AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Del Skrevet 1. oktober 2022 Hva var symptomene? Eskalerte de i denne alderen? Kamuflerte hun symptomene og prøvde å spille en rolle/laget seg «oppskrifter» for adferd? Anonymkode: dc53e...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #2 Del Skrevet 3. oktober 2022 Dytt TS Anonymkode: dc53e...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #3 Del Skrevet 4. oktober 2022 Nå er ikke min jente diagnostisert enda, men hun er 16, og ser at hun går glipp av mye. Har alltid havnet utenfor, nå mer enn noen gang før. Heldigvis er hun velsignet med et veldig godt humør, og klarer seg egentlig greit. Men hva slags tanker hun bærer på, det vet jeg ikke. Anonymkode: 99d9f...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #4 Del Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er ikke min jente diagnostisert enda, men hun er 16, og ser at hun går glipp av mye. Har alltid havnet utenfor, nå mer enn noen gang før. Heldigvis er hun velsignet med et veldig godt humør, og klarer seg egentlig greit. Men hva slags tanker hun bærer på, det vet jeg ikke. Anonymkode: 99d9f...cf5 Hvilke symptomer på Asperger har hun (bortsett fra at hun alltid havner utenfor)? Jeg har også en datter på 16 som alltid har vært utenfor, det virker som hun sliter en del med det sosiale. Men det er først i det siste jeg har tenkt at det kan være en diagnose i bildet. Anonymkode: 67354...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #5 Del Skrevet 4. oktober 2022 Min er 13 og nylig diagnostisert. Symptomene eskalerte virkelig fra 10-årsalderen, og det har tatt 3 år fra vi startet å kontakte hjelpeinstanser som førte oss til bup, og diagnosen kom. Jenta mi kamuflerer på skolen, og er sint og mutt hjemme. Hjemme er det svært vanskelig, men lærerne på skolen ser ikke mye til den atferden. Hun er skoleflink og stille, aldri noe tull med henne, det eneste de har kommentert er at hun ikke er flink til å samarbeide, i gruppearbeid. Men hun har ingen venninner (har støtt alle fra seg i løpet av de siste årene), hun er ekstremt rigid, er sensitiv for lyder og berøring, Hun er sint omtrent hele tiden, og har ødelagt ganske mye møblement i huset vårt, for når hun har meltdown er det umulig å nå inn til henne. Anonymkode: 892d4...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #6 Del Skrevet 4. oktober 2022 Hvorfor venter dere( foreldre) så lenge med utredning ? Ungdommene deres går gjennom den vanskeligste tiden nettopp i ungdomsskolen, og det er da de virkelig trenger hjelp. Utredning tar tid. Skjønner ikke hvordan dere foreldre tenker Anonymkode: 2b8c9...9dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #7 Del Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke symptomer på Asperger har hun (bortsett fra at hun alltid havner utenfor)? Jeg har også en datter på 16 som alltid har vært utenfor, det virker som hun sliter en del med det sosiale. Men det er først i det siste jeg har tenkt at det kan være en diagnose i bildet. Anonymkode: 67354...d1e Andre symptomer er; ticks i perioder, noe barnslig/umoden, var for lyder, særinteresser. Anonymkode: 99d9f...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #8 Del Skrevet 4. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvorfor venter dere( foreldre) så lenge med utredning ? Ungdommene deres går gjennom den vanskeligste tiden nettopp i ungdomsskolen, og det er da de virkelig trenger hjelp. Utredning tar tid. Skjønner ikke hvordan dere foreldre tenker Anonymkode: 2b8c9...9dc Jeg kan prøve å forklare deg litt, så du forstår bedre. Jenter med Asperger er ofte flinke til å kamuflere symptomene. De glir inn i omverdenen og vil ikke bli lagt merke til. De blir dermed diagnostisert senere enn guttene. Fra Autismeforeningen: https://autismeforeningen.no/akershus/jenter-med-asd/ Hvorfor oppdages de så sent? I artikkelen ”Mønsteret av evner og utvikling hos jenter med Aspergers syndrom” forsøker Tony Attwood å forklare hvorfor jenter med ASD oppdages så seint. Nils Kaland gjør det samme i ”Det ’usynlige’, sosiale handikap: Jenter med Asperger syndrom.” Vi har laget en oversikt over medvirkende faktorer: 1) Symptomene til jenter med ASD passer ikke til forestillingene vi har om et barn som trenger utredning og diagnose. Jenter med ASD er som regel mindre aggressive enn gutter med diagnosen. ”Gutter med Aspergers syndrom blir oftere henvist til en spesialist fordi deres aggresjoner er blitt et problem for deres foreldre eller lærer.” En passiv personlighetstype er vanligere hos jenter. De fremstår som stille, høflige og lydige. Motoriske problemer er mindre påfallende hos disse jentene. De er forholdsvis flinke på samspill og kommunikasjon i barnehagealderen, som er perioden med mest fokus på barns sosiale- og språklige utvikling. Utredere er mest kjent med den mannlige versjonen av ASD. Det er altså ofte nærmere puberteten at symptomene kommer for fullt, at det blir tydelig at jenta trenger hjelp. Det er da det ikke lenger går an å dilte etter de andre og ligge under radaren, sosialt sett, fordi det nå kreves mer i den sosiale omgangen. I skolen holder det kanskje ikke med en klisterhjerne, nå må du tenke selvstendig, jobbe i grupper og bruke empati og sosiale evner. De faller utenfor nå, på en annen og mer tydelig måte enn i barnehagen og på barneskolen. I tillegg tar det lang tid få en diagnose. Vi har brukt tre år fra vi tok kontakt med hjelpeapparatet, var innom flere instanser som alle er overbelastet og underbemannet, til diagnosen endelig ble satt av BUP. Det er selvsagt ikke heldig, fordi det er kjempeviktig å gjøre alt man kan for å forebygge depresjon, spiseforstyrrelser og andre problemer som disse jentene ofte møter i ungdomsårene. Anonymkode: 892d4...b28 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå