skyld på skoleoersonale er å ta minimalt ansvar selv. Foregår det grov mobbing i årevis og man blir boende på samme sted og lar barnet som blir mobbe gå i samme klasse, da er man kraftig medskyldig! Anonymkode: 99f83...4a6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 Foreldre og skole må ta ansvar SAMMEN. Med dagens sosiale medier er ikke mobbing bare et skolefenomen. Det er utrolig at foreldre, som opplever at de ikke takler dette selv, synes å forvente en quick-fix når det gjelder skolen. Mesteparten skjer ofte utenom skoletid, og de drar det med seg inn i skolehverdagen. Foreldre må be skolen om å opprette 9a-sak, og ikke bare tenke at det skjer av seg selv. Få mobber åpenlyst, og mye går nok under radaren om man ikke setter i gang målrettede tiltak. Jeg har registrert at mange foreldre i streiketider synes det er revnende likegyldig hva lærere melder fra om ift ressursmangel i skolen. Sutring, kalles det. Mulig det er en følelse av maktesløshet i stedet? Anonymkode: 5c55c...c85
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 Hei, jeg er en ungdomsskoleelev som opplevde mye av det samme du har listet opp her. Løsningen for meg ble at jeg startet på kampsport og lærte meg selvforsvar og ikke minst styrket det selvtilliten min samtidig som jeg fikk ro og fred inni meg. De som mobber har alltid lavt selvtillit og prøver å bringe andre på deres nivå. Alt startet med steinkasting, slåsskamper og nakenbilder som ikke var mine. De hadde funnet falske nakenbilder på nettet og gått rundt og sagt at det var mine osv osv. Jeg ville ikke slutte for da hadde jeg bare sett svak ut, så jeg prøvde å stå opp for meg selv. Brukte kjeften min til det den er blitt lagd for, å snakke. Ved hjelp av selvforsvar klarte jeg alltid å få meg ut av vanskelige situasjoner og på løpet av kort tid sluttet dem. Skolen ville aldri gjøre noe heller, det var helt ute av kontroll og foreldrene mine måtte alltid bruke sin fritid på å snakke med deres foreldre, og gjett hva? Dere vet den klisjè replikken «mitt barn gjør aldri noe sånt» det var svaret vi fikk hele tiden, når dem var ferdige med meg prøvde de å ta noen andre og flere av foreldrene ble sinte og tok det videre med fylkesmannen og barnevernet. For meg ordnet det seg for, men det var en to jenter jeg kjente som fikk problemer med seg selv. Brukte alltid hettegensere året rundt og senere fikk jeg vite at dem skadet seg selv. Det hadde gått for langt. Men når alle startet på ungdomsskolen rotet de seg ned litt, men de utsatte har fortsatt problemer med seg selv psykisk og sliter en del. Hvis skolen ikke er så gira på å hjelpe noe som er deres ansvar må dere ta kontakt med noen som har mye mer makt enn skolen. Kanskje fylkesmannen hjelper? Ikke bare går det utover psykisk, men man klarer ikke å fokusere på skolearbeid heller som er viktig:( Anonymkode: 77abf...00e 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 Og jo skolen må opprette en 9a sak fortløpende. Anonymkode: 77abf...00e 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Min venninne har ei datter som går på barneskolen. 6 klasse. Det har vært systematisk mobbing mot hennes datter over lang tid. Det er alt fra utestenging, hele jentegjengen sletter henne på snap samtidig. Banker henne i friminuttet og kaster sand i ansiktet hennes, ja- listen er lang. Datteren har det vondt. Skolen gjør ingenting, og mor må ta kontakt med foreldrene til de andre jentene hele tiden. Dette er da strengt tatt skolens ansvar. Ikke er det opprettet 9a sak heller. Noe som skolen burde tatt initiativ til selv. Jeg har mest lyst til å troppe opp på rektors kontor og stille de til ansvar. Kjenner jeg er så forbanna. mor til jenta har møter med skolen osv. men det er tafatt. Hvis kle skolen klarer å få bukt med noe som har pågått over år bør de søke hjelp utenfra. Jeg tåler nesten ikke høre om episodene, da jeg blir så sint. Jeg vil ikke kontakte skolen og overgå mor her. Men det er nummeret før jeg gjør det Anonymkode: a43d0...9c4 Først vil jeg si at din venninne er heldig som har en venn som deg, en som helhjertelig bryr seg om henne og hennes barn❤️ det som er så fryktelig synd er at mange foreldre nekter å åpne opp øynene for at deres barn har gjort noe galt eller vært mobbere, de skylder selv på offeret og da blir det en sirkel som er vond å snu. De fleste foreldre liker å tro at deres barn er englebarn, og når skolen ikke gjør jobben sin som vi har sett utallige ganger før så skaper det store vansker og sen reaksjoner i den mentale helsen til mobbeoffer og nære familie og venner. Håper din venninne kan få tatt henne ut av skolen og til en ny og deretter kjøre saken videre mot skolen hun er på nå, for tydeligvis blir det ikke noe endring og det sliter på alle de som har det vondt fra før. Anonymkode: f4f2a...ed9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror litt for mange legger for stort ansvar på skolen for mobbing. Det er ofte utenfor skoletid det er verst og lærere/skolen kan ikke bli med folk hjem for hvor tid er det egentlig i skoletiden til mobbing sammenlignet med utenfor skoletid. Ja, det er riktig å involvere skolen, men å legge all skyld på skoleoersonale er å ta minimalt ansvar selv. Foregår det grov mobbing i årevis og man blir boende på samme sted og lar barnet som blir mobbe gå i samme klasse, da er man kraftig medskyldig! Anonymkode: 99f83...4a6 Men det er skolen som når alle når de er i den alderen, og kan jobbe systematisk. Det er skolen som må involvere alle foreldrene. Selvfølgelig må man ta grep overfor eget barn, men der skolen er på banen tidlig, slipper man ofte at man må gå til det skritt å f.eks flytte. Du legger også til grunn at det «bare» er å flytte, og det er selvfølgelig ikke mulig for alle. Skolen har et enormt ansvar for å tilby alle elevene sine et trygt skolemiljø. Som oftest benyttes ikke alle mulighetene/tiltakene skolen har tilgjengelig. Anonymkode: 9188a...82e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 Barnevernsmelding. Anonymkode: 996d6...99f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #17 Skrevet 2. oktober 2022 Om det finnes andre skoler i nærheten, bytt skole. Ingen unger har tid til å vente på at en skole som ikke virker skal bli velfungerende nok til å ordne opp i dette. Anonymkode: 00bcd...2cb
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #18 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Barnevernsmelding. Anonymkode: 996d6...99f Hvorfor det? Ser du noe i det som presenteres her som tilsier at barnet er utsatt for omsorgssvikt i hjemmet? Anonymkode: 00bcd...2cb
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #19 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg vet ingenting om denne saken her. Men slike saker er igjen bevis for at skolene trenger fler ressurser. Lærere er lei av å få merarbeid tredd over hodet, og det går ut over barna. Hvert fylke har et mobbeombud. Dette er ikke nok, det skulle hvert en per skole. Frem til politikerne tar til fornuft, vil vi dessverre fortsette å se mobbing. Og som noen andre nevner over, dette er ikke kun et skoleproblem, men et samfunnsproblem. Barn slutter ikke å være mobbere etter skoletid. Anonymkode: 7a540...587 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå