Gå til innhold

Erfaring med sexolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaringer med å gå til sexolog som par? Hjalp det? Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk, men villig til å prøve alt for å redde forholdet mitt. 

Anonymkode: 3d24c...f4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avhenger av problematikken. Hvis en av dere er rigid, viser ingen vilje til å akseptere den andres seksualitet - da kan det bli en utfordring. 

Vil du dele hva det gjelder? 

Anonymkode: 1d50d...084

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det avhenger av problematikken. Hvis en av dere er rigid, viser ingen vilje til å akseptere den andres seksualitet - da kan det bli en utfordring. 

Vil du dele hva det gjelder? 

Anonymkode: 1d50d...084

Den korte historien er at vi ikke har sex. Den litt lengre er at vi har helt forskjellig bakgrunn. Jeg har vært i forhold tidligere, han har aldri vært det før (vi er begge i slutten av 30 årene). Fra min side har jeg hatt mye sex, mens han har hatt noen få ONS gjennom årene og ellers vært uten sex, av og til flere år. Vi tror at problemet ligger i vaner og at behovet ikke har vært tilstede hos han da han har vært så lenge uten, og vi sliter med å klare å snu vanen. Vi trenger tips og råd til å snu trenden, hva vi spesifikt kan gjøre for å få sexlivet vårt opp og gå. At vi ikke har sex går også veldig hardt utover min selvtillit da jeg føler at han ikke vil ha sex med meg fordi han ikke finner meg attraktiv nok og dermed tar jeg også mindre initiativ (dette må jeg jobbe med, det er jeg klar over), men når ikke jeg tar initiativ så blir det hvertfall ingenting. Vi har vært samboere i 2 år, dette har vært et problem fra start og vi har snakket mye om det uten å klare å snu det. 

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med sexolog, men jeg har erfaring med samme situasjon og jeg klarte å snu det. 

Det første steget mitt, sommer et steg du allerede også har nådd, er å innse at usikkerheten var noe jeg selv måtte jobbe med først. Og for vår del viste det å være nøkkelen til hele situasjonen, for så fort jeg løsnet litt opp der, turte jeg å ta initiativ til å være sexy, og da ble jeg mer attraktiv for han og han begynte å ta mer initiativ! Nå to år senere, har vi aldri opplevd tørke igjen på mer enn en uke maks. 

Jeg satte meg ned og tok en ordentlig pep talk med meg selv for å ta inn at min selvtillit ikke burde være koblet til hans tenning av meg. Når den kommer fra hans validering, tenning eller komplimenter, eller fra noen andre, så er det en slags "falsk" selvtillit. Vi blir lurt av den, og tror at selvbildet vårt er bedre enn det er. Når vi ikke får ekstern validering fra noen, kan vi få overblikk over hvordan vi egentlig føler om oss selv. 

I mitt tilfelle følte jeg meg ikke god nok, eller fin nok, og det ble en hard pille å svelge, men jeg innså at det var mitt ansvar å jobbe med dette. jeg skal nevnte de spesifikke tingene jeg begynte med for å jobbe med det, og jeg håper det kan hjelpe deg også.

1. Jeg begynte å sove med youtubevideoer med affirmations for confidence and self worth etc, på svak lyd. Allerede etter 2-3 netter følte jeg en forskjell! Jeg brukte også noen med Weight loss affirmations osv. Jeg har prøvd alle slags forskjellige på youtube gjennom de siste to årene, og kontoene jeg anbefaler er disse: Rising Higher Meditation, Brian Scott, Dauchsy, Mindful Waves Studio, Master Sri Akarshana. 

2. Jeg skrev en liste over hvilke ting jeg er misfornøyd med meg selv. Den ble så lang som et vondt år og det var en smertefull øvelse, men jeg følte meg aller mest flau, eller patetisk nesten. Men neste del av øvelsen er å ta to ark, med to forskjellige kategorier ; en for ting som er innenfor min kontroll, og ting som er utenfor min kontroll. Jeg gikk gjennom den lange lista og plasserte hvert punkt i en av de to kategoriene. Deretter la jeg bort arket med ting som er utenfor min kontroll, jeg bretta det og la det bakerst i notatboka og sa til meg selv at disse tingene ikke skal bekymre meg for nå. Det andre arket tok jeg fatt på, punkt for punkt, og skrev stikkord om hva jeg kan gjøre for å forbedre hvert punkt. Feks magen som jeg mislikte, der kan jeg spise sunnere og trene. At jeg var ensom, der kunne jeg ta kontakt med bekjente og gjøre en innsats osv. 

3. Etter en måned med trening og sunnere mat følte jeg meg allerede LANGT mer sexy, og helt sikkert mye pga mestringsfølelsen man får. Jeg begynte med hjemmetrening, jeg fulgte et program fra ei på youtube som heter Vicky Justiz. Det finnes en haug av andre lignende, men denne funket bra for meg. De første 3-4 dagene var harde, så merket jeg at jeg klarte øktene bedre. 

4. Kjøpte meg selv en ny sexy kjole og et sett sexy undertøy. Som jeg så overrasket mannen med en kveld.. 

Håper noe av dette kan hjelpe deg! ❤️

• Liker 5
Skrevet
billie833111 skrev (21 minutter siden):

Håper noe av dette kan hjelpe deg! ❤️

Tusen tusen takk for et kjempefint svar og masse Kudos til deg som tok så mange flott grep for deg selv og klarte det 😍 

Situasjonen her er litt annerledes med tanke på at jeg egentlig synes at jeg er ei ganske så flott dame og menn har jo ønsket å ha sex med meg før, men jeg føler at akkurat HAN ikke vil ha meg, og det tærer på psyken for jeg vet ikke hva som skal til for at han skal ha lysst på meg. Når han ikke viser noen tegn på kåthet eller begjær eller at han vil ha meg. Det er liksom ingen tafsing eller seksuell flørting eller noen former for seksuelt fra hans side, mens det er det fortsatt fra min. Og jeg kan fortsatt si at jeg vil ha han og hva jeg vil gjøre med han (og gjerne sexte litt), men jeg møter kvist eller at han sier han er med, men det faller bort i ingenting når ungene er i seng og vi faktisk har muligheten. Direkte initiativ er det også alltid kun jeg som har tatt, men det har blitt avvist så mange ganger at det får jeg ikke til mer, i tillegg til at det da føles ut som han har sex med meg kun av plikt de gangene vi har det, fordi det er jeg som har tatt initiativ gang på gang. Her igjen vet jeg at jeg må jobbe med tankegangen min og stole på at når han sier han vil, så vil han. Og når han sier at han syns jeg er deilig så mener han det. Men det er så vanskelig å tro på når ord og handling ikke samsvarer. Jeg synes jo at han også er deilig, men jeg vil jo ha han, omså hver dag helst 😅 (det er urealistisk da mtp jobb og barn og turnus og livet). Så oppsummert så tenker jeg at mitt initiativ har blitt mindre fordi jeg føler jeg presser han og fordi jeg føler han ikke vil ha meg, jeg har også sagt til han at nå ligger ballen på din side for jeg trenger faktisk å føle at du vil ha meg og. Men det skjer dessverre ingenting, også ender det med at jeg «maser» om det eller nevner typ sånn «nå er det 2 mnd siden..». 

Jeg tror jo at sex avler sex, og at avhold også derfor avler avhold. Og at om vi da klarte å få det inn som en vane så vil behovet og lysten øke, jeg bare aner ikke hvordan vi skal få det til. Vi SIER hele tiden at vi skal det, men vi mangler åpenbart verktøyene til å gjennomføre siden vi er på samme plass fortsatt etter 2 år.

Skrevet

Alt dette du beskriver er klassiske utfordringer en sexolog møter veldig ofte i jobb med par 😊.

I noen slike tilfeller vil en sexolog anbefale/henvise videre til en dyktig par/familieterapeut. Det spørs litt hvor kjerne i problemene ligger og hva nøkkelen til å låse opp den fastlåse situasjonen ligger. 

I noen av disse tilfellene så handler det ikke nødvendigvis om seksualitet. Det kan være andre ting man må jobbe med som en par/familieterapeut vil være bedre til å jobbe med.

Selv har jeg utdanning i sexologi og jobber mye med seksualitet. Erfarer ofte at den egentlige årsaken til svært mange utfordringer handler om helt andre ting en det man tenker og som er grunnen til at man oppsøker sexolog i utgangspunktet.

Husk. En dyktig sexolog kjenner sine egne begrensninger og henviser videre om denne mener at den beste hjelpen vil kunne gis av andre (psykolog, lege etc). 
kommer jo litt an på hvilken grunnutdanning sexologen har.

Anonymkode: 87858...f53

• Liker 2
Skrevet

Sikker på at han ikke er aseksuell? Dette høres ut som mannen til en venninne av meg, og brikkene falt på plass da de fant ut at han var Ace. 

De har gått i terapi både sammen og hver for seg og har nå kompromisset. De har sex noen ganger i mnd på hennes initiativ (fordi hun ønsker det) og han har virkelig steppet opp gamet på andre fronter som klemmer og komplimenter og små oppmerksomheter så hun ikke lenger føler seg uelsket og uattraktiv. 

Venninnen min sier at det er verdt det, selv om hun helst skulle hatt mer sex, fordi de elsker hverandre, har barn og et godt liv ellers. ❤️

Anonymkode: a2ddc...bee

Skrevet

Parterapi er et rart konsept da dere er to selvstendige mennesker. Hadde selv anbefalt at dere går til hver deres terapeut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alt dette du beskriver er klassiske utfordringer en sexolog møter veldig ofte i jobb med par 😊.

I noen slike tilfeller vil en sexolog anbefale/henvise videre til en dyktig par/familieterapeut. Det spørs litt hvor kjerne i problemene ligger og hva nøkkelen til å låse opp den fastlåse situasjonen ligger. 

I noen av disse tilfellene så handler det ikke nødvendigvis om seksualitet. Det kan være andre ting man må jobbe med som en par/familieterapeut vil være bedre til å jobbe med.

Selv har jeg utdanning i sexologi og jobber mye med seksualitet. Erfarer ofte at den egentlige årsaken til svært mange utfordringer handler om helt andre ting en det man tenker og som er grunnen til at man oppsøker sexolog i utgangspunktet.

Husk. En dyktig sexolog kjenner sine egne begrensninger og henviser videre om denne mener at den beste hjelpen vil kunne gis av andre (psykolog, lege etc). 
kommer jo litt an på hvilken grunnutdanning sexologen har.

Anonymkode: 87858...f53

Tusen takk for svar, personen vi vurderer har psykolog som grunnutdanning. Vi diskuterte det litt hjemme igjen idag og ble enige om at vi hvertfall ikke har noe å tape på et forsøk. 

Skrevet

Ingen sexolog klarer å vekke seksuell lyst hos en mann som ikke lenger tenner på sin partner. Det er dessverre et vanlig fenomen, og lite å gjøre med.

Anonymkode: 2a262...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...