AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #21 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Koselig at en fremmed gammel mann/dame har delt ut mat fra balkongen sin? Hva mer er denne personen i stand til å gjøre om barna spør? Ta dem med inn på besøk ? Anonymkode: 26543...5e8 Dette hadde vært min bekymring også, ikke selve maten. Det er så mye rare folk, så man vet jo aldri. Selv hadde jeg bedt barna gå hjem til seg selv og spise, og å spørre foreldrene om de også kan ha fiskepinner til middag en dag. Anonymkode: f05b9...846 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonelily Skrevet 2. oktober 2022 #22 Del Skrevet 2. oktober 2022 TS, trodde først at nabobarna lekte med dine barn ute i hagen, men leser at dine er voksne. Tanken er veldig hyggelig, syntes det hadde vært hyggelig om vi hadde hatt en nabodame som syntes det var koselig å ha litt kontakt med barna mine. Men jeg ville nok syntes det var litt rart om dette var en person jeg ikke hadde hilst på. Når barna bor vegg i vegg så tenker jeg det er best å be de løpe hjem og spørre om de kan få spise fiskepinner hos dere, det tar jo bare noen minutter. Har du snakket med foreldrene og blitt litt kjent så kan du jo spørre om det er greit å gi en is eller litt mat om de er innom, få beskjed om evt allergier etc. Sønnen min har anafylaktisk peanøttallergi så en uskyldig sjokoladebit kan få katastrofale følger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #23 Del Skrevet 2. oktober 2022 Man gir kun middag til andres barn hvis de er på besøk til ditt barn! Anonymkode: 2e5e3...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #24 Del Skrevet 2. oktober 2022 Hadde aldri servert andres unger som ikke var på besøk hos mine unger. Jeg vil heller bli mislikt for å ikke servere enn å få skylden for å være både det ene og det andre (hvis du ikke har jevnaldrende barn hjemme kan det fort bli en hel hønseflokk av en fjær det der...) Ville bedt dem gå hjem og foreslå at de kan ha det du hadde til middag en dag. Anonymkode: b28b8...426 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #25 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mine barn er voksne. Anonymkode: 1f70a...885 Hæ? Så disse fremmede barna, inviterte du (enslig fremmed voksen) inn på terrassen din og gav de fiskepinner? det har vel aldri vert ok…? Anonymkode: 8f368...3c3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #26 Del Skrevet 2. oktober 2022 Nei, det er ikke passende å gi mat til helt fremmede små barn som tilfeldigvis er i hagen din. At du er nyinnflytter med voksne barn gjør det bare ende rarere. Det normale ville vært å be de ungene gå hjem, ‘for dere skal nok sikkert også spise middag snart’. Hadde det vært noe mer spesielt, som at du stod og stekte hjemmelagde fiskekaker (som de fleste oppfatter som hverdagsluksus) kunne jeg nok bedt ungene løpe hjem og spørre om det var greit de fikk smake. Men ikke helt vanlig tirsdagsmat som fiskepinner. Dessuten - så legger du nå opp til å fore fremmede nabounger hver gang du vil sitte på terrassen og kose deg - kjeks, vafler, is osv Husk at unger er smarte og går rundt i nabolaget og snoker hvor de kan få noe godt. Greit å være i forkant og hilse på foreldre før du evt gir barna som reker rundt i nabolaget mat/godsaker. Luft heller hva som er greit og ikke greit med naboene dine - de voksne naboene dine altså. Her har vi mye bærbusker så vi ikke rekker over alt. Ungene i nabolaget er velkomne til å forsyne seg, og de kan alltid få kaldt vann her. Men det stopper der, selv om vi synes det er hyggelig med barnelatter i hagen. Anonymkode: 85b32...4ef 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #27 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hæ? Så disse fremmede barna, inviterte du (enslig fremmed voksen) inn på terrassen din og gav de fiskepinner? det har vel aldri vert ok…? Anonymkode: 8f368...3c3 Enig, det har aldri vært ok. Trodde det var snakk om å gi middag til barn som var på besøk hos dine barn. Du bør ikke invitere tilfeldige nabobarn inn på mat på denne måten, det virker veldig spesielt. Anonymkode: 4177c...241 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #28 Del Skrevet 2. oktober 2022 Jeg har en sønn på 11 år og det er kun han og jeg hjemme. Skjer stadig når jeg lager middag og ringer han hjem at han allerede har spist hos andre. Blir skikkelig irritert fordi det skjer så ofte og jeg ikke får beskjed på forhånd, har sagt ifra til både sønnen min og foreldrene til dem han er mest hos, men får fremdeles ikke beskjed. Istedenfor må jeg spise alene og mye mat går rett i bosset... Når andre spiser her er det avtalt på forhånd! Anonymkode: ed8cb...022 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #29 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har en sønn på 11 år og det er kun han og jeg hjemme. Skjer stadig når jeg lager middag og ringer han hjem at han allerede har spist hos andre. Blir skikkelig irritert fordi det skjer så ofte og jeg ikke får beskjed på forhånd, har sagt ifra til både sønnen min og foreldrene til dem han er mest hos, men får fremdeles ikke beskjed. Istedenfor må jeg spise alene og mye mat går rett i bosset... Når andre spiser her er det avtalt på forhånd! Anonymkode: ed8cb...022 Eh du kan vel ha middagsrester i matpakken meste dag? Anonymkode: 5e890...7a9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #30 Del Skrevet 2. oktober 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Eh du kan vel ha middagsrester i matpakken meste dag? Anonymkode: 5e890...7a9 Kommer jo an på hva som lages, ikke alt er like godt dagen etter og ikke alt faller i smak av rester hos guttungen.. Men nå var jo akkurat det bare en brøkdel av poenget Anonymkode: ed8cb...022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 2. oktober 2022 #31 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en sønn på 11 år og det er kun han og jeg hjemme. Skjer stadig når jeg lager middag og ringer han hjem at han allerede har spist hos andre. Blir skikkelig irritert fordi det skjer så ofte og jeg ikke får beskjed på forhånd, har sagt ifra til både sønnen min og foreldrene til dem han er mest hos, men får fremdeles ikke beskjed. Istedenfor må jeg spise alene og mye mat går rett i bosset... Når andre spiser her er det avtalt på forhånd! Anonymkode: ed8cb...022 Når barnet er elleve, bør man normalt sett kunne stole på at han kan holde en avtale. Tenker at man da har man kommet over alderen hvor de andres foreldre kan forventes å avklare med deg direkte, men at de tar utgangspunkt i at din sønn spør om lov selv om det trengs. I ditt tilfelle, ville jeg forklart din sønn at du må vite om han skal ha mat før du begynner på middagen klokka slik-og-sånn. Om han ikke klarer det, må han komme hjem før klokka slik-og-sånn fremover inntil han klarer det. Med mindre han har spesielle vansker som innvirker på dette, tenker jeg han raskt lærer seg å sende den smsen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #32 Del Skrevet 2. oktober 2022 1 minutt siden, Hactar said: Når barnet er elleve, bør man normalt sett kunne stole på at han kan holde en avtale. Tenker at man da har man kommet over alderen hvor de andres foreldre kan forventes å avklare med deg direkte, men at de tar utgangspunkt i at din sønn spør om lov selv om det trengs. I ditt tilfelle, ville jeg forklart din sønn at du må vite om han skal ha mat før du begynner på middagen klokka slik-og-sånn. Om han ikke klarer det, må han komme hjem før klokka slik-og-sånn fremover inntil han klarer det. Med mindre han har spesielle vansker som innvirker på dette, tenker jeg han raskt lærer seg å sende den smsen. Har vært igjennom dette mange ganger i flere år. Det synker ikke inn, han har adhd, men tenker likevel det ikke skulle være vanskelig. Anonymkode: ed8cb...022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #33 Del Skrevet 2. oktober 2022 Nei, det er ikke ok. Det du burde ha gjort er å sende barna hjem for å spørre om det er greit at de tar i mot mat hos deg. Evt. har de fleste barn i dag mobilklokke, slik ar de kan ringe hjem og spørre. Da kan foreldrene være med barna bort og hilse på deg dersom de kjenner behov for det før de lar barna spise hos deg. Ei hyggelig dame i nabolaget er bare fint å ha, men foreldrene vil nok gjerne være på hils med deg først. Anonymkode: 928fe...bc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #34 Del Skrevet 2. oktober 2022 Hadde ville likt å vite om allergier før jeg serverer noen mat. Om jeg visste det så hadde jeg gitt mat. Anonymkode: f0fb0...639 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 2. oktober 2022 #35 Del Skrevet 2. oktober 2022 For min del så er det helt greit om mitt barn spiser hos andre når han er på besøk eller ute, med andre så mener jeg da hos foreldre til vennene, hadde ikke synes det var greit at han fikk mat av folk vi ikke kjenner. Heldigvis så har han vett til ikke å tigge mat hos folk eller ta i mot mat og ting av folk han ikke kjenner. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en sønn på 11 år og det er kun han og jeg hjemme. Skjer stadig når jeg lager middag og ringer han hjem at han allerede har spist hos andre. Blir skikkelig irritert fordi det skjer så ofte og jeg ikke får beskjed på forhånd, har sagt ifra til både sønnen min og foreldrene til dem han er mest hos, men får fremdeles ikke beskjed. Istedenfor må jeg spise alene og mye mat går rett i bosset... Når andre spiser her er det avtalt på forhånd! Anonymkode: ed8cb...022 Er og alene med mitt barn men om han spiser hos andre så spiser han middagen jeg har laget til kvelds eller så har han med seg rester i matpakken, det er jo ikke noe stress. Er hva du gjør det til. 😄 Synes det er spesielt at du klarer å ha alt av middagsspising avtalt hos deg for her avtaler de mye rett etter skolen og vi har egentlig aldri noe avtalt middagsbesøk siden alt blir avtalt på dagen... Det er jo så store nå sa da ordner de jo opp selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #36 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig, det har aldri vært ok. Trodde det var snakk om å gi middag til barn som var på besøk hos dine barn. Du bør ikke invitere tilfeldige nabobarn inn på mat på denne måten, det virker veldig spesielt. Anonymkode: 4177c...241 Jeg også, det kunne jeg liksom mer forstå. Anonymkode: 8f368...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #37 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis du ikke har barn så er det litt merkelig? Ikke bare av deg men også barna som oppsøker andre voksne for mat? Jeg ville tatt en prat med foreldrene der, det er ikke greit av ungene å tigge mat av andre. Får de ikke mat hjemme så er det en annen sak Anonymkode: a138a...a8c Barna verken oppsøkte meg for mat eller tigget. De lekte ute og likte lukten og viste interesse. Jeg spurte om de ville ha, og de sa ja. Ts Anonymkode: 1f70a...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #38 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hæ? Så disse fremmede barna, inviterte du (enslig fremmed voksen) inn på terrassen din og gav de fiskepinner? det har vel aldri vert ok…? Anonymkode: 8f368...3c3 De kom ikke inn på terrasse. Min terrasse er på bakkeplan. Det er busker som skiller min terrasse med uteareal. Så jeg bare ga dem fra min terrasse. Det var ikke snakk om å gi middag, men bare et par fiskepinner til hver av barna. Men jeg har nå forstått at det ikke er greit for de fleste Ts Anonymkode: 1f70a...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #39 Del Skrevet 2. oktober 2022 Loboto skrev (På 1.10.2022 den 23.35): Ja tilfellet du beskriver tenker jeg er greit. Om min datter kom hjem og sa hun hadde fått noen fiskepinner hos en snill nabo hadde jeg bare syntes det var koselig 😊 Dette er også en måte for barna å tilegne seg sosial kunnskap og kompetanse på. Verre med folk som husjer ungene av tomta so, kjefter fordi de klapper katta og plukker noen rips. Helt uenig. Greit om noen ber ungen min ikke gå inn i deres hage eller være på slang, veldig ugreit at en voksen fremmed person forer mitt barn. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hæ? Så disse fremmede barna, inviterte du (enslig fremmed voksen) inn på terrassen din og gav de fiskepinner? det har vel aldri vert ok…? Anonymkode: 8f368...3c3 Nei, skikkelig creepy, både før og nå. Anonymkode: 05474...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #40 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 23.21): Når ikke ikke kjenner hverken barna eller foreldrene, er det ikke greit. Anonymkode: 4790f...15f Ikke i Norge nei. Her er vi ganske formelle i alt. Anonymkode: b9a68...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå