Gå til innhold

Får man penger for å overta andres barn der foreldrene til barnet er døde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 100% omsorgen for ett barn. Hvis jeg dør blir barnet plassert hos slektninger, venner eller andre, ettersom jeg har forstått. Far er forøvrig ikke aktuell . Det jeg lurer på da er om de som overtar barnet, får de penger for det, litt sånn som de som har fosterbarn?  

Anonymkode: 49705...4b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at en vil få standard fosterhjemsgodtgjørelse. For barnevernet vil jo bli involvert. Men du må ta pridekurs o.l, vise til plettfri vandel, at du har et stabilt og trygt nettverk rundt deg, at du har en bolig som barnet også får plass i. 

Anonymkode: ec2c2...242

• Liker 3
Skrevet

Det varierer. Ofte vil det jo bli som fosterhjem og da med økonomisk støtte fra barneverntjenesten, men helt automatisk er det ikke. 

Anonymkode: c2119...73d

Skrevet

Jeg kjenner til begge deler, det ene paret ble fosterhjem og det andre paret tok barnet uten noen form for godtgjørelse, alt ble gjort innad familien. :)  Men det var ingen problemer, det gikk ganske så knirkefritt.

Selv tenker jeg at de som skal ta over om jeg tar kvelden for tidlig går inn får å få godtgjørelse og blir fosterhjem. Er iallfall det som vi har planlagt, samme for meg om de tar kvelden for tidlig, jeg ville jo ikke hatt råd til 2 ekstra barn om jeg ikke hadde fått en form for godtgjørelse. 

Uansett, hvis du ikke allerede har fått det gjort så kan jeg anbefale viljeserklæring og at folk rundt er informert om hva slags plan dere har om ting skulle gå galt, bare slik at ingen lager noe trøbbel.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med at en vil få standard fosterhjemsgodtgjørelse. For barnevernet vil jo bli involvert. Men du må ta pridekurs o.l, vise til plettfri vandel, at du har et stabilt og trygt nettverk rundt deg, at du har en bolig som barnet også får plass i. 

Det er ikke så store krav som man skulle tro altså, det ene paret jeg kjenner som er godkjent fosterfamilie har ikke plettfri vandel for å si det slik, men det var ikke noe problem. De har barn selv og ting var planlagt før forelderen døde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Neida, om jeg som tante overtar omsorgen for mine nieser, trenger jeg verken pridekurs, eller barnevernet involvert. Barnevernet involveres om et barn står uten omsorgesperson, om min søster og svoger «gir meg» ungene sine i testamentet, er det en privat avtale.

Anonymkode: 0b0e6...4f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neida, om jeg som tante overtar omsorgen for mine nieser, trenger jeg verken pridekurs, eller barnevernet involvert. Barnevernet involveres om et barn står uten omsorgesperson, om min søster og svoger «gir meg» ungene sine i testamentet, er det en privat avtale.

Anonymkode: 0b0e6...4f2

Tingretten avgjør hvem som skal få foreldreansvaret om et barn står uten noen som har det etter dødsfall.

Forelderen/foreldrene kan skrive viljeserklæring, og denne vil som oftest tas hensyn til - men ikke alltid. 

Det er ellers ikke vanlig å stille krav om pridekurs for familie i en slik situasjon, selv om de skal være fosterhjem. Det gis ofte tilbud om det.

Anonymkode: c2119...73d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...