Gå til innhold

Har du testet Clas O`s torvfrie jord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Ta med deg 10 liter jord hjem i vesken! Kompakt jordbrikett på størrelse med en pakke kaffe.
Tilsett ca. 3 liter vann og du har 10 liter jord."
1b6f85de-03d4-4a01-a807-05824d0dc0d4.jpg

Det har jeg nemlig og det er jo en veldig praktisk måte å gjøre det på, men jeg lurer på om det er like godt som vanlig jord for plantene? Jeg pottet om flere større planter i sommer og en etter en stilk har blitt gul i rota, visnet og måtte tas bort. Dette har aldri skjedd før i alle de årene jeg har brukt vanlig jord. 

I tillegg blir denne varianten veldig tørr i overflaten og det ser ut som at planten trenger vann veldig fort. Jeg må kjøre lang finger ned for å sjekke tilstanden, der det var ganske enkelt å se slikt med vanlig jord før. Noen som har testet den og har noen reaksjoner på den? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Hoppetaujenta said:

"Ta med deg 10 liter jord hjem i vesken! Kompakt jordbrikett på størrelse med en pakke kaffe.

Det har jeg nemlig og det er jo en veldig praktisk måte å gjøre det på, men jeg lurer på om det er like godt som vanlig jord for plantene? Jeg pottet om flere større planter i sommer og en etter en stilk har blitt gul i rota, visnet og måtte tas bort. Dette har aldri skjedd før i alle de årene jeg har brukt vanlig jord. 

I tillegg blir denne varianten veldig tørr i overflaten og det ser ut som at planten trenger vann veldig fort. Jeg må kjøre lang finger ned for å sjekke tilstanden, der det var ganske enkelt å se slikt med vanlig jord før. Noen som har testet den og har noen reaksjoner på den? 

Interessant! Vanligvis er jo vanlig blomsterjord torv, mens torvfri jord ofte er kokosfiber og lignende. Står det noen innholdsfortegnelse?

Anonymkode: ccba7...508

Skrevet

Finner dette på nett: Kokosfibrer/kokosnøttsskall 
Salinity (KCl/l): 1 g/l pH-value (CaCl2): 5,0 Nitrogen (N): 150 mg/l Phosphate (P2O5): 100 mg/l Potassium (K2O): 600 mg/l Magnesium (Mg): 80 mg/l Inneholder også små mengder bor, kobber and zink.

Gjest Ramona1970
Skrevet

Kokosfiber er annerledes enn plantejord, jeg tenker det kan være en stor overgang for planter som er vant til vanlig jord. Jeg har bare brukt den til mikrogrønt og det fungerer bra, men de er jo ikke så kresne... 

Skrevet
Hoppetaujenta skrev (14 timer siden):

Takk for at du deler erfaring, da tror jeg ikke at jeg vil prøve dette...

Anonymkode: 34e8c...34a

• Liker 1
Skrevet

Det virket så praktisk, nytenkende og greit, men...mye mulig at jeg må potte om med skikkelig jord. :( 
Svigermødres tunger, som har stått strunke og fine i alle varianter av tørr jord i to tiår nå, likte seg ikke 
i denne jorden i alle fall. De skal jo nesten tåle alt, så dette var merkelig. 

Skrevet

Jeg har brukt den når jeg sår, både denne og biltema sin som er samme greien. Blander den 50/50 med plantejord eller blomsterjord. Har fungert veldig bra, synes jorden blir luftig og fin, fikk fine stiklinger med det. 

Anonymkode: 36403...5d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har brukt tilsvarende "jord" fra Biltema, og foretrekker å blande den ut med annen jord/perlite/vermikulitt. Alene er den for finmalt og homogen for min smak. 

Er det lenge siden du plantet om plantene dine? Gjødsler du? Husk at det ikke er noe "innebygget" gjødsel i kokosjorda, alt er tilført kunstig. Og det sies at kokosjord holder dårligere på næringsstoffene enn torv (som også må ha all næring tilført utenfra). 

Anonymkode: e1ccd...75f

• Nyttig 2
Skrevet

En annen ting, hva slags planter er det som blir gule i stilken? Det kan jo ha mye å si, for forskjellige planter har forskjellige krav til jord, vann og gjødsel. :) 

Skrevet (endret)

Mange svigermors tunger har blitt gule nederst i stilken og kunne lett dras opp uten motstand. Jeg kuttet bort det gule og har satt noen av dem i vann for å kanskje klare å få frem røtter og beibier, men det går trått der også. En stilk ble helt myk og sto i en solid bøy. Det har jeg aldri opplevd før, så det må være "jorda" som de ikke liker.

Pottet om i sommer, ingen gjødsel nei, men det har heller ikke gammel jord gitt dem, så de vokste på trass og godt humør. :)  Jeg må nok gjør noe med den saken og gi tilbakemelding til oda om at dette virket ikke etter hensikten. 

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (12 minutter siden):

Mange svigermors tunger har blitt gule nederst i stilken og kunne lett dras opp uten motstand. Jeg kuttet bort det gule og har satt noen av dem i vann for å kanskje klare å få frem røtter og beibier, men det går trått der også. En stilk ble helt myk og sto i en solid bøy. Det har jeg aldri opplevd før, så det må være "jorda" som de ikke liker.

Pottet om i sommer, ingen gjødsel nei, men det har heller ikke gammel jord gitt dem, så de vokste på trass og godt humør. :)  Jeg må nok gjør noe med den saken og gi tilbakemelding til oda om at dette virket ikke etter hensikten. 

Nå ser jeg du nevnte svigermors tunge tidligere også. Dette høres som rotråte. Antakelig er denne jorda for tett og finkornet for dem, og holder for godt på vannet nedover i potta, der du ikke ser, samtidig som den tørker raskt på toppen og lurer deg til å vanne mer. Jeg hadde tatt dem opp og sjekket røttene, og satt dem i luftigere jord bedre egnet for sukkulenter (kaktusjord, for eksempel, eller blomsterjord blandet med litt ekstra grus og sand), dersom det er friske røtter å finne. La jorda tørke ut mellom vanningene. 

Ellers hadde jeg tatt stiklinger ved å sette dem rett i jord, ikke i vann. "Standard" metode som funker for de fleste sukkulenter er å la snittflaten tørke en dag eller to, og deretter stikke den rett i kaktusjord. :)  Det kan funke å sette den i vann slik du gjør også, men for sukkulenter er dette en mindre egnet metode. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg satte ti halve blader i vann og det har kommet røtter på èn av dem, så jeg skal nok forsøke meg frem med det du nevner også. Bytter vann hver uke og blir de for gule i kanten, så snitter jeg de pent opp og lager friske kutt. Her skal ting testes og frem med tålmodigheten. :) 

Må nok kjøpe annen jord ja. Jeg forsøkte å lufttørke snittet av ett blad og nå vet jeg helt sikkert at ei uke er for lenge. Da visnet den. :fnise: Holder sikkert med ett døgn. Mine utprøvinger fortsetter og nå er det ganske mye diverse stiklinger rundt meg. ❤️ Satte faktisk også en liten gullranke i kokosjorda, men den har ikke vokst i det hele tatt og det er rart, for de er av de villigste plantene i huset. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg blandet vanlig blimsterjord med den torvfrie og så langt ser det ut til at det var bedre. :tommelopp: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...