Gå til innhold

barnet har slått seg sikkelig,men legevakten reagerer ikke og sier vi skal ringe fastlegen til mandagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er snart 1 år og datt og slo seg i hode, rett ned i gulvet, han og pappan lekte og så slang barnet seg bakover og slo seg i hode, han gråt lenge ,har roet seg,men vil bare sitte på fanget og kose, har en sikkelig kul i bakhode.

Skal jeg fortsette og mase på legevakten eller vente?

Anonymkode: fa1aa...68e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge barnet gråt og ikke kastet opp, hadde ikke jeg personlig vært stresset.

Hadde bare holdt et ekstra øyer til han det neste døgnet.

Anonymkode: afbce...10b

• Liker 28
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan er almentilstand nå?  Hvor lenge er det siden? 

Anonymkode: 723d4...004

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er almentilstand nå?  Hvor lenge er det siden? 

Anonymkode: 723d4...004

han er ikke seg selv , vil ikke leke eller ha mat, skjedde for ca 2 timer siden, skal legge han nå,men han vil ikke i senga, holder seg fast, slik er han ikke da han nesten sovner før han blir lagt ned,men nå holder han seg fast, han vil bare ha pappan så han har prøvd og legge han,men går ikke

Skrevet

Fortsett å mase

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

han er ikke seg selv , vil ikke leke eller ha mat, skjedde for ca 2 timer siden, skal legge han nå,men han vil ikke i senga, holder seg fast, slik er han ikke da han nesten sovner før han blir lagt ned,men nå holder han seg fast, han vil bare ha pappan så han har prøvd og legge han,men går ikke

Dette er allikevel ikke symptom på at han er alvorlig skadet. Kanskje redd og «satt ut». Hadde vært mer bekymringsverdig om han virket døsig, besvimte, kastet opp osv. Hvordan oppfører dere voksne dere? Kan det være han blir redd fordi dere er redde?

Anonymkode: dda29...34b

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er allikevel ikke symptom på at han er alvorlig skadet. Kanskje redd og «satt ut». Hadde vært mer bekymringsverdig om han virket døsig, besvimte, kastet opp osv. Hvordan oppfører dere voksne dere? Kan det være han blir redd fordi dere er redde?

Han kastet opp nå :( vi er rolige

Gjest tullerikke
Skrevet

Da ringer du på nytt og krever en time.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han kastet opp nå :( vi er rolige

Da drar dere på legevakten. De kommer til å sjekke han ved å bla lyse i øynene, sende dere hjem og be dere vekke han hver time i natt. 

• Liker 19
Skrevet

Det skal mye til at det skjer skade (har tre gutter og opplevd mye hodesmell), men ved oppkast hadde jeg bare dratt inn. De sender ikke barn hjem når de først kommer. Stå på ditt, heller en gang for mye.

• Liker 5
Skrevet

Utover det vil jeg si at det første du skriver ikke er typiske symptomer. Gråt er bra.

• Nyttig 1
Skrevet

Kasta han opp? Ring legevakten og krev å komme inn fort.

Anonymkode: dbf82...059

• Liker 3
Skrevet

Siden han kastet opp skal han sjekkes av helsepersonell. Bare dra til legevakten med det samme. Du kjenner ham best og skal stole på instinktene dine. Det går nok helt fint, men han bør altså sjekkes. Lykke til og klem❤️ (Hilsen mamma til tre, som er av det rolige slaget.)

Anonymkode: db8ce...01d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde garantert ønsket en legesjekk ved oppkast. Og råd om hva vi skal gjøre, hvor ofte sjekke etc.

Ring og vær krevende og vis at du er redd. 

Min erfaring er at de heller sjekker for sikkerhetsskyld enn å avvente med så små 

Anonymkode: adeb7...a79

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Trolig blir dere sittende til observasjon, og så kommer de og lyser ham i øynene innimellom. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Barnet er snart 1 år og datt og slo seg i hode, rett ned i gulvet, han og pappan lekte og så slang barnet seg bakover og slo seg i hode, han gråt lenge ,har roet seg,men vil bare sitte på fanget og kose, har en sikkelig kul i bakhode.

Skal jeg fortsette og mase på legevakten eller vente?

Dere må Jo lese dere opp på symptomene for hjernerystelse. Hvis barnet kaster opp så er det et nytt symptom som er relevant og dere kan ringe inn igjen til legevakten sø ber de dere sikkert komme inn.  

Anonymkode: 81d1f...159

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ring legevakten igjen og forklar at barnet har begynt å kaste opp. Så vil de gi dere råd. Ikke legg barnet enda, hold heller øyet med tilstanden.

Anonymkode: 2c71e...a40

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Berre dra til legevakta. Det går fint.

Anonymkode: f9852...c68

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere må Jo lese dere opp på symptomene for hjernerystelse. Hvis barnet kaster opp så er det et nytt symptom som er relevant og dere kan ringe inn igjen til legevakten sø ber de dere sikkert komme inn.  

Anonymkode: 81d1f...159

Nei!!! Det dummeste man gjør er å anbefale folk som ikke er helsepersonell å lese seg opp. Det kan være livsfarlig. Symptomer kan vøre helt forskjellig. Bare slutt å les på dr Google!

Anonymkode: 9a2fb...7a8

• Liker 6
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...