AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Skrevet 2. oktober 2022 Hei, jeg skulle gjerne hatt erfaringer til andre som har vært gjennom det samme. Jeg har endel diagnoser, alle fra ung alder som har ødelagt min oppvekst i så stor grad at jeg har ikke fullført skolegang. Jeg har vært på aap -> ufør siden jeg var 18, men jeg blir ikke innvilget ung ufør hittil. Diagnosene mine er alvorlig Reumatoid Artritt, alvorlig Crohns, moderat til alvorlig depresjon, sosial fobi, panikk angst og diagnotisert tretthetssyndrom. Jeg har brukt de fleste medisiner tilgjengelig for mine fysiske sykdommer og har veldig få alternativer hvis det jeg bruker nå stopper å fungere, som er en reell risiko. Alle mine behandlere av sykdommene mine har gitt meg legeerklæring på at jeg har varig og alvorlig sykdomsbilde. Etter at jeg har innhentet all dokumentasjon og levert klage på avslag til ung ufør, så får jeg det samme svaret, de erkjenner at jeg har vært syk siden ung alder, at det går utover mulighet til både skole, jobb og normalt hverdagsliv. På slutten så argumenterer de for at jeg ikke har alvorlig nok sykdom til at jeg kvalifiserer for ung ufør, selv om alle mine behandlere mener det motsatte. Da lurer jeg på, andre som har fått det innvilget, hvilken sykdommer har dere? Jeg kjenner jeg blir irritert når livet mitt er blitt ødelagt siden jeg var fem år gammel, så sitter det en overlege hos nav og sier jeg ikke har vært alvorlig syk. Anonymkode: 51c85...6a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg har «vanskelig å medisinere» epilepsi. Fikk ung ufør uten problemer. Kjenner noen som sliter med å få ung ufør etter klage pga alvorlighetskravet, de har alvorlig psykisk sykdom (traumer, ptsd, sf, bipolar osv). Hvis du ikke har mer utfyllende dokumentasjon så er det lite å hente på klaging. Kan du få behandlerne/ legen din(e) til å skrive en helhetlig og detaljert vurdering? Anonymkode: c6a47...a4e
Wsky Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Hvis man ikke har fått legeerklæring som er relevant for diagnoser når man er yngre,så blir det vanskelig. Selv med ADHD (Fikk diagnosen i voksen alder) for å få diagnosen må en jo ha symptomer før fylte 6 år. Ga opp å klage til slutt da de står på regelen om å kreve ting jeg Ikke har sjans til å skaffe. Altså legeerklæringer som ikke finnes. Tror de krever slike ting fordi da er det ikke mye å komme videre med. Nytter jo ikke å klage når det må legges ved for å få det innvilget. Lykke til håper det går bedre for deg, syntes det virker helt tilfeldig om man får det eller ei. Hilsen meg 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Wsky skrev (10 minutter siden): Hvis man ikke har fått legeerklæring som er relevant for diagnoser når man er yngre,så blir det vanskelig. Selv med ADHD (Fikk diagnosen i voksen alder) for å få diagnosen må en jo ha symptomer før fylte 6 år. Ga opp å klage til slutt da de står på regelen om å kreve ting jeg Ikke har sjans til å skaffe. Altså legeerklæringer som ikke finnes. Tror de krever slike ting fordi da er det ikke mye å komme videre med. Nytter jo ikke å klage når det må legges ved for å få det innvilget. Lykke til håper det går bedre for deg, syntes det virker helt tilfeldig om man får det eller ei. Hilsen meg 🙂 Det er virkelig et lotteri. ts: klag. Jeg klaget hele veien til trygderetten og vant på nettopp alvorlighetskriteriet. Drit i dem som kommer til å si at du sikkert ikke er syk nok. Det er uhorvelig tilfeldig, men når man får innvilget ung ufør selv, er det lett å tenke «ja. Selvsagt. Jeg er jo alvorlig syk», uten å forstå at det samme tenker den som fikk avslag. Folk er ganske selvrettferdig sånn sett: «det er ikke tilfeldig fordi jeg fikk det og mener jeg fortjente det». Klag. Virkelig. Anonymkode: edd8d...3ef 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har «vanskelig å medisinere» epilepsi. Fikk ung ufør uten problemer. Kjenner noen som sliter med å få ung ufør etter klage pga alvorlighetskravet, de har alvorlig psykisk sykdom (traumer, ptsd, sf, bipolar osv). Hvis du ikke har mer utfyllende dokumentasjon så er det lite å hente på klaging. Kan du få behandlerne/ legen din(e) til å skrive en helhetlig og detaljert vurdering? Anonymkode: c6a47...a4e Med klagen er det en helhetlig og detaljert vurdering fra tre forskjellige spesialister i sitt felt og fastlegen min, det har ikke hjulpet. Fellesnevneren i hver av de vurderingene er at de mener jeg er alvorlig og varig syk, og har vært det siden ung alder. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er virkelig et lotteri. ts: klag. Jeg klaget hele veien til trygderetten og vant på nettopp alvorlighetskriteriet. Drit i dem som kommer til å si at du sikkert ikke er syk nok. Det er uhorvelig tilfeldig, men når man får innvilget ung ufør selv, er det lett å tenke «ja. Selvsagt. Jeg er jo alvorlig syk», uten å forstå at det samme tenker den som fikk avslag. Folk er ganske selvrettferdig sånn sett: «det er ikke tilfeldig fordi jeg fikk det og mener jeg fortjente det». Klag. Virkelig. Anonymkode: edd8d...3ef Klagen skal ankes ja, selv om jeg tviler på at det vil endre så mye, jeg har ikke mer dokumentasjon å gi dem. Takk for at dere deler deres erfaring. Anonymkode: 51c85...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er virkelig et lotteri. ts: klag. Jeg klaget hele veien til trygderetten og vant på nettopp alvorlighetskriteriet. Drit i dem som kommer til å si at du sikkert ikke er syk nok. Det er uhorvelig tilfeldig, men når man får innvilget ung ufør selv, er det lett å tenke «ja. Selvsagt. Jeg er jo alvorlig syk», uten å forstå at det samme tenker den som fikk avslag. Folk er ganske selvrettferdig sånn sett: «det er ikke tilfeldig fordi jeg fikk det og mener jeg fortjente det». Klag. Virkelig. Anonymkode: edd8d...3ef Kilde på at det er et lotteri? Anonymkode: 5d138...df5 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kilde på at det er et lotteri? Anonymkode: 5d138...df5 Les trygderetten sine kjennelser. Så vil du se. man kan på ingen måte objektivt vurdere hva «alvorlig» sykdom er. Det beviser kjennelsene i trygderetten hvor nav gjerne mener sykdommen ikke er alvorlig mens trygderetten mener det er det. Kunne man vurdert dette objektivt, så hadde ikke noen fått gjennomslag for klagene sine. Anonymkode: edd8d...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Massiv angstlidelse. Over mange år. Måtte følges til postkassen av psykiatrisk sykepleier for jeg var så redd mennesker.Måtte ha følge til butikken for turte ikke handle alene. Hele livet har jeg isolert meg fra andre. Har valgt å leve helt på utsiden av samfunnet. Jeg fikk innvilger ung før. Da var jeg vel ca. 35 år . Anonymkode: b60d5...639 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Massiv angstlidelse. Over mange år. Måtte følges til postkassen av psykiatrisk sykepleier for jeg var så redd mennesker.Måtte ha følge til butikken for turte ikke handle alene. Hele livet har jeg isolert meg fra andre. Har valgt å leve helt på utsiden av samfunnet. Jeg fikk innvilger ung før. Da var jeg vel ca. 35 år . Anonymkode: b60d5...639 I tillegg til vrangforestillinger som styrte store deler av livet. Jeg var invalidisert av angst. Anonymkode: b60d5...639
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg fikk gjennomslag med advokat i trygderetten Lykke til! Ikke gi deg! Anonymkode: 674c9...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 Ta kontakt med landsdekkende advokat i dag, spesialisert på trygdesaker. https://advokat-egeland.no/ Disse hjalp meg. Nav avslår ofte slike saker, i håp om at folk ikke orker å klage. Benytt deg av fri rettshjelp, og gi advokaten fullmakt til å innhente papirer. Kan godt være de vil foreslå ulike prøver fra spesialister, som nav ikke kan overprøve også. Avhengig av sak selvfølgelig. Du har ingenting å tape på å ringe dem. Men du må benytte deg av tiden du har, for klagefristen er kort, pga regler angående saksgang. Anonymkode: c0ca6...f60 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, jeg skulle gjerne hatt erfaringer til andre som har vært gjennom det samme. Jeg har endel diagnoser, alle fra ung alder som har ødelagt min oppvekst i så stor grad at jeg har ikke fullført skolegang. Jeg har vært på aap -> ufør siden jeg var 18, men jeg blir ikke innvilget ung ufør hittil. Diagnosene mine er alvorlig Reumatoid Artritt, alvorlig Crohns, moderat til alvorlig depresjon, sosial fobi, panikk angst og diagnotisert tretthetssyndrom. Jeg har brukt de fleste medisiner tilgjengelig for mine fysiske sykdommer og har veldig få alternativer hvis det jeg bruker nå stopper å fungere, som er en reell risiko. Alle mine behandlere av sykdommene mine har gitt meg legeerklæring på at jeg har varig og alvorlig sykdomsbilde. Etter at jeg har innhentet all dokumentasjon og levert klage på avslag til ung ufør, så får jeg det samme svaret, de erkjenner at jeg har vært syk siden ung alder, at det går utover mulighet til både skole, jobb og normalt hverdagsliv. På slutten så argumenterer de for at jeg ikke har alvorlig nok sykdom til at jeg kvalifiserer for ung ufør, selv om alle mine behandlere mener det motsatte. Da lurer jeg på, andre som har fått det innvilget, hvilken sykdommer har dere? Jeg kjenner jeg blir irritert når livet mitt er blitt ødelagt siden jeg var fem år gammel, så sitter det en overlege hos nav og sier jeg ikke har vært alvorlig syk. Anonymkode: 51c85...6a3 Du må ringe en advokat som kan hjelpe deg, da snur nok NAV relativt kjapt. Finnes flere grupper på FB hvor folk får hjelp. Anonymkode: 5d6fc...6b1
Brunello Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kilde på at det er et lotteri? Anonymkode: 5d138...df5 All støtte som er basert på vurdering av noe som ikke er konkret blir i realiteten et lotteri. Har man uflaks er saksbehandleren i dritthumør og gir avslag. Har man flaks kommer saksbehandler rett fra morgensex og innvilger.
Purple_Pixiedust Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg fikk det innvilget med en gang. Har bipolar lidelse 2, borderline, Asperger, rusavhengighet, med i dag kun periodisk bruk og de siste årene har vært preget av mange innleggelser på sykehus pluss har alvorlige selvmordsforsøk bak meg. Nav satte meg aldri i arbeidsutprøving fordi jeg ble aldri stabil nok. Var 25 da jeg for første gang kom inn i psykiatrien, men min jobbhistorikk kunne vises som at jeg slet i yrkeslivet pga jeg har hatt ganske mange jobber uten å finne meg til rette. Jeg var 31 da jeg fikk det innvilget. Jeg var selv forberedt på avslag og å måtte gå gjennom klagegang. Mye pga flere på KG mente jeg ikke oppfylte alvorlighetskriteriet. Men det syntes tydeligvis min saksbehandler da. Jeg håper du TS får medhold hvis du tar det til trygderetten. Det betyr mye å ha litt ekstra å rutte med hver måned. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Med klagen er det en helhetlig og detaljert vurdering fra tre forskjellige spesialister i sitt felt og fastlegen min, det har ikke hjulpet. Fellesnevneren i hver av de vurderingene er at de mener jeg er alvorlig og varig syk, og har vært det siden ung alder. Klagen skal ankes ja, selv om jeg tviler på at det vil endre så mye, jeg har ikke mer dokumentasjon å gi dem. Takk for at dere deler deres erfaring. Anonymkode: 51c85...6a3 Du kan fint være alvorlig syk, men det er ikke spesialistene eller fastlegen som skal vurdere om du er alvorlig NOK syk for å få ung ufør, det skal NAV gjøre. Du er jo alvorlig syk, ellers hadde du ikke fått ufør i utgangspunktet. Jeg kan selvsagt ikke vurdere om du tilfredsstiller alvorlighetskravet ut fra dine diagnoser, men som andre sier: Du må klage, og se om du når gjennom. Det er den eneste muligheten du har . Anonymkode: 87d54...0ae
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 Hos meg gikk ung ufør rett igjennom og jeg var 34 år, og hadde både studert og jobbet (deltid). Jeg var sikker på på forhånd at jeg måtte klage for å få ung ufør, men nei. Jeg har diagnoser herfra og til månen da. Tok også under 2 måneder å behandle søknaden om ufør, og jeg måtte ikke i utprøving eller til noen spesialister. Alt hos meg er ekstremt dokumentert igjennom hele livet. Når nav spurte meg hvordan det gikk når jeg gikk på aap, så fortalte jeg ærlig om ståa i lange avhandlinger. Jeg er ikke kjent for å fatte meg kort, og jeg har hørt at det at jeg spilte med så åpne kort til nav hele tiden mest sannsynlig gjorde ting lettere for meg. Jeg hadde ulike saksbehandlere og feil ble gjort underveis av noen av dem, men jeg passet på å ha alt dokumentert, og siden jeg har feilt mye alltid så var det nok dokumentasjon på at jeg alltid hadde hatt utfordringer. Jeg hadde bla en uttalelse fra jeg var i starten av 20 årene på at jeg nok aldri ville klare å jobbe fullt, og måtte trenge tilrettelagt arbeid, og var alvorlig syk. Den var gull verdt. Jeg tenker du må prøve å få frem dokumentasjon om helsen og diagnosene dine fra så tidlig som mulig, og hvordan de har på påvirket deg og hvordan de påvirker deg nå. Det er ikke på bakgrunn av diagnoser en får ufør, men på inntektsevne. Masse lykke til! Anonymkode: 109ae...c64
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #17 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan fint være alvorlig syk, men det er ikke spesialistene eller fastlegen som skal vurdere om du er alvorlig NOK syk for å få ung ufør, det skal NAV gjøre. Du er jo alvorlig syk, ellers hadde du ikke fått ufør i utgangspunktet. Jeg kan selvsagt ikke vurdere om du tilfredsstiller alvorlighetskravet ut fra dine diagnoser, men som andre sier: Du må klage, og se om du når gjennom. Det er den eneste muligheten du har . Anonymkode: 87d54...0ae Dette er essensen i problemet. Det er en saksbehandler som skal avgjøre alvorlighetsgraden ved å lese papirer, et menneske som ikke har medisinsk bakgrunn og må vurdere på skjønn. Det er en grunn til at man ofte sier at ung ufør er litt som å kaste terning (til og med hørt nav ansatte si det). Alvorlig nok for én saksbehandler er ikke nødvendigvis det samme som for en annen, da hadde ikke så mange avslag blitt omgjort ved klage. Jeg var heldig som fikk innvilget ung ufør, men jeg har sett mange rare årsaker for avslag hos andre. Jeg har sett noen få avslag med begrunnelse i høyere utdanning som ikke ble fullført, mens jeg selv har fullført en grad. Det gir ingen mening. Min teori er at det er lettere for saksbehandlere å vurdere de diagnosene som var på den gamle eksempellisten. Alvorlig epilepsi står på den listen, så jeg regner med det er grunnen til at det gikk lett for meg. https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/ufor-i-ung-alde--hva-kan-du-fa--i-uforetrygd/ Dette er nyttig lesning for å understreke hvor merkelige noen av avslagene kan være, og hvor usaklig regelverket er lagt opp. Anonymkode: c6a47...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #18 Skrevet 2. oktober 2022 Brunello skrev (4 timer siden): All støtte som er basert på vurdering av noe som ikke er konkret blir i realiteten et lotteri. Har man uflaks er saksbehandleren i dritthumør og gir avslag. Har man flaks kommer saksbehandler rett fra morgensex og innvilger. Ja for sånn fungerer det… Anonymkode: 5d138...df5
Brunello Skrevet 2. oktober 2022 #19 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja for sånn fungerer det… Anonymkode: 5d138...df5 Ja, i noen tilfeller fungerer det faktisk sånn. En del saker vipper, og da kan man ha flaks eller uflaks. Og det er lettere å ha flaks når saksbehandler er i godt humør.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #20 Skrevet 2. oktober 2022 Var så lettet etter at jeg ble ufør. Var så glad. Så kom det en og sa; ja, men dette er jo noe du har vært plaget med en stund og nevnte ung ufør. Men jeg var fortsatt så fornøyd at jeg tenkte ikke mer på det. Jeg skal få det bedre nå, jeg er fornøyd. Så etter en stund så begynte jeg å titte litt nærmere på det og fant nå ut at jeg kunne jo klage på vedtaket. Fikk så avslag pga alder, at jeg var over fylte 36år. Ringte så inn til NAV og snakket med de om det for jeg syntes det var merkelig. Noe de også sa seg enig i, for alderen skulle jo ikke ha noe å si. Så det ble voldsomt frem og tilbake. Måtte jo klage på klagen på en måte. Da stod det på dokumentasjonen. Heldigvis klarte jeg å fiske frem noe fra gamledager fra da jeg var innlagt. Heldigvis så var konklusjonen til den legen dengang lik den konklusjonen som legen på søketidspunktet kom frem til. Dette var absolutt ingen selvfølge og litt flaks at jeg var innlagt den lille perioden. Jeg har vært det en kaller usynlig syk. Bestandig hatt en tro på å komme meg ut i fast arbeid, uten å lykkes. Vært nesten fast innventar hos NAV. Var på mange tiltak. Som sagt, alltid hatt troa på at å arbeide er godt for sjelen, noe jeg fortsatt mener, til ett visst punkt. Det jeg egentlig skulle frem til var at jeg til slutt fikk innvilget ung ufør, etter noen klager. Tingen var at jeg egentlig bare var så fornøyd at jeg nesten valgte å overse det tipset om ung ufør. Glad for at jeg tok tak i det å søkte. Hva jeg sliter med er vel ikke så vesentlig egentlig men det er angst og unnvikende PF. Det har styrt/redusert livet vesentlig. Ingen skole, droppet ut av flere arbeidsforhold og stort sett levd i ensomhet. Ingen venner dengang og ingen venner i dag heller. Det jeg tror var viktig i min sak var at begge dokumentene kom fra «eksperter» på området, begge fra sykehus. Samt lang historikk innenfor NAV. Men hvor dokumentene kom fra tror jeg tynget ganske mye. Hvordan NAV egentlig vurderer hvert enkelt tilfelle er jeg nå veldig usikker på. Kan være basert på flaks hvor mye en må slite for å få det innvilget, som andre i tråden her har nevnt. Anonymkode: 20651...dc5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå