Gå til innhold

Irritert igjen, redd for å falle tilbake til konstant sinne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stått på antidepressiva i 1 år nå og jeg har ikke hatt disse ekstremt dype dalene siden. Jeg har i tillegg adhd som jeg medisineres for. 
Men i det siste igjen, har jeg irritert meg mer over ting jeg gjorde før. Jeg irriterer meg over det meste som er naturlig. Som at vi eldes, at jeg har arvet åreknutene fra morsiden (som jeg igjen skal operere vekk), nærsyntheten min. Jeg irriterer meg over sykdommer. er ikke selv plaget, men blir trist av å høre om så mange som får kreft, ms, me osv.. jeg blir irritert på naturen for at den har skapt disse og jeg blir irritert på kroppen til folkene som får dette fordi jeg ikke skjønner hvorfor. Jeg irriterer meg over flyktninger som vil til Norge, fordi de tar opp plass vi kunne hatt, er krevende fordi de må lære språket og kulturen (kulturen er de ikke særlig villige til å forandre på mange) og de får så masse barn! 
Jeg irriterer meg over folk på kjøpesentere som kjøper alle disse unødvendige tingene fordi de tror de skal bli fine.

Jeg irriterer meg over folk som tar opp stor plass fordi de tror de er verdens gave. 
Jeg irriterer meg over at folk tror man er sur så fort man ikke smiler og at det er et krav at man er proppet full av energi hele tiden og er kjempe glad og skal ha masse venner.

Irriterer meg over at folk må føle seg så sett til enhver tid. Du må være kjempe interessert i alt de har å si.

Jeg irriterer meg over meg selv for at jeg har det humøret jeg har. Hvorfor jeg ikke kan være glad oftere osv.

Jeg irriterer meg over samfunnet. Over hvor lette folk er å styre med frykt. Over hvor negativ fremtiden hele tiden er. Hvor mye vi slaver for penger og fasade. 

Anonymkode: 5a37f...ff1

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mange ubetydelige irritasjonsmomenter du har.. du kan da virkelig ikke ha mye og klage på.

Bortskjemt.

Anonymkode: 8e750...df2

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner deg godt på mange av punktene dine, TS. Jeg håper du har noen å snakke med slik at irritasjonen ikke eskalerer, men holder seg på et minimum.

Om du har noen å snakke med så kanskje du kan få hjelp til å snu tankegangen og irritasjonen. 

Anonymkode: 047ad...c29

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så mange ubetydelige irritasjonsmomenter du har.. du kan da virkelig ikke ha mye og klage på.

Bortskjemt.

Og jeg irriterer meg over sånne som deg. Som selvfølgelig har så god kontroll på følelsene dine og må kjefte og kalle meg bortskjemt. Jeg skulle jo hatt det mye verre, for det er jo det som er det virkelige livet ikke sant…. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt på mange av punktene dine, TS. Jeg håper du har noen å snakke med slik at irritasjonen ikke eskalerer, men holder seg på et minimum.

Om du har noen å snakke med så kanskje du kan få hjelp til å snu tankegangen og irritasjonen. 

Anonymkode: 047ad...c29

Jeg har legen jeg er til av og til. Ble avsluttet hos VPN (voksen psykiatrisk) for 1 år siden for det ga meg ikke noe til slutt. Jeg må likevel selv lære å håndtere dette. 
Det har hjulpet når jeg har vært ute blandt folk over tid og opplevd hyggelige mennesker. Men bare plutselig så kan det komme kastet over meg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du er realistisk og ser verden for det den er .  At du er irritert og sint fordi du intuitivt skjønner hvor mye som skal til for å forandre på noe i denne verden.
Våres vestlige samfunn trenger en holdningsendring, vi er alt for naive og gir bort alle ressurser vi har fordi : vi må være snill.
Tror du må prøve å bare akseptere hvordan ting er og gjøre det beste ut av det for deg og de rundt deg . 
Eller kjempe mot idiotien på en eller annen måte .

Anonymkode: 22be2...d66

Skrevet

Og jeg irriterer meg over sånne som deg. Som selvfølgelig har så god kontroll på følelsene dine og må kjefte og kalle meg bortskjemt. Jeg skulle jo hatt det mye verre, for det er jo det som er det virkelige livet ikke sant…. 

Tenk på barna som jobber i gruver så elbilene våre kan få rimlige batterier, tror du de har tid til å være irritert?.

Du har det for godt, du sitter hjemme hos mor og medisinere deg mot disse "vonde tankene" disse ubetydelige ting som du velger å irritere deg over.

Sier det igjen: Du er bortskjemt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du er realistisk og ser verden for det den er .  At du er irritert og sint fordi du intuitivt skjønner hvor mye som skal til for å forandre på noe i denne verden.
Våres vestlige samfunn trenger en holdningsendring, vi er alt for naive og gir bort alle ressurser vi har fordi : vi må være snill.
Tror du må prøve å bare akseptere hvordan ting er og gjøre det beste ut av det for deg og de rundt deg . 
Eller kjempe mot idiotien på en eller annen måte .

Men hvordan kjemper man mot idiotien uten å virke sur og kjip? Jeg vil ikke fremstå sånn. Og fremstår jeg sånn så blir folk sure og kjipe mot meg også og da blir følelsene mine forsterket så har vi en ond sirkel. 

Livet mitt har faktisk vært enklest de få gangene jeg på naturlig vis har blitt med i strømmen. Bare ikke tenkt på ting og gjort og kjøpt det jeg ville. Mer her og nå tenking.

Jeg tenker også at dersom idiotien skal stoppe er mye av moroa over. Og da irriterer jeg meg igjen over kloden som ikke tåler det. Jeg VET jo ikke engang hva den egentlig tåler. Men den laget oss mennesker. Så hvorfor ble vi laget så egoistiske og intelligente om vi skulle ødelegge den? Noen mener vi ødelegger kloden, andre sier det er nok et skremselspropaganda. 

Hvis det var så veldig farlig. Hvorfor stenges ikke mange kjøpesentre ned og folk innser at de må slutte å gjøre så mye tull? 

Nå er det sjelden jeg shopper. Men noen ganger klarer jeg ikke la være fordi mind klær har mistet fullstendig elastisiteten og jeg ser direkte stusselig ut i forhold til vennene mine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk på barna som jobber i gruver så elbilene våre kan få rimlige batterier, tror du de har tid til å være irritert?.

Du har det for godt, du sitter hjemme hos mor og medisinere deg mot disse "vonde tankene" disse ubetydelige ting som du velger å irritere deg over.

Sier det igjen: Du er bortskjemt.

Jeg sitter ikke hjemme hos mor!! 

Og jeg har ikke elbil. Det er også noe tull. Alt for mange teorier rundt det også. Noen er så stolte over å velge miljøvennelig, mens andre mener produksjonen av disse bilene er verre enn å kjøre med vanlig bil. 

Skrevet

Irritasjon er ofte en annen grunnfølelse som bare tyter ut på den måten. Redd, sint, trist el.l. Eller oppbygget energi som ikke får et fornuftig utløp. 

Å balansere adhd med medisiner kan jo være krevende og komme med en pris. Når du i tillegg trenger medisiner for depresjon ville jeg i alle fall luftet for legen hvordan du har det og undersøke om noe av det kan være bivirkninger. Humøret kan jo være en del av det som blir påvirket, enten ved at man blir påvirket direkte, eller ved at det blir mer rom for sånne tanker når medisinene virker som de skal.

Ellers tror jeg mange av oss kan bli mer negative og pessimistiske (realistiske?) med økende alder, man blir litt mer blasert og lite håpefulle. Men jeg tror likevel det der med å leve her og nå og finne glede i små ting og i unyttige ting er viktig og gir livskvalitet. Ingen av oss kan løse alle problemene i verden, og vi trenger å være glade for å ha det bra som mennesker. Men ja, det er nok bedre å tenne bål i skogen enn å kjøpe lipgloss nummer 34 som man ikke trenger. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor velger du å irritere deg over de tingene du lister opp, ts? Har du tenkt noe over det? Hvorfor du velger de «irritasjonene» du velger? Og hvorfor (kanskje viktigere) du ikke velger andre ting å irritere deg over? 

Jeg merker meg at du i all hovedsak har valgt å irritere deg over ting du ikke kan kontrollere. Som tilsier at du har en agenda med valgene dine. For du kunne jo valgt å i all hovedsak irritere deg over ting du kunne gjøre noe med. Et valg som ville stilt deg til ansvar, gitt at du valgte å ikke gjøre noe med dem. ;) 

Du må for øvrig endre både innlegg og innstilling. Du velger å late som om «irritasjon» er noe som kommer kastet over deg på mystisk-magisk vis. Men verden er ikke magisk, ts. Har vi en følelse så er det fordi vi har tatt et aktivt valg om å pleie den.

Ta en liten prat med din behandler om hvorfor du velger som du gjør (inkludert at du velger å omtale egne valg som mystisk-magiske hendelser utenfor din kontroll). Og legg en plan for å ta andre valg i fremtiden. 

Medisiner er for øvrig utmerkede ting. De imiterer hormoner på fremragende vis. Men de erstatter ikke det daglige arbeidet vi alle må gjøre for å oppnå og vedlikeholde vår psykiske helse. Vær obs på arbeidet. Ta det på alvor, også når medisinene lar deg slacke. 

Anonymkode: 777a8...fed

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvordan kjemper man mot idiotien uten å virke sur og kjip? Jeg vil ikke fremstå sånn. Og fremstår jeg sånn så blir folk sure og kjipe mot meg også og da blir følelsene mine forsterket så har vi en ond sirkel. 

Livet mitt har faktisk vært enklest de få gangene jeg på naturlig vis har blitt med i strømmen. Bare ikke tenkt på ting og gjort og kjøpt det jeg ville. Mer her og nå tenking.

Jeg tenker også at dersom idiotien skal stoppe er mye av moroa over. Og da irriterer jeg meg igjen over kloden som ikke tåler det. Jeg VET jo ikke engang hva den egentlig tåler. Men den laget oss mennesker. Så hvorfor ble vi laget så egoistiske og intelligente om vi skulle ødelegge den? Noen mener vi ødelegger kloden, andre sier det er nok et skremselspropaganda. 

Hvis det var så veldig farlig. Hvorfor stenges ikke mange kjøpesentre ned og folk innser at de må slutte å gjøre så mye tull? 

Nå er det sjelden jeg shopper. Men noen ganger klarer jeg ikke la være fordi mind klær har mistet fullstendig elastisiteten og jeg ser direkte stusselig ut i forhold til vennene mine. 

Tror ikke du blir oppfattet som sur og kjip hvis du bruker litt tid på formulering.  Men la oss si at du ville prøve å gjøre noe med tingene i samfunnet som du reagerer på , da kunne det kanskje være greit å begynne å se på de som allerede har en platform å tale fra , om det er politikere, forening eller andre kjente mennesker .
Jeg for min del, har fått veldig sansen for noen YouTubere : Candace Owens, Ben Shapiro, Jordan Peterson . 

Kanskje du er en fremtidig skribent i Norge ?  Se på hvordan de du er enig med formulerer seg og hvordan de agrumenterer frem sine poeng .

Men selvom du ikke vil frem i offentligheten på noe måte , så kan det likevel være hjelp til selvhelp å høre hvordan andre som tenker likt deg snakker .

Skrevet

Helt seriøst: Jeg tror du hadde hatt godt av litt Fleinsopp 😁

Anonymkode: 15927...db4

• Nyttig 2
Skrevet

Du er irritert på folk som kjøper.  Men tenker ikke på at de som kjøper noe gir penger  til noen som selger  noe så de tjener penger. Og  at  folk  liker å feks pynte seg med farger  for å føle seg litt fin helt for seg selv.  Selv om du ikke liker det.  Kjøp og salg er noe  som vi driver ned for å få hjulene til å gå rundt.  Har du tenkt  på sånne ting når du blir irritert på ting  ,som en nevner her  , du ikke kan styre. 

Anonymkode: 14158...da8

Skrevet
Elle Melle skrev (37 minutter siden):

Irritasjon er ofte en annen grunnfølelse som bare tyter ut på den måten. Redd, sint, trist el.l. Eller oppbygget energi som ikke får et fornuftig utløp. 

Å balansere adhd med medisiner kan jo være krevende og komme med en pris. Når du i tillegg trenger medisiner for depresjon ville jeg i alle fall luftet for legen hvordan du har det og undersøke om noe av det kan være bivirkninger. Humøret kan jo være en del av det som blir påvirket, enten ved at man blir påvirket direkte, eller ved at det blir mer rom for sånne tanker når medisinene virker som de skal.

Ellers tror jeg mange av oss kan bli mer negative og pessimistiske (realistiske?) med økende alder, man blir litt mer blasert og lite håpefulle. Men jeg tror likevel det der med å leve her og nå og finne glede i små ting og i unyttige ting er viktig og gir livskvalitet. Ingen av oss kan løse alle problemene i verden, og vi trenger å være glade for å ha det bra som mennesker. Men ja, det er nok bedre å tenne bål i skogen enn å kjøpe lipgloss nummer 34 som man ikke trenger. 

Der har vi også en ting. At vi blir mer pessimistiske med alderen. Hva er det å se frem til da? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Der har vi også en ting. At vi blir mer pessimistiske med alderen. Hva er det å se frem til da? 

Jeg ble mere gi faen jeg.  Så bare lever livet mitt lar andre styre med sitt .  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er irritert på folk som kjøper.  Men tenker ikke på at de som kjøper noe gir penger  til noen som selger  noe så de tjener penger. Og  at  folk  liker å feks pynte seg med farger  for å føle seg litt fin helt for seg selv.  Selv om du ikke liker det.  Kjøp og salg er noe  som vi driver ned for å få hjulene til å gå rundt.  Har du tenkt  på sånne ting når du blir irritert på ting  ,som en nevner her  , du ikke kan styre. 

Ja jeg tenker på det. Men så roper de høyt igjen, de som mener vi ødelegger miljøet. Og de stakkars barna som syr disse klærne. Jeg vet ikke hva som er sant jeg. For HM feks har sagt at barna jobber under bra vilkår. Men så har vi de igjen som liksom skal «avsløre» og mener det er løgn. Ikke vet jeg. 
Men ja, det positive er jo at det gir arbeidsplasser.

Jeg leser mye her også som jeg irriterer meg over. Det er folk som mener vi nordmenn har det for godt. Hva tror de at de er? Mye klokere enn alle andre? Og hvorfor skal vi sikte nedover? Men disse bedreviterne mener vi skal se på Afrika og slutte å syte. Man skal ikke reise, ha fin bolig og ha fine klær. Da har man det for bra i følge disse taperne. Man skal heller ikke se bra ut. Eller gjøre noe for å se bra ut. Da er man for overfladisk.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg tenker på det. Men så roper de høyt igjen, de som mener vi ødelegger miljøet. Og de stakkars barna som syr disse klærne. Jeg vet ikke hva som er sant jeg. For HM feks har sagt at barna jobber under bra vilkår. Men så har vi de igjen som liksom skal «avsløre» og mener det er løgn. Ikke vet jeg. 
Men ja, det positive er jo at det gir arbeidsplasser.

Jeg leser mye her også som jeg irriterer meg over. Det er folk som mener vi nordmenn har det for godt. Hva tror de at de er? Mye klokere enn alle andre? Og hvorfor skal vi sikte nedover? Men disse bedreviterne mener vi skal se på Afrika og slutte å syte. Man skal ikke reise, ha fin bolig og ha fine klær. Da har man det for bra i følge disse taperne. Man skal heller ikke se bra ut. Eller gjøre noe for å se bra ut. Da er man for overfladisk.

Der har du ikke irritasjon  det er angst . Du er redd for å gjøre feil  . Du vil gjøre alle rette valg osv. 

Skrevet

hva med å høye dosen antideps da? 

Anonymkode: 9a445...e0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der har du ikke irritasjon  det er angst . Du er redd for å gjøre feil  . Du vil gjøre alle rette valg osv. 

Ja og det er en irriterende egenskap. Skulle faktisk ønske jeg var litt mer psykopat så jeg tenkte kun på meg selv. Har ikke noe ønske om å tråkke på andre, men skulle heller klart å gitt enda mer faen i andres meninger så lenge jeg gjør ting som ikke skader dem så klart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...