AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Skrevet 1. oktober 2022 Klarer ikke å finne så mye info om dette. Ser mye på fødestuen og der er man jo 10 cm når man trykker og de roper «forsiktig» om man trykker for fort. Hvorfor skjer slike rifter? Anonymkode: a27d1...e04
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #2 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg aner ikke hvilken grad jeg hadde, men hjerterytmen sank så de måtte få babyen raskt ut. Er ikke alltid de kan være forsiktig å vente for å unngå rifter. Anonymkode: b339a...2a5 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #3 Skrevet 1. oktober 2022 10 cm åpning er selve livmorhalsen. Man revner om ting går for fort, som når hodet står i selve åpningen. Derfor er det viktig at jordmor støtter godt i mellomkjøttet. Anonymkode: 371de...d0c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #4 Skrevet 1. oktober 2022 Min sønn ble tatt med sugekopp å da drar dem han fort ut! Da får ikke ting tid til å forsiktig utvide seg og da revnet jeg hele mellomgulvet og lang opp i rumpehullet. Dem brukte va 45 min på å sy alt etterpå sier bare hvir gale jeg revnet. Anonymkode: ac021...5e5 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #5 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min sønn ble tatt med sugekopp å da drar dem han fort ut! Da får ikke ting tid til å forsiktig utvide seg og da revnet jeg hele mellomgulvet og lang opp i rumpehullet. Dem brukte va 45 min på å sy alt etterpå sier bare hvir gale jeg revnet. Anonymkode: ac021...5e5 Stakkars deg! Det må være forferdelig. Blir underlivet normalt igjen etterpå? Anonymkode: a27d1...e04
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #6 Skrevet 1. oktober 2022 I mitt tilfelle skjedde det på grunn av to ting. De innvendige riftene kom av at babyen vippet bena sine utover i stedet for å brette dem rundt seg, og de utvendige kom delvis av det samme og delvis av at fødselslegen dro han ut med hendene sine. Babyen kilte seg fast (trolig fordi han vippet bena utover) og det var ikke tid til å prøve sugekopp eller tang i tilfelle det ikke gikk på første forsøk. Han hadde det veldig dårlig og de trodde han skulle komme livløs ut, og da var ikke akkurat minst eller penest mulig rift førsteprioritet. 😆 Anonymkode: b36a7...36b
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #7 Skrevet 2. oktober 2022 Styrtfødsel på nr 3 som endte med seteleie. Underlivet, fikk ikke den naturlige utvidelsen som systematiske rier skal gjøre. Så fikk full rift, altså 4-grads. Revnet helt. Måtte under narkose for å rette opp, deretter på 2 kontroller i etterkant med ca 4 ukers mellomrom hver. Lå også på sykehus 2 uker etter fødsel, og måtte ha lakserende middel de første ukene da hard mage kan ødelegge sting. Alt ble normalt igjen innen første året 😊 Anonymkode: b8d4f...cec 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Stort barn øker risikoen, førstegangsfødende og instrumentell fødsel (vakum, tang etc). De brukte vakum på babyen min. Endre med 3b-rift og to timer operasjon i narkose. Er så jævlig sint på helsepersonellet. Man får max trykketid på 60 min som en jævla fabrikk. På tide at folk får opp øynene og forstår at prosedyrer er viktigere for sykehuset enn en naturlig fødsel/mors ønsker…… Anonymkode: e6cb4...b14 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 7.51): Stort barn øker risikoen, førstegangsfødende og instrumentell fødsel (vakum, tang etc). De brukte vakum på babyen min. Endre med 3b-rift og to timer operasjon i narkose. Er så jævlig sint på helsepersonellet. Man får max trykketid på 60 min som en jævla fabrikk. På tide at folk får opp øynene og forstår at prosedyrer er viktigere for sykehuset enn en naturlig fødsel/mors ønsker…… Anonymkode: e6cb4...b14 Max trykketid på 60 min er jo fordi forskning viser at det er større fare for mor og barns liv og helse ved lengere trykking. Hadde de fått trykke i 90 min og endte med et barn med CP eller du fikk livmorruptur, da tror jeg også du hadde vært rimelig sint? Det går jo stort sett bra, men er jo så himla tragisk de gangene det ikke går bra. Det er derfor sykehuset har disse retningslinjene. Ikke fordi de er en fabrikk. Anonymkode: cf89f...290 11 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Skrevet 3. oktober 2022 On 10/2/2022 at 7:51 AM, AnonymBruker said: Stort barn øker risikoen, førstegangsfødende og instrumentell fødsel (vakum, tang etc). De brukte vakum på babyen min. Endre med 3b-rift og to timer operasjon i narkose. Er så jævlig sint på helsepersonellet. Man får max trykketid på 60 min som en jævla fabrikk. På tide at folk får opp øynene og forstår at prosedyrer er viktigere for sykehuset enn en naturlig fødsel/mors ønsker…… Anonymkode: e6cb4...b14 Jeg fikk maks 60 trykketid i badekaret, ikke noe snakk om at det var maks totaltid. Anonymkode: 8ff3a...66f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Skrevet 3. oktober 2022 En venninne av meg endte med permanent stomi etter en sånn fødsel 😰 Anonymkode: e2f35...3e4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #12 Skrevet 4. oktober 2022 Her var det lang trykketid. Etter 60 min så prøvde dem med 3 forsøk med vakuum så 1 med tang, å da kom han. Var stor + han var stjernekikker. Anonymkode: 0fd91...f0e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #13 Skrevet 4. oktober 2022 Jeg sa til jordmor under fødsel at jeg var rett for å revne mye, hun sa det var lite sansynlig da jeg ikke er i risikogruppen som hun mente var overvekt hos mor, stort barn, ikke høre på jordmor i forhold til når man skal presse og hvor mye. Anonymkode: 66c80...1a2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #14 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sa til jordmor under fødsel at jeg var rett for å revne mye, hun sa det var lite sansynlig da jeg ikke er i risikogruppen som hun mente var overvekt hos mor, stort barn, ikke høre på jordmor i forhold til når man skal presse og hvor mye. Anonymkode: 66c80...1a2 Pluss barnets plassering som stjernekikker e.l. Anonymkode: 66c80...1a2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #15 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Max trykketid på 60 min er jo fordi forskning viser at det er større fare for mor og barns liv og helse ved lengere trykking. Hadde de fått trykke i 90 min og endte med et barn med CP eller du fikk livmorruptur, da tror jeg også du hadde vært rimelig sint? Det går jo stort sett bra, men er jo så himla tragisk de gangene det ikke går bra. Det er derfor sykehuset har disse retningslinjene. Ikke fordi de er en fabrikk. Anonymkode: cf89f...290 Jeg «fikk» trykke i 120 minutter uten noen som helst fremgang før det endelig ble keisersnitt. Heldigvis uten skader på barnet. De skulle tatt keisersnitt før! Anonymkode: 34694...515
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #16 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sa til jordmor under fødsel at jeg var rett for å revne mye, hun sa det var lite sansynlig da jeg ikke er i risikogruppen som hun mente var overvekt hos mor, stort barn, ikke høre på jordmor i forhold til når man skal presse og hvor mye. Anonymkode: 66c80...1a2 Heh. Lett å si at man skal høre på jordmor, det fikk jeg også beskjed om da jeg sa til jordmor at jeg var redd for å bli ødelagt. Vel, jeg fikk ingen hjelp av jordmor angående når jeg skulle trykke og når jeg skulle la være. Måtte bare trykke på måfå selv. Anonymkode: b34f5...ca9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #17 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sa til jordmor under fødsel at jeg var rett for å revne mye, hun sa det var lite sansynlig da jeg ikke er i risikogruppen som hun mente var overvekt hos mor, stort barn, ikke høre på jordmor i forhold til når man skal presse og hvor mye. Anonymkode: 66c80...1a2 Nettopp. De aller fleste har normale fødsler, med kun et par pyntesting, og mor er i god form etterpå. Anonymkode: f025d...fe8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #18 Skrevet 4. oktober 2022 Hos meg kom det en arm sammen med hodet, hjalp ikke at jeg tok pause når jordmor ba meg vente. Trykketid 30 minutter. Anonymkode: cdc8a...610
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #19 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hos meg kom det en arm sammen med hodet, hjalp ikke at jeg tok pause når jordmor ba meg vente. Trykketid 30 minutter. Anonymkode: cdc8a...610 Nei det kom jo en arm med hodet, det er jo også en risikofaktor. Anonymkode: 66c80...1a2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #20 Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nettopp. De aller fleste har normale fødsler, med kun et par pyntesting, og mor er i god form etterpå. Anonymkode: f025d...fe8 Nei? En betydelig andel av førstegangsfødende revner jo til mer enn pyntesting. Ikke grad 3-4 alle, men tro det eller ei så kan man ha mye plager etter en grad 2-rift også. Anonymkode: b34f5...ca9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå