AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg har et spørsmål til dere. Spørsmålet er alvorlig; Når par, samboere, familie eller whatever har en uenighet om hvordan man skal organisere hjemmet sammen. Et klassisk eksempel er når en av partnerne roter, og den andre mistrives i den andres rot ; Hvorfor blir dere ikke enig med den rotete parterer om å rydde opp i rotet sitt? Hvorfor vrir dere samtalen til å dreie seg om kommunikasjon isteden? Jeg har vært hos flere psykestuderende eksperter, men aldri har de bedt partneren min rydde opp i ølflaskene i vinduskarmen. Det skal stort sett handle om at vi må respektere hverandres sårede følelser, og at jeg må høre på de timeslange forklaringene på hvorfor tiden ikke strekker til, til å rydde opp. Hva er årsaken til dette? Anonymkode: cd5db...746 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #2 Skrevet 1. oktober 2022 Hadde det ikke tatt mindre tid å fjerne de flaskene, enn å gå til alle de ekspertene/terapeutene? Kanskje flytte fra han, så du slipper å bo med en rotekopp? Anonymkode: 7fbdb...36b 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #3 Skrevet 1. oktober 2022 Da har du ikke møtt min terapeut. 🤣 Hun hadde bedt han skjerpe seg, rett ut. 😁 Anonymkode: 7f5a2...307
Gjest Some guy Skrevet 1. oktober 2022 #4 Skrevet 1. oktober 2022 49 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har et spørsmål til dere. Spørsmålet er alvorlig; Når par, samboere, familie eller whatever har en uenighet om hvordan man skal organisere hjemmet sammen. Et klassisk eksempel er når en av partnerne roter, og den andre mistrives i den andres rot ; Hvorfor blir dere ikke enig med den rotete parterer om å rydde opp i rotet sitt? Hvorfor vrir dere samtalen til å dreie seg om kommunikasjon isteden? Jeg har vært hos flere psykestuderende eksperter, men aldri har de bedt partneren min rydde opp i ølflaskene i vinduskarmen. Det skal stort sett handle om at vi må respektere hverandres sårede følelser, og at jeg må høre på de timeslange forklaringene på hvorfor tiden ikke strekker til, til å rydde opp. Hva er årsaken til dette? Anonymkode: cd5db...746 Følelser er viktigere enn handlig. Gud forby at han skal føle seg truffet hvis du kaller han en lat gris og krever at han skal rydde vekk rotet sitt. Kan være helsefarlig også hvis han flytter den feite rævva si opp av stolen og strekker en muskel. Alvorlig nå. De fleste psykologer/terapeuter er elendige. Derfor kommer de med sånn svada. En vennepar av meg dro til familieterapeut og forslaget hennes var at de skulke ta pause fra hverandre. Når jeg hørte dette ble jeg nesten helt fra meg. Kan du forestille deg en situasjon der en familie sliter og har barn og gjor alt for å holde forholdet i gang også drar du til en person som du håper kan hjelpe og den gir deg den verste tenkelige og lettvinte avsluttningen. Grunnen du dro dit for å unngå akkurat det der. Psykologer og terapeuter er det mange av. Og det er ikke lett å finne en god en.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Some guy skrev (3 timer siden): Følelser er viktigere enn handlig. Gud forby at han skal føle seg truffet hvis du kaller han en lat gris og krever at han skal rydde vekk rotet sitt. Kan være helsefarlig også hvis han flytter den feite rævva si opp av stolen og strekker en muskel. Alvorlig nå. De fleste psykologer/terapeuter er elendige. Derfor kommer de med sånn svada. En vennepar av meg dro til familieterapeut og forslaget hennes var at de skulke ta pause fra hverandre. Når jeg hørte dette ble jeg nesten helt fra meg. Kan du forestille deg en situasjon der en familie sliter og har barn og gjor alt for å holde forholdet i gang også drar du til en person som du håper kan hjelpe og den gir deg den verste tenkelige og lettvinte avsluttningen. Grunnen du dro dit for å unngå akkurat det der. Psykologer og terapeuter er det mange av. Og det er ikke lett å finne en god en. Ja… jeg syns også dette er merkelig Anonymkode: cd5db...746
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #6 Skrevet 2. oktober 2022 Det jeg leser ut av dette innlegget ditt er at du forventer å være elsket uten betingelser men på samme tid kan du ikke elske den du er sammen med på samme måte. Det er et herk å være sammen med en person som er perfekt. Gå i deg selv. psykologer/terapeuter vet hva de driver med. Anonymkode: db51c...9b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det jeg leser ut av dette innlegget ditt er at du forventer å være elsket uten betingelser men på samme tid kan du ikke elske den du er sammen med på samme måte. Det er et herk å være sammen med en person som er perfekt. Gå i deg selv. psykologer/terapeuter vet hva de driver med. Anonymkode: db51c...9b7 Jeg leser av dette at du er mindre perfekt, og du burde derfor gå i deg selv, å finne noen i samme liga . Eller kanskje du allerede har gjort set? Det dummeste du kan gjøre er å lyve på deg usannheter, å finne deg en perfekt partner for så å kanaler skli ut etter et par år. Jeg trenger ingen terapaut til å fortelle meg hvordan jeg kan leve et mindre perfekt liv, for som du sier så ønsker jeg å ha det, perfekt… Anonymkode: cd5db...746 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det jeg leser ut av dette innlegget ditt er at du forventer å være elsket uten betingelser men på samme tid kan du ikke elske den du er sammen med på samme måte. Det er et herk å være sammen med en person som er perfekt. Gå i deg selv. psykologer/terapeuter vet hva de driver med. Anonymkode: db51c...9b7 Jeg leser av dette at du er mindre perfekt, og du burde derfor gå i deg selv, å finne noen i samme liga . Eller kanskje du allerede har gjort det? Det dummeste du kan gjøre er å lyve på deg usannheter, å finne deg en perfekt partner for så å la alt skli ut etter et par år. Jeg trenger ingen terapaut til å fortelle meg hvordan jeg kan leve et mindre perfekt liv, for som du sier så ønsker jeg å ha det, perfekt… Anonymkode: cd5db...746
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg leser av dette at du er mindre perfekt, og du burde derfor gå i deg selv, å finne noen i samme liga . Eller kanskje du allerede har gjort det? Det dummeste du kan gjøre er å lyve på deg usannheter, å finne deg en perfekt partner for så å la alt skli ut etter et par år. Jeg trenger ingen terapaut til å fortelle meg hvordan jeg kan leve et mindre perfekt liv, for som du sier så ønsker jeg å ha det, perfekt… Anonymkode: cd5db...746 Ok. Svar meg en ting da. Forventer du at mannen din elsker deg uten betingelser og gjør slik det samme? Anonymkode: db51c...9b7 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok. Svar meg en ting da. Forventer du at mannen din elsker deg uten betingelser og gjør slik det samme? Anonymkode: db51c...9b7 Det må gå an å elske hverandre betingelsesløst, å likevel ha det ryddig. Anonymkode: cd5db...746
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det må gå an å elske hverandre betingelsesløst, å likevel ha det ryddig. Anonymkode: cd5db...746 Hvem definerer hva som er ryddig nok? Anonymkode: 7a719...2eb 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det må gå an å elske hverandre betingelsesløst, å likevel ha det ryddig. Anonymkode: cd5db...746 Ingen i parforhold elsker betingelsesløst. Alltid en forhandling om de har rette godene eller fornuften Anonymkode: 91e5f...26a 2 1
Cuntzilla Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Ikke erfaring med dette, men tenker at når det for eksempel kommer til rot, så vil en parterapeut få det til å dreie seg om hvordan det å rote kan såre den andre, at den som har klaget på ølflasker i vinduet ikke føler seg sett eller verdsatt når den andre fortsetter med det. De er jo utdannet til å få alt til å dreie seg om følelser, og jeg tror de mener at jobben deres er å få par til å forstå hverandre, ikke til å avgjøre hvem som skal støvsuge på lørdager. Så i stedet for å stå til doms over det, så fasiliteterer de timeslange samtaler om hvordan det får dere til å føle dere når det er en støvdott under sofaen. Endret 2. oktober 2022 av Cuntzilla 2 1
A.nonymia Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 Er ingen ekspert meeen: jeg tror det blir slik fordi ingen "bestemmer" i ett forhold. Du liker å ha det ryddig, han gjør ikke. Dere er likeverdige, hvorfor skal du da bestemme hva som er riktig mengde rot? Hvorfor kan ikke like godt han bestemme? Og når dere da er uenige må dere snakke sammen og bli enige om hvordan det skal være. Og vipps så handler samtalene om kommunikasjon, ikke at han må skjerpe seg. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har et spørsmål til dere. Spørsmålet er alvorlig; Når par, samboere, familie eller whatever har en uenighet om hvordan man skal organisere hjemmet sammen. Et klassisk eksempel er når en av partnerne roter, og den andre mistrives i den andres rot ; Hvorfor blir dere ikke enig med den rotete parterer om å rydde opp i rotet sitt? Hvorfor vrir dere samtalen til å dreie seg om kommunikasjon isteden? Jeg har vært hos flere psykestuderende eksperter, men aldri har de bedt partneren min rydde opp i ølflaskene i vinduskarmen. Det skal stort sett handle om at vi må respektere hverandres sårede følelser, og at jeg må høre på de timeslange forklaringene på hvorfor tiden ikke strekker til, til å rydde opp. Hva er årsaken til dette? Anonymkode: cd5db...746 Ølflasker i vinduskarmen? Hva slags miljø er dette? Anonymkode: 7b110...9b0
kiloijdh Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har et spørsmål til dere. Spørsmålet er alvorlig; Når par, samboere, familie eller whatever har en uenighet om hvordan man skal organisere hjemmet sammen. Et klassisk eksempel er når en av partnerne roter, og den andre mistrives i den andres rot ; Hvorfor blir dere ikke enig med den rotete parterer om å rydde opp i rotet sitt? Hvorfor vrir dere samtalen til å dreie seg om kommunikasjon isteden? Jeg har vært hos flere psykestuderende eksperter, men aldri har de bedt partneren min rydde opp i ølflaskene i vinduskarmen. Det skal stort sett handle om at vi må respektere hverandres sårede følelser, og at jeg må høre på de timeslange forklaringene på hvorfor tiden ikke strekker til, til å rydde opp. Hva er årsaken til dette? Anonymkode: cd5db...746 Det er vel ingen terapeut sitt ansvar å kjefte på noen sin samboer. At en part synes det er rotete betyr ikke at det er det, den enes versjon av virkeligheten er ikke viktigere enn hens. Det virker som at den ene her forventer forståelse og empati fra samboer, men ikke ønsker eller klarer å ha de samme forståelse og empati for hen. Samboeren burde finne seg en annen 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #17 Skrevet 2. oktober 2022 kiloijdh skrev (3 minutter siden): Det er vel ingen terapeut sitt ansvar å kjefte på noen sin samboer. At en part synes det er rotete betyr ikke at det er det, den enes versjon av virkeligheten er ikke viktigere enn hens. Det virker som at den ene her forventer forståelse og empati fra samboer, men ikke ønsker eller klarer å ha de samme forståelse og empati for hen. Samboeren burde finne seg en annen Jeg er enig.jeg får ingen empati for å ønske vekk rotet hans. Derfor burde han flytte Anonymkode: cd5db...746 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #18 Skrevet 2. oktober 2022 Herre min hatt. Hvis man skal bo med noen, må fordelene være større enn ulempene. Også hvis man skal ha et forhold over tid, fordelene må være større enn ulempene. Anonymkode: 82206...fac 2
Daria Skrevet 2. oktober 2022 #19 Skrevet 2. oktober 2022 (endret) Så det du egentlig forventer og forlanger, er at terapeuten skal forklare din partner at du har rett, han tar feil og han får begynne å rette seg etter dine krav? At de heller snakker om å respektere hverandre, høres helt logisk ut i mine ører. Endret 2. oktober 2022 av Daria 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #20 Skrevet 2. oktober 2022 Daria skrev (17 minutter siden): Så det du egentlig forventer og forlanger, er at terapeuten skal forklare din partner at du har rett, han tar feil og han får begynne å rette seg etter dine krav? At de heller snakker om å respektere hverandre, høres helt logisk ut i mine ører. Så du syns kommunikasjon fungerer bare fordi man utveksler noen ord på en fattet måte, selv om samboer bæsjer deg på leggen etterpå, og fortsetter med det? Hvor mange ganger er det greit å fortsette med det? Hvor lenge? Skal det bare være ord? Altså, på gammelt fagspråk heter det løgn når man prater, og kommuniserer enigheter og avtaler med hverandre, og ikke overholder dem. Da er ikke respekten der heller når det er greit å prate prate, og gi f* etterpå.. Så svaret er, ja! Jeg har jo rett? Anonymkode: cd5db...746 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå