AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Skrevet 1. oktober 2022 Hei alle sammen. Ja, da skriver jeg her i frustrasjon og at jeg er så nedstemt av situasjonen jeg har havnet i.. har siden tidligere i år vært sykemeldt 100% fra min faste stilling. Jeg har vært ansatt hos den arbeidsgiveren i mange år. Etter økt arbeidspress osv har jeg blitt utbrent,og har etter samråd med lege funnet ut av denne jobben er ikke noe å komme tilbake i med helsen min. Nav begynte å mase om aktivitets plikten på forsommeren, men helsen var så dårlig på tidpsunktet at legen skrev i sykemeldingen at grunnet medisinske årsaker var unntatt aktivitetsplikten. Var mye frem og tilbake mellom lege og nav, da nav mente det ikke var nok dokumentasjon. Lege sier alt er dokumentert og sendt over. Ender med at nav stopper sykepengene.. klagde inn vedtaket, og har begynt med ytterligere aktiviteter siden vedtaket som kommunalt psykisk helseteam og fysioterapeut. Når fysisk form var noe bedre kontaktet jeg nav i juli for å starte tiltak via dem. Ender med at de sender meg på helt feil tiltak ut i fra helsen min og jeg blir derfor avvist fra dette. Var der nå i sept.. Har hele tiden mast på nav at de må sette igang sykepengene igjen fra det ikke var noen tvil om aktivitetsplikten som var årsaken til stans. Men ingenting skjer.. har søkt om sosial hjelp nå da jeg ikke har noen flere reserver og backuper etter å ha gått 4 mnd uten inntekt.. Men det drøyer det også. Ingenting skjer.. jeg begynner å miste motet.. nå klarer jeg ikke betale huslån etc.. går kraftig utover samboer økonomisk og det begynner å tære veldig på vårt forhold .. Jeg klarer ikke se en løsning lengre. Og jeg blir oppriktig skikkelig lei meg og forbanna at Norge er bygd opp slik.. har jobbet og betalt skatt i mange år, opparbeidet meg bil, hus, familie etc.. og har kostnader deretter. Men når man havner i en slik situasjon så rakner alt, og det på urettmessig grunnlag. Men man har ingen rettigheter og ikke noe man skulle sagt. Nav har 26 uker behandlingstid på klagesaker, og hvordan man løser de ukene er opp til en selv. Så må strengt talt selge alt man har opparbeidet seg.. for at noen i nav ikke klarer å gjøre jobben ordentlig. Lokalt nav kontor oppgir i tillegg feilaktige opplysninger til nav arbeid og ytelse slik at saken tar enda lengre tid.. Men ignen som har makt over lokalt kontor og de kan gjøre akkurat som de selv vil. Dette ble et langt innlegg.. Men kanskje noen har tips eller råd å komme med. Jeg vet ikke hvordan jeg kan klare å skaffe penger raskt. Vurdert å selge meg selv digitalt om det hadde gitt noen avkastning, men jeg ønsker jo ikke det. Jeg sliter så fælt psykisk nå. Har tenkt på at jeg har livsforsikring via jobben og privat, så samboer og barn hadde sikret seg økonomisk om jeg skulle falle fra.. Men jeg vet jo at de ønsker å ha meg i livene sine. Men jeg begynner å bli desperat, så sliten og utmattet.. jeg kjenner siste kreftene ebber ut.. hvordan skal man klare å stå i dette? Har slitet med utmattelse, angst og depresjon i snart 10 år.. og dette tar på så veldig.. Anonymkode: e80d3...42d 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Skrevet 2. oktober 2022 Det er vanskelig å komme med råd. Men for ungene dine er det DU som betyr noe, at du er der. Ikke tenk noe annet, det er bare tull. Og du har samboer, han må vel kunne forsørge deg en periode? Du skal jo få tilbakebetalt det NAV skylder seinere, selv om det tar lang tid. Gå til lege og NAV enda en gang. Har du en talefør og oppegående person du kan ta med deg? Klem ❤️ Anonymkode: ae4a0...8e5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #3 Skrevet 2. oktober 2022 Kontakt legen din, så legger h*n press på NAV om å skrive riktige opplysninger. Be NAV om et møte med legen til stede etter å ha avtalt dette med legen. Eneste som fungerer. Anonymkode: 5b446...930 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #4 Skrevet 2. oktober 2022 Høres ut som du har møtt på den halvdelen i nav som ikke jobber. Du kan få stans i sykepengene pga manglende aktivitet, men de skal startes opp igjen når du oppfyller vilkårene igjen. Når du ikke lenger har arbeidsgiver er det navkontoret som har ansvaret for å følge deg opp, og der høres virkelig ikke ut som de har gjort det. Søk om aap? Det legger press på lokalkontoret. Og ring kontaktsenteret helt til du kommer til et menneske som vil hjelpe deg og gjør noe ekstra i saken din. Eller la feks samboeren din gjøre det for deg. Anonymkode: 9963a...19d
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #5 Skrevet 2. oktober 2022 Arbeidsmarkedet er godt om dagen, søk deg ny jobb og skaff inntekt på egen hånd. Anonymkode: 624c9...f37
Christina82 Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 Kjære trådstarter, Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det. Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen Christina82, mod 1
Anbefalte innlegg