AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Del Skrevet 1. oktober 2022 Kan noen forklare meg hva grunnen er? Er det i noen land påtvunget, mens andre kan velge? Noen barn fra barnehage alder blir oppfordret/ ikke tvingt, men lagt ett stort press på for å senere skulle ville gå med dette hellige plagget, ut fra min egen forståelse. Jeg syns ikke barn i barnehagen burde bli tvingt til å gå med hijab, og at dette kan gjerne bli oppfordret til hvis det er foreldrenes ønske når de begynner på skolen, men barnehagen?? Lurer også på Burka og de andre plaggene, men Burka har jeg desverre ikke noe fint å si om, så kan holde oss til hijaben, den virker mye friere enn resten av plaggene🙌 Anonymkode: 15734...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 1. oktober 2022 #2 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan noen forklare meg hva grunnen er? Er det i noen land påtvunget, mens andre kan velge? Noen barn fra barnehage alder blir oppfordret/ ikke tvingt, men lagt ett stort press på for å senere skulle ville gå med dette hellige plagget, ut fra min egen forståelse. Jeg syns ikke barn i barnehagen burde bli tvingt til å gå med hijab, og at dette kan gjerne bli oppfordret til hvis det er foreldrenes ønske når de begynner på skolen, men barnehagen?? Lurer også på Burka og de andre plaggene, men Burka har jeg desverre ikke noe fint å si om, så kan holde oss til hijaben, den virker mye friere enn resten av plaggene🙌 Anonymkode: 15734...a34 Hovedgrunnen er religiøs overbevisning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #3 Del Skrevet 1. oktober 2022 Det er variasjon fra land til land det. De religiøse som bruker hijab gjør det vel fordi Koranen sier det. Anonymkode: f08d1...d19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #4 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er variasjon fra land til land det. De religiøse som bruker hijab gjør det vel fordi Koranen sier det. Anonymkode: f08d1...d19 Ja men, hva er det koranen sier? Noen som vet? Jeg er supernysgjerrig for å få bedre forståelse for foreldre og barna i samarbeid i barnehagen 🙌 vil gjerne høre fra en muslim hvis en som tror på islam leser🌟 Anonymkode: 15734...a34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #5 Del Skrevet 1. oktober 2022 (endret) Tror det er en slags empowering? Men det er vel bare min følelse, se bra ut og virke ellers normal selv om man går med hijaben. Har sett skam serien og der er deg ofte en slags kamp i seg selv mellom den vestlige verden og troen på islam som kræsjer, kanskje det er ett slags utrykk at man er en del av begge verdener🤷♀️🤔 Anonymkode: 15734...a34 Endret 8. oktober 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 1. oktober 2022 #6 Del Skrevet 1. oktober 2022 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 1. oktober 2022 #7 Del Skrevet 1. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan noen forklare meg hva grunnen er? Er det i noen land påtvunget, mens andre kan velge? Noen barn fra barnehage alder blir oppfordret/ ikke tvingt, men lagt ett stort press på for å senere skulle ville gå med dette hellige plagget, ut fra min egen forståelse. Jeg syns ikke barn i barnehagen burde bli tvingt til å gå med hijab, og at dette kan gjerne bli oppfordret til hvis det er foreldrenes ønske når de begynner på skolen, men barnehagen?? Lurer også på Burka og de andre plaggene, men Burka har jeg desverre ikke noe fint å si om, så kan holde oss til hijaben, den virker mye friere enn resten av plaggene🙌 Anonymkode: 15734...a34 I noen land er det påbudt som Iran, Saudi Arabia og Afgahnistan. Sistnevnte har muligens ennå strengere regler. En del hevder hijab er et påfunn fra Ayatollana i Iran, det er mulig at akkurat hijaben som sådan er et påfunn derifra. Men det har nok sin bakgrunn i koranens krav å dekke seg tekklig til. Forøvrig er det ikke bare kvinner som dekker seg til med hodeplagg, mange menn gjør også dette. Endret 1. oktober 2022 av Kjetil E 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 1. oktober 2022 #8 Del Skrevet 1. oktober 2022 Kjetil E skrev (2 minutter siden): Men det har nok sin bakgrunn i koranens krav å dekke seg tekklig til. Forøvrig er det ikke bare kvinner som dekker seg til med hodeplagg, mange menn gjør også dette. 🙏🏼 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #9 Del Skrevet 1. oktober 2022 Fordi det er en syk, syk kvinneundertrykkende tradisjon... Anonymkode: 48573...1b2 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #10 Del Skrevet 1. oktober 2022 I Koranen oppfordres det til at kvinner skal dekke seg til, og det gjorde de den tiden den ble skrevet. Bryst ble ikke så godt dekket til, så sjalet burde være så langt at det også dekket brystet. Så i bunn og grunn går det på å være sømmelig. Anonymkode: f08d1...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #11 Del Skrevet 1. oktober 2022 Kristne og jøder gikk også tildekket i middelalderen, og noen tolker skriften fortsatt dit. Ikke så rart ettersom disse tre bokreligionene har veldig mange likhetstrekk, og flere av de samme personer/profeter som går igjen. Anonymkode: f08d1...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #12 Del Skrevet 1. oktober 2022 Som regel enten religiøs overbevisning eller press fra familie/sosial sirkel. De siste årene har jeg sett (vestlige) kvinner som bruker hijab som et slags "fuck you" til høyre-siden, ala "Dette er mitt valg og ingen mann har sagt at jeg skal ha dette på meg!". Sistnevnte er litt ekkel etter min mening, heldige deg som bor i Norge og i stor grad kan velge. Det er ikke realiteten for hundrevis av millioner kvinner i verden. Anonymkode: db514...8a7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #13 Del Skrevet 1. oktober 2022 Det er for at kvinnene ikke skal friste mennene, sier litt om disse mennene når småjenter må dekke seg til når de knapt har kommet i puberteten. Som andre har nevnt så er det også et symbol på ideologi, de som dekker seg til er "rene" og de som ikke dekker seg til er det motsatte. Så er det også et verktøy for å kunne drive med negativ sosial kontroll av kvinner, det er jo tross alt menn som har kommet opp med denne ideen om at kvinner må dekke seg til. Garantert ikke noe som kvinner har kommet på selv. Anonymkode: ce2cb...1a4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #14 Del Skrevet 1. oktober 2022 Er vel litt som nonner som dekker seg til for at det kun er Gud (som de er gift med) som er den eneste «mannen» som skal se deres skjønnhet. Anonymkode: c389f...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #15 Del Skrevet 1. oktober 2022 Det er veldig mye mot Islam, for det er bare bestemt at Islam er en kvinnefiendtlig religion, og for noen er den nok det, men ikke for alle. Det er så mye generalisering her på KG. Hva med buddhistiske kvinner? De hat hatt så dårlig Karma i tidligere liv og derfor født som kvinne. Det betyr heller ikke at alle buddhistiske menn har et dårlig kvinnesyn. Eller hinduistiske kvinner som ikke skal løfte blikket, og dekke seg til, betyr heller ikke at alle hinduistiske menn har et dårlig kvinnesyn. Alle religioner har noe man kan stille seg kritisk til, ut fra egne verdier og samfunnet man lever i. Anonymkode: f08d1...d19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 1. oktober 2022 #16 Del Skrevet 1. oktober 2022 Så må man ikke glemme at å modesty ≠ passe på å ikke se sexy ut mange islamofober som henger seg opp i dette. med å kle seg etter islams påbud unngår man også kroppspress, objektifisering, dårlig selvbilde osv som de fleste dessverre opplever i dagens samfunn. så kommer noen sikkert trekkende med at noen bruker hijab og sminke, trange klær osv, men det viser vel bare hvor hardt man sliter i 2022, med å ikke være som «idealene». Ekte hijab er iallefall veldig befriende❤️ (sett bort fra når man blir kjeftet eller spyttet på på gata da) 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #17 Del Skrevet 1. oktober 2022 Jeg forstår bare ikke hvorfor dette kun gjelder kvinner? Er det virkelig kvinneundertrykking? Må egentlig mennene også, bare mange av de er påvirket av kultur og derfor er det kvinnene som har blitt pålagt dette istedet fordi mennene følte dette ble for fangene? Jeg hadde ikke reagert hadde menn og kvinner på lik linje valgt å dekke seg til i lik mengde ( men med puppene som nevnt, måtte vært mer dekka) kan forstå det er for å være sømmelig, men da skal dette gå BEGGE! veier. Anonymkode: 15734...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #18 Del Skrevet 1. oktober 2022 Er noe å tenke på tiden skriftene ble skrevet og hvor de ble skrevet. Klær stenger også varme ute. I både bibel, thora og bibelen er det en drøss med leveregler, som garantert var spot on tiden de ble skrevet. Anonymkode: f08d1...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 1. oktober 2022 #19 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår bare ikke hvorfor dette kun gjelder kvinner? Er det virkelig kvinneundertrykking? Må egentlig mennene også, bare mange av de er påvirket av kultur og derfor er det kvinnene som har blitt pålagt dette istedet fordi mennene følte dette ble for fangene? Jeg hadde ikke reagert hadde menn og kvinner på lik linje valgt å dekke seg til i lik mengde ( men med puppene som nevnt, måtte vært mer dekka) kan forstå det er for å være sømmelig, men da skal dette gå BEGGE! veier. Anonymkode: 15734...a34 Det går absolutt begge veier. klærne til menn og kvinner er forskjellig. Men fellestrekkene er modest og løse/dekkende. («jammen jeg ser muslimske menn i singlet og korte shorts». Jada, men det er ikke tillatt islamsk sett. Se på hva religionen sier, mange folk gjør mye rart.) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #20 Del Skrevet 1. oktober 2022 Dakia skrev (6 minutter siden): Det går absolutt begge veier. klærne til menn og kvinner er forskjellig. Men fellestrekkene er modest og løse/dekkende. («jammen jeg ser muslimske menn i singlet og korte shorts». Jada, men det er ikke tillatt islamsk sett. Se på hva religionen sier, mange folk gjør mye rart.) Jeg føler mennene som går slik da ikke følger islamsk tro men islamsk kultur og tradisjon. Og velger det de selv føler passer for de, og de aller fleste er slik, og da føler jeg personlig kulturen som har blitt bygget rundt religionen har blitt fokus på kvinnenes rolle i huset, (vet mannen har roller og) og disse er mer formet etter den verden som er i dag, kvinnen har ansvar for hus og barn, men kan fremdeles jobbe ~ dette er blitt modernisert for å passe bedre den verden vi lever i. Men når mennene ikke respekterer kvinnene ved å selv vise gjennom handlig: seg selv som anstendig kledd ettersom koranen forteller, da vil jeg ikke si at de fleste muslimske menn setter kvinnen like høyt som dem selv. Og da blir det ett problem fordi jeg syns alle fortjener, menn og kvinner å bli elsket like høyt, og respektert ved å gi litt av seg selv for å gjøre den andre glad. Vise versa ~ Anonymkode: 15734...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå