Gå til innhold

Hvorfor går muslimer med hijab?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dakia skrev (4 minutter siden):

Det går absolutt begge veier. 
klærne til menn og kvinner er forskjellig. Men fellestrekkene er modest og løse/dekkende.

(«jammen jeg ser muslimske menn i singlet og korte shorts». Jada, men det er ikke tillatt islamsk sett. Se på hva religionen sier, mange folk gjør mye rart.)

Jeg er kristenkonservativ og praktiserer sømlighet (modesty), og akkurat som mange muslimske kvinner får høre at det kun gjelder kvinner og det er undertrykkende får jeg høre det også. Jeg tilhører en form for pinse, og menn og kvinner kler seg ulikt, men det er samme standard og akkurat det samme som skal være tildekket. Vi dekker ikke til håret da, men eller så er det forventet like lange ermer, lengde på buksen til mennene som skjørtene til kvinnene, og ikke utringing på hverken menn eller kvinner. 

Jeg synes også det er befriende å kunne kle meg som jeg gjør. Så du nevnte det i annen kommentar her. Er likevel de som mener jeg er undertrykt, men jeg bestemmer virkelig selv. Jeg bryr meg ikke hva andre gjør, det får være opp til hver enkelt. Jeg er ikke så fan av hijab på små barn, men som med alle andre så ser små jenter opp til de rundt seg, og vil gjerne være som de som er eldre. Sånn har det alltid vært. For noen betyr det sminke veldig tidlig, hull i ørene, farge håret, mer voksne klær enn alderen tilsier, og for de med ulik tro kan det bety ting som hijab. Jeg vet det finnes «one piece» hijab for barn, som gjør det mye lettere å fremdeles leke og være aktiv, og det er viktig. Personlig tenker jeg jenter godt kan vente til de er i puberteten, men så lenge de velger selv ser jeg ikke det store problemet. 

Fint å møte på andre troende her inne, selv om vi ikke tror på det samme. Jeg har mange muslimske venninner. 

Anonymkode: 9bba8...899

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg føler mennene som går slik da ikke følger islamsk tro men islamsk kultur og tradisjon. Og velger det de selv føler passer for de, og de aller fleste er slik, og da føler jeg personlig kulturen som har blitt bygget rundt religionen har blitt fokus på kvinnenes rolle i huset, (vet mannen har roller og) og disse er mer formet etter den verden som er i dag, kvinnen har ansvar for hus og barn, men kan fremdeles jobbe ~ dette er blitt modernisert for å passe bedre den verden vi lever i.

Men når mennene ikke respekterer kvinnene ved å selv vise gjennom handlig: seg selv som anstendig kledd ettersom koranen forteller, da vil jeg ikke si at de fleste muslimske menn setter kvinnen like høyt som dem selv. Og da blir det ett problem fordi jeg syns alle fortjener, menn og kvinner å bli elsket like høyt, og respektert ved å gi litt av seg selv for å gjøre den andre glad. Vise versa ~

Anonymkode: 15734...a34

Jeg er iallefall helt enig med deg i det siste.

resten er jeg litt usikker på om jeg forsto riktig.

om vi tenker på kledsel så er de vel heller påvirket av såkalt vestlig kultur. Om man ser på tradisjonelle klær fra muslimske land (også for menn) så er som regel disse veldig i tråd med islamske kleskoder😅

og angående kvinner i jobb så er ikke dette noe nytt og moderne i islamsk historie iallefall. Profeten Mohammeds første kone var faktisk hans sjef, og det var slik de ble kjent😅

men det er absolutt sant at mange lands kulturer i dag har fokus som faller langt bort fra islam. Så med mindre jeg misforsto, så er jeg enig.

(ikke si «de fleste» da. Det bare føles som de fleste, fordi det er akkurat dem man ser)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristenkonservativ og praktiserer sømlighet (modesty), og akkurat som mange muslimske kvinner får høre at det kun gjelder kvinner og det er undertrykkende får jeg høre det også. Jeg tilhører en form for pinse, og menn og kvinner kler seg ulikt, men det er samme standard og akkurat det samme som skal være tildekket. Vi dekker ikke til håret da, men eller så er det forventet like lange ermer, lengde på buksen til mennene som skjørtene til kvinnene, og ikke utringing på hverken menn eller kvinner. 

Jeg synes også det er befriende å kunne kle meg som jeg gjør. Så du nevnte det i annen kommentar her. Er likevel de som mener jeg er undertrykt, men jeg bestemmer virkelig selv. Jeg bryr meg ikke hva andre gjør, det får være opp til hver enkelt. Jeg er ikke så fan av hijab på små barn, men som med alle andre så ser små jenter opp til de rundt seg, og vil gjerne være som de som er eldre. Sånn har det alltid vært. For noen betyr det sminke veldig tidlig, hull i ørene, farge håret, mer voksne klær enn alderen tilsier, og for de med ulik tro kan det bety ting som hijab. Jeg vet det finnes «one piece» hijab for barn, som gjør det mye lettere å fremdeles leke og være aktiv, og det er viktig. Personlig tenker jeg jenter godt kan vente til de er i puberteten, men så lenge de velger selv ser jeg ikke det store problemet. 

Fint å møte på andre troende her inne, selv om vi ikke tror på det samme. Jeg har mange muslimske venninner. 

Jeg tror på Gud, Jesus Kristus 🥰 jeg går i pinsemenighet. Men er ekstremt glad i religion og få forståelse. *samtidig elsker jeg å diskutere hehe* så ikke ta det frekt når jeg sier min mening, fordi den kan endres ved gode argumenter! Det skal ikke være låst her😂 unntatt min egen tro da, den er ganske låst haha😂 men ja jeg vil virkelig forstå plaggets betydning, og skulle virkelig ønske mennene var like flinke som damene å følge dette, da ville de ikke fått så mye negative kommentarer etter seg🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så fint å lese❤️ kristne og muslimer har stort sett de samme verdiene🥰

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heipådegådu skrev (Akkurat nå):

Jeg tror på Gud, Jesus Kristus 🥰 jeg går i pinsemenighet. Men er ekstremt glad i religion og få forståelse. *samtidig elsker jeg å diskutere hehe* så ikke ta det frekt når jeg sier min mening, fordi den kan endres ved gode argumenter! Det skal ikke være låst her😂 unntatt min egen tro da, den er ganske låst haha😂 men ja jeg vil virkelig forstå plaggets betydning, og skulle virkelig ønske mennene var like flinke som damene å følge dette, da ville de ikke fått så mye negative kommentarer etter seg🤷‍♀️

enig😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakia skrev (3 minutter siden):

Jeg er iallefall helt enig med deg i det siste.

resten er jeg litt usikker på om jeg forsto riktig.

om vi tenker på kledsel så er de vel heller påvirket av såkalt vestlig kultur. Om man ser på tradisjonelle klær fra muslimske land (også for menn) så er som regel disse veldig i tråd med islamske kleskoder😅

og angående kvinner i jobb så er ikke dette noe nytt og moderne i islamsk historie iallefall. Profeten Mohammeds første kone var faktisk hans sjef, og det var slik de ble kjent😅

men det er absolutt sant at mange lands kulturer i dag har fokus som faller langt bort fra islam. Så med mindre jeg misforsto, så er jeg enig.

(ikke si «de fleste» da. Det bare føles som de fleste, fordi det er akkurat dem man ser)

Den er grei🥰 ja det kan godt stemme at det er mer påvirkning av den vestlige verden, men burde kvinnene da få gå med tettsittende bukser siden noen av mennene gjør det? Eller burde ingen i det hele tatt egentlig 🤔 kult med det med mohammeds kone!😍 det visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den er grei🥰 ja det kan godt stemme at det er mer påvirkning av den vestlige verden, men burde kvinnene da få gå med tettsittende bukser siden noen av mennene gjør det? Eller burde ingen i det hele tatt egentlig 🤔 kult med det med mohammeds kone!😍 det visste jeg ikke.

Ingen i det hele tatt, islamsk sett.

mens alle burde få lov å velge hva man vil. Du kan ikke tvinge noen til å være religiøse 😬

man kan selvsagt fritt velge å finne en ektefelle med samme verdier som en selv, men man kan ikke gifte seg og så prøve å bestemme over denne personens liv etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hijab fordi Gud sa i Koranen  at jeg skal dekke til kroppen min ikke på grin av mannen eller familie og jeg skjønner ikke hvorfor det er undertryggene at jeg bruker hijab og hvorfor jeg ikke følge hva Gud vil at jeg skal gjøre ? Jeg føler meg unik heldig som ikke er redd for å vise hvem jeg er ?  Jeg også vil at barna mine skal og vil bruke hijab for de dette er riktig å gjøre . Det dom er viktig for meg som muslim er at Allah (Gud ) er fornøyd med meg bryr meg ikke mye om andre

Anonymkode: 45dbd...a81

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultraortodokse jødiske kvinner må også dekke til håret sitt, men de velger å bruke parykk over sitt eget hår.  

Anonymkode: 37c2c...207

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er for at kvinnene ikke skal friste mennene, sier litt om disse mennene når småjenter må dekke seg til når de knapt har kommet i puberteten. Som andre har nevnt så er det også et symbol på ideologi, de som dekker seg til er "rene" og de som ikke dekker seg til er det motsatte.

Så er det også et verktøy for å kunne drive med negativ sosial kontroll av kvinner, det er jo tross alt menn som har kommet opp med denne ideen om at kvinner må dekke seg til. Garantert ikke noe som kvinner har kommet på selv.

Anonymkode: ce2cb...1a4

I deler av verden der kvinner ikke er ivaretatt av rettssystemet kan jeg godt forstå at de ønsker å dekke seg til for å holde menn på avstand.

Anonymkode: ca345...93d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I deler av verden der kvinner ikke er ivaretatt av rettssystemet kan jeg godt forstå at de ønsker å dekke seg til for å holde menn på avstand.

Ja, spesielt hvis ikke "lettkledde" kvinner som tskjorte og shorts er normalt, det kan være dette er nesten sett på som horete hvis ALLE går med hijab, nikab, burka også kommer en jente i bikini😂 ser det nesten for meg blikkene, det er jo helt motsatt tankegang og levesett. Men det betyr jo ikke jenta vil ha noen heller? Så ja, mye jeg ikke klarer å forstå nettopp fordi jeg er vokst opp i lille Norge 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, spesielt hvis ikke "lettkledde" kvinner som tskjorte og shorts er normalt, det kan være dette er nesten sett på som horete hvis ALLE går med hijab, nikab, burka også kommer en jente i bikini😂 ser det nesten for meg blikkene, det er jo helt motsatt tankegang og levesett. Men det betyr jo ikke jenta vil ha noen heller? Så ja, mye jeg ikke klarer å forstå nettopp fordi jeg er vokst opp i lille Norge 🤷‍♀️

Nå så jeg bare for meg jenta i bikini altså, var ikke noe jeg mente som ett eksempel, var bare litt vittig å se for seg😂😂 beklager så mye😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja men, hva er det koranen sier? Noen som vet? Jeg er supernysgjerrig for å få bedre forståelse for foreldre og barna i samarbeid i barnehagen 🙌 vil gjerne høre fra en muslim hvis en som tror på islam leser🌟

Står ingenting i koranen om hijab. 

Anonymkode: 79748...b99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja og hvis du tar deres perspektiv så kan det like gjerne være sett som en slags kvinneundertrykkelse alt det utseendepresset og kroppspresset i den vestlige verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes alle damer må gå med hijab, det hjelper oss menn kontrollere våre lyster. Ingen mann vil heller se sin søster eller mor kle seg som en hore.

Anonymkode: 0682f...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes alle damer må gå med hijab, det hjelper oss menn kontrollere våre lyster. Ingen mann vil heller se sin søster eller mor kle seg som en hore.

Kanskje en mellomting?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men det skjer vel voldtekter i for eksempel Saudi-Arabia / Aghanistan eller i andre molbo-land også. 

ergo å gå med fullstendig heldekkende klesdrakter hjelper absolutt null og niks. Møter man en drittsekk som tar seg til rette, så kommer drittsekken selvfølgelig til å ta seg til rette - uansett hva slags klær kvinnen velger å gå med. 

Anonymkode: 5d924...3b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

men det skjer vel voldtekter i for eksempel Saudi-Arabia / Aghanistan eller i andre molbo-land også. 

ergo å gå med fullstendig heldekkende klesdrakter hjelper absolutt null og niks. Møter man en drittsekk som tar seg til rette, så kommer drittsekken selvfølgelig til å ta seg til rette - uansett hva slags klær kvinnen velger å gå med. 

Sjansen for å bli tafset på er betydelig større desto mer tilgjengelig antrukket du er.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis moder'n eller søstersen ønsker å kle seg som "horer" så er det noe de heldigvis kan bestemme selv her i Norge, det er tross alt et moderne oppegående samfunn der kvinner faktisk har rettigheter og likestilling. Noe som kvinner har kjempet for i over 100 år.

Problemet er de som stempler kvinner som "horer" fordi de ikke kler seg eller oppfører seg om de levde i et primitivt klansamfunn der det er religiøse lover og regler som gjelder, bor man i et moderne vestlig land så er det bare å integrere seg i samfunnet.

Vi trenger faktisk ikke de samme problemene som mange av disse menneskene har "flyktet" ifra, liker man ikke vestlig kultur og vestlige verdier så finnes det mange andre land man kan flytte til... men der er det vel ikke NAV og velferdsgoder som er bygget på og som er resultatet av vestlige verdier. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men i disse primitive landene så er det jo kvinnen som blir straffet om hun blir voldtatt, fantastisk flott kultur og religion de har. Kanskje ikke så rart at et stadig økende antall muslimer ønsker å praktisere Sharia her i oppegående vestlige land, det praktiserer faktisk bak lukkede dører og innad i parallelsamfunnene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...