Gå til innhold

Arv og boligen man bor i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun ett barn. Hun er 25 og bor hjemme og kommer til å gjøre det lenge, kanskje resten av livet. Det er greit for meg.

Boligen er nedbetalt.

Siden jeg ikke er gift eller samboer, har jeg ingen andre arvinger enn dette ene barnet.

Den dagen jeg dør, når det måtte bli, arver jo hun da boligen min og kan bo i den resten av livet om  hun vil. Men hvordan er dette med arveoppgjør fra myndighetenes side? Kan hun bli boende som før i boligen inntil arveoppgjøret er klart, og hun overtar boligen på papiret også? Hun må vel ikke flytte ut mens det oppgjøret og papirarbeidet skjer?

Bare begynte å tenke på det praktiske. Hun har en diagnose som gjør at dette bør skje så smidig som mulig, derfor lurer jeg.

Anonymkode: 7d970...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hun kan bli boende. I periodene vi har måttet gjøre opp bo så har flere bodd i boligene, dels for å rydde og gjøre opp, i forkant av begravelser, med mer. Dette er opp til arvingene. Men hos enkelte er dessverre konfliktnivået så høyt at det ikke går. I ditt tilfelle vil det gå helt fint. 

Et arveoppgjør er krevende likevel, mye å passe på. Så håper hun har noen som kan hjelpe henne. Det er veldig fornuftig at du tenker på alt det praktiske her.

Så over til det jeg dessverre har opplevd mer krevende enn selve dødsfallet; 

Du bør ordne en fremtidsfullmakt. Om noe skulle skje med deg annet en dødfall, men der du ikke kan ta vare på deg selv, så vil du få verge. I et slikt tenkt tilfelle så vil din datter jo ikke ha arvet deg ennå, mulig på mange år, men med en fremtidsfullmakt der en du stoler på får ansvaret, at din datter får alle rettigheter, så kan det ordnes på en helt annen måte. Vår fremtidsfullmakt sier at jeg har rett til å ta absolutt alle beslutninger på hans vegne, og motsatt. Ellers kunne jeg faktisk risikert å ikke få bestemme over eget hjem selv om jeg er enearving, jeg kunne for eksempel ikke solgt det og kjøpt noe mer lettvint til oss om han trengte trappefri adkomst, da jeg ikke kunne røre "hans" halvdel. Mange er ikke klar over hvor viktig dette er. 

Du bør også ha gode forsikringer. Jeg har dessverre vært gjennom dødsfallet til fire besteforeldre, samt en forelder. Og det er dessverre slik at døden ofte lar vente på seg. Slag, alzheimers, kreftdiagnoser, lammelser, er ting som har preget de siste månedene og årene. 

Anonymkode: 48031...0a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...