AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #21 Skrevet 3. oktober 2022 Knoot skrev (12 timer siden): Bruk av helsefagarbeidere til ansvarsvakter er som å si til fagarbeideren "Her, du får x10 mer jobb og ansvar uten at du nødvendigvis har de rette kvalifikasjonene, men lønnen din blir det samme". Kommuner tenker med andre ord at her kan vi spare penger ved å bruke fagarbeidere i sykepleierstillinger uten å måtte betale en sykepleierlønn. En virksomhetsleder har mer lønn fordi de har mer ansvar, det samme gjelder avdelingsledere. Hvorfor i h..... skal ansatte godta at mer ansvar betyr like mye lønn som før? Helt enig! Anonymkode: c462f...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #22 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er jo en del av jobben uavhengig om man er sykepleier eller helsefagarbeider. Dersom en pasient faller, så setter du selvsagt ikke på bakbeina og sier «ikke min jobb». Dersom en kollega ringer inn og opplyser om sykdom sier du ikke «ikke mitt problem». Dersom pårørende ringer lar du ikke være å ta telefonen fordi «det ikke er din oppgave». Dette er 100% en del av jobben med å jobbe innen helse. Jeg er selv spesialsykepleier og har aldri fått tillegg for ansvarsvakt som jeg har i 90% av tilfellene mine når jeg er på vakt. Anonymkode: 51ba1...5df Men hos oss så får sykepleierene lønnstillegg for de timene de har ansvarsvakt, hvorfor får ikke helsefagarbeideren det? Anonymkode: c462f...7dd 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #23 Skrevet 3. oktober 2022 Har aldri i mine 25 år som sykepleier fått betalt for ansvarsvakt, hverken i kommunehelsetjenesten eller spesialisthelsetjenesten. Det være sagt så er det jo helt ulik måte å dele opp arbeidet på når man har egen sykepleieteam, og ansvaret deres er som regel over et mye større felt enn en helsefagarbeider på den enkelte post. Her kan sykepleieren ha et helt sykehjem med 80 pas på kveld/natt/helg, mens helsefagarbeideren har en avd med 10. Ikke helt det samme der altså. Anonymkode: f3cbd...161 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #24 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har aldri i mine 25 år som sykepleier fått betalt for ansvarsvakt, hverken i kommunehelsetjenesten eller spesialisthelsetjenesten. Det være sagt så er det jo helt ulik måte å dele opp arbeidet på når man har egen sykepleieteam, og ansvaret deres er som regel over et mye større felt enn en helsefagarbeider på den enkelte post. Her kan sykepleieren ha et helt sykehjem med 80 pas på kveld/natt/helg, mens helsefagarbeideren har en avd med 10. Ikke helt det samme der altså. Anonymkode: f3cbd...161 Nei ok, men her hos oss så får sykepleierene det. Jobber i hjemmetjenesten. Anonymkode: c462f...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #25 Skrevet 3. oktober 2022 Du må gjerne kalle det ansvarsvakt, men å ha det som helsefagarbeider, er ikke det samme som når sykepleier har det. Hvem ringer du, når avgjørelser og tiltak som går utover ditt kompetanseområde, må gjøres? Tipper en sykepleier. Sykepleiere får ikke betalt for ansvarsvakter, det er en del av jobben. Om noen får det, er det forhandlet frem lokalt. Jeg husker med gru på mine ansvars- og bakvakter som sykepleier på sykehjem. Jeg kunne ha sykepleiefaglig ansvar for over 100 pasienter, og først når antallet bikket 100 pasienter, fikk jeg et tillegg på 350 (!!!) kr vakta. Helt sinnssykt, og burde være straffbart for lederene som organiserte hverdagen vår på denne måten. Jeg er så jævlig glad jeg kom meg bort fra turnus- og institusjonslivet. Det var som å få livet i gave, på nytt. Anonymkode: 75ce6...d1d 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #26 Skrevet 3. oktober 2022 Jobber som vernepleier og må ofte være ansvarsvakt. Får ikke mere lønn for det. Får sykepleiere i noen kommuner det?? Må jo gjøre akkurat det samme som assistentene våre på jobb, bare 10-20-30 oppgaver i tillegg. Jobber ofte en times tid overtid, ikke tid til dobesøk eller lunsj på travle dager. I mange kommuner opplæres helsefagarb til sykepleieroppgaver: Feks å ta blodprøver eller andre prosedyrer. Uten ekstra lønn såklart😊 Angrer dypt og hellig på at jeg tok utdanning innenfor denne bransjen. Norsk helsevesen. Oppsummert: I min kommune må de med høyest utdanning på vakt ha ansvarsvakt. Ingen ekstra lønn. Anonymkode: 4694f...0c1 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #27 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men hos oss så får sykepleierene lønnstillegg for de timene de har ansvarsvakt, hvorfor får ikke helsefagarbeideren det? Anonymkode: c462f...7dd Kan dette skyldes at sykepleiere i utgangspunktet har mange oppgaver på jobb og kompenseres litt deretter? Medisinrom, legge i dosett, apoteklevering, pleieplaner, +++. Anonymkode: 4694f...0c1 1
Topsi Skrevet 3. oktober 2022 #28 Skrevet 3. oktober 2022 Knoot skrev (10 timer siden): Hvorfor har vi da sykepleiere og ikke bare helsefagarbeidere? Sykepleiere har mer ansvar fordi de har mer kompetanse og kvalifikasjoner, dermed også mer lønn. Jeg merker meg at sykepleiere "maser" om mer lønn fordi de har så mye ansvar, da faller jo egentlig det bort siden helsefagarbeidere kan ha det samme ansvaret? Helsefagarbeidere kan ikke ha det samme ansvaret, enkelt og greit. 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #29 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan dette skyldes at sykepleiere i utgangspunktet har mange oppgaver på jobb og kompenseres litt deretter? Medisinrom, legge i dosett, apoteklevering, pleieplaner, +++. Anonymkode: 4694f...0c1 Jeg tror folk generelt har lite innsikt i hva helsefagarbeidere faktisk gjør på jobb. Det er ikke bare «stell og bleieskift», spesielt ikke i hjemmesykepleien. Helsefagarbeidere har en stor arbeidsbelastning, både med utarbeiding av planer, kartlegging, dosering (dersom lite personell), og mange mange pasientbesøk (som måles på tid). Helsefagarbeidere er også, sammen med bua, den fagutdannede yrkesgruppen som har lavest betaling. Det er urettferdig at menneskene som tar seg av våre sårbare kjære (i alle aldre) har så lav betaling. Så ja, helsefagarbeideren burde blitt kompensert for ansvarsvakt i omsorgsteam. Her har helsefagarbeideren ansvar for hele teamet av assistenter (og det fåtall av helsefagarbeidere som er å oppdrive), og må rykke ut på alle alarmer, sikre riktig medisinering, oppdatere planer og arbeidslister, koordinere med andre omsorgsteam, hente inn personell ved sykdom, og ha kontakt med legevakt for inn og utsending av pasienter. Til den nette lønn av min. 389 000! Man tjener mer i kassen på rema. Så oppsummert; ja til mer lønn for våre lavest lønnede hverdagshelter i helsevesenet. Håper du tar det videre med fagforbundet deres ts! Anonymkode: 9bb1c...df0 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #30 Skrevet 3. oktober 2022 Jeg har ofte ansvarsvakt og får ikke betalt for det. Vernepleier. Anonymkode: 2ca6e...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #31 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror folk generelt har lite innsikt i hva helsefagarbeidere faktisk gjør på jobb. Det er ikke bare «stell og bleieskift», spesielt ikke i hjemmesykepleien. Helsefagarbeidere har en stor arbeidsbelastning, både med utarbeiding av planer, kartlegging, dosering (dersom lite personell), og mange mange pasientbesøk (som måles på tid). Helsefagarbeidere er også, sammen med bua, den fagutdannede yrkesgruppen som har lavest betaling. Det er urettferdig at menneskene som tar seg av våre sårbare kjære (i alle aldre) har så lav betaling. Så ja, helsefagarbeideren burde blitt kompensert for ansvarsvakt i omsorgsteam. Her har helsefagarbeideren ansvar for hele teamet av assistenter (og det fåtall av helsefagarbeidere som er å oppdrive), og må rykke ut på alle alarmer, sikre riktig medisinering, oppdatere planer og arbeidslister, koordinere med andre omsorgsteam, hente inn personell ved sykdom, og ha kontakt med legevakt for inn og utsending av pasienter. Til den nette lønn av min. 389 000! Man tjener mer i kassen på rema. Så oppsummert; ja til mer lønn for våre lavest lønnede hverdagshelter i helsevesenet. Håper du tar det videre med fagforbundet deres ts! Anonymkode: 9bb1c...df0 Om helsefagarbeidere doserer medisiner, skal det skrives avvik. Anonymkode: 2ca6e...e2c 4 4
Topsi Skrevet 3. oktober 2022 #32 Skrevet 3. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): , og ha kontakt med legevakt for inn og utsending av pasienter Akkurat det høres for meg ut som en sykepleieroppgave Endret 3. oktober 2022 av Topsi 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #33 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om helsefagarbeidere doserer medisiner, skal det skrives avvik. Anonymkode: 2ca6e...e2c Helsefagarbeidere kan dosere, det er OK så fremt det kontrolleres av en sykepleier. Det gjøres ofte slik på små steder. Topsi skrev (1 minutt siden): Akkurat det høres for meg ut som 3n qykepleieroppgave Jeg er enig, dessverre faller dette på helsefagarbeidere grunnet sykepleiermangel, (i nevnte team ts nevner). Det er flott at det tas grep for å bøte på sykepleiermangelen, men å bruke helsefagarbeidere som sykepleiere (og lokke med «tillit, faglighet og ansvar») er en falitterklæring av kommunene. Det minste de kan gjøre da - er å betale (syns jeg). Anonymkode: 9bb1c...df0 2
Bacteria Skrevet 3. oktober 2022 #34 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Helsefagarbeidere kan dosere, det er OK så fremt det kontrolleres av en sykepleier. Det gjøres ofte slik på små steder. Jeg er enig, dessverre faller dette på helsefagarbeidere grunnet sykepleiermangel, (i nevnte team ts nevner). Det er flott at det tas grep for å bøte på sykepleiermangelen, men å bruke helsefagarbeidere som sykepleiere (og lokke med «tillit, faglighet og ansvar») er en falitterklæring av kommunene. Det minste de kan gjøre da - er å betale (syns jeg). Anonymkode: 9bb1c...df0 Dere bruker begrepet dosere feil! Det er kun legen som kan dosere medisin. Regner med at dere med ordet «dosere» mener å legge medisiner i dosett(?) Det er ikke å dosere medisin, det er å legge medisin i dosetter. 1
Knoot Skrevet 4. oktober 2022 #35 Skrevet 4. oktober 2022 (endret) Topsi skrev (9 timer siden): Helsefagarbeidere kan ikke ha det samme ansvaret, enkelt og greit. Men sykepleierne har høyere lønn fremforhandlet fordi de kan dokumentere at de har mer ansvar og trenger mer lønn. Helsefagarbeiderne skal normalt ikke ha ansvarsvakt fordi det er sykepleierne på vakt som har det overordnede ansvaret for pasientene på deres vakt. I stillingsutlysningene til helsefagarbeiderne står det normalt ingenting om ansvarsvakt, dermed kan de heller ikke forhandle seg til høyere lønn, noe sykepleierne kan. Det blir derfor feil å ikke kompensere helsefagarbeiderne med tilleggslønn eller bonus for å ta på seg et ansvar de egentlig ikke er kvalifisert til å ha. Endret 4. oktober 2022 av Knoot 3
Apis Skrevet 4. oktober 2022 #36 Skrevet 4. oktober 2022 Det beste er å engasjere seg i fagforeningene, og ta det ved interne lønnsforhandlinger, at ansvarsvakter bør kompenseres 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #37 Skrevet 4. oktober 2022 Knoot skrev (36 minutter siden): Men sykepleierne har høyere lønn fremforhandlet fordi de kan dokumentere at de har mer ansvar og trenger mer lønn. Helsefagarbeiderne skal normalt ikke ha ansvarsvakt fordi det er sykepleierne på vakt som har det overordnede ansvaret for pasientene på deres vakt. I stillingsutlysningene til helsefagarbeiderne står det normalt ingenting om ansvarsvakt, dermed kan de heller ikke forhandle seg til høyere lønn, noe sykepleierne kan. Det blir derfor feil å ikke kompensere helsefagarbeiderne med tilleggslønn eller bonus for å ta på seg et ansvar de egentlig ikke er kvalifisert til å ha. I kommunen hvor jeg jobber må alle ta ansvarsvakter , uansett utdanningsnivå. Jeg som ufaglært ringevikar har hatt ansvarsvakt en "million" ganger selv om det er både helsefagarbeider og vernepleier på jobb. Og ingen får betalt ekstra for ansvarsvakt. Anonymkode: eee0b...d2e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #38 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I kommunen hvor jeg jobber må alle ta ansvarsvakter , uansett utdanningsnivå. Jeg som ufaglært ringevikar har hatt ansvarsvakt en "million" ganger selv om det er både helsefagarbeider og vernepleier på jobb. Og ingen får betalt ekstra for ansvarsvakt. Anonymkode: eee0b...d2e En assistent skal ikke ha ansvarssvakt når det er helsefagarbeidere og sykepleiere på jobb. Det er jo helt sinnsykt. Anonymkode: 895f9...b3d 4 1
Knoot Skrevet 4. oktober 2022 #39 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I kommunen hvor jeg jobber må alle ta ansvarsvakter , uansett utdanningsnivå. Jeg som ufaglært ringevikar har hatt ansvarsvakt en "million" ganger selv om det er både helsefagarbeider og vernepleier på jobb. Og ingen får betalt ekstra for ansvarsvakt. Anonymkode: eee0b...d2e Dette høres så uforsvarlig ut som det går ant. Ufaglært med ansvaret for bruker(e)? Jeg ville ikke tatt på meg dette uten å ha det på papir at dersom det skjer noe med brukeren er det virksomhetsleders/avdelingsleder som må ta på seg skylden. Høres ut som at kommunen fraskriver seg et faglig ansvar for helsetjenester. Jeg har en sterk mistanke om at de bryter loven ved å sette ufaglærte til å ha helsefaglig ansvar for bruker(e).
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #40 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må gjerne kalle det ansvarsvakt, men å ha det som helsefagarbeider, er ikke det samme som når sykepleier har det. Hvem ringer du, når avgjørelser og tiltak som går utover ditt kompetanseområde, må gjøres? Tipper en sykepleier. Sykepleiere får ikke betalt for ansvarsvakter, det er en del av jobben. Om noen får det, er det forhandlet frem lokalt. Jeg husker med gru på mine ansvars- og bakvakter som sykepleier på sykehjem. Jeg kunne ha sykepleiefaglig ansvar for over 100 pasienter, og først når antallet bikket 100 pasienter, fikk jeg et tillegg på 350 (!!!) kr vakta. Helt sinnssykt, og burde være straffbart for lederene som organiserte hverdagen vår på denne måten. Jeg er så jævlig glad jeg kom meg bort fra turnus- og institusjonslivet. Det var som å få livet i gave, på nytt. Anonymkode: 75ce6...d1d Jeg syntes argumentasjonen din for hvorfor en sykepleier bør få tillegg for ansvarsvakt og ikke en helsefagarbeider er pussig. Man kunne jo like gjerne ha sagt: «Hvem ringer du, når avgjørelser og tiltak som går ut over ditt kompetanseområde må gjøres? Tipper en lege.» og dermed brukt nøyaktig samme argumentasjon for hvorfor en sykepleier ikke bør få tillegg for ansvarsvakt. 🤷♀️ TS: Det er helt vanlig at verken sykepleiere eller helsefagarbeidere får tillegg for ansvarsvakt. Det er en del av jobben, og årsaken til at sykepleierene får dette er fordi det er fremforhandlet lokalt, av en meget sterk fagforening. Dette bør dere altså ta opp med tillitsvalgt. Anonymkode: b0bca...76d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå