Gå til innhold

50/50 deling med delt bosted, men eksen nekter å dele på utgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen har sagt at han nekter å ha noe med meg å gjøre økonomisk. Han har nå søkt bidrag av meg. Jeg synes det er svært urettferdig at jeg må betale bidag til han. Er det håp å gå rettens vei å kreve fast bosted hos meg selv om vi har 50/50? Barna har adr sin hos meg og barnehage og skole her jeg bor.

Anonymkode: a28a6...570

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ha 50/50 bare fordi far krever bidrag fra deg? Drit i at barna får ha far i livet såpass mye, så lenge du slipper å betale barnebidrag liksom. Eller er han en uegnet far? 

Anonymkode: 3398f...6c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal du ha fast bosted bare fordi far krever bidrag fra deg? Drit i at barna får ha far i livet såpass mye, så lenge du slipper å betale barnebidrag liksom. Eller er han en uegnet far? 

Skrev feil 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal du ha 50/50 bare fordi far krever bidrag fra deg? Drit i at barna får ha far i livet såpass mye, så lenge du slipper å betale barnebidrag liksom. Eller er han en uegnet far? 

Jeg skal ikke kreve ha barna mer, men jeg finner meg ikke i å betale bidrag til han + at han ikke deler på utgiftene som skal deles på. Det er snakk om mye penger i lengden!

• Liker 1
Skrevet

Om han har barna mest er det selvsagt du som må betale bidrag. 

Anonymkode: a3738...42b

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ikke kreve ha barna mer, men jeg finner meg ikke i å betale bidrag til han + at han ikke deler på utgiftene som skal deles på. Det er snakk om mye penger i lengden!

Nå er ikke dette noe du kan velge. Han kan gjennom loven kreve bidraget gjennom nav. Da blir det til statlig gjeld som henger ved deg resten av livet. 

• Liker 6
Skrevet

Nå er ikke dette noe du kan velge. Han kan gjennom loven kreve bidraget gjennom nav. Da blir det til statlig gjeld som henger ved deg resten av livet. 

Det skjønner jeg, men han nekter dele på utgiftene og da er han i grunn ikke i stand til å ha 50/50 deling fikk jeg fortalt av både nav og advokaten min.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har de 50/50!

• Liker 1
Skrevet

Det skjønner jeg, men han nekter dele på utgiftene og da er han i grunn ikke i stand til å ha 50/50 deling fikk jeg fortalt av både nav og advokaten min.

Ja men da kan vel du kreve bidrag tilbake? Dessuten vil han vel ikke få det innvilget om dere har 50 50 ordning, med mindre du tjener adskillig mer og han står uten arbeid feks. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har de 50/50!

Om du tjener såpass mye mer enn han at det utløser bidragsplikt ved 50-50, så skal du selvfølgelig betale dette.

Sånn er loven, og ikke noe du kan endre på.

Anonymkode: 0b9b2...416

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler i så fall ikke egentlig om økonomi - men at han ikke har vilje til å samarbeide, som er en forutsetning for 50-50.

• Liker 2
Skrevet

Da synes jeg du skal ta dette videre med advokaten din jeg. Bare å fortsette å dokumentere at han nekter å dele utgifter. Men de må være tilpasset hans økonomiske situasjon også. 

Vet om noen som stadig fikk beskjed om å spleise på ting til barnet. Men den ene parten handlet bare svært dyre ting. Skisko til 1200 for å stå på ski på skolens skidag. Ny sykkel til 8000, til en som ikke er så glad i å sykle. Ny jakke og utebukse til 5000-6000 tusen. 

Da blir det vanskelig å samarbeide om utgifter....

Anonymkode: e0850...3b0

• Liker 4
Skrevet

Hva er bakgrunnen for at han krever bidrag?

Du har jo vært sammen med han - tjente dere relativt likt eller tjente du mer enn han?

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (19 minutter siden):

Hva er bakgrunnen for at han krever bidrag?

Du har jo vært sammen med han - tjente dere relativt likt eller tjente du mer enn han?

Han skal tyne meg der han kan. Han driver eget firma nå og styrer selv inntekten sin. Jeg tjener mer enn han og derfor søkte han om bidrag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da synes jeg du skal ta dette videre med advokaten din jeg. Bare å fortsette å dokumentere at han nekter å dele utgifter. Men de må være tilpasset hans økonomiske situasjon også. 

Vet om noen som stadig fikk beskjed om å spleise på ting til barnet. Men den ene parten handlet bare svært dyre ting. Skisko til 1200 for å stå på ski på skolens skidag. Ny sykkel til 8000, til en som ikke er så glad i å sykle. Ny jakke og utebukse til 5000-6000 tusen. 

Da blir det vanskelig å samarbeide om utgifter....

Anonymkode: e0850...3b0

Jeg tror jeg må gå rettens vei i tilfelle. Det er jo aktiviteter, frisør, klær i barnehagen etc som skal deles på. Jeg foreslo at vi satt inn litt av barnetrygden på en konto som vi kunne bruke til sånne ting, men han nekter. Han er truendes til å lage mitt liv surt, så vet ikke om jeg tørr å gå videre med det. Jeg har sendt inn dok til nav med sms feks der han skriver dette, men de kan nok ikke gjøre noe pga vi skal samarbeide om dette da vi har 50/50😏

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det handler i så fall ikke egentlig om økonomi - men at han ikke har vilje til å samarbeide, som er en forutsetning for 50-50.

Jeg  vet og at han kommer til å bruke det han kan mot meg med å skylle det på meg og at det er min feil. Han er svært narsisitisk og skyller meg flere hundre tusen fra før av...

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Om du tjener såpass mye mer enn han at det utløser bidragsplikt ved 50-50, så skal du selvfølgelig betale dette.

Sånn er loven, og ikke noe du kan endre på.

Det er greit, men han setter seg selv ned i lønn kun for å få mer i bidrag av meg!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er greit, men han setter seg selv ned i lønn kun for å få mer i bidrag av meg!

Min eks valgte å ikke jobbe før minsten var ferdig med videregående. Jeg fikk minstebidrag og fra 18 år måtte jeg stå for alt 100%.

Noen av oss har drittsekker til ekser. De rammer oss og evner ikke å se at det går utover egne barn. 

Ingenting å få gjort noe med. Skap deg et godt liv for ungene og deg under gitte forutsetninger du ikke får gjort noe med. 

Anonymkode: 0da68...e99

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min eks valgte å ikke jobbe før minsten var ferdig med videregående. Jeg fikk minstebidrag og fra 18 år måtte jeg stå for alt 100%.

Noen av oss har drittsekker til ekser. De rammer oss og evner ikke å se at det går utover egne barn. 

Ingenting å få gjort noe med. Skap deg et godt liv for ungene og deg under gitte forutsetninger du ikke får gjort noe med. 

Anonymkode: 0da68...e99

Tusen takk❤️ Ja desverre tenker ikke alle på barna, men kun seg selv. Takk, jeg skal klare meg fint uten han men vil iallefall prøve å få frem saken min før jeg gir opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da har Nav mulighet til å heller bruke stipulert inntekt som beregningsgrunnlag.

Er ikke så enkelt som at en bare kan slutte å jobbe eller ikke ta ut lønn for å slippe å betale for ungen sin.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...