Gå til innhold

Hvorfor går muslimer med hijab?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når folk spør meg dette, sier jeg alltid at det er fordi Gud ville at vi skulle det.

Men det er en dypere mening med det.

Vi er alle mennesker. Vi har alle medfødt natur som noen av oss ikke kan unnslippe. Hijaben er først og fremst ikke bare å dekke til fra topp til tå. Det er mer enn bare det. Det er også oppførsel. Det er ikke å le, sitte eller snakke upassende. Det er å være beskjeden, ydmyk, høflig, tålmodig og ha egenskaper som et godt menneske burde ha. Noen ganger sier jeg at dette også regnes som hijab for menn. Disse egenskapene som menn burde oppnå, er deres hijab, siden de åpenbart ikke bruker skjerf. I Koranen står det:

«Si til de troende menn at: de skal kaste blikket og vokte sine deler. Dette er bedre for dem."

Dette regnes som øynenes hijab eller atferds-hijab.

Et vers etter det refererer også til kvinnen:

"Si til de troende kvinnene at: de skal kaste blikket og vokte sine private deler ..."

Nå er ikke alle perfekte, og ikke alle som bruker hijab har disse egenskapene. 

Den andre delen er den som er så kontroversiell blant vestlige at de ikke ser ut til å forstå hvorfor kvinner i islam velger å følge denne regelen. Vi ble bedt av Gud om å dekke kroppen vår og skjerme oss fra menneskenes øyne. Det høres rart ut, men det er det egentlig ikke.

Den andre delen av verset tidligere nevnt for kvinner er"

...og ikke vise sin skjønnhet unntatt det som er tilsynelatende, og de skal legge sin khumur over sine barm..."

(Det som er tilsynelatende vil bli betraktet som ansikt og hender og føtter. Khumuren regnes som skjerfet som dekker hodet, nakken og brystet.)

"O profet! Si til dine hustruer, dine døtre og kvinnene til de troende: De skal la ned sin jalabib på seg selv.»

(Jalabib anses også å dekke kroppen ved å ha på seg løse klær, slik at fysiske egenskaper ikke er rikelig synlige.»

Når ikke-muslimske menn og kvinner spør meg hvorfor muslimer bruker hijab, svarer jeg alltid med et svar i stil med "Gud ba muslimer om det fordi det er en måte å vise beskjeden oppførsel og skjerme kroppen våres fra menns blikk." De ville alltid stille flere spørsmål som "Hvorfor må du dekke, hvorfor blir de ikke beordret til å slutte å se på eller handle på de rare begjærene deres." Og jeg sier alltid: «Vel, de har blitt beordret til å slutte å se etter og handle etter deres ønsker. Både menn og kvinner ble beordret det. Det betyr ikke at det er menn og kvinner som vil følge det til pluss at ikke alle tror på islam. Og for de som ikke kan kontrollere instinktene sine. Menn har dette instinktet (nei, jeg er ikke radikal i det hele tatt. Dette er bare naturlig for menn å ønske en kvinne. Du trenger ikke å dekke deg til, men Gud ba alle muslimske kvinner om å dekke seg til, og årsaken bak det er like enkelt som det.

Menn har lyster, akkurat som kvinner har, og derfor ble begge beordret til å oppføre seg beskjedent for å forhindre urett. Og fordi menn sannsynligvis ikke kan oppføre seg beskjedent, blir kvinner bedt om å dekke seg til for å sikre ytterligere beskjedenhet og godt, indirekte beskyttelse.

Ikke misforstå meg. Dette er ikke ALLE menn. Det er et stort antall menn der ute som er herrer og beskjedne og respektfulle overfor kvinner (rop til dem alle). Men ... det er også et stort antall menn som ikke er det.

Du trenger ikke tro det. Men det er det som er skrevet og det er det jeg tror. Jeg trenger ikke å bekymre meg for all body shaming og alle trendene. Jeg trenger ikke å bekymre meg for å endre måten jeg ser ut på for å møte samfunnsstandarder. Jeg trenger ikke å bekymre meg for å dra noe sted og føle at jeg ikke har oppfylt de nyeste skjønnhetsstandardene fordi det ikke ville ha noe å si. Og jeg bryr meg ikke om hva menn tenker om meg, for ærlig talt vil de aldri se det uansett. Så det er det. 

Nå er jo jeg ikke en streng muslim, heller ikke foreldrene mine, men jeg har lest hele Koranen og har mange venner som går med hijaben og det er hva jeg føler og hva jeg har hørt mine nærmeste si. Jeg bruker heller ikke hijab.

Muslimer er heller IKKE pålagt å bruke burka eller niqab. Det er kun hijab som kreves. Det er selvfølgelig ikke med tvang og noe man kan velge.

Endret av AttilaTheHun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mohammed har bestemt at kvinner skal skjule sitt vakre hår, slik at ikke andre menn blis seksuelt opphisset.

Mohammed sier også at jenter ikke skal bruke trange tights når de har gym slik at de ikke blir lesbiske.

Anonymkode: b6bfa...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi visse syke prestestyrte land mener at menn er dyr som må voldta kvinner som viser håret sitt. Voldtekten er da kvinnens feil. Det sier mest om prestene. Se til Iran, der de nettopp brukte hammer og slo ihjel en ung kvinne som klippet håret sitt. 

Anonymkode: e9e03...910

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen kristne trosretninger og kristne fundamentalister dekker fremdeles kvinnene seg til i dag, i vårt moderne samfunn. Der jeg bodde før, hadde vi et område der en gruppe av Smiths venner (? om jeg husker rett) hadde kjøpt flere hus og slått seg ned. Da husene ble bygget på det boligfeltet, hadde de dugnader og alle stilte opp for alle og fikk husene bygget.

Kvinnene gikk alltid i lange skjørt som rakk til anklene, så ingen ben vistes. De hadde alltid håret flettet og skaut på hodet. Dette måtte jentebarna også ha fra tidlig alder. De fikk en skokk med unger. Hver gang jeg så en eller flere av kvinnene fra denne kristne grupperingen i lokalbutikken, hadde hun med seg barnevogn og en skokk med unger hver.

Dette var etnisk norske menn og kvinner, som hadde den troen om at kvinner måtte dekke seg til og være "sømmelige".

Det er noe vi stort sett har gått bort i fra ellers i det norske samfunnet heldigvis.

Men muslimske kvinner hevder at de bruker hijab pga "frihet". Ikke vet jeg hva den friheten består av, å måtte surre seg inn i et dekkende plagg for å få "frihet". Men de mener antageligvis at de blir "fri" fra menns lystne og stirrende blikk om håret ikke syns...? Det er jo helt vanvittig egentlig, at kvinner må beskytte seg mot det ved å surre seg inn i tekstiler for å få gå i fred på gaten!  

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de skal vise at de er muslimer og er undertrykket av menn. Synes det er et trist plagg. Spesielt ille å se småjenter helt ned i 3-4 års alderen bruke det. 

Anonymkode: c0491...ce7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sikkert med gamle ørken tekster å gjøre samtidig som de tar saksa og klipper av forhuden bare tull alt de lever etter ikke rart at det er mye elendighet i disse landa når de sitter fast på 600-tallet i 2022 :( 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 19.53):

Kan noen forklare meg hva grunnen er? Er det i noen land påtvunget, mens andre kan velge? Noen barn fra barnehage alder blir oppfordret/ ikke tvingt, men lagt ett stort press på for å senere skulle ville gå med dette hellige plagget, ut fra min egen forståelse. 

Jeg syns ikke barn i barnehagen burde bli tvingt til å gå med hijab, og at dette kan gjerne bli oppfordret til hvis det er foreldrenes ønske når de begynner på skolen, men barnehagen?? 

Lurer også på Burka og de andre plaggene, men Burka har jeg desverre ikke noe fint å si om, så kan holde oss til hijaben, den virker mye friere enn resten av plaggene🙌

Anonymkode: 15734...a34

Enten fordi de er opplært å spille andre fiolin og ikke være likestilte, eller fordi de er tvunget av andre å ha den på seg, eller fordi de har et inderlig ønske om å spille andre fiolin og ikke være likestilte. Det er ingen grunn for en fri, likestilt, bevisst sine rettigheter muslimsk kvinne å ha på et kvinneundertrykkende plagg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Det er ingen grunn for en fri, likestilt, bevisst sine rettigheter muslimsk kvinne å ha på et kvinneundertrykkende plagg.

Hva er undertrykkende med hijab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (9 minutter siden):

Hva er undertrykkende med hijab?

:klo:

Spør du seriøst?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de lever under et massesugererende psykopatsystem med sosialt press og moralpoliti der de undertrykte selv ender som undertrykkere mot andre. En hakkeorden som blant høns.

Anonymkode: a9434...420

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (13 minutter siden):

:klo:

Spør du seriøst?

Klarer du ikke å svare på det jeg spør om? Du kom med en helt ubegrunnet påstand. Hva er begrunnelsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 23.34):

Fordi de skal vise at de er muslimer og er undertrykket av menn. Synes det er et trist plagg. Spesielt ille å se småjenter helt ned i 3-4 års alderen bruke det. 

Anonymkode: c0491...ce7

Det skal egentlig brukes når jenta har kommet i puberteten altså når dem har fått mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/1/2022 at 8:45 PM, Dakia said:

Ekte hijab er iallefall veldig befriende❤️ (sett bort fra når man blir kjeftet eller spyttet på på gata da)

Virker ikke som kvinnene i Iran som faktisk blir tvunget til å bruke å bruke hijab finner det så veldig befriende. 

Hijab brukes som et verktøy for å undertrykke og usynliggjøre kvinner flere steder i verden, gjerne som et steg mot burqa. I enkelte land er det lovpålagt, men også i enkelte miljøer i vestlige land blir kvinner tvunget til dette. Jeg vil anbefale å lese Yasmine Mohammed sin historie rundt dette. 

Det er lett å sitte i Norge og snakke om hvor befriende❤️ det er med hijab. Om du ikke er en del av et radikalt miljø er det ingen som tvinger deg til å gå med dette. Du kan ta den av når du vil. Det er det kvinner som ikke kan. Det er nok mange av disse som ikke føler den samme friheten som du føler rundt plagget. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (4 timer siden):

Klarer du ikke å svare på det jeg spør om? Du kom med en helt ubegrunnet påstand. Hva er begrunnelsen din?

Jeg måtte dobbelsjekke om det var et sarkastisk spørsmål, men skjønner nå at spørsmålet skyldes uvitenhet.

Når millioner av kvinner verden rundt tvinges til å gå med hijab og blir straffet med pisking, fengsel, sosial utfrysning og enda strengere kontroll av menn i sin egen familie eller klan for å nekte, da er hijaben et redskap for å trykke kvinner ned. Sist ble en ung dame i Iran mishandlet grovt og drept av det iranske moralpolitiet for å ha båret hijaben feil.

Hadde hijab vært nøytral og frivillig, ville det ikke vært negative konsekvenser for kvinnene som nekter å bruker den. Unge jenter ville ikke blitt indoktrinert av sine mødre og fedre om å bruke hijab for å videreføre det kvinneundertrykkende ideologien i islam.

Muslimske kvinner i Norge som roper høyt at de bærer hijab frivillig er ikke bedre enn hvilken som helst mann hvor som helst i verden som stolt bærer en naziuniform og hevder at han gjør det frivillig. Det er uvitenhet, det er hjernevasking og det verste av alt - kvinner som velger selv å begrense sin frihet i et fritt land mens andre kvinner lider og dør fordi de nektes samme frihet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (På 1.10.2022 den 20.45):

Ekte hijab er iallefall veldig befriende❤️ (sett bort fra når man blir kjeftet eller spyttet på på gata da)

Skikkelig befriende å bli fratatt friheten. Enda mer befriende er å velge det selv. Akkurat som en mann som vil frivillig gå i fengsel for resten av sitt liv selv om han ikke har gjort noe som ville gitt ham fengselsstraff.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Når millioner av kvinner verden rundt tvinges til å gå med hijab og blir straffet med pisking, fengsel, sosial utfrysning og enda strengere kontroll av menn i sin egen familie eller klan for å nekte, da er hijaben et redskap for å trykke kvinner ned.

Du svarer ikke på det jeg spør om. Du erkjenner jo at noen bruker hijab frivillig. Så hva er det som er så undertrykkende ved hijab i seg selv? Er alle klær undertrykkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (På 1.10.2022 den 20.45):

Nå vet ikke jeg hva "ekte hijab" er men det er vel ingen som blir spyttet på eller totalt fryst ut om man ikke går med det, ikkesant?  Så noen greier på Reuters forledendag der iranske damer og jenter tok av seg jaaaben i protest mot tvang, klippet av seg håret, for så å bli kastet rett i fengsel for det... 🤔 Det er jo ikke akkurat rart at noen setter noen spørsmålstegn ved dette "plagget".... 

Hva er "ekte hijab" forresten ? :klo: 

etijit... 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Du svarer ikke på det jeg spør om. Du erkjenner jo at noen bruker hijab frivillig. Så hva er det som er så undertrykkende ved hijab i seg selv? Er alle klær undertrykkende?

Jeg kopierer hele innlegget mitt i tilfelle du leste bare starten:

Når millioner av kvinner verden rundt tvinges til å gå med hijab og blir straffet med pisking, fengsel, sosial utfrysning og enda strengere kontroll av menn i sin egen familie eller klan for å nekte, da er hijaben et redskap for å trykke kvinner ned. Sist ble en ung dame i Iran mishandlet grovt og drept av det iranske moralpolitiet for å ha båret hijaben feil.

Hadde hijab vært nøytral og frivillig, ville det ikke vært negative konsekvenser for kvinnene som nekter å bruker den. Unge jenter ville ikke blitt indoktrinert av sine mødre og fedre om å bruke hijab for å videreføre det kvinneundertrykkende ideologien i islam.

Muslimske kvinner i Norge som roper høyt at de bærer hijab frivillig er ikke bedre enn hvilken som helst mann hvor som helst i verden som stolt bærer en naziuniform og hevder at han gjør det frivillig. Det er uvitenhet, det er hjernevasking og det verste av alt - kvinner som velger selv å begrense sin frihet i et fritt land mens andre kvinner lider og dør fordi de nektes samme frihet.

Selvfølgelig er ikke alle klær undertrykkende. For et dumt spørsmål :)

Nei, jeg erkjenner at noen sier at de bruker hijab frivillig. Det er høyst tvilsomt at det faktisk er frivillig. Tatt i betraktning negativ påvirkning i familien, klanen og den etniske gruppen gjennom oppveksten, er det høyst tvilsomt at det er noe som helst frivillighet i det.

Hvis det skulle vært tilfelle, i teorien, så er det det samme som å frivillig frasi seg egen frihet og likestilling. I teorien kan slike personer finnes, men de kan ikke være rettesnor for andre så lenge målet er nettopp likestilling og frihet. Det er paradoksalt at noen roper høyt hvor frivillig de bærer hijab i et fritt land som Norge mens deres medsøstre blir drept andre steder for å nekte å bære samme hodeplagget. 

Hijaben som et tøystykke er bare et tøystykke, men hijaben er et symbol på alt Norge tar avstand fra når det gjelder kvinnenes rolle i samfunnet. Nazikorset er bare 2 vridde linjer som krysser hverandre, men er samtidig et symbol på noe de færreste vil assosieres med. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende ytringer, brukerangrep, brukerdebatt, nedsettende ytringer, bilder med opphavsrett opplastet som vedlegg og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...