Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvis dere gjorde det, når begynte dere? Baby er 5 1/2 mnd nå og vant til å bli ammet i søvn, er vel det jeg vil prøve å avvenne først og fremst. Hen våkner et  par ganger gjennom natten, men hen er midt i det verste av å få tenner tror jeg så søvnen er litt rotete for tiden. Sover godt om dagen med 3-4 lurer gjennom dagen, og kan sove hvor som helst egentlig, men jeg vil få hen til å bli vant til å sove i senga om dagen. 

Leser overalt at søvntrening lønner seg, men jeg er ikke interessert i «cry it out» -metoden. Vet dog at det er flere måter å søvntrene på. Håper på å kunne gi hen litt grøt før leggetid når vi bikker 6 mnd og at hen evt er litt mer mett gjennom natten. 

Anonymkode: bebe8...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går seg til av seg selv. Bare amme babyen i søvn du. 5 mnd er ingenting. 

Anonymkode: e4308...e67

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette går seg til av seg selv. Bare amme babyen i søvn du. 5 mnd er ingenting. 

Anonymkode: e4308...e67

Jeg må si jeg ble lettet over dette svaret. Førstegangsmamma så jeg føler vel litt på dette presset om å gjøre alt «riktig». Takk for svar! Ts

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg hadde ikke stresset med det. Vi styrte en del med eldste, uten cry it out, forøvrig. Slappet av og tok det som det kom med de neste to, og det gikk seg likevel til ved samme alder. 

Anonymkode: 3ebe4...834

Skrevet

Ferber er egentlig det eneste som funker, men da skal du være bra desperat (typ barnet er 2 år+ og våkner fortsatt annenhver time). Babyen din er bare 5 mnd., oppvåkning et par ganger om natten er heeeelt normalt ;) 

Anonymkode: d5022...624

Skrevet

Ingenting å stresse med med tenker jeg også. Min er akkurat 5 mnd, en vi har hatt som vane/rutine en stund å sovne selv i egen seng. Dette mest fordi hun ikke alltid sovner lenger ved puppen og at hun ofte våknet til av å bli lagt ned, så jeg følte det var bedre å heller legge i sengen våken.

Her har vi en musikk-uro over sengen. så hun blir lagt til nesten alle dupper i sengen sin og får høre på musikken der. Da koser hun seg masse og sovner av seg selv. Noen ganger med en gang, andre ganger må den skrus på flere ganger. Dette gjør vi også til natten. Ammer først og legges våken ned.

Anonymkode: 4ea54...f4c

Skrevet

Vi gjorde det ikke.  Jeg tenkte at jeg ville velge å fortsette å amme i søvn når det fungerte så fint. Det var praktisk og fint der og da, og verdt den jobben det evt. ville medføre senere. 

Med den eldste ble det aldri noen jobb. Etter hvert gikk det ikke å amme henne i søvn mer, rundt 7 mnd. Da bysset vi en stund, slik man heller ikke skal gjøre, men det gikk fint å gradvis stoppe med det. Det kjentes ikke som noen jobb. Med nr. to var det litt jobb å avslutte amming i søvn, men det gikk også fint, og jeg syns det var verdt det. Jobben bestod i å sitte med henne i armene og trøste fordi hun ikke fikk melk for å sovne, det varte et ca. en uke og gikk bedre og bedre for hver dag.  

Anonymkode: 4de39...95d

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Da skal jeg som dere sier ikke stresse med det. Det fungerer fint og noen ganger bysser jeg også i søvn og det går også fint. 
H*n er en veldig blid baby og får masse kos og nærhet. Tanken på å skulle la baby «cry it out» gjør bare vondt å tenke på. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg må si jeg ble lettet over dette svaret. Førstegangsmamma så jeg føler vel litt på dette presset om å gjøre alt «riktig». Takk for svar! Ts

Stol på deg selv 🥰 ‘alle de andre’ sier så mye rart. 

Min nekta å ta smokk, kun pupp som gjaldt. For å avvenne kveldsammingen, byttet jeg ut ammingen med lesing i fanget. Da var hun 18 mnd gammel. Det gikk helt problemfritt. Litt forberedelser på dagen, gjorde kveldsrutinene som normalt, fant fram bok og satt henne i fanget mitt på rommet sitt. Leste boka, og la henne som normalt. Våkna enda minst en gang om natten til hun passerte 2 år, men nå er det glemt. Hun er 12 år nå 🥰 

Anonymkode: 9362f...448

Skrevet

Jeg er førstegangsmamma og sttesss litt først som deg TS, og ble beroliget av å lese slike tråder ❤️Ammer fortsatt baby i søvn 11 mnd. Hun kan våkne på natta i blant,  vi samsover så jeg husker ikke alltid. 

poenget er at hun stort sett sover hele natta nå, og sovner fortatt raskt etter amming! 

Anonymkode: dccae...805

Skrevet

Det viktigste nå er forutsigbarhet. Det er trygghet og det liker babyen. Også kommer du veldig langt med litt egenfølt fornuft, raushet mot deg selv og masse kjærlighet. Trenger ikke gjøre alt rett, for det finnes ingen fasit. Det som er rett før noen er ikke alltid rett før andre :) Bare lev i nuet, nyt nyforelskelsen (hvis den er der), og ta ting som de kommer. Når du kjenner at det er på tide å innføre noe nytt - fordi du tenker på det, ikke fordi du har lest eller hørt noe eller fått servert et problem du ikke visste at du hadde - så prøver du på det :)

Anonymkode: a482a...880

Skrevet

Det er så godt å lese svarene deres 😊 følte meg brått mye bedre og mindre stresset.

Si meg, når la dere baby på eget rom? Vi har kjøpt sprinkelseng da h*n holder på å vokse ut av bedside crib, men tror ikke den får plass på vårt soverom så da blir det evt på eget rom fra 6 mnd alder. Rommet er rett ved siden av vårt og vi har selvfølgelig babycall.

Skrevet

Synes det høres ut som babyen din sover ganske bra jeg da :) Iallfall sammenliknet med min som er litt eldre. 

Har lest en del søvntips fra div "eksperter" og alle sier at det er ikke noe problem å amme eller bysse i søvn, det betyr ikke at baby eller barnet aldri lærer å sovne selv. 

Vår på 7 mnd er ennå på vårt rom for hun våkner så ofte og må samsove deler av natta iblant for å få noe søvn. Men kjenner flere som byttet til eget rom når baby ble 6 mnd. Anbefalingene fra LUB er vel 1 år eller minst 6 mnd?

Anonymkode: 1a1d5...7c5

Skrevet

Altså, om det dere gjør fungerer så hvorfor endre det? Bare nyt det.

For oss fungerte ingenting optimalt. Søvn og legging var et helvete i lang tid. Turte ikke kjøre skrikekur fordi det er barnemishandling ifølge KG, gjorde litt forsiktig søvntrening uten at det hadde noen effekt.

Men plutselig løsnet det og nå er 1,5-åringen en drøm å legge. 

Anonymkode: 0ebaf...742

Skrevet

Ville hvertfall ikke sluttet med amming i søvn når det er tenner på gang. Babyen trenger den ekstra tryggheten når hen har vondt. 

vi flyttet til sprinkelsenga på vårt rom ved 6-7 mnd. Eget rom fra 1,5 år, men med hyppige besøk på vårt rom 🙃

Anonymkode: 3201c...4b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...