AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #1 Skrevet 1. oktober 2022 Når jeg leser reportasjer om folk som har vært innlagt på sykehuset med store skader/sykdommer, er det alltid tatt bilde av de mens de ligger med slanger og er skadet. Det virker som alle blir tatt bilde av, så lurer på om det er normalt? Jeg har ikke blitt tatt bilde av når jeg var på sykehuset, selv om det var alvorlig. Ser dette i avisene, ukeblad opus Anonymkode: c88ba...e87 1
Motelvibes Skrevet 1. oktober 2022 #2 Skrevet 1. oktober 2022 Interessant… Vært innlagt og var alvorlig men hvordan vet de at de har blitt tatt bilde av, man er ofte ikke bevisst når man er så alvorlig syk. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #3 Skrevet 1. oktober 2022 Har kun en erfaring fra intensiven (dog på 2 sykehus). Der skrev sykepleierne en dagbok hver dag, om tilstanden til personen som lå der, om det skjedde noe spesielt den dagen, besøk og været. De tok også bilder underveis. Hen var koblet opp til slanger og mye utstyr. Når hen døde, fikk vi i familien dagboka. Hadde hen overlevd, ville hen fått boka/heftet slik at det er mulig å se tilbake på og reflektere rundt. Det er ganske dramatisk å miste flere uker av sitt liv til «ingenting», så jeg synes det var en veldig fin greie. Vil tro noen bilder kan stamme fra sånne situasjoner, samt at familiemedlem også i blant tar bilder. (Jeg har kun ett bilde der man ser personens ansikt og full av utstyr, fordi en person i familien ikke kunne være tilstede på mange dager. Utover det tok vi hensyn til hva pasienten selv ville ønsket å dele, og delte aldri bilder til andre.) Så vidt jeg har erfart, gjør de ikke denne praksisen med dagbok på andre avd, jeg har vært innlagt en del og aldri opplevd det. Kanskje noe på pallativ/kreftavd? Anonymkode: de165...af3 6 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #4 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg hadde sikkert tatt bilde av mann eller barn som var innlagt, men jeg tviler på at min mann hadde tatt bilde. Vi er bare forskjellige når det kommer til hva vi kommer på å ta bilde av. Anonymkode: 959c3...aa0 4
Embla Othea Skrevet 1. oktober 2022 #5 Skrevet 1. oktober 2022 Det er lov å ta bilde, men det er ikke lov til å publisere det med mindre det er gitt samtykke. Det er lov til å ta bilde av andre på offentlig sted. 2
Hoppetaujenta Skrevet 1. oktober 2022 #6 Skrevet 1. oktober 2022 Det der hadde jeg aldri gitt min tillatelse til. Selv ikke familien trenger å ha masse oppdatering med bilder, hvis jeg ligger der hjelpeløs og kan ikke få sagt til noen at jeg ikke vil dette. Det får da være måte på se&hør-tendenser. 2 1
Daria Skrevet 1. oktober 2022 #7 Skrevet 1. oktober 2022 (endret) Jeg tenker (rent teoretisk, det er ikke en situasjon jeg har vært i) at om jeg hadde vært så dårlig, kunne det vært godt og nyttig å ha noen bilder i ettertid for å kunne skjønne og ta inn over meg hva som faktisk hadde skjedd. Ikke som minner til familiealbumet, men som et verktøy i bearbeidelsesprosessen. Endret 1. oktober 2022 av Daria 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #8 Skrevet 1. oktober 2022 Da sønnen vår var alvorlig syk og innlagt (var fare for liv i begynnelsen), så tok vi bilder, mest for å kunne snakke med ham om det i ettertid og bearbeide opplevelsen. Han husket ikke noe særlig fra de første dagene, men satt med en vond følelse. Han «husket» at han var lenket fast til sengen og med masse ledninger som satt fast på og i ham osv… Da var det fint å ha bildene slik at han kunne se hvordan det egentlig var. At det var «bare» var en veneflon og ett par ledninger som målte puls og oksygenmetning. Han var ikke lenket fast, og sov ganske fredelig. Ganske annerledes enn hvordan han husket det og hadde mareritt om. Når han fikk se bildene av hvor udramatisk det egentlig så ut så hjalp det ham veldig, og både de vonde tankene og marerittene forsvant. Anonymkode: d21da...1e0 7 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #9 Skrevet 1. oktober 2022 En god del pårørende tar bilder. For intensivpasienter med lengre opphold skrives det gjerne dagbok, da tar personalet bilder og limer inn i dagboken, og denne overleveres pasient ved utskrivelse eller pårørende om pas dør. Det handler om å informere pasienten om hva som skjer fra dag til dag på en enkel og lettfattelig måte, og fortelle hvor alle dagene de lå i koma ble av og hva som foregikk. Forskning viser at det letter bearbeiding etter å ha vært intensivpas å få en slik dagbok. Når slike bil der blir delt med media er det etter samtykke fra pasient/pårørende. Anonymkode: 26318...764 5 1
Matas Skrevet 1. oktober 2022 #10 Skrevet 1. oktober 2022 Tråden er ryddet for avsporinger. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #11 Skrevet 1. oktober 2022 Med mindre pasienten er istand til å gi samtykke, synes jeg dette er aldeles hårreisende. Man er jo helt hjelpesløs, og ofte avkledd i tillegg. Jeg blir også skremt når jeg ser sånne bilder i media, og lurer på om de har samtykket. Men jeg har alltid gått ut fra at bildene er tatt av tankeløse pårørende i en vanskelig situasjon, ikke at det er noe helsevesenet faktisk bruker tid på. Hvis de trenger bilder til journalen av medisinske årsaker er det en ting, men disse bildene kan da ikke deles ut til folk uten pasientens samtykke? Dette gjør meg sint. Hvis dette er vanlig praksis, vil jeg kunne reservere meg mot det før jeg havner i den situasjonen. Anonymkode: 084aa...ccd 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #12 Skrevet 1. oktober 2022 2 hours ago, Embla Othea said: Det er lov å ta bilde, men det er ikke lov til å publisere det med mindre det er gitt samtykke. Det er lov til å ta bilde av andre på offentlig sted. Men er et rom på sykehus å regne som offentlig sted? Kan jeg vandre inn på sykehuset og ta bilder av pasienter, dersom jeg ikke har tenkt å publisere det? Nå er det dessverre sånn at folk drar med mobilen over alt, burde nesten blitt bedt om å legge dem i en pose ved inngangen hvis det er sånne tilstander. Anonymkode: 084aa...ccd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #13 Skrevet 1. oktober 2022 Nei det er ikke vanlig, men noen legger seg jo inn kun for å ha en historie å selge Anonymkode: b9f0b...7e1
Motelvibes Skrevet 1. oktober 2022 #14 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det er ikke vanlig, men noen legger seg jo inn kun for å ha en historie å selge Anonymkode: b9f0b...7e1 Nei det gjør de ikke. Kom deg ned på jorda igjen du. 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #15 Skrevet 1. oktober 2022 Daria skrev (3 timer siden): Jeg tenker (rent teoretisk, det er ikke en situasjon jeg har vært i) at om jeg hadde vært så dårlig, kunne det vært godt og nyttig å ha noen bilder i ettertid for å kunne skjønne og ta inn over meg hva som faktisk hadde skjedd. Ikke som minner til familiealbumet, men som et verktøy i bearbeidelsesprosessen. Ja det er jo det det brukes til og derfor de gjør det. Fordi mange som er i lengre koma kan ha god nytte av det i etterkant. Men under vanlig opphold så tas det selvfølgelig ikke bilder. Anonymkode: 097bf...efc 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #16 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg har vært med som nærmeste pårørende en god del ganger nå. Dette er jo personer jeg har kjent hele livet og vi har vært gjennom mye sammen. Jeg vet at en person ville sagt ja til å bli tatt bilde av og en annen ville sagt nei. Da kan jeg ta en god beslutning på deres vegne selv om de ikke er samtykkekompetente der og da. De som eventuelt er med deg på sykehuset i en alvorlig situasjon er jo ikke en hvem som helst. Det er de som kjenner deg best. Anonymkode: 82bba...5e3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #17 Skrevet 1. oktober 2022 Ts her. Jeg er ikke så flink til å huske på å ta bilder generelt, så det er muligens grunnen til at jeg synes det er rart at alt må foreviges på film. Ser at folk blir tatt bilde av når de brekker foten, har tatt blindtarmen, får cellegiftbehandling og eller har fått kutt og må sy 6 sting. -De siste 15 årene har jeg vært i bilulykke og lå lenge på sykehus- ingen besøkende tok bilder. -Var innlagt to ganger før fødsel pga svangerskapsforgiftning- ingen besøkende tok bilder. -Kjæresten fikk cellegiftbehandling på sykehuset- jeg tenkte ikke på å ta bilde da jeg var med han til behandling -Var innlagt for en rutineoperasjon-ingen besøkende tok bilder av meg Anonymkode: c88ba...e87
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #18 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med mindre pasienten er istand til å gi samtykke, synes jeg dette er aldeles hårreisende. Man er jo helt hjelpesløs, og ofte avkledd i tillegg. Jeg blir også skremt når jeg ser sånne bilder i media, og lurer på om de har samtykket. Men jeg har alltid gått ut fra at bildene er tatt av tankeløse pårørende i en vanskelig situasjon, ikke at det er noe helsevesenet faktisk bruker tid på. Hvis de trenger bilder til journalen av medisinske årsaker er det en ting, men disse bildene kan da ikke deles ut til folk uten pasientens samtykke? Dette gjør meg sint. Hvis dette er vanlig praksis, vil jeg kunne reservere meg mot det før jeg havner i den situasjonen. Anonymkode: 084aa...ccd Herlighet, ro deg ned! Ingen deler bilder med media uten samtykke. Anonymkode: 26318...764 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #19 Skrevet 1. oktober 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Herlighet, ro deg ned! Ingen deler bilder med media uten samtykke. Anonymkode: 26318...764 Tenker ikke på media, de har null interesse av meg. Men for meg hadde det overhode ikke vært aktuelt å dele med pårørende heller. Anonymkode: 084aa...ccd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #20 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Tenker ikke på media, de har null interesse av meg. Men for meg hadde det overhode ikke vært aktuelt å dele med pårørende heller. Anonymkode: 084aa...ccd Det er nok ikke sånn at sykehuset tar bilder for å sende som MMS til pårørende: «Her ligger Belinda i koma på 5. dagen». Bildene som sykehuset tar, er eventuelt som dokumentasjon til journalen eller som verktøy for pasienten i ettertid. Anonymkode: a04ee...c8b 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå