AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg er småbarnsmor og har lagt merke til at flere barn sier "hæ" både en og fire ganger når de blir stilt et enkelt spørsmål. Min sønn sier det ikke så ofte, men når han sier "hæ", så spør jeg han alltid om han hørte hva jeg sa og om han forstod spørsmålet, og det gjorde han. Så spør jeg han hvorfor han sier hæ flere ganger, når han både hører og forstår hva jeg spør han om, men da får jeg ikke noe svar tilbake. Nabogutten er 5 år og sier hæ omtrent hver gang jeg spør han om noe. Jeg stod i kø på Meny i sted og foran meg i køen stod en mor med gutt på kanskje 4 år. Plutselig ser gutten noen han kjenner som også står i kø, og gutten roper hei til denne personen og sier navnet hans, og snur seg mot moren og ler. Da sier moren til gutten: "så kjekt å møte Kjetil her på butikken da" og gutten hennes sier hæ, moren gjentar spørsmålet men gutten sier på nytt hæ, hvorpå moren gjentar spørsmålet for tredje gang og gutten sier hæ. Jeg tror dette er en uvane små barn har lagt seg til, fordi alle små barn kan ikke ha dårlig hørsel. Jeg hadde sommerjobb i barnehage for 10 år siden da jeg var ganske ung, og da husker jeg at mange barn i 2-5 års alder ofte svarte med "hæ" når vi voksne spurte om noe, men da trodde jeg faktisk at disse barna hadde dårlig hørsel, men det hadde de ikke. Jeg synes dette er irriterende faktisk. Anonymkode: f511d...b81 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #3 Skrevet 1. oktober 2022 Det er en fase, på lik linje som å plukke seg i nesa. De aller første slutter Anonymkode: e93f2...c0f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #4 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en fase, på lik linje som å plukke seg i nesa. De aller første slutter Anonymkode: e93f2...c0f Men hvorfor sier de hæ når de hører? Kompisen til min sønn er snart seks år og holder på ennå. Ts Anonymkode: f511d...b81 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #5 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er småbarnsmor og har lagt merke til at flere barn sier "hæ" både en og fire ganger når de blir stilt et enkelt spørsmål. Min sønn sier det ikke så ofte, men når han sier "hæ", så spør jeg han alltid om han hørte hva jeg sa og om han forstod spørsmålet, og det gjorde han. Så spør jeg han hvorfor han sier hæ flere ganger, når han både hører og forstår hva jeg spør han om, men da får jeg ikke noe svar tilbake. Nabogutten er 5 år og sier hæ omtrent hver gang jeg spør han om noe. Jeg stod i kø på Meny i sted og foran meg i køen stod en mor med gutt på kanskje 4 år. Plutselig ser gutten noen han kjenner som også står i kø, og gutten roper hei til denne personen og sier navnet hans, og snur seg mot moren og ler. Da sier moren til gutten: "så kjekt å møte Kjetil her på butikken da" og gutten hennes sier hæ, moren gjentar spørsmålet men gutten sier på nytt hæ, hvorpå moren gjentar spørsmålet for tredje gang og gutten sier hæ. Jeg tror dette er en uvane små barn har lagt seg til, fordi alle små barn kan ikke ha dårlig hørsel. Jeg hadde sommerjobb i barnehage for 10 år siden da jeg var ganske ung, og da husker jeg at mange barn i 2-5 års alder ofte svarte med "hæ" når vi voksne spurte om noe, men da trodde jeg faktisk at disse barna hadde dårlig hørsel, men det hadde de ikke. Jeg synes dette er irriterende faktisk. Anonymkode: f511d...b81 Jeg sier det kun to ganger så sier jeg "ja" eller "hæ" til barnet og da gjentar barnet meg igjen. Så det er vel en uvane. Bortsett fra min eldste som faktisk sliter med hørsel. Anonymkode: c1698...3ef
Embla Othea Skrevet 1. oktober 2022 #6 Skrevet 1. oktober 2022 Fordi de bruker tid på å prosessere informasjon. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #7 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvorfor sier de hæ når de hører? Kompisen til min sønn er snart seks år og holder på ennå. Ts Anonymkode: f511d...b81 Da har de sikkert vært dårlig på å plukke det av de. Anonymkode: c1698...3ef
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #8 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er småbarnsmor og har lagt merke til at flere barn sier "hæ" både en og fire ganger når de blir stilt et enkelt spørsmål. Min sønn sier det ikke så ofte, men når han sier "hæ", så spør jeg han alltid om han hørte hva jeg sa og om han forstod spørsmålet, og det gjorde han. Så spør jeg han hvorfor han sier hæ flere ganger, når han både hører og forstår hva jeg spør han om, men da får jeg ikke noe svar tilbake. Nabogutten er 5 år og sier hæ omtrent hver gang jeg spør han om noe. Jeg stod i kø på Meny i sted og foran meg i køen stod en mor med gutt på kanskje 4 år. Plutselig ser gutten noen han kjenner som også står i kø, og gutten roper hei til denne personen og sier navnet hans, og snur seg mot moren og ler. Da sier moren til gutten: "så kjekt å møte Kjetil her på butikken da" og gutten hennes sier hæ, moren gjentar spørsmålet men gutten sier på nytt hæ, hvorpå moren gjentar spørsmålet for tredje gang og gutten sier hæ. Jeg tror dette er en uvane små barn har lagt seg til, fordi alle små barn kan ikke ha dårlig hørsel. Jeg hadde sommerjobb i barnehage for 10 år siden da jeg var ganske ung, og da husker jeg at mange barn i 2-5 års alder ofte svarte med "hæ" når vi voksne spurte om noe, men da trodde jeg faktisk at disse barna hadde dårlig hørsel, men det hadde de ikke. Jeg synes dette er irriterende faktisk. Anonymkode: f511d...b81 Fordi de prosesserer spørsmålet Anonymkode: 81a89...1db 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #9 Skrevet 1. oktober 2022 Embla Othea skrev (1 minutt siden): Fordi de bruker tid på å prosessere informasjon. Jo men det er så rart at en 4-åring som forstår med kroppsspråk og med lyder og smil at han forstår spørsmålet, men som likevel sier hæ Ts Anonymkode: f511d...b81 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #10 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo men det er så rart at en 4-åring som forstår med kroppsspråk og med lyder og smil at han forstår spørsmålet, men som likevel sier hæ Ts Anonymkode: f511d...b81 Viser med... skulle det være. Ts Anonymkode: f511d...b81
Embla Othea Skrevet 1. oktober 2022 #11 Skrevet 1. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo men det er så rart at en 4-åring som forstår med kroppsspråk og med lyder og smil at han forstår spørsmålet, men som likevel sier hæ Ts Anonymkode: f511d...b81 Jeg tipper at dette går over av seg selv. Min fosterlillebror hadde denne utvanen da han var fire år gammel og det gikk over av seg selv. Endret 1. oktober 2022 av Embla Othea
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #12 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg tenker det er fordi de ikke forstår hva du sier. Ta eksempelet ditt. Barnet møter en venn. Barnet sier hei med tydelig glede. Moren sier «så kjekt å møte Kjetil på butikken». Som både er overflødig informasjon (barnet har jo netttopp møtt Kjetil på butikken) og feilaktig informasjon. (Det var barnet, ikke mor, som signaliserte glede). I tillegg er det en nedlatende strofe. Moren slår, uten å forhøre seg med barnet eller la det si sin mening, at barnet er glad. Snakk om å overkjøre. Kanksje barn sier «hæ?» når vi voksne er ekstra elendige på kommunikasjon med barn? For voksen flest kunne ha godt av et lite kurs. Første kapittel i kurset ville hatt tittelen «barn er mennesker. Snakk ordentlig med dem.» Kapittel to ville hete «hvordan snakke med heller enn til barn» Læreboken ville nok hete: «kommunikasjon med barn. Et grunnkurs for frekke voksne» Anonymkode: 22738...03d 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #13 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker det er fordi de ikke forstår hva du sier. Ta eksempelet ditt. Barnet møter en venn. Barnet sier hei med tydelig glede. Moren sier «så kjekt å møte Kjetil på butikken». Som både er overflødig informasjon (barnet har jo netttopp møtt Kjetil på butikken) og feilaktig informasjon. (Det var barnet, ikke mor, som signaliserte glede). I tillegg er det en nedlatende strofe. Moren slår, uten å forhøre seg med barnet eller la det si sin mening, at barnet er glad. Snakk om å overkjøre. Kanksje barn sier «hæ?» når vi voksne er ekstra elendige på kommunikasjon med barn? For voksen flest kunne ha godt av et lite kurs. Første kapittel i kurset ville hatt tittelen «barn er mennesker. Snakk ordentlig med dem.» Kapittel to ville hete «hvordan snakke med heller enn til barn» Læreboken ville nok hete: «kommunikasjon med barn. Et grunnkurs for frekke voksne» Anonymkode: 22738...03d Moren snakket ikke til barnet sitt på Meny med nedlatende stemme, men hun understreket ovenfor barnet hvem de hadde møtt, derfor sa hun navnet til vedkommende som barnet hilste på. Ts Anonymkode: f511d...b81
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #14 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg tror barn bare liker å få gjentatt ting. Datteren min vil gjerne at jeg skal fortelle henne historier og små bemerkninger maaange ganger på rad. Kanskje henger det sammen med at de bruker tid på å prosessere, eller at de bare elsker gjentakelser. De blir jo aldri lei av samme spøk/film/mat/lek heller Anonymkode: 3f4ab...127 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #15 Skrevet 1. oktober 2022 Fordi foreldrene svarer med å si hæ. Anonymkode: 54c3e...90c
evolkova Skrevet 1. oktober 2022 #16 Skrevet 1. oktober 2022 Haha vi har en gutt på 2/3 år i bhg som også sier hæ ganske mange ganger. Han har mye god språk og snakker masse og gjentar mye av det de voksne sier, men svarer ofte hæ og flere ganger selvom vi gjentar/sier setningen sakte/forklarer på en annen måte osv. 😂 litt morsomt men til slutt gir vi bare opp med å prøve å få han til å svare noe annet enn hæ. Vi har også en gutt på samme alder som gjentar seg selv opp til 10 ganger selvom vi voksne sier ja/svarer på det han sier osv.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #17 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg har hørt mye på scambaitere som ringer til telefonsvindlere i f.ex. India, og om de spør dem f.ex. "hvordan er været i California" når de later som de er i California, eller "hvilken stat ligger nord for deg?", så svarer de alltid "hæ?" mens de googler svaret. Jeg tenker det er litt av det samme med små barn, de gjør det for å vinne tid, fordi hjernen deres ikke er kjapp nok til å enten forstå det med en gang, eller formulere et svar der og da. Og så blir det en vane for dem, en automatisk respons. Og som sagt over her, det er vanskelig for dem å svare med høflighetsfraser på meningsløse utsagn også. Kanskje det kan hjelpe å ikke stille spørsmålet flere ganger, slik at de får tid til å tenke. Spørsmålet om igjen gjør det jo bare vanskeligere å tenke mens den andre prater, og så havner man i en "loop" der den voksne spør, og barnet ikke får tenkt ferdig. Voksne har jo ofte dårlig tid også, noe som sikkert ikke gjør det bedre. Og kan de ikke svare, så kan de ikke svare, det er jo ikke noen vits i å presse dem. Anonymkode: 41086...0e5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #18 Skrevet 1. oktober 2022 De har lært det av foreldrene Anonymkode: f14b9...b15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå