Gå til innhold

Forhåndsbetalt ridetime som aldri ble benyttet

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer booket jeg ridetur for meg og min datter hos en privatperson. Det kostet 700 kr for oss to for en time. 

Jeg fikk en skade i ryggen rett etter at jeg booket, så vi kunne ikke ta timen. Jeg sa fra til dem og fikk beskjed om å ta kontakt når jeg var klar for å ri. Det tok litt tid med den ryggen, og da jeg kontaktet henne nå, fikk jeg beskjed om at de hadde stengt for sesongen. 

Det hadde hun ikke sagt noe om. 

Jeg krevde pengene tilbake, men fikk avslag. Fordi vi hadde booket hester som ikke kunne leies ut til noen andre. 

Hun tilbød meg en time dagen etter på et klokkeslett som er midt i skole- og arbeidstid så det gikk jo ikke. 

Hørte aldri noe mer fra henne. Vippskravet mitt på 700 kr er avvist. 

Er det dumt av meg å forlange pengene tilbake? 

Anonymkode: 9460f...a22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang tid fra dere skulle ri til du kontakte henne igjen at du kunne ri?

Skrevet

Ja. Du har ikke noe krav på å heve en avtale fordi forhold på din side (som du er nærmest til å bære risikoen for) gjør at du ikke kunne benytte deg av det du hadde kjøpt. 

Anonymkode: ac8ad...369

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette. Avbestilte du eller avbestilte du ikke? Og hvorfor kunne ikke hestene leies ut til andre?

Anonymkode: 7e6f1...bf5

Skrevet

"Det er bestilt og betalt for 2 hester i sommer. De  var da booket å kunne ikke leies av andre - det er bindende påmelding." 

Svaret fra hun med hestene. 

Rideturen var bestilt til 14.7. Jeg avbestilt dagen før (altså 13.7) pga ryggen, da jeg fikk en skade på jobben den dagen. Så prøvde jeg å ringe og sende sms uten å få svar frem til 25.9. Da var det stengt. Kunne tilby meg å ri alene 1 time i skogen dagen etter kl 16 (kunne ikke da fordi jeg var på jobb og det var kort varsel). 

Skrevet

Når du avbestiller timen dagen før vil ikke nødvendigvis de klare å finne noen andre som vil ta over timen din på så kort varsel. Jeg aner ikke noe om det juridiske her, men det er jo lov å være respektfull ovenfor de man bestilte noe av og ta tapet selv når dette var forhold fra din side.

Anonymkode: d9f06...62e

• Liker 7
Skrevet

Nei, du har ingen rettigheter her.

Om hun synes du er høflig kan hun jo være grei og tilby noe neste sesong.

Anonymkode: 49565...187

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig har du ikke krav på penger tilbake. Hun hadde brukt penger og holdt av tid til tur for deg, er ikke veldedighet hun driver.

Anonymkode: f49f1...cdd

• Liker 6
Skrevet

Du har ikke noe krav her. At du fikk flyttet timen på så kort varsel gjorde hun for å være grei.

Du kan dog prøve å henvende deg til forsikringsselskapet ditt.

• Liker 2
Skrevet

Du kan da ærlig talt ikke forvente å få pengene tilbake når du avlyser dagen før?

Det er noe du evt må prøve å få igjen på egen forsikring.

Hun har vært veldig snill og velvillig, langt ut over hva en kan forvente, ved å ha gitt deg tilbud om ny time i løpet av sommeren.

At du heller ikke orienterer deg om senterets åpningstider kan da virkelig ikke hun lastes for.

Anonymkode: e5921...4d8

• Liker 2
Skrevet

Altså - hun ville tapt penger på deg, om du hadde tatt ridetimene på et annet tidspunkt.

Det er ikke rett at hun, som selvstendig næringsdrivende skal ta et økonomisk tap pga en ulykke du har.

Anonymkode: e5921...4d8

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Er det dumt av meg å forlange pengene tilbake? 

Ja.

• Liker 1
Skrevet

24 timers avbestillingsfrist er veldig vanlig, her høres det ut som om du var under de 24 timene (hvis ikke var du veldig tett på)? Om du meldte fra om skaden under 24 timer før så er det bare å slå helt fra seg. Kjedelig, men sånn er det (kanskje reiseforsikringen dekker det?) Om du meldte fra mer enn 24 timer før, så kan du jo vel alltids krangle, men jeg synes det er litt urimelig ja. Om du meldte fra 26 timer før istedenfor 23 timer før, så fikk hun uansett ikke leid ut hestene. Og hestene skal uansett ha bla mat og sko som koster,

Anonymkode: cff46...2b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...