Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser flere plasser at mange har opplevd at det er fult på føden, og blir plassert på storken hvor det bare er naturlige fødsler. Har i tillegg lest at de ofte utsetter å booke epidural til helt i siste liten, og at det «plutselig» er for sent om anestesilegen bruker litt lang tid. Jeg ønsker å føde på kk pga barnelege om noe skal skje, men jeg er veldig redd for å ikke få smertelindring. Jeg bryr meg ikke om alle som har født naturlig, jeg vil IKKE det med mindre jeg får styrtfødsel og må selvfølgelig. Har vurdert Voss pga så mye negativt om KK

Anonymkode: bb7c9...c85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet mitt er om det er slik? Når er typisk tid det er fult der, eksempel måneder det blir født flere barn? Har termin i februar/mars 

Skrevet

Jeg har født på KK to ganger, og det har ikke vært noe problem å få epidural, selv om det riktignok var en del ventetid på den. Første gang måtte jeg ha på medisinsk grunnlag. Da hadde jeg 9 cm åpning, men den ble vel bestilt når jeg hadde ca. 4 (indusert fødsel). Andre gangen var jeg krystallklar fra jeg kom inn på at jeg ville ha epidural, så de bestilte den når jeg hadde 3 cm åpning, kom en time etterpå og da hadde jeg full åpning (men det visste de ikke før den var satt).

Anonymkode: 282b0...3ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har født på KK to ganger, og det har ikke vært noe problem å få epidural, selv om det riktignok var en del ventetid på den. Første gang måtte jeg ha på medisinsk grunnlag. Da hadde jeg 9 cm åpning, men den ble vel bestilt når jeg hadde ca. 4 (indusert fødsel). Andre gangen var jeg krystallklar fra jeg kom inn på at jeg ville ha epidural, så de bestilte den når jeg hadde 3 cm åpning, kom en time etterpå og da hadde jeg full åpning (men det visste de ikke før den var satt).

Gikk det fort fra 4 til 9 cm siden du ikke fikk den før? Ja jeg er liksom redd at de er så treig med epidural at man ikke får den

Skrevet

Er nok travlere på sommeren pga ferieavvikling. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Gikk det fort fra 4 til 9 cm siden du ikke fikk den før? Ja jeg er liksom redd at de er så treig med epidural at man ikke får den

1 hour ago, AnonymBruker said:

Leser flere plasser at mange har opplevd at det er fult på føden, og blir plassert på storken hvor det bare er naturlige fødsler. Har i tillegg lest at de ofte utsetter å booke epidural til helt i siste liten, og at det «plutselig» er for sent om anestesilegen bruker litt lang tid. Jeg ønsker å føde på kk pga barnelege om noe skal skje, men jeg er veldig redd for å ikke få smertelindring. Jeg bryr meg ikke om alle som har født naturlig, jeg vil IKKE det med mindre jeg får styrtfødsel og må selvfølgelig. Har vurdert Voss pga så mye negativt om KK

De er jo ikke som om de kommer sent fordi de ikke gidder kjappe seg. Er heller det at det er underbemanning hos anestesileger også, og de ikke kan løpe fra akutte operasjoner og situasjoner for å legge epidural på føden. De gjør så godt de kan! 

Anonymkode: 97617...b95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De er jo ikke som om de kommer sent fordi de ikke gidder kjappe seg. Er heller det at det er underbemanning hos anestesileger også, og de ikke kan løpe fra akutte operasjoner og situasjoner for å legge epidural på føden. De gjør så godt de kan! 

Anonymkode: 97617...b95

Jeg har lest flere steder at jordmødrene drøyer med å legge inn bestilling på epidural. Forstår det bedre om det er anestesilegen som står opptatt med å redde liv, men har lest det som en kombinasjon av begge

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det tok flere timer, men anestesilegen var opptatt i et (eller flere) keisersnitt og derfor tok det lang tid. 

Skrevet

Bare vær klar på at du ønsker epidural så tidlig som mulig, at det ikke er aktuelt å vente og se hvordan det går. 

Skrevet

Skriv i fødebrev at du ønsker epidural tidlig i forløpet. Du kan få innlagt epidural tidlig, men jordmor kan sette den i gang senere (f.eks ved viss antall cm). Det er klart at anestesti må prioritere mer akutte ting. Men sier du i fra tidlig bør du kunne få i gid tid i stedet for ar de tilkaller med 8cm åpning og det er for sent.

Anonymkode: 571d0...2b8

Skrevet

Si ifra at du ønsker epidural tidlig. Be far om å etterlyse epidural eller spørre etter en stund om de har avtalt epidural med anestesi. Slik far kan pushe på (evt du dersom du klarer å henge med) dersom de ikke har booket.

Men tror den største årsaken til utsatt/ingen epidural er fordi anestesilegen er opptatt med noe akutt. Feks hastekeisersnitt. 

Skrevet

Bare til info, så har flere blitt lamme og fått alvorlige plager av epidural. Så jeg støtter virkelig å se hvordan det går før du tar det valget.

Anonymkode: a907f...cac

Skrevet (endret)

Jeg fikk epidural kjapt når de bestemte det. Er det medisinsk prioriteres det nok litt annerledes enn bare at man ønsker. Jeg har alltid vært redd epidural pga. Potensielle komplikasjoner, så anbefaler det ikke hvis ikke det er et reelt behov. 

Endret av Gåsemor
Endre
Gjest celine9292
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare til info, så har flere blitt lamme og fått alvorlige plager av epidural. Så jeg støtter virkelig å se hvordan det går før du tar det valget.

Slutt med dramatikken, dette er svært sjeldent at skjer. Aldri hørt om noen som har blitt lam på KK av epidural. Birgitte ble dette pga en operasjon i utlandet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svært få. Det ligger ikke lamme på annenhvert barselrom slik du får det til å fremstå med «flere».

Skrevet

Jeg har født to ganger på KK Haukeland. Med første ble jeg satt i gang, og fikk stormrier nesten uten pause fra start. Epidural ble bestilt med en gang jeg ba om det, men jeg mener å huske det var en ca 40 minutters ventetid. Med andremann hadde jeg spontan fødselsstart, hadde rundt 5 cm når jeg kom inn på føden. Ba om epidural omtrent med en gang, og det tok nok ikke mer enn fem minutter før anestesilegen var tilstede i rommet. Jeg fridde på stedet 😂 Merkelig nok ville hun ikke gifte seg med meg, men epidural fikk jeg! 

Anonymkode: c7955...181

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 15.31):

Begge gangene jeg har født har jeg blitt plassert på Storken (mot min vilje, i fødebrevet mitt stod det én ting og det var «epidural»). Første gang reagerte jeg litt på det i etterkant, for jeg fikk beskjed om at føde 1 og 2 var fulle, men det var samtidig ekstremt rolig på KK de dagene (man kan jo se hvor mange barn som blir født på de tavlene med knappenåler). 

Fødslene mine var raske, og de sa vel at de la inn bestilling på epidural rett før jeg var ferdig og da ikke rakk det. I ettertid har de fortalt meg (ved begge fødsler) at den fødende som regel er veldig snart ferdig når de trygler om epidural. Og derfor utsetter de det bittelitt. Litt frustrerende synes jeg, spesielt siden de aldri tør å si at man snart er ferdig, fordi «man vet jo aldri!!». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 18.04):

Jeg har lest flere steder at jordmødrene drøyer med å legge inn bestilling på epidural. Forstår det bedre om det er anestesilegen som står opptatt med å redde liv, men har lest det som en kombinasjon av begge

Dette er min opplevelse på Storken også. Jordmødrene som jobber der har jo veeeldig tro på at en naturlig fødsel er det beste. Jeg tror at de tenker at de gjør den fødende en tjeneste ved å pushe litt og utsette epi.

Skrevet

Jeg ble plassert på storken mot min vilje, da de sa det var fullt. Gråt og gråt og ville ned og få epidural. Måtte vente 5 t før jeg det ble ledig der nede. Måtte i tillegg vente på epiduralen når jeg var kommet ned. Helt forferdelig for en førstegangsfødene med fødselsangst. Dette var i slutten av februar. Så vær tydelig i brevet! 

Anonymkode: d596e...c75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...