Gå til innhold

Barn med feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg bare lurer litt på andres erfaringer om feber. Vi har et barn på tre år som selvfølgelig blir syk fra tid til annen og får feber. Jeg vet at det anbefales at de skal kles lett når de er febersyke, men vår fryser fort når temperaturen bikker 38 grader. Vil derfor ha på pysj og sokker og ligger godt under dyna si, får ikke sove uten da skjelver hen av kulde. Så lar dyna være på, og resultatet er jo at barnet etter 30 min er helt dyvåt av svette. Dyna og madrassen blir våt og barnet fryser igjen. Skifter så klart på det i søvne da, men lurer på om jeg burde være strengere ved legging og ha på mindre klær?  Føles ikke noe bra å tvinge bort klærne som åpenbart er en trygghet, og la barnet hakke tenner i senga til søvnen kommer heller.. 

hva tenker dere?

Anonymkode: 176b1...451

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha på klær, vi har bare tatt av klær når hun er på 39-40. Og heller se an kvelden med dybe etc 

Han får paracet?

• Liker 1
Skrevet

Det er så sjeldent de er syke, så ville ikke tatt opp kampen. Ta av sokkene og legg ned dyna litt når han sovner? 

Jeg sover naken, men ved feber foretrekker jeg tshirt... 

Anonymkode: ca26a...cda

Skrevet

At du skal være forsiktig med å kle på likevel. Fordi det at han fryser er ikke fordi han er kald, men fordi kroppen jobber med sykdommen. Hvis du kler på og pakker inn med varme klær så risikerer du høyere temperatur på kroppen til barnet ditt, og det er temperaturøkningen som er farlig, fordi når kroppen havner over over 42 så begynner cellene i kroppen å brytes ned 

Skrevet

Det er helt vanlig å fryse og få frostrier når feberen stiger, det er slik kroppen funker. Så slutter man kanskje å fryse så når den har stabilisert seg, hvertfall for mange. Også når Paraceten virker og feberen er på tur ned blir man kjempevarm og svetter masse, helt normalt 😊

Anonymkode: 55c4a...2ae

Skrevet

Du må være tilstede og lufte underveis. Når feberen stiger, fryser barnet. Da må det få pakke seg inn. Når feberen synker, kommer svetten. Da må du ta vekk klær.

Anonymkode: 9525c...0d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei,

jeg bare lurer litt på andres erfaringer om feber. Vi har et barn på tre år som selvfølgelig blir syk fra tid til annen og får feber. Jeg vet at det anbefales at de skal kles lett når de er febersyke, men vår fryser fort når temperaturen bikker 38 grader. Vil derfor ha på pysj og sokker og ligger godt under dyna si, får ikke sove uten da skjelver hen av kulde. Så lar dyna være på, og resultatet er jo at barnet etter 30 min er helt dyvåt av svette. Dyna og madrassen blir våt og barnet fryser igjen. Skifter så klart på det i søvne da, men lurer på om jeg burde være strengere ved legging og ha på mindre klær?  Føles ikke noe bra å tvinge bort klærne som åpenbart er en trygghet, og la barnet hakke tenner i senga til søvnen kommer heller.. 

hva tenker dere?

Anonymkode: 176b1...451

Dette hører med ved feber. Kulde og svette om en annen. Det viktigste er å unngå for varme og klamme klær som ull og fleece. Ren bomull er best. Ha gjerne en liten varmeflaske i senga når lille fryser, for så å ta den vekk etter en liten stund. Frostanfallene varer sjeldent lenge om gangen. De kommer før feberen øker. Kroppens forsvar mot feberen. Det er også derfor vi blir svette like etterpå. Da har feberen som regel økt litt.

Husk kald klut og hyppige sengeskift og skift av pysj er bra. God bedring til den lille♥️

Anonymkode: 50e2f...a9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...