Gå til innhold

Aldri mer venn med kollega privat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat nå føler jeg på en slags sorg. Tankene tar mye plass og jeg drømmer til og med om det på natta. 
Min kollega har også vært ei venninne. 
For 3 uker siden har mine andre kollegaer advart meg mot henne, og fortalt at hun snakker dritt om meg på jobb, og har delt ting jeg har sagt i fortrolighet. Jeg ble både sjokkert, sint, lei meg på en gang. 
Vi jobber veldig tett og jeg kan ikke ta det opp med henne, da det kan bli stygt og gå utover hele avdelingen. 
Jeg har sammen med en annen kollega funnet ut av jeg bare skal fase henne ut, og ikke ha kontakt på fritiden. 
hun ringer meg på fritiden og sender meldinger. Jeg må bare late som ingenting. Jeg svarer ikke på tlf og sier jeg er opptatt. 
korte svar på meld. Jeg er jo glad i henne, samtidig er hun giftig og manipulerende. Skifte jobb er ikke aktuelt. 
Jeg kommer aldri til å ha kontakt med henne utenfor jobb igjen. Hun vet ikke det enda. 
for at jeg skal ha det bra på jobb, på fritiden og med meg selv må jeg kutte helt. Bare være profesjonell på jobb. 
dette er vanskelig og tar mye hodeplass

Anonymkode: f9b45...c0e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er aldri å anbefale å bli venner med kolleager. Man jobber tross alt sammen.

Anonymkode: abec5...326

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan du ikke ta dette opp, mener du? Ta med din kollega som advarte deg til din nærmeste sjef. Forklar at dette går utover din evne til å arbeide med henne på en ok måte.

Neste gang hun sender melding svarer du «etter at kollegaene våre på jobb gikk sammen om å fortelle alt du har delt om mitt privatliv og hvordan du Jar baksnakket meg til dem ønsker jeg ikke mer privat kontakt. Videre oppfølging av saken kan du ta via hr» og så blokkerer du henne.

Å gjøre livet behagelig for henne er ikke, ts, ditt ansvar. Så slutt å ta det ansvaret. Om noen spør? Svar ærlig. 

Og, du? Ta en liten runde på valg av omgangskrets. Det er ikke slik at golk som sladrer og styrer på er vanskelige å oppdage. Så lær deg tegnene, slik at du sparer deg bry i fremtiden.

Anonymkode: 844a3...48c

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må jo ta det opp med henne, hvorfor kan du ikke det? Du kan fint ta det opp på en fin måte, legge alle fakta på bordet. Men det kan hende kollega har sagt dette for å skape splid mellom dere eller har en annen intensjon,sjalusi eller aller, så tenk om det ikke er sant?? Tenk om venninnen din sitter igjen med en stort spørsmålstegn nå! Ikke sikkert det er tilfelle i det hele tatt, og kanskje kollegaen din har sagt det i beste mening. Men det lønner seg virkelig å ta det opp med den det gjelder først. 

Anonymkode: e2d4a...d55

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er aldri å anbefale å bli venner med kolleager. Man jobber tross alt sammen.

Det har jeg aldri hørt før. Det høres ut som humbug.

Anonymkode: 9150b...ea3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har veldig gode venner blant kolleger. Aldri mer venn med dårlige venner er vel en bedre regel.

Anonymkode: 9cea6...cc9

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det har jeg aldri hørt før. Det høres ut som humbug.

Anonymkode: 9150b...ea3

Enig. 

Tilbake til deg TS, det er nok bedre å si det er og stå i ubehaget. Veldig mange tenker at bare de ignorerer meldinger/telefoner, så vil problemet forsvinne av seg selv. Du/dere har begynt noe, og nå gjelder det å avslutte det også. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du må jo ta det opp med henne, hvorfor kan du ikke det? Du kan fint ta det opp på en fin måte, legge alle fakta på bordet. Men det kan hende kollega har sagt dette for å skape splid mellom dere eller har en annen intensjon,sjalusi eller aller, så tenk om det ikke er sant?? Tenk om venninnen din sitter igjen med en stort spørsmålstegn nå! Ikke sikkert det er tilfelle i det hele tatt, og kanskje kollegaen din har sagt det i beste mening. Men det lønner seg virkelig å ta det opp med den det gjelder først. 

Anonymkode: e2d4a...d55

Det er ting jeg har fortalt henne som ingen andre vet, og nå vet mange det. De har vist meg meldinger der hun beskriver meg negativt. Andre har også opplevd henne på samme måte. 
Hvis jeg tar det opp vil det være ganske opplagt hvem som har sagt hva, og det blir en heksejakt fra hennes side. 
Det vil da eskalere og bli mye unødvendig drama. Derfor er det best for min del å la dette fase ut, og kun være profesjonell. Kommer hun til meg å spør hva skjer? Hvorfor trekker jeg meg unna.. ja, da skal hun få vite at jeg ikke ønsker kontakt utenfor jobb, da jeg ikke stoler på henne. Så får hun gå inn i seg selv å tenke litt.. 

dama er forstyrret, manipulerende og mangler selvinnsikt. 
Jeg vil aldri få henne til å innrømme noe som helst. Hun lyver også mye, forsnakker seg og glemmer hva hun sier til hvem. 
Jeg har nok med mitt og har ikke kapasitet til å ta den kampen. 

• Liker 1
Skrevet
Gakkepus skrev (1 time siden):

Enig. 

Tilbake til deg TS, det er nok bedre å si det er og stå i ubehaget. Veldig mange tenker at bare de ignorerer meldinger/telefoner, så vil problemet forsvinne av seg selv. Du/dere har begynt noe, og nå gjelder det å avslutte det også. 

Det kommer veldig an på omstendighetene rundt. Om jeg tar opp med henne at jeg ikke ønsker mer kontakt fordi kollegaene våre har fortalt meg hvordan hun snakker om meg på jobb kan det ende med mye styr, sykmeldinger og fastlåste situasjoner. 
Som igjen går utover mange andre. 
Hadde dette bare vært en privat venninne hadde jeg tatt det opp. 
Men siden vi jobber tett 8 timer pr dag, og hun er som hun er vil dette bli stygt. 
For å sørge for at jeg får en best mulig hverdag på jobb må jeg fade henne ut privat, men samarbeide godt på jobb 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kommer veldig an på omstendighetene rundt. Om jeg tar opp med henne at jeg ikke ønsker mer kontakt fordi kollegaene våre har fortalt meg hvordan hun snakker om meg på jobb kan det ende med mye styr, sykmeldinger og fastlåste situasjoner. 
Men siden vi jobber tett 8 timer pr dag, og hun er som hun er vil dette bli stygt. 
For å sørge for at jeg får en best mulig hverdag på jobb må jeg fade henne ut privat, men samarbeide godt på jobb 

Hvor tett jobber dere? uff for en kjedelig situasjon. Er veldig usikker på hvordan jeg selv ville håndtert det. Har et par sånne relasjoner, men ikke på jobb😫🤯

Anonymkode: d93d8...a17

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker du at å ignorere hennes meldinger/telefoner vil medføre at ting bare forsvinner, og dere vil fortsette samarbeidet som om ingenting har skjedd? Jeg forstår at det er vanskelig situasjon, men jeg ser ikke for meg hvordan ellers det skal løses når dere jobber sammen? 

Du skriver at du ikke ønsker å ta det opp med henne fordi det kan ende med mye styr, sykemeldinger og fastlåste situasjoner - har du ikke en leder som ser til at arbeidsmiljøet er bra? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig, dette lærte jeg for mange år siden. Jobb er i arbeidstiden, så slutt. Dele tlfnr bør du heller ikke gjøre, plutselig får du masse sms eller tlf om tåkeprat.

Anonymkode: b3749...09a

Skrevet

Høres ut som ei som hete Therese.. 

Anonymkode: 975b5...397

Skrevet

Aldri lurt å blande jobb og fritid. Jeg velger å kjøle ned relasjonen hvis jeg føler at folk på jobb blir for nærgående.

Anonymkode: 012ba...665

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bransje du er i ts? Det høres så kjent ut 🙈

Anonymkode: bd897...0a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aldri lurt å blande jobb og fritid. Jeg velger å kjøle ned relasjonen hvis jeg føler at folk på jobb blir for nærgående.

Enig, opplevd nok i arbeidslivet.

Anonymkode: b3749...09a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil anbefale deg å ta dette opp med ledelsen da dette mennesket ødelegger arbeidsmiljøet. Hun trenger en real oppstrammer. 

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bransje du er i ts? Det høres så kjent ut 🙈

Anonymkode: bd897...0a1

Helsesektoren. Kjenner du saken? 

Skrevet

Det er nok veldig lurt! I min situasjon har jeg nok blitt litt lurt. Kollegaen jeg snakker om er nok ensom. Bruker slarv og betroelser til å knytte seg til andre, og vips er du inn i det. 
Folk som føler sympati med andre blir et lett offer. 
Jeg gjør det samme som deg, kjøler det ned og trekker meg unna. Samtidig som jeg er hyggelig på jobb og samarbeider godt. Hun skal hvertfall ikke ta meg på noe der. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er noe ikke aldri har hørt andre steder enn KG, så da tar jeg det ikke seriøst.

For oss som flytter til ett annet sted for jobb er det oppskriften på ensomhet. Jammen glad folk her jeg flyttet til er raus og inkluderende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...