Gå til innhold

Endometriose eller sammenvoksinger etter keisersnitt ved eggstokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ks i januar 2021. I sommer begynte jeg å få heftige smerter en liten stund før mensen. Det kjennes ut som at jeg har et innvendig sår "som rives i" ved den ene eggstokken når jeg beveger meg. Utrolig vondt.

Jeg har tenkt at dette er sammenvoksinger etter keisersnittet. Men dette skjer kun like før jeg har mensen, og etter mensen er smertene borte.

Høres dette ut som endometriose? Kom plutselig på at det kanskje kan være det. Jeg har hatt pcos tidligere.

Må man til gynekolog for å sjekke dette, eller må man ta typ røntgen, CT, eller liknende?

Vet at man skal spørre leger om dette, men tenkte å spørre på kvinneguiden også ettersom at mange kan ha tilsvarende symptomer.

Anonymkode: 2e309...04c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ks i januar 2021. I sommer begynte jeg å få heftige smerter en liten stund før mensen. Det kjennes ut som at jeg har et innvendig sår "som rives i" ved den ene eggstokken når jeg beveger meg. Utrolig vondt.

Jeg har tenkt at dette er sammenvoksinger etter keisersnittet. Men dette skjer kun like før jeg har mensen, og etter mensen er smertene borte.

Høres dette ut som endometriose? Kom plutselig på at det kanskje kan være det. Jeg har hatt pcos tidligere.

Må man til gynekolog for å sjekke dette, eller må man ta typ røntgen, CT, eller liknende?

Vet at man skal spørre leger om dette, men tenkte å spørre på kvinneguiden også ettersom at mange kan ha tilsvarende symptomer.

Ingen erfaringer?

Skrevet

Jeg hadde sammenvoksing etter keisersnitt og opplevde samme smertene du beskriver. Det ble verre og verre både i intensitet og varighet etter som årene gikk. Tilslutt fikk jeg fjernet livmoren der de fant adenomyose. De fant ikke endometriose ellers i bukhulen. Ble mye bedre etter operasjonen, men har fremdeles noe syklusplager og mistenker det ligger endometriose der som ikke har blitt oppdaget. 

Skrevet

Jeg har fått påvist endometriose og har også hatt KS. Jeg har slike smerter, men hadde det også før KS. Men jeg synes de har blitt verre med årene. Gynekologen kunne ikke si om det var KS som hadde gjort det verre. Jeg har også hatt laparoskopi etter KS da de fant endometriose og en laparoskopi for å fjerne galleblære. Selv om den siste ikke gjaldt nederst i magen på siste operasjonen, så gikk de inn ved navlen, noe som også kan påvirke en dra følelse, fikk jeg beskjed om. 

Så det kan være litt av hvert altså. 

Anonymkode: eb4f9...603

Skrevet

Dette får du nok kun svar på via lapraskopi, og man skal være sterkt plaget over tid for å få innvilget det. 
Eventuelt at man ikke lykkes i å bli gravid over lengre tid (gjerne også via IVF) og har plager som gir mistanke om endometriose. 

Anonymkode: 79ef5...f32

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg antok at det var sammenvoksinger i begynnelsen, men er vel veldig rart hvis smerten kommer rett før mensen og deretter forsvinner? Burde vel vært konstante smerter om det er sammenvoksinger vs endometriose? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...