AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Skrevet 1. oktober 2022 Ja, jeg lurer egentlig på om noen har sagt nei til å kjøpe valp av en oppdretter etter å ha vært på besøk? Rett og slett bestemt seg for at valpen/e ikke passet for en eller andre grunner? Vi kjøpte valp før sommeren selv og kan ikke helt se for meg at vi kunne gått derfra og sagt nei til en valp altså.... 🙈 Anonymkode: 020c0...d00
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #2 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg håper jeg hadde klart å si nei hvis genene ikke var som vi ønsket eller det ble drevet ulovlig, men det er jo vanskelig å rykke tilbake til start i køen. Anonymkode: 0730f...3cb
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #3 Skrevet 1. oktober 2022 Ja, to ganger. Begge gangene var det noe som ikke føltes helt riktig. Den ene gangen føltes det ut for storskala oppdretter. Og den andre gangen som om det var et uhell. Er glad vi takket nei til de gangene Valpene er jo kjempesøte, men de skal også bli hunder. Hvor er vokser opp, lynne og gener er viktigere! Anonymkode: aeb99...48d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #4 Skrevet 1. oktober 2022 Man sier jo nei hvis det er noe med valpen som ikke funker. Feks kjemi ol Anonymkode: 64154...2e3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #5 Skrevet 1. oktober 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, to ganger. Begge gangene var det noe som ikke føltes helt riktig. Den ene gangen føltes det ut for storskala oppdretter. Og den andre gangen som om det var et uhell. Er glad vi takket nei til de gangene Valpene er jo kjempesøte, men de skal også bli hunder. Hvor er vokser opp, lynne og gener er viktigere! Anonymkode: aeb99...48d Blir valpene av en eller annen grunn dårligere av å komme fra storskala oppdrett eller snakker vi ren valpefabrikk med uregistrerte hunder og hodeløs avl? I såfall ville jeg ikke gått for det heller, jeg ønsker ikke å støtte valpefabrikker. Og uhellskull skjer jo de beste? Valpen vi har nå er et uhellskull som kom om våren i stedet for som planlagt til høsten, tispa snikparret seg. Jeg håper jeg hadde klart å si nei om jeg fikk dårlig inntrykk av oppdrettet når jeg kom på besøk, men samtidig har jeg jo hatt kommunikasjon med oppdretter på forhånd og blitt imponert over at hun fremsto ordentlig og proff. Andre oppdrettere jeg har hatt kontakt med har jo gjerne gitt dårlig inntrykk lenge før det har blitt aktuelt med valpebeøsk. Og valpene selv er jo dritsøte, men det er jo umulig å si noe om hvordan de blir ut fra korte besøk og kosing. Kjemi sier noen, men har det betydning om man har eller ikke har kjemi med en noen uker gammel valp? Anonymkode: 020c0...d00
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #6 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg har sagt nei 2 ganger. Første var fordi jeg skulle ha tispe men oppdretter hadde bare hannhund til meg. Andre gang var jeg på besøk, likte oppdretter og hundene kjempegodt men oppdaget mye AD på linjene som jeg ikke var komfortabel med Anonymkode: fd351...2e8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #7 Skrevet 1. oktober 2022 Takket nei til en valp fordi jeg følte at kjemien med oppdretten ikke var riktig, ja. Hadde ikke besøkt ennå. Ønsket en oppdretter jeg kunne snakke med i etterkant, stille spørsmål om jeg lurte på noe osv. Hyggelig oppdretter, men ble for mye for meg, og virket litt vimsete. Anonymkode: ff600...a56
Troyamin Skrevet 2. oktober 2022 #8 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg har kun sagt nei når jeg ikke liker linjene på den hunden jeg har fått tilbud om. For det er jo linjer og (bruks)meritter en kjøper, ut i fra hva en skal bruke hunden til. Alt annet kommer langt nedover på listen. Kjemi med oppdretter spiller liten rolle. Du kjøper et produkt, ikke vennskap ned oppdretter. Men selvfølgelig er det hyggeligere dersom man kommer bra overens.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #9 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, jeg lurer egentlig på om noen har sagt nei til å kjøpe valp av en oppdretter etter å ha vært på besøk? Rett og slett bestemt seg for at valpen/e ikke passet for en eller andre grunner? Vi kjøpte valp før sommeren selv og kan ikke helt se for meg at vi kunne gått derfra og sagt nei til en valp altså.... 🙈 Anonymkode: 020c0...d00 Flere ganger, jeg skal ha hunden lenge og er nøye med at det er en jeg tror passer meg og mitt bruk. Ikke alle kombinasjoner blir som tenkt. Det har aldri med utseende å gjøre, men min oppfattelse av hundens mentalitet og framtidige muligheter i forhold til mine preferanser. Anonymkode: a117a...fb4
Anonymbruker*** Skrevet 2. oktober 2022 #10 Skrevet 2. oktober 2022 Troyamin skrev (40 minutter siden): Jeg har kun sagt nei når jeg ikke liker linjene på den hunden jeg har fått tilbud om. For det er jo linjer og (bruks)meritter en kjøper, ut i fra hva en skal bruke hunden til. Alt annet kommer langt nedover på listen. Kjemi med oppdretter spiller liten rolle. Du kjøper et produkt, ikke vennskap ned oppdretter. Men selvfølgelig er det hyggeligere dersom man kommer bra overens. Enig der! Jeg får inntrykket av at med noen valper kommer oppdretter nesten med på kjøpet. Vil ha oppdateringer ditt og stadig, skal ha et ord med i laget om hunden skal selges eller omplasseres, beskjed om det ene og det andre. At de ønsker å vite om sykdommer, lynne og meritter er forståelig, da det har noe å si for videre oppdrett. Men jeg vil ikke ha en oppdretter på skuldra resten av hundens liv heller. Jeg er vant med, og veldig komfortabel med, null kontakt med oppdretter/tidligere eier. Hadde skydd unna en oppdretter som var veldig "på". 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #11 Skrevet 2. oktober 2022 Har sagt nei en gang, og ja tre ganger. Den første hunden skulle vi ha når barna var 5 og 8 år. Så vi måtte ha en hundsom tålte barn og barneaktiviteter. På besøk hos oppdretter kom vi inn og ble møtt av en gjeng livlige nysgjerrige valper, og alt virket veldig bra. Heltyil oppdretter viste oss ut på kjøkkenet til den siste valpen. Den var ikke interessert i å hilse på oss og virket både redd og engstelig. Oppdretter sa den bare var trøtt elns. Vitok en liten tur ut og skulle komme igjen etter en time. Valpen var fremdeles heltuinteressert, så vi takket pent for oss og dro hjem uten hund. Anonymkode: 23fbc...eae
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #12 Skrevet 2. oktober 2022 56 minutter siden, Troyamin said: Jeg har kun sagt nei når jeg ikke liker linjene på den hunden jeg har fått tilbud om. For det er jo linjer og (bruks)meritter en kjøper, ut i fra hva en skal bruke hunden til. Alt annet kommer langt nedover på listen. Kjemi med oppdretter spiller liten rolle. Du kjøper et produkt, ikke vennskap ned oppdretter. Men selvfølgelig er det hyggeligere dersom man kommer bra overens. Men dette er jo ting du vet om på forhånd, så da er du aldri kommet til det punktet at du faktisk er der og hilser på valpene? Anonymkode: 020c0...d00
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #13 Skrevet 2. oktober 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har sagt nei en gang, og ja tre ganger. Den første hunden skulle vi ha når barna var 5 og 8 år. Så vi måtte ha en hundsom tålte barn og barneaktiviteter. På besøk hos oppdretter kom vi inn og ble møtt av en gjeng livlige nysgjerrige valper, og alt virket veldig bra. Heltyil oppdretter viste oss ut på kjøkkenet til den siste valpen. Den var ikke interessert i å hilse på oss og virket både redd og engstelig. Oppdretter sa den bare var trøtt elns. Vitok en liten tur ut og skulle komme igjen etter en time. Valpen var fremdeles heltuinteressert, så vi takket pent for oss og dro hjem uten hund. Anonymkode: 23fbc...eae Var det den siste valpen som var ment for dere da? Anonymkode: 020c0...d00
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #14 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var det den siste valpen som var ment for dere da? Anonymkode: 020c0...d00 Det var det, ja. Det kom frem etterpå at de hadde prøvd å selge den til to andre før oss, uten hell. Den hadde til og med vært hos noenog blitt levert tilbake. Anonymkode: 23fbc...eae
Troyamin Skrevet 2. oktober 2022 #15 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men dette er jo ting du vet om på forhånd, så da er du aldri kommet til det punktet at du faktisk er der og hilser på valpene? Anonymkode: 020c0...d00 Joda, det er sant. Men dette er jo noe alle vet på forhånd. Man leser seg jo opp på hvilke linjer som oppdretter har kull på. I tillegg har man hatt kommunikasjon med oppdretter om hva slags hverdag man har og hva slags planer en har for hunden. På den måten kan oppdretter matche riktig valp til riktig kjøper. Jeg har blitt tilbudt valp fra andre linjer når jeg er hos oppdretter i andre anledninger, men jeg har da takket nei. Selv om valpene er kjempesøte!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #16 Skrevet 2. oktober 2022 Hadde avtale med oppdretter om å kjøpe en hann, men da jeg dro dit ville ikke oppdretteren selge meg en hann, hun ville jeg skulle være forvert eller medeier på en tispe fordi jeg bodde så nærme. Men jeg er ikke interessert i å ha tispe. Anonymkode: b4de6...870
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #17 Skrevet 2. oktober 2022 Troyamin skrev (9 timer siden): Jeg har kun sagt nei når jeg ikke liker linjene på den hunden jeg har fått tilbud om. For det er jo linjer og (bruks)meritter en kjøper, ut i fra hva en skal bruke hunden til. Alt annet kommer langt nedover på listen. Kjemi med oppdretter spiller liten rolle. Du kjøper et produkt, ikke vennskap ned oppdretter. Men selvfølgelig er det hyggeligere dersom man kommer bra overens. Anonymbruker*** skrev (8 timer siden): Enig der! Jeg får inntrykket av at med noen valper kommer oppdretter nesten med på kjøpet. Vil ha oppdateringer ditt og stadig, skal ha et ord med i laget om hunden skal selges eller omplasseres, beskjed om det ene og det andre. At de ønsker å vite om sykdommer, lynne og meritter er forståelig, da det har noe å si for videre oppdrett. Men jeg vil ikke ha en oppdretter på skuldra resten av hundens liv heller. Jeg er vant med, og veldig komfortabel med, null kontakt med oppdretter/tidligere eier. Hadde skydd unna en oppdretter som var veldig "på". Det var jeg som skrev at jeg takket nei pga kjemien med oppdretter, og det var nettopp på grunn av det dere skriver jeg takket nei. Oppdretteren jeg skulle kjøpe av ringte i hytt og pine, ville ha jevnlig kontakt hele det første året og gjerne enda lengre også. Sendte masse meldinger og virket veldig masete og vimsete. Var jo forsåvidt hyggelig og virket kunnskapsrik, men ble altfor mye for meg. Hun hadde i tillegg en del sterke meninger ang. burbruk, valg av veterinær og snakket ganske negativt om tidligere valpekjøpere. Endte med å kjøpe av en som setter pris på bilder og som svarer på alle eventuelle spørsmål, men som ikke har noe krav om kontakt, og som er en veldig jordnær og rolig person. Passer meg perfekt. Jeg vil jo at dette skal være min hund og at jeg selv skal bestemme over mitt eget hundehold. Men synes samtidig det er betryggende å ha muligheten til å spørre om jeg blir usikker på noe, og at personen i den andre enden ikke sluker meg hel. Anonymkode: ff600...a56 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå