Gå til innhold

Rødkål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en ikke-ribbespisende familie, og i mangel av tradisjonelle familieoppskrifter er jeg derfor på jakt etter en god rødkåloppskrift til jul. :)

Gjerne en litt spennende og fruktig variant med appelsinjuice eller eple, og kanskje andre krydder enn karve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fant denne oppskriften. Har ikke prøvd den selv, men den høres jo litt mer spennende ut enn den klassiske. :)

1 rødkål

1 dl eddik

1 dl honning

vann

kanel

ingefær

presset appelsin

Mengden av væske varierer etter rødkålens størrelse. Snitt rødkålen fint, ha det i en kjele med vann, eddik og honning til det dekker. Tilsett kanel, ingefær, appelsinskall og -juice. La det koke til rødkålen er mør. Trekk til side og smak til med mer krydder eller honning etter ønske. La rødkålen trekke og avkjøles, og så varmes opp når den skal serveres.

Skrevet

ca. 1 kg rødkål

2 løk

3 pærer

1 rødbeter

2 dl sherry

2 ss eple- eller vineddik

2 ts timian

2 laurbærblader

5 hele kryddenelliker

40 g smør

Snitt rødkålen fint, og snitt løk og pærer fint. Riv rødbeten grovt og legg alle deler lagvis i en gryte, hell sherry og eddik over.

Tilsett krydderier, som er lagt i en lite pose, så de lett kan fiskes opp. Fordel smøret i små klatter ovenpå og dekk til med folie. La rødkålen bakes mør i ovnen i 2 til 3 timer ved 150 grader

Skrevet

Takk for svar alle sammen. :)

Hvis det er flere som sitter med en velprøvd rødkåloppskrift, tar jeg stadig imot forslag! ;)

Skrevet

1 rødkålhode, uten stilk, finsnittet

honning

balsamico

salt

andefett eller ribbefett

(evt nøytral olje og smør)

Ta fram en stor gryte og ha et tynt lag fett i bunnen. Andefett blir fantastisk, ribbefett veldig godt, og har du ingen av delene funker det med solsikkeolje og noen små klatter smør. Legg i 1/4 av rødkålen jevnt i gryta. Legg på små klikker honning, ca 1/2 ts salt og fett (andefett, ribbefett, eller smør). Fortsett å legge kål lagvis med honning, salt og fett, og avslutt med honning, salt og fett. Hell over ca 5 dl vann og 1/2-1 dl balsamicoeddik. Kok opp, rist godt på kjelen, og la koke på svak varme ca 2 timer. Rist på kjelen nå og da, rør iblandt når den har kokt ca en time. Pass på at det ikke brenner seg! Rødkålen bli aller best hvis du lager den dagen i forveien slik at den får stå og kose seg (kjølig) til neste dag. Da setter smakene seg perfekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...