AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Skrevet 1. oktober 2022 Hvordan viser manglende impulskontroll seg hos deg? Utreder spurte om jeg har impulser, ikke får til å la være å gjøre en ting... Jeg tenker mer at jeg gjør ting uten å tenke meg så mye om, tenker ikke på konsekvenser osv. Jeg bare gjør noe fordi jeg har lyst. F.eks gå på date med en fyr som inntil nylig har drevet med narkotika, bli med en fyr jeg ikke kjenner på motorsykkeltur. Eller at jeg er for rask til å gå inn I forhold, flytte sammen osv. F.eks. men da er det jo ikke NÅ, det planlegges litt. Det er ikke sånn at jeg desperat får en impuls og bare må gjøre noe kjempefort og at det er umulig å la være. Kjenner noen ganger at jeg vil avbryte noen eller buse ut med noe, men får til å styre meg. Anonymkode: f5789...1a5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #2 Skrevet 1. oktober 2022 Manglende impulskontroll er et av kjennetegnene til ADHD; det synes særlig i samtale med andre da avbrytelser skjer eller mindre ugjennomtenkte ting blir sagt, så at du klarer å styre deg uten medikamenter og/eller behandling og trening på dette *kan* være et tegn på at det kanskje ikke er ADHD du sliter med? Alle kan føle på impulsive tanker og handlinger iblant, men ADHD er jo en diagnose for en grunn, da er konsentrasjonsevnen og impulskontrollen såpass svekket at man trenger hjelp. Impulsmangelen hos en med ADHD er ikke nødendigvis noe man har lyst til heller; ofte ligner det tvangstanker der man får oppheng man ikke klarer å styre eller komme seg ut av. De beskrivelsene du har om å bli med gutter kan være impulsrelatert, men også risiko/spenningssøking, som ikke nødvendigvis har med ADHD å gjøre. Det kan like gjerne være symptomer på hypomani, bipolar lidelse, borderline, ren umodenhet eller bare en periode i livet. Anonymkode: eff95...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #3 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Manglende impulskontroll er et av kjennetegnene til ADHD; det synes særlig i samtale med andre da avbrytelser skjer eller mindre ugjennomtenkte ting blir sagt Man lærer jo å maskere, kompensere... spesielt jenter med adhd kan være veldig stille. Blant annet for å ikke avbryte eller si ting som ikke er gjennomtenkte. Anonymkode: f5789...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #4 Skrevet 1. oktober 2022 Ut fra beskrivelsene dine tenker jeg at du ikke er impulsiv på den måten man tenker når det er snakk om ADHD. Impulsivitet er en del av H'en i ADHD, uoppmerksom type er jo ADD, så gir mening om det er ADD Som er tenkt. Anonymkode: 96146...44f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #5 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De beskrivelsene du har om å bli med gutter kan være impulsrelatert, men også risiko/spenningssøking, som ikke nødvendigvis har med ADHD å gjøre. Det kan like gjerne være symptomer på hypomani, bipolar lidelse, borderline, ren umodenhet eller bare en periode i livet. Impulsivitet kan jo definitivt vise seg som spenningssøkende adferd. Overskridelse av grenser kan være adhdsymptom. Selvsagt kan noen symptomer like gjerne være ditt og datt, men nå er jeg under adhdutredning etter å ha utelukket bipolar og diverse annet i den generelle førutredninga. Anonymkode: f5789...1a5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #6 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ut fra beskrivelsene dine tenker jeg at du ikke er impulsiv på den måten man tenker når det er snakk om ADHD. Impulsivitet er en del av H'en i ADHD, uoppmerksom type er jo ADD, så gir mening om det er ADD Som er tenkt. Anonymkode: 96146...44f Ja, det er det som kaltes add før som er hovedgreia hos meg. Har snakket med flere som har adhd, det er jo ikke sånn at de hyperaktive heller stadig avbryter og buser ut med ting når de er voksne. Anonymkode: f5789...1a5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #7 Skrevet 1. oktober 2022 Hos meg viser impulsiviteten seg i smått og stort. Smått; får buksa opp til knærne før jeg får for meg at NÅ skal jeg pusse tenna, tar på tannkrem og pusser to «puss» før jeg tar på meg BHen, og så står jeg der med buksa på knærne, tannkosten i munnen, BHen på skeiva og en arm gjennom genseren liksom… begynner på matlaging uten å ha klar ingredienser, sjekker tlf med en gang den piper selv om jeg er i en samtale, avbryter andre +++ (jeg er nok en fest å være sammen med 😩). «Stort» ved å søke jobber jeg egentlig ikke vil ha, søke studier i en annen kant av landet, ta på meg å passe dyr jeg egentlig er redd for+++ Anonymkode: bc33c...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #8 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ut fra beskrivelsene dine tenker jeg at du ikke er impulsiv på den måten man tenker når det er snakk om ADHD. Impulsivitet er en del av H'en i ADHD, uoppmerksom type er jo ADD, så gir mening om det er ADD Som er tenkt. Anonymkode: 96146...44f ADD kalles ADHD uoppmerksom type nå... Når det er sagt, er det lite i OPs beskrivelser som tyder på ADHD uoppmerksom type enda, kanskje h*n bare ikke har beskrevet noen vanskeligheter, men så langt høres det bare ut som en vanlig person som sliter, preget av spenningssøkende atferd noen ganger. Godt mulig OP ikke deler så mye da. ADHD Uoppmerksom type kan virke litt "treg" (skilpadde) og innesluttet i motsetning til "ren" ADHD (hare), men mangel på impulskontroll er der, og viser seg mer i tvangstankelignende mønstre enn atferd (som å sette seg på en motorsykkel med en fremmed mann) Anonymkode: eff95...ea6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #9 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): ADD kalles ADHD uoppmerksom type nå... Når det er sagt, er det lite i OPs beskrivelser som tyder på ADHD uoppmerksom type enda, kanskje h*n bare ikke har beskrevet noen vanskeligheter, men så langt høres det bare ut som en vanlig person som sliter, preget av spenningssøkende atferd noen ganger. Godt mulig OP ikke deler så mye da. ADHD Uoppmerksom type kan virke litt "treg" (skilpadde) og innesluttet i motsetning til "ren" ADHD (hare), men mangel på impulskontroll er der, og viser seg mer i tvangstankelignende mønstre enn atferd (som å sette seg på en motorsykkel med en fremmed mann) Anonymkode: eff95...ea6 Det er såklart masse annet som tyder på adhd. Det jeg lurer på her er dette med impulser som utreder spurte om. Altså ting jeg måå gjøre nå, kan ikke styre meg. Kom ikke på annet enn å bingspise mat. Jeg lurte på hvordan folk med adhd er impulsive, for å se om det var noe jeg ikke har tenkt på. Jeg også søker på jobber jeg ikke vil ha, sier ja til diverse uten å sjekke om jeg egentlig har tid og mulighet. Men det er jo ikke så tvangspreget som det virka som at utreder lurte på. Anonymkode: f5789...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #10 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er såklart masse annet som tyder på adhd. Det jeg lurer på her er dette med impulser som utreder spurte om. Altså ting jeg måå gjøre nå, kan ikke styre meg. Kom ikke på annet enn å bingspise mat. Jeg lurte på hvordan folk med adhd er impulsive, for å se om det var noe jeg ikke har tenkt på. Jeg også søker på jobber jeg ikke vil ha, sier ja til diverse uten å sjekke om jeg egentlig har tid og mulighet. Men det er jo ikke så tvangspreget som det virka som at utreder lurte på. Anonymkode: f5789...1a5 Jeg er impulsiv på den måten at jeg søker ting som gir umiddelbar gevinst, fremfor ting som gir langvarig gevinst. Det henger nok også sammen med stor utålmodighet Anonymkode: 5ecfd...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #11 Skrevet 1. oktober 2022 Nå har ikke jeg noen adhd-diagnose, og det er ikke før nylig at jeg ble gjort oppmerksom av familie at jeg burde vurdere muligheten både på meg selv og hos barnet mitt, siden vi nå hadde så mange i familien som var blitt diagnostisert. Har likevel alltid følt at jeg har vært "rar". Har nå forsøkt å kartlegge litt hva f. Eks impulsivitet vil være for meg: - jeg kan stadig forlate køen i kassa selv om jeg virkelig trenger varen, bare fordi jeg virkelig hater å vente i kø - jeg klarer ikke å vente på tur til å si noe så jeg kan bryte opp en samtale for å få si det jeg må si og gå videre, for eller så glemmer jeg hva jeg skulle si. Det gjelder både kollegaer eller samboer som er i telefonen osv. - hvis jeg kjenner meg bittelitt varm i trøya så kan jeg fortelle de mest pinlige og private detaljer i et lite selvhøytidelig øyemed om meg selv. Også går jeg og skammer meg ofte selv 10 år etter og grøsser selv om jeg kanskje aldri kommer til å se personen igjen. Jeg sliter med fylleangst hver dag selv om jeg sjeldent drikker. - jeg kan buse ut av huset og forlate mann og flere barn rett før legging for å roe ned temperamentet, og kjøre i 1-2 timer på motorveien (trenger høy fart og høy musikk på repeat) som kan overdøve tankekjøret. - jeg kan få innfall om å bygge et stort Legosett med treåringen og glemme middagen før det plutselig er langt forbi legging. - da jeg var yngre så kunne jeg kaste ting og ødelegge dyre ting, rømme hjemmefra, klatre høyt i trær jeg aldri kom meg ned fra, stikke fingeren i stikkontakta, stå på ski ned fra hustak, stjele.. Jeg tenkte meg ikke om, ren impuls drevet av sinne, spenning, urettferdighet osv. Vet ikke om dette er innafor, og kanskje jeg bare har litt dårlig impulskontroll 🥴 Anonymkode: 3a359...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #12 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg tar denne som anonym. Det synes ikke utad at jeg har manglende impulskontroll. Jeg bryter aldri loven, tar aldri store sjanser og er flink til å spare. Velger derimot å snakke med andre damer selv om jeg er i forhold Anonymkode: 0bf45...a2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå