Gå til innhold

2 åring med brukket fot... Tips og råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff ja. Stakkars lille har brukket foten. Noen som har vært i samme situasjon og som har noen gode råd og tips for å gjøre hverdagen enklere? 

Anonymkode: b4ec2...94c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff stakkars liten ❤️

la barnet gjøre det han /henne vil selv

Anonymkode: 39e68...bbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er utrolig tilpasningsdyktige, så dette går nok fint. Gjør livet så normalt som mulig. 

Anonymkode: bcbd3...e31

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart den rette gipsen er på så er nok barnet veldig flink til å finne nye fremkomstmåter selv. Barnet her var litt gamlere og brukte ett rullebrett til å komme seg frem på utendørs, mens det akte seg hit og dit innendørs frem til det begynte å gå på krykker.

Vasking med klut, mye bæring og løfting blir det jo en god stund fremover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at det kanskje er lurt med stimulering som går på det å sitte stille/ ta på ting eller ligge. Hva med lengre turer i vogn der barnet får tatt på ting/sett fra vognen? 

Finn på aktiviteter innendørs med maling, klipping og liming. Trill dere en tur ut og finn fine løv på trær! og ta dem hjem og lim dem på ark. All denne aktiviteten er sittende for barnet :) men det stimulerer hodet!

Jeg var sengebundet i flere måneder da jeg var under året som liten. Mor hang opp en lang tråd over senga mi, og hang leker på den! da hadde jeg masse tid på dette ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag 😊 idag har vi malt, sett tv og vært ute på tur med vogna. Barnet er veldig selvstendig av seg, og skal "gjøre selv!!!".. Så det blir noen krevende uker ☹️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brakk beinet da jeg var nettopp blitt 3 år. Jeg var enten hjemme eller hos besteforeldrene mine. Så mye film, tittet i tegneserier, lekte med søskenet mitt. Ukene gikk. Klarte ikke bruke krykker, så akte meg rundt inne. Ble mye båret rundt også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en som var yngre enn din når han knakk foten. De første dagene blir gjerne litt roligere. Men barn tilpasser seg utrolig raskt. Innen et par dager så fyker foten med gipsen i alle mulige retninger. 

Anonymkode: 43f31...cf7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatret opp i en liten stige på lekeplassen opp til sklia. Og sklei ned og landa feil 😥 

Allerede idag er det mye enklere og det er tydelig mindre vondt 😊 så det skal nok gå fint dette her. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig fint, men min var et ganske rolig barn som elsket å tegne/rable/male, bygge med duplo, se i billedbøker. En og annen film var også gøy, samt å være med på tur i vogna. Hn hadde ingen smerter foruten de første 1-2 dagene. Så barnet var jo friskt og hadde både energi og matlyst. Ble flink til å komme seg fram selv når det hadde gått ei stund. Må bare si at på grunn av avstivet ben, så måtte jeg endre løfteteknikk, og det gikk ut over min rygg, så husk å løfte riktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår knakk foten da han var 19 mnd. Satt en del i ro de første dagene, men ganske snart krabbet han rundt, og etter hvert gikk han også på benet med gips på. De siste dagene før gipsen skulle av ville han ikke lenger gå på foten, og jeg mistenker at gipsen da trykket på beinet så det var ubehagelig.

Det gikk egentlig over all forventning. Brukte fotposer på foten ute, i stedet for sko. Inne var det liten forskjell fra «det normale» egentlig. Vår hadde kun gips opp til rett under kneet, så hvis gipsen går lengre opp er det kanskje mer styrete.

Et tips til dusj/bad: her satt han i ikea babystol (sånn en av plast) da vi skulle dusje/bade, og så kjøpte vi sånn plasttrekk til å ha over gipsen på apoteket. Han syns plasttrekket var fryktelig skummelt, da, så det ble med en dusj, ellers klutevask (men gipsen var kun på i tre uker her).

Anonymkode: dc6ba...d53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Huff ja. Stakkars lille har brukket foten. Noen som har vært i samme situasjon og som har noen gode råd og tips for å gjøre hverdagen enklere? 

Niesen min knakk foten sin da hun var 3 år. Tok bare noen dager før hun spratt rundt med gipsen som om den ikke var der 😅 tenker du må la ting gå i barnets tempo og bare hjelpe til om det trengs, det går nok helt fint skal du se ❤️

Anonymkode: 29772...98d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skriver så mange at barnet «knakk foten»? Det er mange små bein inne i foten, det er ikke som et leggbein som knekker akkurat. Benbrudd har jeg hørt om selvsagt (og har selv et barn som brakk benet), men det er spesielt at så mange barn får brudd inne i foten. 

Anonymkode: c013b...c41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skriver så mange at barnet «knakk foten»?

Det er bare en talemåte, ikke ta det så bokstavelig.

Anonymkode: be703...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare en talemåte, ikke ta det så bokstavelig.

Anonymkode: be703...729

Ok, så de mener et brudd i et av de små bena i foten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn tilpasser seg gipsen ganske fort og når de er smertefri begynner de å prøve å gå på den. Hvis du vil låne en rullestol så har ofte kommunen det slik at du kan få en ganske fort. Bilstol kan være litt vanskelig hvis hele benet er gipset. Lønner seg å prøve før dere skal ut og kjøre. Lurt å ta barnet med ut slik at det får frisk luft og får oppleve litt. Bare å dekke til gipsen hvis det regner. Barnet vil ikke huske gipsen, så lurt å ta noen bilder da barnet vil spørre om det når det blir eldre.

Anonymkode: a2a39...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barn tilpasser seg gipsen ganske fort og når de er smertefri begynner de å prøve å gå på den. Hvis du vil låne en rullestol så har ofte kommunen det slik at du kan få en ganske fort. Bilstol kan være litt vanskelig hvis hele benet er gipset. Lønner seg å prøve før dere skal ut og kjøre. Lurt å ta barnet med ut slik at det får frisk luft og får oppleve litt. Bare å dekke til gipsen hvis det regner. Barnet vil ikke huske gipsen, så lurt å ta noen bilder da barnet vil spørre om det når det blir eldre.

Anonymkode: a2a39...7f1

Hele benet er jo ikke gipset når det er foten som er brukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok, så de mener et brudd i et av de små bena i foten. 

Ganske vanlig å si foten om beinet. Det sier vi i min dialekt også. Uansett, hvis man sier at man har brukket beinet, er ikke det egentlig vel så diffust, mener du? Det finnes jo ørten bein i kroppen man kan brekke, utenom det/de beina (det finnes flere enn ett i leggen også!) som sitter fast i foten... 

Anonymkode: 06f83...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...