Gå til innhold

Jeg drikker for mye og for ofte alkohol. Tips til å redusere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker for mye og for ofte vin, cider. Det går ikke utover jobb/relasjoner/fungering, jeg er mest bekymret for hva det gjør med kropp og lever. Er oppriktig redd for å få kreft. Det går også utover progresjon i løpetrening, og jeg er jo lei av å føle meg litt små-redusert de første timene av dagen derpå. Sover dårligere også. Er normalvektig. 

Problemet er at jeg elsker alkohol. Jeg elsker smaken og rusen. 
Jeg har ikke hatt en hvit måned på 1 år! Hvordan klare det? Noen som har tips til en app, et opplegg, en metode osv?? 
det kan jo ikke fortsette sånn, da blir jeg vel knapt 50 år…. jeg drikker kanskje tilsvarende 2 flasker vin ila en uke. 

Anonymkode: 8495a...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

STOPP fullstendig! 

Anonymkode: d76b7...b95

Skrevet

Tenke på at alkohol er gift?

Anonymkode: ed489...2a9

Skrevet

Drikker du hver dag? 

Anonymkode: 971e2...d95

Skrevet

Nei, ikke hver dag… kanskje 3 kvelder pr uke… 1-2 flasker vin… 

Skrevet

Drikk mindre, eller kutt helt ut

Skrevet

2 flasker i uka her egentlig ikke såååå illle. Hvis du ikke har barn og heller ikke har tenkt til å få det så sier jeg bare drikk og kos deg! Men har du barn så trapp ned til en halvflaske i uka, kanskje? Hvis du ikke klarer å regulere inntaket ditt burde du prøve  kutte ut helt.

Anonymkode: d72bf...fd2

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg drikker for mye og for ofte vin, cider. Det går ikke utover jobb/relasjoner/fungering, jeg er mest bekymret for hva det gjør med kropp og lever. Er oppriktig redd for å få kreft. Det går også utover progresjon i løpetrening, og jeg er jo lei av å føle meg litt små-redusert de første timene av dagen derpå. Sover dårligere også. Er normalvektig. 

Jeg har ikke hatt en hvit måned på 1 år! Hvordan klare det? Noen som har tips til en app, et opplegg, en metode osv?? 
det kan jo ikke fortsette sånn, da blir jeg vel knapt 50 år…. jeg drikker kanskje tilsvarende 2 flasker vin ila en uke. 

klart du blir eldre enn 50. Hvor ung er du? De aller fleste unge mennesker drikker MYE i  løpet av 20-årene, men nesten alle blir da godt over 50 allikevel.

Anonymkode: d72bf...fd2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er bra å innrømme dette. Når det er sagt, uten å bagatellisere dine problemer, 1-2 flasker vin i uka er ikke hårreisende mye.

Ta en hvit måned nå og en hvit på nyåret. Så kan du kose deg med litt vin ellers, vis at det er du som har kontroll. 

Det beste er jo å slutte helt om du er bekymret. Et par hvite mnd i året eller holde hverdagen alkoholfri kan være en god start på å vise hvem som er sjefen. Blir dette et problem, er det nok lurt å slutte helt. 

Du blir nok 50 år også, skal du se :) 

Anonymkode: aefed...928

Skrevet

Sober appen😊 jeg synes den er helt fantastisk. Jeg har vært edru i 11 måneder og har brukt denne appen aktivt. Sett hva andre har skrevet som har vært edru lengre enn meg, og plottet inn pengebruk og ved å se hvor mye penger jeg sparer gir meg også en ekstra motivasjon. Når jeg hadde "spart" 50 000 kjøpte jeg meg noe jeg hadde hatt lyst på lenge. Men det skal sies at jeg drakk veldig mye også før jeg sluttet. 

Anonymkode: d886e...6d1

Skrevet (endret)

Alkohol er ikke så farlig som folk skal ha det til.

Kreft og slik føler jeg bare er ren og skjær uflaks.

Endret av Svennis
Skrevet

Klarer du ikke å la være å drikke og har mest sansynlig dårlig selvdisiplin? 

Snakk med legen din og spør etter noe som heter antabus. 

Er tabletter du kan ta hver dag, eller i perioder. Drikker du alkohol når du tar dem så blir du drit sjuk! ( spyr, hodepine og rett og slett dårlig form. ) 

De gis til alle som har problemer med alkohol for å ungå alt fra  spontanfylla, kosedrikking, helgedrikking osv. 

Tar du disse pillene så kan du ikke drikke!  

Anonymkode: 142b1...a31

Skrevet
Svennis skrev (35 minutter siden):

Alkohol er ikke så farlig som folk skal ha det til.

Kreft og slik føler jeg bare er ren og skjær uflaks.

Alkohol er ren gift.

Dumt å innbille seg noe annet.

Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Alkohol er ren gift.

Dumt å innbille seg noe annet.

Hvorfor drikker italienere rødvin til nesten hvert måltid?

Skrevet

Folk som har problemer med å styre inntaket, kan ikke bare drikke litt mindre eller ikke så ofte. Det går ikke. Kropp og sinn vil ha mere hvis en først tar litt, så da er det å kutte alkoholen helt den eneste og beste løsningen. 

Anonymkode: d76b7...b95

Skrevet
Svennis skrev (2 timer siden):

Hvorfor drikker italienere rødvin til nesten hvert måltid?

Det er en kulturell greie. Jeg drikker også alkohol, men det ER en gift.

Skrevet

AA møte next.

Anonymkode: 5e5f5...2f5

Skrevet
Snok1 skrev (3 timer siden):

Det er en kulturell greie. Jeg drikker også alkohol, men det ER en gift.

Et glass rødvin om dagen er ikke så gift som folk skal ha det til.

Skrevet
Svennis skrev (15 timer siden):

Et glass rødvin om dagen er ikke så gift som folk skal ha det til.

Det er fremdeles gift, men det er selvsagt lavere doser.

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Klarer du ikke å la være å drikke og har mest sansynlig dårlig selvdisiplin? 

Snakk med legen din og spør etter noe som heter antabus. 

Er tabletter du kan ta hver dag, eller i perioder. Drikker du alkohol når du tar dem så blir du drit sjuk! ( spyr, hodepine og rett og slett dårlig form. ) 

De gis til alle som har problemer med alkohol for å ungå alt fra  spontanfylla, kosedrikking, helgedrikking osv. 

Tar du disse pillene så kan du ikke drikke!  

Anonymkode: 142b1...a31

Det er ikke bare-bare å få hjelp av helsevesenet i Norge om man har et problem med alkohol. Legen kan faktisk frata deg førerkort uten at du noen gang har satt deg bak rattet ruspåvirket. De fleste med alkoholproblemer lever et relativt normalt liv, med jobb, og mange er avhengig av bilen. Så selv om man innser selv at man burde få hjelp, er man i praksis overlatt til seg selv. 

Anonymkode: 41842...3f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...