AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Skrevet 1. oktober 2022 Hei, jeg er gravid i 10 uke og vurderer abort. Er det noen som har erfaring med kirurgisk abort sammenlignet med medisinsk. Tar gjerne i mot innspill, da jeg er veldig redd for begge inngrep. Anonymkode: 3e6a7...01d 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #2 Skrevet 1. oktober 2022 Har hørt medisinsk er veldig vondt. En venninne av meg fikk så vondt at de måtte sette morfinsprøyte i låret. Jeg selv har tatt kirurgisk og opplevde at dette gikk veldig fint. Er 10 år siden så husker ikke om jeg blødde lenge etterpå, men var kvitt kvalme osv på dagen. Hadde litt smerter etterpå men Paracet tok det bort, var som kramper/sammentrekninger. Hadde valgt kirurgisk igjen om jeg måtte velge men nå har jeg aldri prøvd medisinsk da Anonymkode: 005bf...695
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #3 Skrevet 1. oktober 2022 Har kun tatt kirurgisk. Innskriving, likegladsprøyte, narkose, oppvåkning. Jeg opplevde dette som helt greit, verken skummelt eller vondt. Jeg fikk sykmelding som jeg ikke brukte. Var på jobb dagen etter. Jeg vil ikke si at jeg hadde vondt etterpå, men jeg var litt øm i noen dager. Anonymkode: b457a...8a7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #4 Skrevet 1. oktober 2022 Ca samme opplevelse som over. Jeg hadde vondt, men det var som en noe kraftig mens, og så var det ganske ømt å sitte på hardt underlag (pinnestol f.eks) de første dagene. Jeg syns dog det var litt skummelt, men jeg var 19 år da. Ble tatt godt vare på av sykepleierne før og etter. Anonymkode: aac7b...523
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #5 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg har også kun tatt kirurgisk. Det er noen år siden da, men prosessen var helt grei. Kom inn, fikk piller i skjeden (utvide?), kjørt til operasjonsrommet, narkose, våkna, dro hjem litt senere. Hadde gigastort bind i trusa. Var kun 17 år, så spurte ikke så mye. Var som en vanlig mensen etterpå, ikke særlige smerter etterpå. Anonymkode: a8c2a...6cd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #6 Skrevet 1. oktober 2022 Har tatt begge deler. Medisinsk er ganske vondt og jeg følte det varte lengre hele opplegger. Hadde likevel valgt det over kirurgisk om jeg skal ta abort igjen pga narkosen. Kirurgisk var mye mindre smertefull og hadde også mindre blødninger. Gikk fort over også, reiste hjem noen timer senere og levde livet som om ingenting skulle skjedd allerede dagen etter. Anonymkode: 5ee4c...3c7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #7 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg blir litt provosert når jeg tenker på dama på sykehuset som himlet med øynene og sa "det bruker vi ikke ressurser på" etterfulgt av "abort skal gjøre vondt" da jeg spurte om jeg kunne få kirurgisk abort. Dere kunne altså velge? Var i uke 10 og medisinsk abort er det verste jeg har vært borti. Kastet opp av smertene, ble trykket full av morfinpreparater og var der i en hel dag og ble sendt hjem på natta selv om ultralyd viste at aborten ikke var fullført. Endte opp med å støte ut resten i do dagen etter hjemme... Slet veldig med mareritt etterpå og den psykiske helsa var helt ødelagt. Ta kirurgisk, for all del. Skulle ønske jeg hadde kjempet mer for det. Anonymkode: 8ec95...8b2 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #8 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg fikk på en måte prøve begge deler; etter en ma ble jeg lagt inn på sykehuset for å ta medisinsk abort. Måtte gjøre det der pga det var tvillinger. Føltes som menssmerter, og blødde sjokkerende mye. Utrolig at man vanligvis må gjøre dette hjemme! Hos meg ble det ikke noen fremgang selv etter 14 timer, og de fikk det blutselig travelt siden jeg blødde så mye. Så da ble det narkose og utskraping allikevel. Det var egentlig veldig greit (selv om jeg syns narkose var skremmende), og jeg blødde ikke noe mer etterpå. De sa også at de hadde sjekket med ultralyd og sett at alt var ute. Jeg var på forhånd forberedt på at det skulle gjøre veldig vondt, men det var helt overkommelig, og det hjalp med varmeteppe på magen. Men så kom ikke jeg helt i gang, tydeligvis, så regner med det kanskje pleier å kjennes mer om kroppen responderer mer på medisinene? Anonymkode: 3a1db...a46
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei, jeg er gravid i 10 uke og vurderer abort. Er det noen som har erfaring med kirurgisk abort sammenlignet med medisinsk. Tar gjerne i mot innspill, da jeg er veldig redd for begge inngrep. Anonymkode: 3e6a7...01d Jeg har venner som har erfaring med kirurgisk ig jeg har erfaring med medisinsk, da i uke 8. Jeg hadde nok ytret ønske om å få kirurgisk abort var jeg deg. Jeg er bare redd du ikke får velge. Medisinsk er tøffest for psyken. Og mest smertefull. Riene blir større jo flere uker du er på vei. Det hele varer ofte i flere timer. Og prosessen tilsammen 2 dager. Med kirurgisk abort blir du lagt i narkose og sover igjennom det hele. Våkner opp, så er det over. Og lettere å glemme. Den medisinske aborten følger deg gjerne lengre mentalt. Krysser fingrene for deg at du får kirurgisk abort. Men blir det medisinsk lover jeg deg at det skal gå bra det også❤️ Anonymkode: 0e444...b8c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 Får man velge? Jeg tok medisinsk. Gikk ikke bra, var en minifødsel, sa de. Vel, barnet satte seg fast, og det gikk ikke så bra. Det var så smertefullt at morfin hjalp ingenting. Kjentes ut som det brant i hele kroppen. Jordmor måtte til slutt ta handa inni og dra ut barnet. Hvis det ikke gikk, hadde det blitt kirurgisk i narkose. Ikke bare er det en stor psykisk påkjenning. Ønsket ikke abort men hadde ikke noe valg. Men det var så smertefullt og var alene mesteparten av tiden. Grusom opplevelse. Kan du VELGE kirurgisk abort, så velg det. Anonymkode: b2d23...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 Du får ikke velge. Medisinsk er minst risikofylt for kroppen, så det blir det med mindre det er sterke grunner for noe annet. "har lyst på " kirurgisk er ikke en sterk grunn. Anonymkode: d5224...f76
mo1234 Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får ikke velge. Medisinsk er minst risikofylt for kroppen, så det blir det med mindre det er sterke grunner for noe annet. "har lyst på " kirurgisk er ikke en sterk grunn. Anonymkode: d5224...f76 Stemmer det! Jeg fikk heller ikke velge.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får ikke velge. Medisinsk er minst risikofylt for kroppen, så det blir det med mindre det er sterke grunner for noe annet. "har lyst på " kirurgisk er ikke en sterk grunn. Anonymkode: d5224...f76 Jeg fikk velge pga jeg var 10 uker på vei, mener du utfører kirgurgisk fra 9-12 uker men dette er jo 10 år siden Anonymkode: 005bf...695
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå